Mopomönkijöiden viritys
Meikäläisellä pamahti tosiaan se variaattori tossa joskus. Nyt kun oli uudet osat niin otti heikosti piikkiä eikä kulkenut :O. Avasin niin ensimmäinen mitä löytyi oli että tuuletuslevy oli jo kulunut tähtiprikan toimesta? Mistä tämä nyt johtuu ja mitä tässä tekisi kun tuntuu että uusilla osilla jos vain ajelee niin menee uudestaan rikki? Siis tähtiprikka on laajentanut niitä reikiä mihin ne prikan hakaset tulee :E.
Ne variaattorin rullat tosiaan on turhan herkästi kuluvaa tavaraa. Pitäs ruveta katteleen josko sitä löytäs jostain jotkut muut kuin alkuperäiset ja vähän kevyemmät samalla.
Tuon teharin sopivuudesta ei ole tarkkaa tietoa. Ja noitahan on kolmea eri mopomönkijöihin tarkoitettua mallia. E-toniin tarkoitettu putki ainakin sopii muuten mutta en ole varma tuleeko suunnanvaihtaja tielle. Yhtä e-tonia pääsin livenä tutkiin ja se oli pääpiirteissään täysin sama värkki kuin keewaykin sillä erotuksella että suunnanvaihtaja puuttui. Semmosestahan saisi osat ryövättyä jos haluaa suunnanvaihtajasta hankkiutua eroon. On vaan 420 tyyppiset hampikkaat ja kettinki siinä niin joutuu vaihtamaan kaikki (keewayssa 428 eli sama kuin kevareissa).
Oliko jäänyt mutteri löysälle kun oli kulumaan päässyt? Muussa tapauksessahan sen ei periaatteessa pitäisi tuota tehdä. Aina ruuvilukitetta tuonne variaattorin mutteriin kun sen kasaa! Sitte jos se tähtiprikan kestävyys tai kestämättömyys rupeaa häiritsemään niin MC-Scatterilta löytyy rosteriprikkoja orkkiksen tilalle.
Tuon teharin sopivuudesta ei ole tarkkaa tietoa. Ja noitahan on kolmea eri mopomönkijöihin tarkoitettua mallia. E-toniin tarkoitettu putki ainakin sopii muuten mutta en ole varma tuleeko suunnanvaihtaja tielle. Yhtä e-tonia pääsin livenä tutkiin ja se oli pääpiirteissään täysin sama värkki kuin keewaykin sillä erotuksella että suunnanvaihtaja puuttui. Semmosestahan saisi osat ryövättyä jos haluaa suunnanvaihtajasta hankkiutua eroon. On vaan 420 tyyppiset hampikkaat ja kettinki siinä niin joutuu vaihtamaan kaikki (keewayssa 428 eli sama kuin kevareissa).
061575702
Adaptable to:
- Addly Addly 50/90cc
- Aeon Aeon 50/90cc
- Dinly Dinly 50/90cc
- Kymco RS 50
061575802
Adaptable to:
- E-ton E-ton 50/90cc
061575902
Adaptable to:
- Kymco MXER 50
Oliko jäänyt mutteri löysälle kun oli kulumaan päässyt? Muussa tapauksessahan sen ei periaatteessa pitäisi tuota tehdä. Aina ruuvilukitetta tuonne variaattorin mutteriin kun sen kasaa! Sitte jos se tähtiprikan kestävyys tai kestämättömyys rupeaa häiritsemään niin MC-Scatterilta löytyy rosteriprikkoja orkkiksen tilalle.

Kun siitä tehoputken vaikutuksesta on kyselty niin paljon niin tuossapa siitä on faktaa. Tecnigas on huonoin pienillä nopeuksilla (ja kierroksilla) mutta ohittaa tehossa kaikki muut noin 35km/h kohdalla. Kannattaa huomioda että jos haluaa tehoputken asentaa niin joutuu poistamaan/siirtämään öljysäiliön sekä akun.
http://atv.off-road.com/atv/article/art ... ?id=190911
Siinä vielä linkki artikkeliin mistä nappasin tuon kuvan. Tuolta sivulta löytyy myös muita hyvin mielenkiintoisia juttuja.
