MXU 50 2.0

Täällä keskustellaan 50 kuutioisista mönkijöistä sekä kevyistä nelipyöristä.
foursquare
2WD
Viestit: 25
Liittynyt: 06 Heinä 2016 20:22
Mönkijä:: CF Moto 450 -21

Re: MXU 50 2.0

Viesti Kirjoittaja foursquare »

Noniin tänään kotiutu meillekin muxu. Olihan se mukava köpötellä metsäpolkua ja emäntä hevosella perässä, saa yhteisen ''harrastuksen'' tässä samassa :) Yllättävän hyvin se menee ihan umpi metsässäkin kyllä :)
foursquare
2WD
Viestit: 25
Liittynyt: 06 Heinä 2016 20:22
Mönkijä:: CF Moto 450 -21

Re: MXU 50 2.0

Viesti Kirjoittaja foursquare »

Mikäs se oikea suutin nyt olisi sitten Malossi 72cc pyttysarjan kanssa? Ja pelkkä pääsuutinko pitää vaihtaa ?

Ja juu olen lukenut koko topikin mutta ei ollut oikein sellasta yhtä ja suoraa vaihtoehtoa vaan on kaikkea 90-140 puhuttu.
foursquare
2WD
Viestit: 25
Liittynyt: 06 Heinä 2016 20:22
Mönkijä:: CF Moto 450 -21

Re: MXU 50 2.0

Viesti Kirjoittaja foursquare »

foursquare kirjoitti:Mikäs se oikea suutin nyt olisi sitten Malossi 72cc pyttysarjan kanssa? Ja pelkkä pääsuutinko pitää vaihtaa ?

Ja juu olen lukenut koko topikin mutta ei ollut oikein sellasta yhtä ja suoraa vaihtoehtoa vaan on kaikkea 90-140 puhuttu.
Noh yksin puheluksi täällä menee mutta.. Nyt on 72cc tilattu ja kokeilumielessä valitsin #94 suuttimen. Asennusta jännittäessä.. :)
Pasi S.
Tracks
Viestit: 1917
Liittynyt: 14 Tammi 2007 14:31
Mönkijä:: Yamaha Banshee 350
Paikkakunta: Tampere

Re: MXU 50 2.0

Viesti Kirjoittaja Pasi S. »

Moro.

Kaasuttajan säätöihin on olemassa melko helpotkin ohjeet, jos vain hoksaa laihan ja rikkaan eron. Sensijaan kukaan ei internetin välityksellä voi antaa, kuin suuntaa antavat suutin koot, jotka hyvin suurella todennäköisyydellä ei ole parhaat mahdolliset.
Itse en tiedä tuosta kamppeesta yhtikäs mitään, mutta voin hitusen antaa vihjeitä säätöihin.

ELI, suurempi sylinteri (tässä tapauksessa koneen kokoa on kasvatettu 50%) antaa melkoisesti voimakkaamman impulssin kaasariin, joten moottori imee saman kokoisesta suuttimesta enemmän bensaa, kuin pienempi sylinteri. Tästä johtuen voipi olla, ettei suuttimen kokoa tarvitse kovastikkaan muuttaa.
KUITENKIN tarvii muistaa, että uudella moottorilla säädöt on turvallista aloittaa rikkaalta, ja laihentaa seosta, kunnes paras teho/vääntö on saavutettu.

Seosruuvin säätö lyhyesti:
Jos seosruuvi on sylinterin ja kaasarin luistin välissä, niin kiinni kierrettäessä seos laihenee. Jos ruuvi on luistin ja ilmanputsarin välissä, niin kiinni kierrettäessä seos rikastuu. Suurin osa 2T-kaasareista toimii jälkimmäisellä tavalla. Eri merkkiset kaasarit pitävät rakenteensa vuoksi hieman erilaisista mekaanisista asetuksista, mutta nyrkkisääntönä voi pitää, että seosruuvin ollessa 1.5-2 kierrosta auki - ollaan lähellä totuutta. Seos-ruuvin säätöalue on 1-3 kierrosta auki. Alle 1 kierros, ei tapahdu seoksessa juurikaan mitään, ja yli 3 kierrosta auki, on vaarana, että seos-ruuvi ravistaa itsensä irti.
Eli.. käännä seos-ruuvi kiinni ja aukaise sitä 1.5-2 kierrosta.
Starttaa kone ja anna käydä lämpöiseksi. Jos tyhjäkäynnillä ilmenee savutusta aina vain pahentuen ja lopulta moottori sammuu, niin kyseessä on liian rikas säätö.
-> vaihda yhtä kokoa pienempi pikku-puolen suutin.
Jos vastaavassa tilanteessa tyhjäkäyntikierrokset alkavat hiljalleen nousta - on kyseessä liian laiha suutin, joten vaihda yhtä numeroa suurempi suutin.
Jos vastaavassa tilanteessa moottori käy, niin ala säätämään seosta "vartti" kerrallaan ja hae kohta, jossa kone käy korkeammilla kierroksilla - kierrosten pysyen vakiona.
Jos tämä kohta on lähellä 1-1.25 kierrosta auki, niin on syytä vaihtaa kokoa laihempi TJ-suutin - Syy - Nyt on kesä ja tarvitset säätövaraa rikastaa seosta viileämmille keleille.
Jos korkeimmat kierrokset osuu 2.75-3 kierrosta, niin olisi syytä vaihtaa kokoa suurempi TJ-suutin, jotta saata hieman säätövaraa seuraaville helteille.
Jos säätö osuu näiden arvojen väliin, niin TJ-suutin on oikean kokoinen ja voit asettaa tyhjäkäynnin halutulle tasolle.
----TJ-suutin ja seosruuvin säätö vaikuttaa käytännössä vain starttaukseen, tyhjäkäyntiin, sekä 0-1/4 osakaasu-alueeseen.

