MXU 50 2.0

Täällä keskustellaan 50 kuutioisista mönkijöistä sekä kevyistä nelipyöristä.
Juukkelis
2WD
Viestit: 33
Liittynyt: 29 Touko 2011 08:37
Mönkijä:: Can-Am outlander t3
Paikkakunta: Kuopio

Re: MXU 50 2.0

Viesti Kirjoittaja Juukkelis »

No ainakin 70 cc malossi, 19 mm dellorto, Technigasin tehoputki ja malossi multivar
Noilla pääsee jo alkuun.saiskohan muuten muksuun 90 cc pytyn? :?:
Vilho600
Noppeli
Viestit: 18
Liittynyt: 09 Elo 2011 01:55

Re: MXU 50 2.0

Viesti Kirjoittaja Vilho600 »

Toimiiko malossin 72cc pytty hyvin vakiokaasarin ja putken kanssa? Huomaako isompaa pyttyä ulospäin, esimerkiksi äänestä? ja vaatiiko esim öljynsyötön säätöä jos on putsarin holkki pois , 90# suutinja 15 eturatas. :!: :D
Juukkelis
2WD
Viestit: 33
Liittynyt: 29 Touko 2011 08:37
Mönkijä:: Can-Am outlander t3
Paikkakunta: Kuopio

Re: MXU 50 2.0

Viesti Kirjoittaja Juukkelis »

Tuskin sitä äänestä huomaa elllei ole tehoputkea
Avatar
Saalistaja
6WD
Viestit: 456
Liittynyt: 06 Marras 2006 18:16
Mönkijä:: Derbi DXR 250
Paikkakunta: Rymättylä

Re: MXU 50 2.0

Viesti Kirjoittaja Saalistaja »

Vilho600 kirjoitti:Toimiiko malossin 72cc pytty hyvin vakiokaasarin ja putken kanssa? Huomaako isompaa pyttyä ulospäin, esimerkiksi äänestä? ja vaatiiko esim öljynsyötön säätöä jos on putsarin holkki pois , 90# suutinja 15 eturatas. :!: :D
Toimii ihan jees. 90-100 kokosta suutinta. ei huomaa mitenkään. Öljyä toki tarttee lisää (isommalla pytyllä), ite oon pitäny luotettavimpana keinona lorauttanut bensakannuun aina n. 1% seoksen öljyä valmiiks. Pelkän suuttimen vaihdoin tai kurien poiston jälkeen öljyä ei tartte säätää lissää.
Vilho600
Noppeli
Viestit: 18
Liittynyt: 09 Elo 2011 01:55

Re: MXU 50 2.0

Viesti Kirjoittaja Vilho600 »

Kiitti Saalistaja. Aika tyhjentävä vastaus :D
Pasi S.
Tracks
Viestit: 1917
Liittynyt: 14 Tammi 2007 14:31
Mönkijä:: Yamaha Banshee 350
Paikkakunta: Tampere

Re: MXU 50 2.0

Viesti Kirjoittaja Pasi S. »

Muistutuksena teille, että öljyn lisääminen suhteessa bensiiniin laihentaa seosta.
Kannatan tuota ajatusta 1% esisekoitettua ja jättämään tuorevoitelut rauhaan.
Omassa 350RDssä pahin täystuho tuli, kun tuorevoitelujärjestelmä vuosien varrella sakkaantui tukkoon, ja kone leikkasi pelkällä bensalla ajettaessa.
Nykyisin tuo koko järjestelmä on uudelleen sijoitettu roskikseen, ja ajan 3% esiseoksilla.

-Pasi S.

Pääsuuttimen oikean koon näkee tulppatestillä, joka on äärimmäisen helppo noissa variaattorivehkeissä, varsinkin, kun huippunopeus on vielä "turvallinen".
Jos joku haluaa sen tehdä, niin voin antaa simppelit ohjeet. "-tulppa ei koskaan valehtele!"
Yamaha Banshee 2006
"-Banshee on irlantilainen taruolento, joka itkien ja valittaen erittäin kovaäänisesti ennustaa omaisen tai läheisen kuolemaa."
rrasmus
Noppeli
Viestit: 23
Liittynyt: 30 Heinä 2011 22:18

Re: MXU 50 2.0

Viesti Kirjoittaja rrasmus »

Pasi S. kirjoitti:Muistutuksena teille, että öljyn lisääminen suhteessa bensiiniin laihentaa seosta.
Kannatan tuota ajatusta 1% esisekoitettua ja jättämään tuorevoitelut rauhaan.
Omassa 350RDssä pahin täystuho tuli, kun tuorevoitelujärjestelmä vuosien varrella sakkaantui tukkoon, ja kone leikkasi pelkällä bensalla ajettaessa.
Nykyisin tuo koko järjestelmä on uudelleen sijoitettu roskikseen, ja ajan 3% esiseoksilla.

