Mopomönkijöiden viritys

Täällä keskustellaan 50 kuutioisista mönkijöistä sekä kevyistä nelipyöristä.
Pesori
3WD
Viestit: 74
Liittynyt: 16 Huhti 2006 04:11

Viesti Kirjoittaja Pesori »

Meikäläisellä pamahti tosiaan se variaattori tossa joskus. Nyt kun oli uudet osat niin otti heikosti piikkiä eikä kulkenut :O. Avasin niin ensimmäinen mitä löytyi oli että tuuletuslevy oli jo kulunut tähtiprikan toimesta? Mistä tämä nyt johtuu ja mitä tässä tekisi kun tuntuu että uusilla osilla jos vain ajelee niin menee uudestaan rikki? Siis tähtiprikka on laajentanut niitä reikiä mihin ne prikan hakaset tulee :E.
Nimpe
4WD
Viestit: 178
Liittynyt: 31 Maalis 2006 22:28

Viesti Kirjoittaja Nimpe »

Ne variaattorin rullat tosiaan on turhan herkästi kuluvaa tavaraa. Pitäs ruveta katteleen josko sitä löytäs jostain jotkut muut kuin alkuperäiset ja vähän kevyemmät samalla.

Tuon teharin sopivuudesta ei ole tarkkaa tietoa. Ja noitahan on kolmea eri mopomönkijöihin tarkoitettua mallia. E-toniin tarkoitettu putki ainakin sopii muuten mutta en ole varma tuleeko suunnanvaihtaja tielle. Yhtä e-tonia pääsin livenä tutkiin ja se oli pääpiirteissään täysin sama värkki kuin keewaykin sillä erotuksella että suunnanvaihtaja puuttui. Semmosestahan saisi osat ryövättyä jos haluaa suunnanvaihtajasta hankkiutua eroon. On vaan 420 tyyppiset hampikkaat ja kettinki siinä niin joutuu vaihtamaan kaikki (keewayssa 428 eli sama kuin kevareissa).
061575702

Adaptable to:

- Addly Addly 50/90cc
- Aeon Aeon 50/90cc
- Dinly Dinly 50/90cc
- Kymco RS 50



061575802

Adaptable to:

- E-ton E-ton 50/90cc



061575902

Adaptable to:

- Kymco MXER 50

Oliko jäänyt mutteri löysälle kun oli kulumaan päässyt? Muussa tapauksessahan sen ei periaatteessa pitäisi tuota tehdä. Aina ruuvilukitetta tuonne variaattorin mutteriin kun sen kasaa! Sitte jos se tähtiprikan kestävyys tai kestämättömyys rupeaa häiritsemään niin MC-Scatterilta löytyy rosteriprikkoja orkkiksen tilalle.
Pesori
3WD
Viestit: 74
Liittynyt: 16 Huhti 2006 04:11

Viesti Kirjoittaja Pesori »

Onko muuten ideaa mikä variaattorissa kolisee kun päästää irti kaasusta mönkijän pysähtyessä?
Nimpe
4WD
Viestit: 178
Liittynyt: 31 Maalis 2006 22:28

Viesti Kirjoittaja Nimpe »

Kuva
Kun siitä tehoputken vaikutuksesta on kyselty niin paljon niin tuossapa siitä on faktaa. Tecnigas on huonoin pienillä nopeuksilla (ja kierroksilla) mutta ohittaa tehossa kaikki muut noin 35km/h kohdalla. Kannattaa huomioda että jos haluaa tehoputken asentaa niin joutuu poistamaan/siirtämään öljysäiliön sekä akun.

http://atv.off-road.com/atv/article/art ... ?id=190911

Siinä vielä linkki artikkeliin mistä nappasin tuon kuvan. Tuolta sivulta löytyy myös muita hyvin mielenkiintoisia juttuja.
Avatar
Morzo
4WD
Viestit: 170
Liittynyt: 19 Tammi 2006 18:24
Paikkakunta: Alavieska Mönkky: AIE 4-Cross 70cc

Viesti Kirjoittaja Morzo »

Näyttäs runko kanssa ihan samalta kuin AIEssa. Mutta mutta, pitääkö nyt penkin alla oleva tavaratila sitten repiä irti että putki mahtuu? Vaihteistostakaan en hevillä luopus..