Neulasta lyhyesti.
Neuloissa on usein 5 lovea, jolla neulan korkeus vaihdetaan.
"prikkaa nostettaessa", itse neula laskee, joten seos ("saatto") laihenee ja päinvastoin.
Pyrkimyksenä on saada säädöt siten, että ajokauden keskilämpötilan kohdalla neula olisi keskimmäisessä lovessa. Seuraava laihempi ja seuraava rikkaampi lovi on lämpötilojen vaihteluihin tarkoitettu. Ääripäät(1 ja 5. lovi) ovat säätöjen hakua varten. Jos näissä ääripäissä saadaan parhaat tulokset, niin on syytä hankkia joko laihempi tai rikkaampi neula, jotta saadaan mahdollisuus säätää tilanteen niin vaatiessä.
----Neula on koko homman sydän, joka saattaa TJ-puolen pää-suutin alueelle. Jos neula on väärän mallinen, niin säätämisestä voi tulla todella paskamainen jumppa.
---Neulan suurin säätöalue on 1/4 - 3/4 kaasunalue, mutta mielestäni se vaikuttaa häiventyen koko alueen ääripäihin.

Pääsuutin.
Liian laiha ja moottori pasko ... liian rikas ja parin euron tulppa pimeni.
Nämä kaksi ääripäätä voi olla moottorin kireydestä riippuen muutaman tai useamman suutinkoon välillä. Siksi aloittaisin super-rikkaasta, jolloin moottori ei edes nouse alueelle ja tulppa pimenee, eikä ilman uutta tulppaa moottori käynnisty.
Tästä on hyvä alkaa laihentaan, 2 suutinkokoa kerrallaan, kunnes moottori kiertää puhtaasti, eikä pakoputkesta tupruta savua.
Tämän suutinkoon löydyttyä on syytä tehdä tulppa-testi, jolla arvioidaan pääsuuttimen seos. Tämän testin tuloksen seurauksena säätöä jatketaan yksi suutinkoko kerrallaan, kunnes toivottu tilanne saavutetaan. Tätä voidaan vielä varmenttaa vaikka huippunopeutta testaamalla jne jne.
---tulppatestin ohjeet olen jonnekkin täälä jo kirjoittanut, mutta voin ne halutessasi vielä kerrata.
---on syytä vaihtaa kaiken säätämisen jälkeen pääsuutin yhtä kokoa suuremmaksi, jotta moottori eläisi hitusen pisempään.

________________________________________________________________________________

Jos ja kun asennat tuota sylinterisarjaa, niin suosittelen mahdollisimman ohutta sylinterin pohjatiivistettä. Tällätavoin saat sylinterin pako-, ja huuhteluaukkoja laskettua, jolloin huippukierrokset "hitusen" laskee, sekä puristus kasvaa, sekä puristusrako kaventuu, sekä "paineen alainen" työjakso pitenee.
Kaikellä näillä moottori on vääntävämpi ja yleisesti ottaen helpompi ajaa.

ja joo... kaikki tuossa ylhäällä on sitten vain mun juttuja ja mielipiteitä. Usko jos uskot.
Yamaha Banshee 2006
"-Banshee on irlantilainen taruolento, joka itkien ja valittaen erittäin kovaäänisesti ennustaa omaisen tai läheisen kuolemaa."
Pasi S.
Tracks
Viestit: 1917
Liittynyt: 14 Tammi 2007 14:31
Mönkijä:: Yamaha Banshee 350
Paikkakunta: Tampere

Re: MXU 50 2.0

Viesti Kirjoittaja Pasi S. »

Minkälaista vaurioo epäilet, vai menikö kerrasta roskis-kuntoon?

