TGB Blade 550 jäähdytysnesteen ja moottorin vikavalo

Keskustelua TGB mönkijöistä.
Pohatta
Noppeli
Viestit: 3
Liittynyt: 28 Syys 2020 15:15

TGB Blade 550 jäähdytysnesteen ja moottorin vikavalo

Viesti Kirjoittaja Pohatta »

Moi,

Ostin käytettynä tuollaisen TGB blade 550 EFI EPS- traktorimönkijän, joka oli vuoden seisonut edellisellä omistajalla. Muuten kaikki toimii, mutta jäähdytysnesteen ja moottorin vikavalot palavat. Jäähdytysnestettä kyllä on. Muutaman minuutin ajelun jälkeen valot syttyvät. Antaa vikakoodin P0217, joka viittaa moottorin ylikuumenemiseen. Jäähdytysneste ei lämpene, mutta moottori sen verran että katteesta 10cm sulanut pois.. Onko jollain vastaavanlaisia kokemuksia tai antaa vinkkejä mikä vikana, itse en ole aikaisemmin mönkijää omistanut eikä kokemusta ole ollenkaan.

Kiitoksia etukäteen vastauksista! :)
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: TGB Blade 550 jäähdytysnesteen ja moottorin vikavalo

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

Vahva veikkaus moottorin lämpötilan anturille että ois viallinen. En tiedä noista uudemmista teguista, mutta vikakoodin nollaus vois onnistua akun liittimet irrottamalla noin vartiksi?
Pumppis
6WD
Viestit: 623
Liittynyt: 22 Tammi 2012 14:35
Paikkakunta: Askola

Re: TGB Blade 550 jäähdytysnesteen ja moottorin vikavalo

Viesti Kirjoittaja Pumppis »

Jos katteet ovat sulaneet, vikailmoitus on aiheellinen. Kone on liian kuuma.
Vika todennäköisesti termostaatissa.
Noviisi
Yamaha Grizzly 450 "Pikkukikotin"
dealer
6WD
Viestit: 703
Liittynyt: 16 Marras 2008 10:00
Mönkijä:: Can Am 400EFI -11

Re: TGB Blade 550 jäähdytysnesteen ja moottorin vikavalo

Viesti Kirjoittaja dealer »

Termostaatti viallinen, tai vesipumppu. En tiedä noiden rakennetta, mutta jos siivet irtoaa pumpusta niin neste ei lämpene kuin paikoittain ja moottorin lämpötila nousee hyvin nopeasti kriittiseksi.
Jos termostaatti on helpossa paikassa ja irrotettavissa, kokeile ajaa se poistettuna.
Pohatta
Noppeli
Viestit: 3
Liittynyt: 28 Syys 2020 15:15

Re: TGB Blade 550 jäähdytysnesteen ja moottorin vikavalo

Viesti Kirjoittaja Pohatta »

Kiitoksia vastauksista. Vika saatu korjattua :)
dealer
6WD
Viestit: 703
Liittynyt: 16 Marras 2008 10:00
Mönkijä:: Can Am 400EFI -11

Re: TGB Blade 550 jäähdytysnesteen ja moottorin vikavalo

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ajattelit vain käydä kiittämässä, kertomatta missä vika oli ? Ei ole fiksua.
Jake1981
Noppeli
Viestit: 7
Liittynyt: 23 Heinä 2015 08:07

Re: TGB Blade 550 jäähdytysnesteen ja moottorin vikavalo

Viesti Kirjoittaja Jake1981 »

Millä sait vikakoodin vehkeestä ulos??? Oon kattonu lukulaitteita netistä ja löytänyt vain yhden; ja sillä on sen verran suolainen hinta, että unohtuu hyvin nopeasti osto ajatukset.. Siihen hintaan sillä pitäisi tehdä rahaa- ja paljon..
Jake1981
Noppeli
Viestit: 7
Liittynyt: 23 Heinä 2015 08:07

Re: TGB Blade 550 jäähdytysnesteen ja moottorin vikavalo

Viesti Kirjoittaja Jake1981 »

Nostetaanpa vanhaa aihetta.

