Mopomönkijöiden viritys

Täällä keskustellaan 50 kuutioisista mönkijöistä sekä kevyistä nelipyöristä.
Pesori
3WD
Viestit: 74
Liittynyt: 16 Huhti 2006 04:11

Viesti Kirjoittaja Pesori »

Taisin muuten löytää yhden kuristuksen lisää. Siihen ilmansuodattimen viereen tulee jokin "putki" joka pienen tutkailun jälkeen osottautui samantapaiseksi hukkaputkeksi kuin esim. pro mankissa :o. Eli jos senkin saisi jotenkin tukittua ihan sieltä alusta.
Nimpe
4WD
Viestit: 178
Liittynyt: 31 Maalis 2006 22:28

Viesti Kirjoittaja Nimpe »

Sen tarkotus ois ilmeisesti sekottaa virtauksia päästämällä osa pakokaasuista sitä kautta ulos, muttaku toi putki on mitä on niin sillä oo mitään vaikutusta vaikka sen tukkiikin. Tai kyllähän se vähän ääntä pienentää ku laittaa tulpan sinne.
Pesori
3WD
Viestit: 74
Liittynyt: 16 Huhti 2006 04:11

Viesti Kirjoittaja Pesori »

Nimpe kertookin terävänä poikana minkä kokoinen suutin tossa on vakiona ja mistä siihen sopivia suuttimia saa?
Nimpe
4WD
Viestit: 178
Liittynyt: 31 Maalis 2006 22:28

Viesti Kirjoittaja Nimpe »

Pesori kirjoitti:Nimpe kertookin terävänä poikana
Mistäs tiiät että olen terävä saatika sitte poika? Yhtä hyvin voisin olla vaikka pöljä mummo. :wink:
Pesori kirjoitti:minkä kokoinen suutin tossa on vakiona
Pääsuutin 60 ja tyhjäkäyntisuutin 22.5.
Pesori kirjoitti:mistä siihen sopivia suuttimia saa?
Varmaankin mikä tahansa liike joka myy moottoripyörien, mopojen yms osia. Tohon käy sitten dellorton isojenganen suutin (M6) tahi sitten mikunin suutin koskapa tuo mikunin kopio on.
Pesori
3WD
Viestit: 74
Liittynyt: 16 Huhti 2006 04:11

Viesti Kirjoittaja Pesori »

Mitäs kokoja tilailit kun tuolla aikaisemmin sanoit tilanneesi?
Nimpe
4WD
Viestit: 178
Liittynyt: 31 Maalis 2006 22:28

Viesti Kirjoittaja Nimpe »

90, 95 ja 100 pääsuuttimet ja 35 tyhjäkäyntisuutin. Sen jo tiiän että 85 pääsuutin on liian pieni ja millisellä poralla porattu liika iso. Samoin kuin 0.6mm kokoon porattu tyhjäkäyntisuutin on vähä turhan kookas.

Nuitten suuttimien koko ei kuulemma sit mee silleen et 85 suutin ois 0.85mm vaan se on jotaki muuta. Ken tietää varmasti ni vois kertoo millä kaavalla homma toimii.
Pesori
3WD
Viestit: 74
Liittynyt: 16 Huhti 2006 04:11

Viesti Kirjoittaja Pesori »

Nimpe kirjoitti:90, 95 ja 100 pääsuuttimet ja 35 tyhjäkäyntisuutin. Sen jo tiiän että 85 pääsuutin on liian pieni ja millisellä poralla porattu liika iso. Samoin kuin 0.6mm kokoon porattu tyhjäkäyntisuutin on vähä turhan kookas.

Nuitten suuttimien koko ei kuulemma sit mee silleen et 85 suutin ois 0.85mm vaan se on jotaki muuta. Ken tietää varmasti ni vois kertoo millä kaavalla homma toimii.
Siis 85 on liian pieni jos ilmanputsarin repii auki/vaihtaa? :o
Nimpe
4WD
Viestit: 178
Liittynyt: 31 Maalis 2006 22:28

Viesti Kirjoittaja Nimpe »

Jep.
Pesori
3WD
Viestit: 74
Liittynyt: 16 Huhti 2006 04:11

Viesti Kirjoittaja Pesori »

Onkin pitänyt kysyä, että miten tässä muka laitetaan vapaa päälle? :o
Nimpe
4WD
Viestit: 178
Liittynyt: 31 Maalis 2006 22:28

Viesti Kirjoittaja Nimpe »

Miten tuo muka liittyy mitenkään virittämiseen? Pysytäämpäs aiheessa. Kai se menee vapaalle jos vivun lykkää puoleenväliin...