Mienköhän kärtynen tosta tulis jos vaan viilais vakio koneen pakoaukkoa ja maahantuoja sano että jotain on jotkut ottanu äänenvaimentimesta pois että tulis kärtysempi..

Nimpe, kannattaako tossa koneessa muuta viilata muuta kuin pakoaukkoa? Puhuit jotain huuhtelukanavista?

Niin ja joko joku kertos että onko sillä variaattorin rullakupin ja kampiakselin väliin tulevalla liukuholkin pituudella mitään väliä? Haittaako jos sen holkin pituus heittää 1-2mm vakiosta?

Ja mikäs on vikana ku ei ota enään kierroksia kunnolla? :roll: :roll: Vika kenties varissa?... ](*,)
Avatar
Morzo
4WD
Viestit: 170
Liittynyt: 19 Tammi 2006 18:24
Paikkakunta: Alavieska Mönkky: AIE 4-Cross 70cc

Viesti Kirjoittaja Morzo »

No nyt lähti kulkemaan kun nakkasin variaattoriin raskaat ja kevyimmät rullat keskenään. Vielä kevyiden tilalle vähän raskaammat niin menee vielä vähä lujempaa :twisted:
Avatar
rega
3WD
Viestit: 64
Liittynyt: 11 Kesä 2006 11:00

Viesti Kirjoittaja rega »

huuhtelukanavia ei vissiin kannata lähteä itse viilaamaan kun ovat aika vaikeat viilata. onko joku koittanut laittaa skootterin tehoputkea mönkijään?
TGB HORNET
Nimpe
4WD
Viestit: 178
Liittynyt: 31 Maalis 2006 22:28

Viesti Kirjoittaja Nimpe »

Sovitelkaahan sylinterin alapään tiivistettä sylinteriin ja sitten lohkoon niin hoksaatte mitä tarkoitin. Eikä sitä koko mitalta tarvitse viilata, senverran vaan että liitoskohta on "jouheva". Ne sivuilla olevat kanavat suhteellisen hyvin passaavatkin, mutta se pakoaukkoa vastapäätä oleva ei ole oikein siellä päinkään. Sivuille päin kun vähän levittelee sitä niin hyvä tulee (tai ainakin parempi mitä ennen). Jos tarvitsee niin leikkelee sen tiivisteenkin sitten niiden aukkojen mukaan.

Ei ole edes harkittu skootterin putkea. Ongelma niissä on se että paisarit on suoria malleja ja jos meinaa saada sen mönkijään sopimaan niin joko alkukäyrästä tulisi liiiian pitkä tai sitten se putki on jossin muualla missä se näyttäisi hyvältä. Jos ilmaiseksi saa ja metallityöt onnistuvat niin voihan sitä kokeilla. Muussa tapauksessa osta valmis mönkijän putki.
Avatar
Morzo
4WD
Viestit: 170
Liittynyt: 19 Tammi 2006 18:24
Paikkakunta: Alavieska Mönkky: AIE 4-Cross 70cc

Viesti Kirjoittaja Morzo »

Mitenköhän äänenvaimentimen villojen poisto vaikuttaa tehoihin? Eikös nekin jossain kulkupeleissä aiheuta vähän tehon häviötä? :roll:
HoHa
6WD
Viestit: 530
Liittynyt: 21 Heinä 2006 14:54
Paikkakunta: Kiimingissä on yhden 650 EFi:n kotitalli

Viesti Kirjoittaja HoHa »