Mulla on nyt täsmälleen sama vika 550EFI;ssä, koitin tossa vähän ilmailla. Katteet ei ole sulaneet, mutta onpa aika pian saatu sammutettuakin, kun vikavalot palavat. Jäähdyttimen yläpuolinen letku kuumenee, alapuolinen ei niinkään, paisarissa oleva neste on kylmää - flekti huutaa, ensin syttyy keittämisestä varoittava valo ja sitten moottorin vikavalo. Vikavalo ei pala seuraavalla käynnistyskerralla. Laite toimii muutoin normaalisti, paitsi flekti huutaa ja kuumenee.

Nyt olisi ihan kiva, jos pohatta kertoisi missä vika oli. Tai muiltakin jos saisi hyviä neuvoja - olen yrittänyt ilmata järjestelmää, huonolla menestyksellä. Avaamalla syylärissä olevan korkin (syylärissä, ei paisarissa), alkaa sieltä jäähdytysnestettä valumaan. Mittasin, että oli -30 kestävää. Kone käynnissä koitan pumppailla kaasua ja puristella letkua (yläpuolista), mutta alapuolinen letku on edelleen kylmä, paisarin neste ei ole lämmennyt ja merkkivalot palavat, joten pistin hommalle paussin ja päätin kysellä viisaammiltani, ennen kuin tulee isompaa tuhoa koneen kuumetessa..

Muutaman kerran on käynyt niin, että vikavalot ovat kadonneet suuremmilla kierroksilla. Mutta tämä on saattanut johtua mistä vain; kuten vaikka ajoviimasta.. On kuitenkin ollut hyvin lyhyt hetki ennen kuin valot taas syttyvät.

Jäätävän kalliit osat, termarikin maksaa yli 90eur - eikä millään viitsisi purkaa koko roskaa palasiksi, ennen kuin muut vaihtoehdot on käyty läpi.
Jake1981
Noppeli
Viestit: 7
Liittynyt: 23 Heinä 2015 08:07

Re: TGB Blade 550 jäähdytysnesteen ja moottorin vikavalo

Viesti Kirjoittaja Jake1981 »

Noniin, ongelma on korjattu minullakin; pitäisiköhän jättää kertomatta, kun ei tähän kukaan muukaan osallistunut..
No en viitsi olla niin m*lkk*u..

Eli, aloitin vaihtamalla vesipumpun. Vesipumppuhan on kohtuullisen helppo vaihtaa, vasemmalta puolelta paneeli irti, helpottaa jos ottaa myös askelman pois - itse vesipumppu on kiinni 2;lla pultilla, siihen menee 3 letkua - yksi syyläriltä, yksi joka menee koneeseen ja alapuolella on alipaine letku. Ensin kannattaa löysätä letkun kiristimet, laittaa astia alle tai mieluiten valuttaa öljyt pohjapropun kautta pois niin ei tule niin paljon sotkua (jos tulee jollekin yllätyksenä niin öljyt tulee pois koneesta, kun ottaa vesipumpun pois), sitten ne pultit irti ja vetää vesipumppua vähän ulospäin (nyt alkaa jo ehkä öljyä tulla) - ota tässä kohtaa ihan vetämällä, alipaine letku irti, ota uusi vesipumppu hollille valmiiksi ja vedä pumppu kokonaan ulos.
Kannattaa myös ruuvata irti pidikkeet, jotka pitävät jäähdytin neste letkuja paikallaan.

Nyt pidä sitä pumppua mahdollisimman ylhäällä ja veivaa/pyörittele irti toinen letkuista, laita se nopeasti kiinni uuteen pumppuun ja toista toiselle letkulle. On myös vaihtoehtona ottaa jäähdytin nesteet pois; sitten ei tarvitse olla nopea, kun ei jäähdytin nesteet valu pitkin pihoja..