- Morzo
- 4WD
- Viestit: 170
- Liittynyt: 19 Tammi 2006 18:24
- Paikkakunta: Alavieska Mönkky: AIE 4-Cross 70cc
Näyttäs runko kanssa ihan samalta kuin AIEssa. Mutta mutta, pitääkö nyt penkin alla oleva tavaratila sitten repiä irti että putki mahtuu? Vaihteistostakaan en hevillä luopus..
Mienköhän kärtynen tosta tulis jos vaan viilais vakio koneen pakoaukkoa ja maahantuoja sano että jotain on jotkut ottanu äänenvaimentimesta pois että tulis kärtysempi..
Nimpe, kannattaako tossa koneessa muuta viilata muuta kuin pakoaukkoa? Puhuit jotain huuhtelukanavista?
Niin ja joko joku kertos että onko sillä variaattorin rullakupin ja kampiakselin väliin tulevalla liukuholkin pituudella mitään väliä? Haittaako jos sen holkin pituus heittää 1-2mm vakiosta?
Ja mikäs on vikana ku ei ota enään kierroksia kunnolla?
Vika kenties varissa?... ](./images/smilies/eusa_wall.gif)
Mienköhän kärtynen tosta tulis jos vaan viilais vakio koneen pakoaukkoa ja maahantuoja sano että jotain on jotkut ottanu äänenvaimentimesta pois että tulis kärtysempi..
Nimpe, kannattaako tossa koneessa muuta viilata muuta kuin pakoaukkoa? Puhuit jotain huuhtelukanavista?
Niin ja joko joku kertos että onko sillä variaattorin rullakupin ja kampiakselin väliin tulevalla liukuholkin pituudella mitään väliä? Haittaako jos sen holkin pituus heittää 1-2mm vakiosta?
Ja mikäs on vikana ku ei ota enään kierroksia kunnolla?


](./images/smilies/eusa_wall.gif)
Sovitelkaahan sylinterin alapään tiivistettä sylinteriin ja sitten lohkoon niin hoksaatte mitä tarkoitin. Eikä sitä koko mitalta tarvitse viilata, senverran vaan että liitoskohta on "jouheva". Ne sivuilla olevat kanavat suhteellisen hyvin passaavatkin, mutta se pakoaukkoa vastapäätä oleva ei ole oikein siellä päinkään. Sivuille päin kun vähän levittelee sitä niin hyvä tulee (tai ainakin parempi mitä ennen). Jos tarvitsee niin leikkelee sen tiivisteenkin sitten niiden aukkojen mukaan.
Ei ole edes harkittu skootterin putkea. Ongelma niissä on se että paisarit on suoria malleja ja jos meinaa saada sen mönkijään sopimaan niin joko alkukäyrästä tulisi liiiian pitkä tai sitten se putki on jossin muualla missä se näyttäisi hyvältä. Jos ilmaiseksi saa ja metallityöt onnistuvat niin voihan sitä kokeilla. Muussa tapauksessa osta valmis mönkijän putki.
Ei ole edes harkittu skootterin putkea. Ongelma niissä on se että paisarit on suoria malleja ja jos meinaa saada sen mönkijään sopimaan niin joko alkukäyrästä tulisi liiiian pitkä tai sitten se putki on jossin muualla missä se näyttäisi hyvältä. Jos ilmaiseksi saa ja metallityöt onnistuvat niin voihan sitä kokeilla. Muussa tapauksessa osta valmis mönkijän putki.
