
Mopomönkijöiden viritys
Mistäs tiiät että olen terävä saatika sitte poika? Yhtä hyvin voisin olla vaikka pöljä mummo.Pesori kirjoitti:Nimpe kertookin terävänä poikana

Pääsuutin 60 ja tyhjäkäyntisuutin 22.5.Pesori kirjoitti:minkä kokoinen suutin tossa on vakiona
Varmaankin mikä tahansa liike joka myy moottoripyörien, mopojen yms osia. Tohon käy sitten dellorton isojenganen suutin (M6) tahi sitten mikunin suutin koskapa tuo mikunin kopio on.Pesori kirjoitti:mistä siihen sopivia suuttimia saa?
90, 95 ja 100 pääsuuttimet ja 35 tyhjäkäyntisuutin. Sen jo tiiän että 85 pääsuutin on liian pieni ja millisellä poralla porattu liika iso. Samoin kuin 0.6mm kokoon porattu tyhjäkäyntisuutin on vähä turhan kookas.
Nuitten suuttimien koko ei kuulemma sit mee silleen et 85 suutin ois 0.85mm vaan se on jotaki muuta. Ken tietää varmasti ni vois kertoo millä kaavalla homma toimii.
Nuitten suuttimien koko ei kuulemma sit mee silleen et 85 suutin ois 0.85mm vaan se on jotaki muuta. Ken tietää varmasti ni vois kertoo millä kaavalla homma toimii.
Siis 85 on liian pieni jos ilmanputsarin repii auki/vaihtaa?Nimpe kirjoitti:90, 95 ja 100 pääsuuttimet ja 35 tyhjäkäyntisuutin. Sen jo tiiän että 85 pääsuutin on liian pieni ja millisellä poralla porattu liika iso. Samoin kuin 0.6mm kokoon porattu tyhjäkäyntisuutin on vähä turhan kookas.
Nuitten suuttimien koko ei kuulemma sit mee silleen et 85 suutin ois 0.85mm vaan se on jotaki muuta. Ken tietää varmasti ni vois kertoo millä kaavalla homma toimii.

Miten tuo muka liittyy mitenkään virittämiseen? Pysytäämpäs aiheessa. Kai se menee vapaalle jos vivun lykkää puoleenväliin...
Hoksasin muuten miksi tuohon löytyy niin järjettömät läjät viritysosia... Moottori on Minarellin kopio ja samat osathan tuohonkin siis menee. Kaasari puolestaan on Mikunin kopio. Saapi kohtuu isoksi suurenneltua tuonkin moottorin, 110cc asti löytyy ainakin palikat suurennella ja saa vielä valita että vesi- vai ilmajäähdytteinen.
Yksi mahdollinen virityskeino tuohon voisi olla suunnanvaihtajan poistaminen. Käytin irti sitä ja purin ihan uteliaisuudesta. Pyöri melko raskaasti vaikka ottikin ylimääräset rojut pois. Takasinhan ne oli sinne kuitenkin laitettava kun pakki on ihan kiva olla ja eikä ne pakin hammasrattaat sitä hidasta, vaan sisäänmenoakselin laakerointi on jotenkin turhan timmi. Tiiä sitte minkälainen vaikutus tuolla on, mutta pitää testata joskus kun saan tuohon tilalle osat kiinnittää hammasratas ilman suunnanvaihtajaa.
Olikin muuten ihan hyvä että tuli aukaistua tuo suunnanvaihtaja, oli nimittäin metallihilettä ihan vaikka muille jakaa siellä öljyn seassa. Ja olipa siellä pari ihan kohtuu kokoista irtopalaa kokoluokkaa 1x2x2mm.
Hoksasin muuten miksi tuohon löytyy niin järjettömät läjät viritysosia... Moottori on Minarellin kopio ja samat osathan tuohonkin siis menee. Kaasari puolestaan on Mikunin kopio. Saapi kohtuu isoksi suurenneltua tuonkin moottorin, 110cc asti löytyy ainakin palikat suurennella ja saa vielä valita että vesi- vai ilmajäähdytteinen.
Yksi mahdollinen virityskeino tuohon voisi olla suunnanvaihtajan poistaminen. Käytin irti sitä ja purin ihan uteliaisuudesta. Pyöri melko raskaasti vaikka ottikin ylimääräset rojut pois. Takasinhan ne oli sinne kuitenkin laitettava kun pakki on ihan kiva olla ja eikä ne pakin hammasrattaat sitä hidasta, vaan sisäänmenoakselin laakerointi on jotenkin turhan timmi. Tiiä sitte minkälainen vaikutus tuolla on, mutta pitää testata joskus kun saan tuohon tilalle osat kiinnittää hammasratas ilman suunnanvaihtajaa.
Olikin muuten ihan hyvä että tuli aukaistua tuo suunnanvaihtaja, oli nimittäin metallihilettä ihan vaikka muille jakaa siellä öljyn seassa. Ja olipa siellä pari ihan kohtuu kokoista irtopalaa kokoluokkaa 1x2x2mm.
Jos pelkästään ottaa snorkkelin pois eikä suurenna reikää kotelossa niin 75-80 suutin voisi olla sopiva. Ei ainakaan yli tuon 80, kun meneepi turhan rikkaalle sen jälkeen.
Pitääkin käydä heti maanantaina öljykaupassa hommaan notkeimman maholliset öljyt tonne suunnanvaihtajaan. Laitoin sinne kasaamisen jälkeen auton 80/90 vaihteistoöljyä eikä se ollut oiken hyvä, kun ei kulje enää ku 38. Jos kerran pelkkä öljynvaihto vaikuttaa tuon verran, niin mielenkiinnolla odotan mitä koko vekottimen poistaminen vaikuttaa kulkupuoleen. Jos vauhti nousee sinne viidenkympin hujakoille ja pensankulutuskin laskee pienentyneiden voimansiirtohäviöiden myötä niin ei tule pakkia ikävä.

Pitääkin käydä heti maanantaina öljykaupassa hommaan notkeimman maholliset öljyt tonne suunnanvaihtajaan. Laitoin sinne kasaamisen jälkeen auton 80/90 vaihteistoöljyä eikä se ollut oiken hyvä, kun ei kulje enää ku 38. Jos kerran pelkkä öljynvaihto vaikuttaa tuon verran, niin mielenkiinnolla odotan mitä koko vekottimen poistaminen vaikuttaa kulkupuoleen. Jos vauhti nousee sinne viidenkympin hujakoille ja pensankulutuskin laskee pienentyneiden voimansiirtohäviöiden myötä niin ei tule pakkia ikävä.
Myötäpäivään arvatenkin?Pesori kirjoitti:Ps. tuli tänään opeteltua vetämään kahdella renkaalla ympyrää![]()

-
- Noppeli
- Viestit: 20
- Liittynyt: 06 Touko 2006 13:10
- Paikkakunta: Järvenpää mönkijä:aie 4-cross 50cc