-Pasi S.

Pääsuuttimen oikean koon näkee tulppatestillä, joka on äärimmäisen helppo noissa variaattorivehkeissä, varsinkin, kun huippunopeus on vielä "turvallinen".
Jos joku haluaa sen tehdä, niin voin antaa simppelit ohjeet. "-tulppa ei koskaan valehtele!"
Juu kerroppa vaan ohjeet tuohon tulppatestiin, olisin itse juuri vaihtamassa tuota suutinta..
Vilho600
Noppeli
Viestit: 18
Liittynyt: 09 Elo 2011 01:55

Re: MXU 50 2.0

Viesti Kirjoittaja Vilho600 »

Auttaako tuo malossin multivari mitään mxuhun?
Pasi S.
Tracks
Viestit: 1917
Liittynyt: 14 Tammi 2007 14:31
Mönkijä:: Yamaha Banshee 350
Paikkakunta: Tampere

Re: MXU 50 2.0

Viesti Kirjoittaja Pasi S. »

Kopioin tämän omista viesteistäni. Yksi kerkisi jo asiaa kysyä..

Eli, tulppatestillä nähdään AINOASTAAN pääsuuttimen oikea koko JOS testi tehdään ohjeiden mukaan.
Oikean pääsuuttimen selvittäminen helpottaa neulan asetusta, jonka jälkeen "pikku puoli" saadaan säätöihin.

Tarvikkeet:
1kpl uusia tulppia, EI vähän ajettua, vaan uusi ja käyttämätön.
Tulppa avain.
Rautasaha, tai Dremel(tai vastaava) leikkuu terällä.

Nyt, kun olet asentanut pääsuuttimen, jonka haluat testata, tee seuraavaa...
Lämmitä kone ajamalla käyntilämpötilaan VANHALLA TULPALLA. Koko koneen tulee olla lämmin, eli ei pikkulenkkiä, eikä tyhjäkäynnillä seisottelua.
Kun kone on lämmitetty, niin ota vanha tulppa pois ja laita se taskuun. Aseta UUSI tulppa.
Starttaa kone heti ja paina kaasu pohjaan ja PIDÄ SE SIELÄ. Kun huippunopeus on saavutettu, niin aja kaasu pohjassa vielä ainakin 6 sekuntia. Mitä pisempään ajat KAASU POHJASSA, niin sitä tarkempi lämpöväri tulppaan saadaan.
Kun täyskaasulla on ajettu tavoiteltu aika, niin katkaise moottorin sähköt napista ja vapauta kaasuvipu.
Pysäytä laite ja ota testitulppa irti ja vaihda vanha tulppa tilalle.
Aja paikkaan, missä ikinä se rautasaha tai vastaava on.
Ota testitulppa ja katkaise koko kierreosa varoen pois. ÄLÄ VAHINGOITA TULPAN VAALEAA KESKIOSAA!!
(ota kuva tulpasta ja postita se minulle)
Nyt tulpan keskielektrodin suojavaipassa (juuressa) on lämpörengas. Jos se on 2mm vahva ja maitosuklaan värinen, niin pääsuuttimesi on oikea. Jos se on vaaleampi tai ohuempi, kuin 2mm, niin pääsuutin on yhtä kokoa liian pieni. Jos se on tummempi tai vahvempi, kuin 2mm, niin pääsuutin on yhtä kokoa liian suuri.

Kun olet tuon lukenut ja ymmärtänyt, niin siitä vaan suorittamaan.

Suurimmat virheet, miten tuon testin VOI PILATA!!
-asennat nuukana miehenä hieman käytetyn tulpan.
-et aja moottoria riittävän kuumaksi
-kun lähdet suorittamaan testiä, niin et paina kaasua HETI POHJAAN; vaan pikku hiljaa -> osittaiset kaasunasennot värjäävät tulppaa hämäävästi, jolloin et voi luottaa testitulokseen.
-Painelet "välikaasuja" tai hellität testiä suorittaessa.
-et sammuta moottoria täyskaasuasennossa.

Eli asia kiteytettynä:
Kuuma moottori, vaihda uusi tulppa, vedä täyttä vauhtia noin 10 sekunttia, tapa moottori, hellitä kaasusta, vaihda vanha tulppa, leikkaa kierteet ja tulkitse tilanne.

Pyydän anteeksi, jos painotin joitain asioita niinkuin saappaale olisi kertonut, mutta usko pois... aikuiset miehetkin sössii tuon helpon testin, ja syyttävät muita hajonneesta moottorista.

