MXU 50 2.0

Täällä keskustellaan 50 kuutioisista mönkijöistä sekä kevyistä nelipyöristä.
Paavo-97
Noppeli
Viestit: 11
Liittynyt: 25 Syys 2011 22:17
Mönkijä:: Kymco MXU 50
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: MXU 50 2.0

Viesti Kirjoittaja Paavo-97 »

Avatar
All-Terrain Vehicle
Tracks
Viestit: 2072
Liittynyt: 12 Helmi 2008 19:35
Paikkakunta: Useimmiten Iisalmi/Oulu

Re: MXU 50 2.0

Viesti Kirjoittaja All-Terrain Vehicle »

Oliko foorumilaisia?
Suomen Nuoret Mönkijäharrastajat
Mönkijätaistelulähetti
EU T3 badass bombers! 2/3
Kymco mxu 50 -> Polaris Sportsman 500 T3 -> Polaris Bigboss 800 6x6
Juxu
2WD
Viestit: 25
Liittynyt: 11 Maalis 2012 21:52
Mönkijä:: Kymco MXU 50

MXU 50 Vaihteisto pistää vastaan

Viesti Kirjoittaja Juxu »

Elikkäs olen juurikin uusi foorumilla ja kaipaisin apua oman MXU:ni kanssa. Ostin sen about 1kk sitten käytettynä (14 tkm), alusta asti on vaihteisto vaatinut hieman veivaamista ennen kuin on mennyt vaihde/suunta päälle ilman ronksumista. Nyt se on sitten siinä pisteessä että kun lähden pienelle ajolle niin tapahtuu seuraavaa:
1. Menohalua löytyy ihan normaalisti eikä mitään ongelmia vaihtamisessa ensimmäisen 500m aikana... =D> :D
2. ...MUTTA sitten loppuukin menohalut muksulta ja vauhti ei enää nousekaan sinne 45 vaan jää noin 37/38 junnaamaan, muutaman sekunnin päästä kierrokset laskee...laskee...vauhti pysähtyy...ja Kymco päättää istahtaa siihen paikkaan. =D> :evil:
3. Sitten sitä saa potkia jonkun aikaa käyntiin, kumma kyllä edellisen kerran lähti paremmin käyntiin sähköllä (poljin liian alhaalla huollosta jääneenä).
4. Noh, nyt kun Kymco on viimein lähtenyt käyntiin asti, kierrokset ovat ihan liian korkealla vaikka kuinka kauan odotan niiden laskevan, painan oikean kahvan alas ja tartun aluevaihtimeen...rutinaa. Jotenkin sain kuitenkin temppuiltua vaihteen päälle ja jatkan...
5. Kone sammuu uudelleen. Ja homma jatkuu samanlaisissa sykleissä.

Eli jotenkin tuntuu siltä että kun "painan" sen oikeanpuoleisen kahvan "alas", niin ei vaihteisto irrotakaan, vaan vaihtaessa kuuluu aina rutinat, sen vuoksi onkin tallissa jäähyllä etten mene lisää rikkomaan... Lisäksi Kymco sammuu aina tietyin väliajoin, vauhti vain hiipuu ja kaasuvipua painaessani kierrokset senkun laskevat. Viimeisenä pisarana voin mainita sen, että kun vaihdan pakille, ja siitä sitten yritän vaihtaa etuvaihteelle, niin ei keppi käännykään, vaan joudun vispaamaan taakse-vapaalle muutaman kerran ennen kuin vaihtuu vaihde eteen. Kertokaas tähän enempi tutustuneet, mitä kaikkea tässä nyt pitää tehdä. Kokeneempi kuljettaja totesi että voisi olla pienehköstä maastoajosta kiinni mutta en jaksaisi uskoa...
Kymco MXU 50
Yamaha Aerox R 50 (Y)
Pasi S.
Tracks
Viestit: 1917
Liittynyt: 14 Tammi 2007 14:31
Mönkijä:: Yamaha Banshee 350
Paikkakunta: Tampere

Re: MXU 50 2.0

Viesti Kirjoittaja Pasi S. »