2T moottorin toimintaidea menee kerrasta perseelleen, kun männän aukot on pakoaukkoa kohden.
Näinollen tuore ilma/bensa-seos karkaa kampikammiosta reikien kautta pakoaukkoon, kun mäntä on yläkuolokohdan tuntumassa.
...joten voidaan todeta, ettei moottori toimi, jos mäntä väärinpäin.
Yamaha Banshee 2006
"-Banshee on irlantilainen taruolento, joka itkien ja valittaen erittäin kovaäänisesti ennustaa omaisen tai läheisen kuolemaa."
foursquare
2WD
Viestit: 25
Liittynyt: 06 Heinä 2016 20:22
Mönkijä:: CF Moto 450 -21

Re: MXU 50 2.0

Viesti Kirjoittaja foursquare »

Tosiaan ensimmäisellä kerralla mäntä tuli vahingossa väärinpäin = ei jaksanut pysyä tyhjäkäynnillä ollenkaan. 10km ajoa ja männästä lohkesi palanen ja renkaat poikki, sylinteri kuitenkin säilyi. No uusi mäntä tilaukseen ja oikeinpäin. Nyt toimii, ja käy tyhjää ja tottelee ruuvin säätöä. 60km nyt sillä ajettu. Suutin porattu millin terällä. Toivottavasti se nyt pysyy nipussa.. Nimim 3 kertaa pytty/mäntä vaihto jo viikon sisään kun vaihdoin välissä vakiot takas tilalle et pääs ajeleen. :)
foursquare
2WD
Viestit: 25
Liittynyt: 06 Heinä 2016 20:22
Mönkijä:: CF Moto 450 -21

Re: MXU 50 2.0

Viesti Kirjoittaja foursquare »

Kannattaskohan ne taka akselin kiinnityspultit vetää ihan lukitteen kanssa kiinni, kun oli päässyt löystymään ja akseli lotaa joka suuntaan. ?
foursquare
2WD
Viestit: 25
Liittynyt: 06 Heinä 2016 20:22
Mönkijä:: CF Moto 450 -21

Re: MXU 50 2.0

Viesti Kirjoittaja foursquare »

foursquare kirjoitti:Kannattaskohan ne taka akselin kiinnityspultit vetää ihan lukitteen kanssa kiinni, kun oli päässyt löystymään ja akseli lotaa joka suuntaan. ?
Itse vastaten että hyvinpä on pysynyt kun veti vaan kunnolla kiinni ne.
foursquare
2WD
Viestit: 25
Liittynyt: 06 Heinä 2016 20:22
Mönkijä:: CF Moto 450 -21

Re: MXU 50 2.0

Viesti Kirjoittaja foursquare »

Tässä kuva menopelistä. Edessä uudet Joyrney P356 renkaat, takarenkaat ovat myös niitten ''samaa sarjaa'' pari.
Kuva
Kuva
foursquare
2WD
Viestit: 25
Liittynyt: 06 Heinä 2016 20:22
Mönkijä:: CF Moto 450 -21

Re: MXU 50 2.0

Viesti Kirjoittaja foursquare »

Nyt kun ilma pakastunut, tuntuu vähän booaavan kaasun keskialueella. Täytyy jokupäivä ottaa suutin irti ja porata 1.2 tai 1.3 kokoon.

Jarruvalokatkaisija vas. jarrukahvan alla, joka samalla hyväksyy myös vaihteen kytkemiseen sekä käynnistämisen, oli mennyt jumiin tuossa mutta irroitin ja putsasin niin taas toimii. Toki myös oikeanpuoleinen kahva hyväksyi edellä mainitut toimet joten ajamaan pystyi.
KymcoUkko
Noppeli
Viestit: 1
Liittynyt: 16 Loka 2019 23:25

Re: MXU 50 2.0

Viesti Kirjoittaja KymcoUkko »

Mites kun mulla on Kymcossa nyt powerfiltteri ja #86 suutin. Moottori ottaa aluksi paljon kierroksia ja kestää kauan laskea. Kulkee puolikaasuun asti hyvin mutta sen jälkeen kierrokset alkaa leijua ja kulkee eteenpäin normaalisti vaikkei kaasu ole pohjassa. Onko suutin vääränkokoinen?
mopedimönkijä
Noppeli
Viestit: 2
Liittynyt: 10 Marras 2019 01:53

Re: MXU 50 2.0

Viesti Kirjoittaja mopedimönkijä »

Mites nuo renkaat pitää talvella? Ja millasissa hinnoissa pyörii talvirenkaat? TAi riittääkö ketjut? Tarkotus olisi jonkinnäkönen jäänkulku vehje tehdä tästä.
Vastaa Viestiin