Sivu 1/1

TGB Blade 250, jarrujen ilmaus

Lähetetty: 11 Maalis 2009 22:34
Kirjoittaja uttna
Täällä ilmottautuu uusi onnellinen TGB omistaja! "puolikuntoisena" tuon omani hankin,mutta olihan se käynti ja ajokuntoinen.
ensimmäinen vika joka alkoi ärsyttää oli mittariston toimimattomuus. mittaristo vilkkui ja välkkyi joka tärähdyksessä ja välillä ei toiminut ollenkaan. nypein vähän johtonippua alta ja niissähän vika tuntui olevan. tänään purin katteet pois ja kun aloin johtoja katsomaan, oli melkein kaikista pienimmistä lohdoista kuori haljennut ja johdot pääsi oikkariin, eikä mittari tietenkään toiminut. 4 tuntia meni kun uusein kaikki liittimet ja nyt pelittää mittari, ainakin melkein. vaihteen asennnon näyttävät valot katosivat, mutta se on hyvin pieni haitta.
toinen vika on hiukan käsittämätön. eilen ajelin mönkkärillä normisti, kun yhtäkkiä se röpötti hieman ja sen jälkeen sammui. ei mitään toivoa käynnistymisestä ja ei muuta kun hinaukseen. ajattelin bensan seassa olevan kosteutta ja laitoin bensan sekaan jäänestoa. kun kaasarikin oli sulatettu ja hieman kaadoin jäänestoa suoraan kaasariin alkoi kone käymään. kuitenkin pian sama vika toistui. hinasimme tällä kertaa mönkijän lämpimään talliin sulamaan ja odottamaan tätä päivää. tänään mittariston korjaamisen lisäksi irrotin kaasarin ja putsasin sen huolella. ainut näkyvä "lika"(tumma, vanhentuneen bensan oloinen aine" löytyi kaasarin sivusta olevasta luukusta, joka on kahdella ruuvilla kiinni ja jonka sisällä oli jonkin näköinen kalvo. veljeni arveli sen olevan kiihdytyspumppu. oliko veljeni oikeassa? no panin vehkeen kasaan ja taas pieni hörppy jäänestoa kaasariin ja eikun menoksi. mönkijä toimi moitteetta 10km ja taas sama vika tuntui toistuvan. tällä kertaa vetäisin vaihteen vapaalle, ja kappas mönkijä jäi käyntiin ja taas päästiin liikkeelle. muutaman kerran sama toistui ja aina kun laitoin vapaalle kun meinasi sammua mönkijä pysyi käynnissä. missäköhän vika, kenties vaihdekepin katkaisimessa??
kolmas vika tai paremminkin puute on jalkajarrun puuttuminen. edellinen omistaja on jostain käsittämättömästä syystä poistanut jalkajarrun kokonaan. pääsylinteri on kylläkin paikoillaan, mutta tuntuu olevan aivan jumissa. "uusi" sylinteri tuli ja muut jarruroippeet tulivat mukana joten niillä edetään. voisko joku laittaa pari kuvaa jarrupolkimen kiinnityksestä jne. , kun on tuo telinekkin irrallaan laatikossa enkä tiedä miten kaikki osat tulevat. myös seisontajarru on poistettu. onko se pakollinen katsastuksessa ja mihin vaijerin toisen pääs kuuluisi tulla, siis sen pään joka ei ole siinä kahvassa?
katsastusta ajatellen(11.4. mennessä) pitäisi varmaan tuo jalkajarru laittaa kuntoon ainakin. vai onko pakollinen jos käsijarrut toimivat?
tulipas pitkä saarna. toivottavasti joku jaksaa lukea ja vastata kysymyksiin. kiitos jo etukäteen!