Käy koko benza-linja läpi, että varmasti saa benzaa.
Tuohon vaihteistoon en sano mitään.
Yamaha Banshee 2006
"-Banshee on irlantilainen taruolento, joka itkien ja valittaen erittäin kovaäänisesti ennustaa omaisen tai läheisen kuolemaa."
Juxu
2WD
Viestit: 25
Liittynyt: 11 Maalis 2012 21:52
Mönkijä:: Kymco MXU 50

Re: MXU 50 2.0

Viesti Kirjoittaja Juxu »

Jep, pitänee tutkailla asiaa tarkemmin ja varmaankin sitten avaan ja putsaan kaasarin. :arrow: Sen tietty pitäis auttaa, mutta vielä se vaihteisto on kysymys :?: , ehkä sekin sitten kuitenkin selviää katsomalla mitä sisältä löytyy... Lisää neuvoja otetaan vastaan.
Kymco MXU 50
Yamaha Aerox R 50 (Y)
Avatar
All-Terrain Vehicle
Tracks
Viestit: 2072
Liittynyt: 12 Helmi 2008 19:35
Paikkakunta: Useimmiten Iisalmi/Oulu

Re: MXU 50 2.0

Viesti Kirjoittaja All-Terrain Vehicle »

Tuo vaihde ongelmahan johtuu luultavasti vain ja ainoastaan siitä että liikaa kierroksia ja se sen takia rusahtaa.
Oliko se nyt niin että ne liian korkeat kierrokset tyhjäkäynnillä johtuu liian pienestä suuttimesta talvikelille.
Suomen Nuoret Mönkijäharrastajat
Mönkijätaistelulähetti
EU T3 badass bombers! 2/3
Kymco mxu 50 -> Polaris Sportsman 500 T3 -> Polaris Bigboss 800 6x6
Juxu
2WD
Viestit: 25
Liittynyt: 11 Maalis 2012 21:52
Mönkijä:: Kymco MXU 50

Re: MXU 50 2.0

Viesti Kirjoittaja Juxu »

No asia tietty on näinkin, sillä oon ite laittannu tyhjäkäynnin hieman tavallista korkeammalle talvipakkasia varten, mutta sama ilmiö oli myöskin 'normaaliasennossa', joten pitää nyt vielä testailla. Mitenkäs suurta suutinta siihen sitten pitää laittaa ettei tuu sakkoja taikka lähde kilvet (Olen ihan käsi näiden virityshommien suhteen, kyllä työkalut kädessä pysyy mutta tietoa ei sitten ola yhtään). Mutta mitenkäs selittyy se, että pakilta vapaalle vaihtaessa saattaa takapyörät jäädä pyörimään taaksepäin vapaa-asennossakin :?: Säädöt pielessä otaksun :?: Ja sitten vielä se kysymys, että millä perusteella tuo oikeanpuoleinen kahva on ikään kuin kytkin ja miten variaattorissa ja taka-akselissa (taitaapi olla nopeusanturi vai onko :?: ) olevat anturit vaikuttavat vaihtamiseen :?:

EDIT: Niin ja sori, etten selaillut aiempaa keskustelua läpi, ei nyt vain ole kerta kaikkiaan aikaa siihen.
Kymco MXU 50
Yamaha Aerox R 50 (Y)
toubo
2WD
Viestit: 51
Liittynyt: 22 Marras 2010 21:09

Re: MXU 50 2.0

Viesti Kirjoittaja toubo »

Terve! mikä on kymco mxu 50 mönkijän rullien koko? onko se tuo 15x12
jej
Noppeli
Viestit: 8
Liittynyt: 26 Tammi 2012 07:19

Re: MXU 50 2.0

Viesti Kirjoittaja jej »

