Mopomönkijän vauhti ja lisäpaino
Mopomönkijän vauhti ja lisäpaino
Esimerkki: Tavallinen 2-tahtinen mönkijä kulkee tasaisella 50 km/h kun päällä istuu n. 70kg painava kuski. Mutta jos taakse tulee istumaan toinen samanpainoinen ihminen ja vielä pieni peräkärry taakse (joka nyt painaa vaikkapa kuormineen 50-60kg), liikkuuko mönkijä enää ollenkaan varsinkaan ylämäissä :s ? Vai onko tolla painolla suurta merkitystä?
Re: Mopomönkijän vauhti ja lisäpaino
Lisäpaino vaikuttaa menoa hidastavasti ja eteneminen riipuu monesta tekijästä, vaikee mennä sanomaan paljonko pelit hyytyy mäessä.
Elävänä esimerkkinä pojan mopo verrokkina kavereiden vastaavat mopot. Pojan mopo kulkee Poliisin tutkan mukaan 55kmh, kuten kavereidenkin mopot mutta kun kaverit joutuu hämmentämään ylämäessä pykälää pienempää vaihdetta niin poika vetää kuutosella letkan ohi vaikka olisi joku kyydissä.
Eli riippuu niin monesta tekijästä miten peli jaksaa kulkea kuorman kanssa, veikkaan että mopomönkijä on aika rauhallinen jos selässä on 140 kiloa ja perässä 50 kiloa lisäpainoa, voi olla että tasaisella 50kmh:n saavuttaminen on suoritus sinänsä.
Elävänä esimerkkinä pojan mopo verrokkina kavereiden vastaavat mopot. Pojan mopo kulkee Poliisin tutkan mukaan 55kmh, kuten kavereidenkin mopot mutta kun kaverit joutuu hämmentämään ylämäessä pykälää pienempää vaihdetta niin poika vetää kuutosella letkan ohi vaikka olisi joku kyydissä.
Eli riippuu niin monesta tekijästä miten peli jaksaa kulkea kuorman kanssa, veikkaan että mopomönkijä on aika rauhallinen jos selässä on 140 kiloa ja perässä 50 kiloa lisäpainoa, voi olla että tasaisella 50kmh:n saavuttaminen on suoritus sinänsä.
Kylätason mönkijäkuski
-
- Tracks
- Viestit: 1917
- Liittynyt: 14 Tammi 2007 14:31
- Mönkijä:: Yamaha Banshee 350
- Paikkakunta: Tampere
Re: Mopomönkijän vauhti ja lisäpaino
Olet siinämielessä paremmassa asemassa, että laitteesi on 2-tahti moottorilla. Onko "vaihteisto" variaattorilla ja toisiovälitys rattailla ja ketjulla?
2-tahtia pystyy onneksi virittämään helpommin, kuin nelaria. Tehoa/vääntöä kun kaivaa ulos moottorista, niin variaattoria säätämällä ja toisiovälitystä muuttamalla saadaan huippunopeus pidettyä kurissa, mutta alapään voimaa saadaan merkittävästi lisää.
-Pasi S.
2-tahtia pystyy onneksi virittämään helpommin, kuin nelaria. Tehoa/vääntöä kun kaivaa ulos moottorista, niin variaattoria säätämällä ja toisiovälitystä muuttamalla saadaan huippunopeus pidettyä kurissa, mutta alapään voimaa saadaan merkittävästi lisää.
-Pasi S.
Yamaha Banshee 2006
"-Banshee on irlantilainen taruolento, joka itkien ja valittaen erittäin kovaäänisesti ennustaa omaisen tai läheisen kuolemaa."
"-Banshee on irlantilainen taruolento, joka itkien ja valittaen erittäin kovaäänisesti ennustaa omaisen tai läheisen kuolemaa."