TGB Blade 550 jäähdytysnesteen ja moottorin vikavalo

Keskustelua TGB mönkijöistä.
Pohatta
Noppeli
Viestit: 3
Liittynyt: 28 Syys 2020 14:15

TGB Blade 550 jäähdytysnesteen ja moottorin vikavalo

Viesti Kirjoittaja Pohatta »

Moi,

Ostin käytettynä tuollaisen TGB blade 550 EFI EPS- traktorimönkijän, joka oli vuoden seisonut edellisellä omistajalla. Muuten kaikki toimii, mutta jäähdytysnesteen ja moottorin vikavalot palavat. Jäähdytysnestettä kyllä on. Muutaman minuutin ajelun jälkeen valot syttyvät. Antaa vikakoodin P0217, joka viittaa moottorin ylikuumenemiseen. Jäähdytysneste ei lämpene, mutta moottori sen verran että katteesta 10cm sulanut pois.. Onko jollain vastaavanlaisia kokemuksia tai antaa vinkkejä mikä vikana, itse en ole aikaisemmin mönkijää omistanut eikä kokemusta ole ollenkaan.

Kiitoksia etukäteen vastauksista! :)
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: TGB Blade 550 jäähdytysnesteen ja moottorin vikavalo

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

Vahva veikkaus moottorin lämpötilan anturille että ois viallinen. En tiedä noista uudemmista teguista, mutta vikakoodin nollaus vois onnistua akun liittimet irrottamalla noin vartiksi?
Pumppis
6WD
Viestit: 623
Liittynyt: 22 Tammi 2012 14:35
Paikkakunta: Askola

Re: TGB Blade 550 jäähdytysnesteen ja moottorin vikavalo

Viesti Kirjoittaja Pumppis »

Jos katteet ovat sulaneet, vikailmoitus on aiheellinen. Kone on liian kuuma.
Vika todennäköisesti termostaatissa.
Noviisi
Yamaha Grizzly 450 "Pikkukikotin"
dealer
6WD
Viestit: 703
Liittynyt: 16 Marras 2008 10:00
Mönkijä:: Can Am 400EFI -11

Re: TGB Blade 550 jäähdytysnesteen ja moottorin vikavalo

Viesti Kirjoittaja dealer »

Termostaatti viallinen, tai vesipumppu. En tiedä noiden rakennetta, mutta jos siivet irtoaa pumpusta niin neste ei lämpene kuin paikoittain ja moottorin lämpötila nousee hyvin nopeasti kriittiseksi.
Jos termostaatti on helpossa paikassa ja irrotettavissa, kokeile ajaa se poistettuna.
Pohatta
Noppeli
Viestit: 3
Liittynyt: 28 Syys 2020 14:15

Re: TGB Blade 550 jäähdytysnesteen ja moottorin vikavalo

Viesti Kirjoittaja Pohatta »

Kiitoksia vastauksista. Vika saatu korjattua :)
dealer
6WD
Viestit: 703
Liittynyt: 16 Marras 2008 10:00
Mönkijä:: Can Am 400EFI -11

Re: TGB Blade 550 jäähdytysnesteen ja moottorin vikavalo

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ajattelit vain käydä kiittämässä, kertomatta missä vika oli ? Ei ole fiksua.
Jake1981
Noppeli
Viestit: 5
Liittynyt: 23 Heinä 2015 07:07

Re: TGB Blade 550 jäähdytysnesteen ja moottorin vikavalo

Viesti Kirjoittaja Jake1981 »

Millä sait vikakoodin vehkeestä ulos??? Oon kattonu lukulaitteita netistä ja löytänyt vain yhden; ja sillä on sen verran suolainen hinta, että unohtuu hyvin nopeasti osto ajatukset.. Siihen hintaan sillä pitäisi tehdä rahaa- ja paljon..
Jake1981
Noppeli
Viestit: 5
Liittynyt: 23 Heinä 2015 07:07

Re: TGB Blade 550 jäähdytysnesteen ja moottorin vikavalo

Viesti Kirjoittaja Jake1981 »

Nostetaanpa vanhaa aihetta.

Mulla on nyt täsmälleen sama vika 550EFI;ssä, koitin tossa vähän ilmailla. Katteet ei ole sulaneet, mutta onpa aika pian saatu sammutettuakin, kun vikavalot palavat. Jäähdyttimen yläpuolinen letku kuumenee, alapuolinen ei niinkään, paisarissa oleva neste on kylmää - flekti huutaa, ensin syttyy keittämisestä varoittava valo ja sitten moottorin vikavalo. Vikavalo ei pala seuraavalla käynnistyskerralla. Laite toimii muutoin normaalisti, paitsi flekti huutaa ja kuumenee.

Nyt olisi ihan kiva, jos pohatta kertoisi missä vika oli. Tai muiltakin jos saisi hyviä neuvoja - olen yrittänyt ilmata järjestelmää, huonolla menestyksellä. Avaamalla syylärissä olevan korkin (syylärissä, ei paisarissa), alkaa sieltä jäähdytysnestettä valumaan. Mittasin, että oli -30 kestävää. Kone käynnissä koitan pumppailla kaasua ja puristella letkua (yläpuolista), mutta alapuolinen letku on edelleen kylmä, paisarin neste ei ole lämmennyt ja merkkivalot palavat, joten pistin hommalle paussin ja päätin kysellä viisaammiltani, ennen kuin tulee isompaa tuhoa koneen kuumetessa..

Muutaman kerran on käynyt niin, että vikavalot ovat kadonneet suuremmilla kierroksilla. Mutta tämä on saattanut johtua mistä vain; kuten vaikka ajoviimasta.. On kuitenkin ollut hyvin lyhyt hetki ennen kuin valot taas syttyvät.

Jäätävän kalliit osat, termarikin maksaa yli 90eur - eikä millään viitsisi purkaa koko roskaa palasiksi, ennen kuin muut vaihtoehdot on käyty läpi.
Vastaa Viestiin