Juxu kirjoitti:No asia tietty on näinkin, sillä oon ite laittannu tyhjäkäynnin hieman tavallista korkeammalle talvipakkasia varten, mutta sama ilmiö oli myöskin 'normaaliasennossa', joten pitää nyt vielä testailla. Mitenkäs suurta suutinta siihen sitten pitää laittaa ettei tuu sakkoja taikka lähde kilvet (Olen ihan käsi näiden virityshommien suhteen, kyllä työkalut kädessä pysyy mutta tietoa ei sitten ola yhtään). Mutta mitenkäs selittyy se, että pakilta vapaalle vaihtaessa saattaa takapyörät jäädä pyörimäänq taaksepäin vapaa-asennossakin :?: Säädöt pielessä otaksun :?: Ja sitten vielä se kysymys, että millä perusteella tuo oikeanpuoleinen kahva on ikään kuin kytkin ja miten variaattorissa ja taka-akselissa (taitaapi olla nopeusanturi vai onko :?: ) olevat anturit vaikuttavat vaihtamiseen :?:

EDIT: Niin ja sori, etten selaillut aiempaa keskustelua läpi, ei nyt vain ole kerta kaikkiaan aikaa siihen.
Jos sulla on kuri ilmanputsarissa kuri paikallaan niin varmaan noin #85-90. Ilman kuria #90-95. Ne vaihteen ei varmaan ole ihan kohillaan. Niitä voi säätää siitä vaihdekepin alapäästä. Ei mxussa mitään kytkintä ole, jarrussa on tunnisin ja se pitää olla pohjassa vaihdetta vaihtaessa. Jos automaattiryyppy pitää kierrokset liian korkeina koko ajan niin siihen auttaa juurikin suuttimen vaihto isompaan. Variaattosissa kytkin ottaa kiinni kovemmilla kierroksilla jolloin vaihde rusahtaa päälle. Niin ja et sinä mitään sakkoja voi saada pelkän suuttimen vaihdosta, ei se poliisisetä sitä voi huomata.
Edit. Takarattaassa on nopeusanturi mutta ei se mitenkään vaikuta vaihteen vaihtoon.
Avatar
Saalistaja
6WD
Viestit: 456
Liittynyt: 06 Marras 2006 18:16
Mönkijä:: Derbi DXR 250
Paikkakunta: Rymättylä

Re: MXU 50 2.0

Viesti Kirjoittaja Saalistaja »

toubo kirjoitti:Terve! mikä on kymco mxu 50 mönkijän rullien koko? onko se tuo 15x12
16x13 ja 8,5g vakiot.
Juxu
2WD
Viestit: 25
Liittynyt: 11 Maalis 2012 21:52
Mönkijä:: Kymco MXU 50

Re: MXU 50 2.0

Viesti Kirjoittaja Juxu »

jej kirjoitti:
Juxu kirjoitti:No asia tietty on näinkin, sillä oon ite laittannu tyhjäkäynnin hieman tavallista korkeammalle talvipakkasia varten, mutta sama ilmiö oli myöskin 'normaaliasennossa', joten pitää nyt vielä testailla. Mitenkäs suurta suutinta siihen sitten pitää laittaa ettei tuu sakkoja taikka lähde kilvet (Olen ihan käsi näiden virityshommien suhteen, kyllä työkalut kädessä pysyy mutta tietoa ei sitten ola yhtään). Mutta mitenkäs selittyy se, että pakilta vapaalle vaihtaessa saattaa takapyörät jäädä pyörimäänq taaksepäin vapaa-asennossakin :?: Säädöt pielessä otaksun :?: Ja sitten vielä se kysymys, että millä perusteella tuo oikeanpuoleinen kahva on ikään kuin kytkin ja miten variaattorissa ja taka-akselissa (taitaapi olla nopeusanturi vai onko :?: ) olevat anturit vaikuttavat vaihtamiseen :?:

EDIT: Niin ja sori, etten selaillut aiempaa keskustelua läpi, ei nyt vain ole kerta kaikkiaan aikaa siihen.
Jos sulla on kuri ilmanputsarissa kuri paikallaan niin varmaan noin #85-90. Ilman kuria #90-95. Ne vaihteen ei varmaan ole ihan kohillaan. Niitä voi säätää siitä vaihdekepin alapäästä. Ei mxussa mitään kytkintä ole, jarrussa on tunnisin ja se pitää olla pohjassa vaihdetta vaihtaessa. Jos automaattiryyppy pitää kierrokset liian korkeina koko ajan niin siihen auttaa juurikin suuttimen vaihto isompaan. Variaattosissa kytkin ottaa kiinni kovemmilla kierroksilla jolloin vaihde rusahtaa päälle. Niin ja et sinä mitään sakkoja voi saada pelkän suuttimen vaihdosta, ei se poliisisetä sitä voi huomata.
Edit. Takarattaassa on nopeusanturi mutta ei se mitenkään vaikuta vaihteen vaihtoon.
No niin, nyt on vaihteisto tarkistettu, siellä ei mitään vikaa, oli vain tyhjäkäynnin ylikierroksista kiinni, kiitos tästä neuvosta! Avasin kaasarinkin ja sieltähän se sammumisen syy löytyi: suutin ihan täynnä roskia eli kompuralla vaan puhtaaksi. Kenties joskus isontaa suutintakin mutta kattoo ny miten tää puhtaalla kaasarilla toimii. Ilmeisesti oli pääsuutin vakio sillä ei ollut lukemaa kyljessä.
Kymco MXU 50
Yamaha Aerox R 50 (Y)
Pasi S.
Tracks
Viestit: 1917
Liittynyt: 14 Tammi 2007 14:31
Mönkijä:: Yamaha Banshee 350
Paikkakunta: Tampere

Re: MXU 50 2.0

Viesti Kirjoittaja Pasi S. »

Tyhjäkäyntiin vaikuttaa pikkupuolen suutin a.k.a Pilot-jet. Tämä suutin yhdessä seosruuvin kanssa vaiuttaa starttaukseen, tyhjäkäyntiin, sekä osa-kaasualueeseen 0-1/4. Säädöt on about OK silloin, kun XXX suutimen kanssa seossäätö on talviaikaan 0,75-1 kierrosta auki, kevät-kesä-syksy noin 1,25-1.75 ja kesähelteillä noin 2-2,25. Jos seosruuvia joutuu pitämään alle 0.75 lämpöisillä keleillä, niin silloin pikkupuolen suutin on liian pieni (yhtä kokoa), jos vastaavasti säätö on lähellä 3 kierrosta, että saadaan toivottu vaikutus, niin silloin pikku-suutin on yhtä kokoa liian suuri.
Pääsuutin vaikuttaa merkittävästi vasta puolesta kaasusta eteenpäin, ja pääsuutin on ainoa asia, joka vaikuttaa 3/4 kaasusta eteenpäin.

Poliisilla ei pitäisi olla mitään ongelmaa suuttimien kanssa, koska sillä vain säädetään seossuhde oikeaksi, ettei moottoririkkoa pääse tapahtumaan.
Pääsuuttimen vaihto suuntaan tai toiseen ei ole virittämistä... se on säätöä, joka pitää tehdä aina, kun moottorin ilmansaantia, tai pakopuolta muokataan.
Samoin, jos sylinteriin kajotaan (vrt porttaus).

Teidän laitetta on kuristettu niin kauan kun kaasarin edellä on mitään. 2-T kone reagoi aina, jos ilmansaantia parannetaan/huononnetaan.
Yamaha Banshee 2006
"-Banshee on irlantilainen taruolento, joka itkien ja valittaen erittäin kovaäänisesti ennustaa omaisen tai läheisen kuolemaa."
hondako1
Noppeli
Viestit: 5
Liittynyt: 18 Maalis 2012 19:23

Re: MXU 50 2.0

Viesti Kirjoittaja hondako1 »

Terve!

Olen uusi täällä ja tarvitsisin vähän apua.

Pitäs saada kymco kulkemaan vähän kovempaa tai ainakin jaksamaan paremmin.

En rupea ostamaan sylinteriä enkä putkea vaan ihan vikku viritys.