Re: TGB Blade 250, jarruista, mittarista, sammumis-viasta

Lähetetty: 12 Maalis 2009 13:18
Kirjoittaja Ecu
Ei nyt ehkä ihan toivottu vastaus, mutta tätä kannattaa tutkailla->Huolto-opas löytyy apuja melkein ongelmaan kun ongelmaan :)

Re: TGB Blade 250, jarruista, mittarista, sammumis-viasta

Lähetetty: 12 Maalis 2009 18:38
Kirjoittaja handoo
Sikäli mikäli jos tuo sammumisvika on tullut samaan aikaan kuin tuo ettei nuo vaihteen merkkivalot toimi on vika ehkä siinä.
Vaikuttaisi siltä että Tegusi luulee että meinaat laittaa ilman jarrua vaihteen silmään. Tämäkin on vaan arvaus toki. Sieltä vaihdelaatikon "päältä" tulee muistaakseni 3 johtoa jotka ilmoittavat mikä vaihde (F, N, R) on päällä, tutkippa niitä. Toivottavasti vika löytyy :?

Niin ja tuo jalkajarru on sellainen kerpele ettei se oikein ikinä tunnu toimivan, itsekkin poistin sen kokonaan kun se oli lähinnä tiellä metsäajeluissa. Ei tarvittu katsastuksessa, muttei sitä tietenkään kannata kyselemään alkaa että tarvitaanko, itsellä ei ainakaan katsastusmies kiinnittänyt puuttumiseen mitään huomiota 8)

Re: TGB Blade 250, jarruista, mittarista, sammumis-viasta

Lähetetty: 12 Maalis 2009 18:44
Kirjoittaja uttna
tänään ajelin reilut 20km ja tuo sammumis vika oli kateissa :D tankkasin tankin täyteen ja laitoin jäänestoa. eli ehkäpä siellä oli sitä kosteutta vaan. joskus kun jaksan niin pidennän kaikki mittarin johtoja järkevän mittaisiski ja laitan uudet kunnolliset liittimet. jos joku viittis ottaa kuvan tuosta jalkajarru-systeemistä ni ois helppo kasata kuntoon :) onko toi jalkajarrun akseli kiinteä vai pitäisikö lähteä irti? omasta näyttää katkenneen ja mietein pitäisikö porata irti ja käyttää vasaraa? kyllä on hauska ajella katurenkailla tuolla lumisilla teillä :D

Re: TGB Blade 250, jarruista, mittarista, sammumis-viasta

Lähetetty: 13 Maalis 2009 10:58
Kirjoittaja handoo
Itellä ei tuota jalkajarrua ole paikallaan, pöllin kuvan tuosta manuaalista. Tuosta pitäisi nähdä aika hyvin mihin nuo jouset tulee yms. En huomannut tuosta ensimmäisestä viestistä tuota seisontajarrua koskevaa kysymystä, eli se tarvittaneen katsastuksessa, jalkajarrua tuskin.
Hyvä jos tuo käymisongelma ratkesi mutten kyllä ihan täysillä usko että vika oli tuo kaasuttimen kosteus, koska siinä tapauksessa vaihteen laittamisen vapaalle ei pitäisi asiaan vaikuttaa.

Tässä kuvaa: http://kuvablogi.com/nayta/1780325/

Re: TGB Blade 250, jarruista, mittarista, sammumis-viasta

Lähetetty: 13 Maalis 2009 11:12
Kirjoittaja handoo
Laitoin vielä kuvan tuosta seisontajarrun kiinnityksestä:

http://kuvablogi.com/nayta/1780326/

Re: TGB Blade 250, jarruista, mittarista, sammumis-viasta

Lähetetty: 13 Maalis 2009 16:40
Kirjoittaja uttna
kiitos paljon! tuon jalkajarrun sainkin jo kasattua, enää pitäisi kiinnityspultti keksiä jostakin. jos ei hirveästi hommaa olis niin saiko tuosta seisontajarrun kahvasysteemistä vielä kuvaa? omassani kahva pussissa pulttien kanssa, joten en tarkalleen tiedä miten osat tulevat paikoilleen. :D onko tuo jalkajarru pakollinen härpäke katsastusta ajatellen? tuo sammumisvika oli kyllä käsittämätön, ehkä jossai liitoksessa oli koesteutta tms., koska eilen ei vika ilmennyt kertaakaan! tänään pitäisi taas parikymmentä kilsaa ajella joten siinähän sen sitten näkee..toisaalta tuli mieleen, että vaikuttaahan tuo vapaalle laitto kaasariin sen verran että nuo virtaukset varmasti hieman muuttuvat(lähinnä ajatellen alipaine-bensahanaa??) mutta ei sen niin väliä kunhan nyt toimisi edes jotenki kun tuo katsastuskin pukkaa päälle!

