Kopioin tämän omista viesteistäni. Yksi kerkisi jo asiaa kysyä..
Eli, tulppatestillä nähdään AINOASTAAN pääsuuttimen oikea koko JOS testi tehdään ohjeiden mukaan.
Oikean pääsuuttimen selvittäminen helpottaa neulan asetusta, jonka jälkeen "pikku puoli" saadaan säätöihin.
Tarvikkeet:
1kpl uusia tulppia, EI vähän ajettua, vaan uusi ja käyttämätön.
Tulppa avain.
Rautasaha, tai Dremel(tai vastaava) leikkuu terällä.
Nyt, kun olet asentanut pääsuuttimen, jonka haluat testata, tee seuraavaa...
Lämmitä kone ajamalla käyntilämpötilaan VANHALLA TULPALLA. Koko koneen tulee olla lämmin, eli ei pikkulenkkiä, eikä tyhjäkäynnillä seisottelua.
Kun kone on lämmitetty, niin ota vanha tulppa pois ja laita se taskuun. Aseta UUSI tulppa.
Starttaa kone heti ja paina kaasu pohjaan ja PIDÄ SE SIELÄ. Kun huippunopeus on saavutettu, niin aja kaasu pohjassa vielä ainakin 6 sekuntia. Mitä pisempään ajat KAASU POHJASSA, niin sitä tarkempi lämpöväri tulppaan saadaan.
Kun täyskaasulla on ajettu tavoiteltu aika, niin katkaise moottorin sähköt napista ja vapauta kaasuvipu.
Pysäytä laite ja ota testitulppa irti ja vaihda vanha tulppa tilalle.
Aja paikkaan, missä ikinä se rautasaha tai vastaava on.
Ota testitulppa ja katkaise koko kierreosa varoen pois. ÄLÄ VAHINGOITA TULPAN VAALEAA KESKIOSAA!!
(ota kuva tulpasta ja postita se minulle)
Nyt tulpan keskielektrodin suojavaipassa (juuressa) on lämpörengas. Jos se on 2mm vahva ja maitosuklaan värinen, niin pääsuuttimesi on oikea. Jos se on vaaleampi tai ohuempi, kuin 2mm, niin pääsuutin on yhtä kokoa liian pieni. Jos se on tummempi tai vahvempi, kuin 2mm, niin pääsuutin on yhtä kokoa liian suuri.
Kun olet tuon lukenut ja ymmärtänyt, niin siitä vaan suorittamaan.
Suurimmat virheet, miten tuon testin VOI PILATA!!
-asennat nuukana miehenä hieman käytetyn tulpan.
-et aja moottoria riittävän kuumaksi
-kun lähdet suorittamaan testiä, niin et paina kaasua HETI POHJAAN; vaan pikku hiljaa -> osittaiset kaasunasennot värjäävät tulppaa hämäävästi, jolloin et voi luottaa testitulokseen.
-Painelet "välikaasuja" tai hellität testiä suorittaessa.
-et sammuta moottoria täyskaasuasennossa.
Eli asia kiteytettynä:
Kuuma moottori, vaihda uusi tulppa, vedä täyttä vauhtia noin 10 sekunttia, tapa moottori, hellitä kaasusta, vaihda vanha tulppa, leikkaa kierteet ja tulkitse tilanne.
Pyydän anteeksi, jos painotin joitain asioita niinkuin saappaale olisi kertonut, mutta usko pois... aikuiset miehetkin sössii tuon helpon testin, ja syyttävät muita hajonneesta moottorista.
Kysy rohkeesti jos jokin askarruttaa.
-Pasi S.
Tässä testin jälkeen leikatut tulpat. Huomaa vain ja ainoastaan pääsuuttimen aiheuttama lämpörengas suojavaipan juuressa.
Tässä sama homma. Tämän testin tuloksena voi sanoa, että pääsuutin on yhtä kokoa liian suuri, mutta toimii jo tuollaisenakin.
Muistakaa vielä tämä, että jos haette pääsuuttimen aivan kohdalleen, niin pistäkää ulkolämpötila muistiin. Kun lämpötila on laskenut noin 10 astetta, niin on aika vaihtaa pääsuutin yhtä kokoa rikkaammaksi. Eli suosittelen tekemään testin mahdollisesti 15 asteen lämpötilassa, niin samalla suuttimella voitte ajaa noin +5 - +25 asteen välillä. Jos ajatte paljon syksyisin ja alkukeväästä, niin pääsuutin kannattaa vaihtaa isommaksi varhaisessa vaiheessa, koska kosteuden tuoma lisähappi laihentaa seosta.