Auttaako variaattorin rullien vaihto jotenkin?miten?
Mikä suutin olisi sopiva?mikä on vakio?
Pasi S.
Tracks
Viestit: 1917
Liittynyt: 14 Tammi 2007 14:31
Mönkijä:: Yamaha Banshee 350
Paikkakunta: Tampere

Re: MXU 50 2.0

Viesti Kirjoittaja Pasi S. »

hondako1 kirjoitti:Terve!

Olen uusi täällä ja tarvitsisin vähän apua.

Pitäs saada kymco kulkemaan vähän kovempaa tai ainakin jaksamaan paremmin.

En rupea ostamaan sylinteriä enkä putkea vaan ihan vikku viritys.

Auttaako variaattorin rullien vaihto jotenkin?miten?
Mikä suutin olisi sopiva?mikä on vakio?

Et oo tosissas!

Paranna ilman saantia, ja säädä kaasutin siten, että se on oikeissa säädöissä. Kukaan ei voi sanoa sinulle kaasuttimen säätöjä, ne on haettava itse.
Yamaha Banshee 2006
"-Banshee on irlantilainen taruolento, joka itkien ja valittaen erittäin kovaäänisesti ennustaa omaisen tai läheisen kuolemaa."
Juxu
2WD
Viestit: 25
Liittynyt: 11 Maalis 2012 21:52
Mönkijä:: Kymco MXU 50

Re: MXU 50 2.0

Viesti Kirjoittaja Juxu »

Pasi S. kirjoitti:Tyhjäkäyntiin vaikuttaa pikkupuolen suutin a.k.a Pilot-jet. Tämä suutin yhdessä seosruuvin kanssa vaiuttaa starttaukseen, tyhjäkäyntiin, sekä osa-kaasualueeseen 0-1/4. Säädöt on about OK silloin, kun XXX suutimen kanssa seossäätö on talviaikaan 0,75-1 kierrosta auki, kevät-kesä-syksy noin 1,25-1.75 ja kesähelteillä noin 2-2,25. Jos seosruuvia joutuu pitämään alle 0.75 lämpöisillä keleillä, niin silloin pikkupuolen suutin on liian pieni (yhtä kokoa), jos vastaavasti säätö on lähellä 3 kierrosta, että saadaan toivottu vaikutus, niin silloin pikku-suutin on yhtä kokoa liian suuri.
Pääsuutin vaikuttaa merkittävästi vasta puolesta kaasusta eteenpäin, ja pääsuutin on ainoa asia, joka vaikuttaa 3/4 kaasusta eteenpäin.

Poliisilla ei pitäisi olla mitään ongelmaa suuttimien kanssa, koska sillä vain säädetään seossuhde oikeaksi, ettei moottoririkkoa pääse tapahtumaan.
Pääsuuttimen vaihto suuntaan tai toiseen ei ole virittämistä... se on säätöä, joka pitää tehdä aina, kun moottorin ilmansaantia, tai pakopuolta muokataan.
Samoin, jos sylinteriin kajotaan (vrt porttaus).

Teidän laitetta on kuristettu niin kauan kun kaasarin edellä on mitään. 2-T kone reagoi aina, jos ilmansaantia parannetaan/huononnetaan.
Kiitos tästä! Tästä kun päästiin eteenpäin, niin toimi hyvin ensimmäiset 20km kun taas alkoi takkuamaan, yhtäkkiä kierrokset laskivat ja sammui. Noh, ajelin siinä sitten kotiin ja pääteltiin että varmaankin bensansuodatin on tukossa. Haimme uuden suodattimen ja näinhän se oli: vanha suodatin oli kuin paskatunkiossa uitettu! Nyt sitten toimi hyvin ja pääsi kulkemaan kouluun pari päivää, kunnes oli yhden yön aikana pistänyt upouuden akun ihan tyhjäksi, juuri ja juuri jaksoi sähköstarttia pyörittää mutta siihen se sitten jäikin, ei enää inahdustakaan, vain mittaristo näyttää lukemia ja kellokin on nollaantunut. Akkua vain latailemaan... :evil: :doubt: Jotenkin on ollut kivikkoinen alku tämän muksun kanssa...
Kymco MXU 50
Yamaha Aerox R 50 (Y)
Vastaa Viestiin