Nyt kannattaa vanhasta pumpusta katsoa akselissa oleva reikä ja sen paikka, laita uudesta pumpusta reikä samaan kohtaan pyörittämällä akselia ja ala työntämään pumppua sisään muljuttamalla, pumpun pitää mennä pohjaan asti - jos ei mennyt, akseli ei ollut oikein - mikä tarkoittaa, että vastakappale ei osunut hahloon akselissa, voit työntää sormet sisään ja yrittää tunnustella ja säätää akselin asentoa sopivammaksi - kyllä se asento sieltä löytyy. Kun pumppu on pohjassa, nyplää alipaineletku paikalleen, jos siihen meni öljyä tai jäähdytin nestettä, se kannattaa puhdistaa, koska muuten se on turhan liukas ja vaikea saada paikalleen - kädetkin kannattaa tätä varten pestä tässä välissä. Sitten pultit kiinni ja kun koneessa on uudet öljyt ja tarpeeksi jäähdytin nestettä, homma on valmis.

Vanhan pumpun voi avata, se on kasassa kahdella pultilla, avaa ne ja pikku talttapäällä raota koteloa vähän ja se aukeaa nätisti. Omasssa tapauksessani ratas oli ehjä, pyöri akselia pyörittäessä ja kaikki oli muutenkin kunnossa, eli ensimmäinen reipas satanen käytetty - turhaan. No onpa uusi vesipumppu ainakin....

---

Sitten termostaatti. Netistä löytyi harhaan johtavaa tietoa ja purkasin ihan liikaa, netissä olevien tietojen mukaan termari olisi vesiletkussa, sylinterin päässä ; ei ole. Se on samalla puolella, kuin vesipumppu, siinä tankin alapuolella kyljessä termari kotelossa. Siihen menee vesiletku, on kiinni kahdella pultilla ja siinä on myös kolmas pultti. Vaihdoin termarin ja testasin vanhan keitetyssä vedessä ja se aukeni, eli vika ei ollut tässäkään, taas meni yli satanen.

Vaihtaessani termaria, huomasin termari kotelon olevan kohtuullisen puhdas, kuten myös reiän jonne vesi menee termarin läpi, vain jäämiä nesteestä. Tälläisen vian tapauksessa kannattaakin aloittaa termari kotelon avaamisella tarkastaakseen onko tämä tilanne - koska jos on, järjestelmässä on silloin ilmaa ja homma ei pelaa. Se mainitsemani kolmas pultti tukkii vain reiän termari koteloon, eli kyseessä on ilmausruuvi.

Vika korjaantui lopulta ilmaamalla järjestelmä. Siihen on täälläkin muutamia ohjeita, mutta nyt tulee taatusti näppärin ohje, joskin kaverista auttamassa ei ole haittaa. Avaa paisunta neste säiliö ja varmista, että nestettä on tarpeeksi paljon, avaa sitten ilmausruuvi ja ota käyttöön paineilma-pistooli pitkällä putkella (ei tarvitse olla kovin pitkä), tätä varten putki työnnettiin sopivan kumitutin läpi (joku sopivan kokoinen kumin pala) ja sitten paisarin pohjaan, toinen kaveri tämän jälkeen tukkii sormella ylivuoto letkun ja paineilmaa aletaan varovasti pikkuhiljaa puhallella järjestelmään, kunnes jäähdytin nestettä suihkuaa ilmaus reiästä, pultti kiinni.

Nyt kone käyntiin ja ilmausruuvia availlaan sen verran, että siitä valuu nestettä niin kauan, kuin avatessa tulee myös ilmaa - tämän tunnistaa suhahtavasta äänestä avatessa pulttia.

Kuva

Ohessa on kuva käyttämästämme erikois työkalusta :)
Vastaa Viestiin