Äänenvaimentajan villat ei estä virtauksia ainoastaan ääni lisäntyy toiseen potenssiin jos ne poistetaan. Villat äänen vaimentajassa on reikäputken ympärillä. Eli ääni absorboituu villoihin. Vaikea näitä on aina selittää niin että sen ymmärtäis. Tällaiset vaimentajat joissa käytetään villoja on yleensä parhaasta päästä virtausten suhteen, mutta äänen vaimennus saattaa olla heikompi.
Tällaisen vaimentajan voi tehä itekkin. Tarvitaan vain kaksi halkasijaltaan eri kokoista putkea. Pienempi putki on reikäputkea. Laitetaan putket päällekäin ja villat siihen väliin. Siinä se. Simple as hell... shell
:D
Avatar
rega
3WD
Viestit: 64
Liittynyt: 11 Kesä 2006 11:00

Viesti Kirjoittaja rega »

sopiikohan tämä sylinteri mönkijään? http://sparewheel.net/?p=p_info&i=NDU1 ei ole ainakaan pahan hintainen. kyllä tosta varmaan viilaamalla tehoa voi saada?
TGB HORNET
Nimpe
4WD
Viestit: 178
Liittynyt: 31 Maalis 2006 22:28

Viesti Kirjoittaja Nimpe »

Riippuu tietenkin mönkijästä... Kaikissahan ei ole samaa konetta. Siinähän sanottiin että minarellin vaakasylinterinen ilmajäähdytteinen eli ainakin keewayhin menisi muuten paitsi että taitaa skoottereissa olla kaikissa 10mm männäntappi (paitti CPI vm.2003 ja uudemmat on 12mm tapilla).
Avatar
rega
3WD
Viestit: 64
Liittynyt: 11 Kesä 2006 11:00

Viesti Kirjoittaja rega »

kylla tgbssäkin on ilmajäändytteinen vaakasylinteri. täytyy mitata tuo männäntappi. olisiko tämä malossi parempi sylinteri? http://sparewheel.net/?p=p_info&i=MjA0MQ==
TGB HORNET
Nimpe
4WD
Viestit: 178
Liittynyt: 31 Maalis 2006 22:28

Viesti Kirjoittaja Nimpe »

Paremmuudesta en tiedä, tunnetumpi ainakin. Tosta toisesta merkistä en ole koskaan aikaisemmin kuullutkaan.

Viilaamaan en suosittele. Löytyy tarpeeksi tehoa muutenkin. Ja jos sitä tehoa välttämättä pitää löytyä niin siihen löytyy valmiiksi hyvin virtaaviakin sylintereitä. Kuten esim malossin tai polinin evolution mallit joilla kummallakin saa helposti yli 20 heppaa. Tosin vakiokampura ei kestä noita ja hintaakin on aivan riittävästi.

Paree vaan pitäytyä maltillisissa virityksissä niin kone kestää ja pensankulutus tippuu.
Avatar
Morzo
4WD
Viestit: 170
Liittynyt: 19 Tammi 2006 18:24
Paikkakunta: Alavieska Mönkky: AIE 4-Cross 70cc

Viesti Kirjoittaja Morzo »

rega kirjoitti:itse kun viilasin pakoaukon ja katalysaattori pois putkesta niin tuli kiihtyvyttä lisää, huippu nopeus pysyi samana 48km/h. sitten lyhensin sitä variaattorin holkkia 1mm huippunopeus kasvoi 52km/h ja kiihtyi vielä hyvin. mutta kun menin ottamaan holkista vielä vähän niin ei kulkenut eikä kiihtynyt :evil: minkä pituisia teillä ne holkit on? minkä painoiset vakio rullat on? ja mikä painoiset tilalle? meneekö tellä cdi-boksiin ruskea johto? jos menee niin avatkaa se liitin ja katsokaa onko se näkänen poikki sieltä cdipoksista. ja toi boost bottle on joku purkki mikä on liitetty imukaulaan sen pitäisi varastoida bensaa ja päästää ne ulos sitten kun mäntä on ylhäällä. ei varmaan ole paljon hyötyä.
Kun porasit pakoaukon, niin porasitko pois vain sen pahkuran joka siellä oli? vai isonsitko koko aukkoa? Ja nousiko kiihtyvyys skootteritasolle? :D Entä jaksaako kiihtyä hyvin loppuun saakka, ja miten vastatuuleen kiihty?
Vastaa Viestiin