Kysy rohkeesti jos jokin askarruttaa.

-Pasi S.

Tässä testin jälkeen leikatut tulpat. Huomaa vain ja ainoastaan pääsuuttimen aiheuttama lämpörengas suojavaipan juuressa.
Kuva

Tässä sama homma. Tämän testin tuloksena voi sanoa, että pääsuutin on yhtä kokoa liian suuri, mutta toimii jo tuollaisenakin.
Kuva

Muistakaa vielä tämä, että jos haette pääsuuttimen aivan kohdalleen, niin pistäkää ulkolämpötila muistiin. Kun lämpötila on laskenut noin 10 astetta, niin on aika vaihtaa pääsuutin yhtä kokoa rikkaammaksi. Eli suosittelen tekemään testin mahdollisesti 15 asteen lämpötilassa, niin samalla suuttimella voitte ajaa noin +5 - +25 asteen välillä. Jos ajatte paljon syksyisin ja alkukeväästä, niin pääsuutin kannattaa vaihtaa isommaksi varhaisessa vaiheessa, koska kosteuden tuoma lisähappi laihentaa seosta.
Yamaha Banshee 2006
"-Banshee on irlantilainen taruolento, joka itkien ja valittaen erittäin kovaäänisesti ennustaa omaisen tai läheisen kuolemaa."
Juukkelis
2WD
Viestit: 33
Liittynyt: 29 Touko 2011 08:37
Mönkijä:: Can-Am outlander t3
Paikkakunta: Kuopio

Re: MXU 50 2.0

Viesti Kirjoittaja Juukkelis »

Vilho600 kirjoitti:Auttaako tuo malossin multivari mitään mxuhun?
Auttaa mutta vain jos laittaa muutakin viritystä kuten 70cc pytty... jos multivarin laittaa vakioon niin siitä ei ole kuin haittaa! :twisted:
rrasmus
Noppeli
Viestit: 23
Liittynyt: 30 Heinä 2011 22:18

Re: MXU 50 2.0

Viesti Kirjoittaja rrasmus »

Kiitoksia Pasi S. ohjeista..
Pasi S.
Tracks
Viestit: 1917
Liittynyt: 14 Tammi 2007 14:31
Mönkijä:: Yamaha Banshee 350
Paikkakunta: Tampere

Re: MXU 50 2.0

Viesti Kirjoittaja Pasi S. »

rrasmus kirjoitti:Kiitoksia Pasi S. ohjeista..
ole hyvä!

Tähän perään mietittävää.
Kaverini 421cc 2-smoke twinissä 5 koon heitto pääsuuttimessa oli puolet tehossa. Ajatelkaa paljonko se vaikuttaa noissa teidän koneissa, joissa teho/paino suhde on aikas vaatimaton.

-Pasi S.
Yamaha Banshee 2006
"-Banshee on irlantilainen taruolento, joka itkien ja valittaen erittäin kovaäänisesti ennustaa omaisen tai läheisen kuolemaa."
rrasmus
Noppeli
Viestit: 23
Liittynyt: 30 Heinä 2011 22:18

Re: MXU 50 2.0

Viesti Kirjoittaja rrasmus »

Tuli tässä tämmönen juttu mieleen... Kuuluuko muilla ihan tavallisesti ajaessa ketjusta/eturattaasta pientä rahinaa? Ja kuuluuko eturattaassa olla pieni välys jos sitä heiluttaa? Huolestuttaa nimittäin että enhän vaan ole menny ketjua liian tiukalle laittaamaan, ja olisin näin menny hajottamaan eturattaan laakerit.. :doubt:

Toinen kysymys olisi että osaisiko joku suositella lähinnä ainakin talvi käyttöön jotain hyviä renkaita? Olisi semmoisten hankinta tässä edessä...
Vilho600
Noppeli
Viestit: 18
Liittynyt: 09 Elo 2011 01:55

Re: MXU 50 2.0

Viesti Kirjoittaja Vilho600 »

Kyllä minullakin pieni rahina kuuluu muttei sitä kyllä tieajon aikana erota variaattorin vinkuessa. ja kyllä siinä pieni välys minulla ainakin on.
ps. vakiokuvio on ihan jees talvella mutta voithan koittaa jotakin vahvemmin kuvioituakin.
Avatar
Jopeli
Tracks
Viestit: 1503
Liittynyt: 21 Syys 2007 19:12

Re: MXU 50 2.0

Viesti Kirjoittaja Jopeli »

Lyö renkaisiin nastoja kiinni tai osta nastarenkaat. Kyllä on hyvä ajella talvella!
Vastaa Viestiin