Re: TGB Blade 250, jarrujen ilmaus

Lähetetty: 17 Maalis 2009 22:38
Kirjoittaja uttna
elikkä otsikkoa vaihdoin, kun ajankojtaiseksi tuli tuo jarrujen korjaaminen. jalkajarrusta oli akseli katkennut ja vaihdoin sen sopivan kokoiseen pulttiin. vanha pääsylinteri oli jotenkin jumissa, ja mönkijän mukana tuli "uusi" sylinteri. avasin vielä varmuuden vuoksi "uuden" sylkän ja tiivisteet olivat kunnossa. no tänään yritin ilmausta. ensin koitin takajakajasta, nestettä nousi vain kahvan säiliöön. seuraavaksi takajarrusatulasta ja nestettä alkoi nousta pääsylinterin säiliöön. kuitenkaan jalkajarrussa ei vieläkään ollut mitään tuntoa. siirryin etujakajaan ja nestettä nousi toisen kahvan säiliöön. viimeisenä menin etujarrusatulan kimppuun ja nestettä nousi jälleen pääsylinteriin. hetken ilmailtuani koitin jalkajarrua: ei mitään eloa :-X no kaipa huomenna kokeilen uudestaa käydä läpi kaikki jarrut edestä vasemmalta aloittaen ja taakse lopettaen niinkuin autoissakin. ilmaustekniikkana käytän hyväksi todettua öljykannua, jolla pumppaan jarrunestettä satulan nipasta "väärään" suuntaan.
oisko kellään vinkkejä tuohon ilmaukseen?

Re: TGB Blade 250, jarrujen ilmaus

Lähetetty: 18 Maalis 2009 17:59
Kirjoittaja uttna
vanha kunnon nippa auki,nippa kiinni, poljin pohjaan ja poljin ylös -systeemi sai jarruihin kummasti eloa! nyt toimii jarrut tosi hyvin ja käsijarrutkin kovenivat mukavasti. nyt odottelen uusia jarrupaloja taakse, kun vasemmanpuoleinen pala on ihan loppu. katsastaakkin tuo pitäisi lähiaikoina, saas nähdä mitä katsastusmies sanoo :)

Re: TGB Blade 250, jarrujen ilmaus

Lähetetty: 18 Maalis 2009 22:19
Kirjoittaja handoo
Suosittelen laittamaan peräkärryyn kömpijän huolellisesti monella liinalla kiinni niin saattaa katsastusmies vilkaista sitä ja todeta että "ihan asiallisen näköinen pelihän tuo on ja niin hyvin kiinnitetty ettei sitä viitti alas kärryltä ottaa" ja laittaa leiman lappuun 8)

Re: TGB Blade 250, jarrujen ilmaus

Lähetetty: 21 Touko 2013 22:16
Kirjoittaja veggu
Jalkajarrun ilmaus onnistuu myös niin että aukaisee jarrunestesäiliön kannen ja alkaa jalalla pumppaamaan jarrua niin säiliöön alkaa pikku hiljaa nousemaan pieniä kuplia. pumppaa ekaksi aivan rauhallisesti vaikka 20-30 kertaa ja sit muutama nopea pumppaus niin silleen sieltä alkaa tulla ilmat pois!!! Saa kyllä varata aikaa siihen noin puoli tuntia! Itsellä tämä tapa toimi kaikista parhaiten.Kokeilin myös vanhaa tapaa ruuvvi auki ja kiinni tyyliä mut ei onnistunut ja myös imu astiaa mut ei onnistunut!