Hoksasin muuten miksi tuohon löytyy niin järjettömät läjät viritysosia... Moottori on Minarellin kopio ja samat osathan tuohonkin siis menee. Kaasari puolestaan on Mikunin kopio. Saapi kohtuu isoksi suurenneltua tuonkin moottorin, 110cc asti löytyy ainakin palikat suurennella ja saa vielä valita että vesi- vai ilmajäähdytteinen.

Yksi mahdollinen virityskeino tuohon voisi olla suunnanvaihtajan poistaminen. Käytin irti sitä ja purin ihan uteliaisuudesta. Pyöri melko raskaasti vaikka ottikin ylimääräset rojut pois. Takasinhan ne oli sinne kuitenkin laitettava kun pakki on ihan kiva olla ja eikä ne pakin hammasrattaat sitä hidasta, vaan sisäänmenoakselin laakerointi on jotenkin turhan timmi. Tiiä sitte minkälainen vaikutus tuolla on, mutta pitää testata joskus kun saan tuohon tilalle osat kiinnittää hammasratas ilman suunnanvaihtajaa.

Olikin muuten ihan hyvä että tuli aukaistua tuo suunnanvaihtaja, oli nimittäin metallihilettä ihan vaikka muille jakaa siellä öljyn seassa. Ja olipa siellä pari ihan kohtuu kokoista irtopalaa kokoluokkaa 1x2x2mm.
Pesori
3WD
Viestit: 74
Liittynyt: 16 Huhti 2006 04:11

Viesti Kirjoittaja Pesori »

Oon nyt kohtapuolin viemässä 500km huoltoon ton mönkijän niin minkä kokoisen suuttimen pyytäisin huoltomiestä vaihtamaan? Suunnitelmissa siis snorkkelin poisotto sen jälkeen. 85-90?

Ps. tuli tänään opeteltua vetämään kahdella renkaalla ympyrää :p
Nimpe
4WD
Viestit: 178
Liittynyt: 31 Maalis 2006 22:28

Viesti Kirjoittaja Nimpe »

Jos pelkästään ottaa snorkkelin pois eikä suurenna reikää kotelossa niin 75-80 suutin voisi olla sopiva. Ei ainakaan yli tuon 80, kun meneepi turhan rikkaalle sen jälkeen.

Pitääkin käydä heti maanantaina öljykaupassa hommaan notkeimman maholliset öljyt tonne suunnanvaihtajaan. Laitoin sinne kasaamisen jälkeen auton 80/90 vaihteistoöljyä eikä se ollut oiken hyvä, kun ei kulje enää ku 38. Jos kerran pelkkä öljynvaihto vaikuttaa tuon verran, niin mielenkiinnolla odotan mitä koko vekottimen poistaminen vaikuttaa kulkupuoleen. Jos vauhti nousee sinne viidenkympin hujakoille ja pensankulutuskin laskee pienentyneiden voimansiirtohäviöiden myötä niin ei tule pakkia ikävä.
Pesori kirjoitti:Ps. tuli tänään opeteltua vetämään kahdella renkaalla ympyrää :p
Myötäpäivään arvatenkin? :wink:
Pesori
3WD
Viestit: 74
Liittynyt: 16 Huhti 2006 04:11

Viesti Kirjoittaja Pesori »

Nimpe kirjoitti:
Pesori kirjoitti:Ps. tuli tänään opeteltua vetämään kahdella renkaalla ympyrää :p
Myötäpäivään arvatenkin? :wink:
Oikein arvattu.

Mutta ilmoittele miten vaikuttaa nopeuteen jos suunnanvaihtaja on kokonaan irti. Ja otetaanko se vain tylysti siitä irti ja ei laiteta mitään tilalle?
Nimpe
4WD
Viestit: 178
Liittynyt: 31 Maalis 2006 22:28

Viesti Kirjoittaja Nimpe »

Pakko siihen on jotain tilalle laittaa. Etuhampikas kun sattuu olemaan suunnanvaihtajassa kiinni... Tuohon löytyy kyllä hampikkaita jotka passaavat paikoilleen ilman suunnanvaihtajaa, mutta vielä en tiedä vielä löytyykö niitä kotimaasta vai joutuuko tilaileen jostain huitsin nevadasta.
^4-cross Driver^
Noppeli
Viestit: 20
Liittynyt: 06 Touko 2006 13:10
Paikkakunta: Järvenpää mönkijä:aie 4-cross 50cc

Viesti Kirjoittaja ^4-cross Driver^ »

nimpe kirjoitti: 75-80 suutin voisi olla sopiva.

mulla oli 85 suutin vakiona...hytyili sillä vähän valiä.
vaihdoin sitten siihen 100 niin on siitälähtien toiminut moitteettomasti,vaikka kulkeekin vaan 50 auton mittariin.
Vastaa Viestiin