-
- 6WD
- Viestit: 530
- Liittynyt: 21 Heinä 2006 14:54
- Paikkakunta: Kiimingissä on yhden 650 EFi:n kotitalli
Äänenvaimentajan villat ei estä virtauksia ainoastaan ääni lisäntyy toiseen potenssiin jos ne poistetaan. Villat äänen vaimentajassa on reikäputken ympärillä. Eli ääni absorboituu villoihin. Vaikea näitä on aina selittää niin että sen ymmärtäis. Tällaiset vaimentajat joissa käytetään villoja on yleensä parhaasta päästä virtausten suhteen, mutta äänen vaimennus saattaa olla heikompi.
Tällaisen vaimentajan voi tehä itekkin. Tarvitaan vain kaksi halkasijaltaan eri kokoista putkea. Pienempi putki on reikäputkea. Laitetaan putket päällekäin ja villat siihen väliin. Siinä se. Simple as hell... shell

Tällaisen vaimentajan voi tehä itekkin. Tarvitaan vain kaksi halkasijaltaan eri kokoista putkea. Pienempi putki on reikäputkea. Laitetaan putket päällekäin ja villat siihen väliin. Siinä se. Simple as hell... shell

sopiikohan tämä sylinteri mönkijään? http://sparewheel.net/?p=p_info&i=NDU1 ei ole ainakaan pahan hintainen. kyllä tosta varmaan viilaamalla tehoa voi saada?
TGB HORNET
kylla tgbssäkin on ilmajäändytteinen vaakasylinteri. täytyy mitata tuo männäntappi. olisiko tämä malossi parempi sylinteri? http://sparewheel.net/?p=p_info&i=MjA0MQ==
TGB HORNET
Paremmuudesta en tiedä, tunnetumpi ainakin. Tosta toisesta merkistä en ole koskaan aikaisemmin kuullutkaan.
Viilaamaan en suosittele. Löytyy tarpeeksi tehoa muutenkin. Ja jos sitä tehoa välttämättä pitää löytyä niin siihen löytyy valmiiksi hyvin virtaaviakin sylintereitä. Kuten esim malossin tai polinin evolution mallit joilla kummallakin saa helposti yli 20 heppaa. Tosin vakiokampura ei kestä noita ja hintaakin on aivan riittävästi.
Paree vaan pitäytyä maltillisissa virityksissä niin kone kestää ja pensankulutus tippuu.
Viilaamaan en suosittele. Löytyy tarpeeksi tehoa muutenkin. Ja jos sitä tehoa välttämättä pitää löytyä niin siihen löytyy valmiiksi hyvin virtaaviakin sylintereitä. Kuten esim malossin tai polinin evolution mallit joilla kummallakin saa helposti yli 20 heppaa. Tosin vakiokampura ei kestä noita ja hintaakin on aivan riittävästi.
Paree vaan pitäytyä maltillisissa virityksissä niin kone kestää ja pensankulutus tippuu.
- Morzo
- 4WD
- Viestit: 170
- Liittynyt: 19 Tammi 2006 18:24
- Paikkakunta: Alavieska Mönkky: AIE 4-Cross 70cc
Kun porasit pakoaukon, niin porasitko pois vain sen pahkuran joka siellä oli? vai isonsitko koko aukkoa? Ja nousiko kiihtyvyys skootteritasolle?rega kirjoitti:itse kun viilasin pakoaukon ja katalysaattori pois putkesta niin tuli kiihtyvyttä lisää, huippu nopeus pysyi samana 48km/h. sitten lyhensin sitä variaattorin holkkia 1mm huippunopeus kasvoi 52km/h ja kiihtyi vielä hyvin. mutta kun menin ottamaan holkista vielä vähän niin ei kulkenut eikä kiihtynytminkä pituisia teillä ne holkit on? minkä painoiset vakio rullat on? ja mikä painoiset tilalle? meneekö tellä cdi-boksiin ruskea johto? jos menee niin avatkaa se liitin ja katsokaa onko se näkänen poikki sieltä cdipoksista. ja toi boost bottle on joku purkki mikä on liitetty imukaulaan sen pitäisi varastoida bensaa ja päästää ne ulos sitten kun mäntä on ylhäällä. ei varmaan ole paljon hyötyä.
