Mopomönkijöiden viritys

Täällä keskustellaan 50 kuutioisista mönkijöistä sekä kevyistä nelipyöristä.
Smuli
2WD
Viestit: 55
Liittynyt: 08 Maalis 2006 15:02
Paikkakunta: Espoo, Nöykkiö

Mopomönkijöiden viritys

Viesti Kirjoittaja Smuli »

Joo eli sellasta kyselisin että mitenkäs tuohon kyseiseen peliin on saatavissa noita viri palikoita? saako esim moposportista tai jostain muualta täältä pääkaupunkiseudulta??
Viimeksi muokannut Smuli, 06 Syys 2006 17:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nimpe
4WD
Viestit: 178
Liittynyt: 31 Maalis 2006 21:28

Viesti Kirjoittaja Nimpe »

Eipä ole noitten viripalikoiden saatavuudesta tietoa, muutaku että kuulemma tehoputkia löytyy. Kannattanee kysellä paikalliselta jälleenmyyjältä.

Itseänikin kiinnostaisi kyseisen laitteen viritys. Tosin meinasin lähinnä koittaa pelkällä säätämisellä selvitä näin ensalkuun. Eli kaikki informaatio mahdollisista kuristuksista ja niiden sijainnista, variaattorin säädöistä & muutoksista, kaasarille tehtävistä rukkauksista yms olisi tervetullutta. Ihmetyttää lähinnä että miksi tuo kulkee puolikaasulla saman mitä täydelläkin kaasulla...

Iskee vielä pahemmanlaatuinen kevätmasennus tässä jossai vaiheessa jossei tota vekotinta saa kulkeen lujempaa ku 35. ](*,)
Nimpe
4WD
Viestit: 178
Liittynyt: 31 Maalis 2006 21:28

Viesti Kirjoittaja Nimpe »

Ensimmäinen ja toistaiseksi ainut kuristus minkä tosta olen onnistunut löytämään on imutorven ilmansuodattimen sisäpuolinen pätkä (se snorkkeli). Leikkaa ylimääräset pois ni saapi ilmaa paremmin. Tarvii muuten isomman suuttimin ton tempun jälkeen. Itellä ei toiminut enää yli 1/3 kaasulla ollenkaan. Enshätään porasin suuttimen mutu pohjalta isommaks. Tais osua aika liki ku kulkee karvan verran yli 40km/h ny tasamaalla. Jahka kerkee ni pitää kokeilla erikokosia suuttimia tohon josko vielä vähän paranis.

Löytypä muuten niitä viriosiaki... http://www.scooter-attack.com/
Varsinaisesti mönkijöihin tuolla ei ole, mutta Keewayn scoottereissahan on sama moottori ja variaattori mitä mönkijöissäkin.
Pesori
3WD
Viestit: 74
Liittynyt: 16 Huhti 2006 03:11

Viesti Kirjoittaja Pesori »

Hmm, itselle on tulossa tuollainen mönkkäri tuossa ensi viikolla. Paljonko sulla on Nimpe kokoa (paino, pituus) jos vaan 35 kulki vakiona? Ja kun tuolta scooter-attackista tutkailin niin esim. ne tehoputket olivat sen näköisiä, että ne menisivät jotenki hullusti jos ne tuohon mönkijään laittaisi? Alkoi tässä nyt vain vähän jännittämään ettei kai joudu koko kesää 35 km/h ajelemaan :S.

edit. Niin ja voisitko selventää tuon löytämäsi kuristuksen paikan kun en oikein näistä mopedeista ymmärrä ^__^
edit2: jos kerran sama vehje kuin Keewayn skootterit niin kävisikö tämä tehari kyseiseen laitteeseen, suositeltu ainakin keewayn skodeihin:
http://www.mc-scatter.com/catalog/produ ... 0290d2a182 [/url]
Nimpe
4WD
Viestit: 178
Liittynyt: 31 Maalis 2006 21:28

Viesti Kirjoittaja Nimpe »

Osapuilleen 70/175. On se tosta 35:stä vähä notkistunu sisäänajon myötä, mutta ei se liika nopee oo siltikään.

Ilmansuodatínkotelo on käytännössä kokonaan sitä kuristinta. Kokeilin repästä koko suodattimen veke nii rupes taas huutaan isompaa suutinta.
Ja toi linkkaamasi putki ei muokkaamatta mene kyllä mönkijään, ellet sitten halua että se roikkuu mahan alla pienentäen maavaraa. Alku ja loppupätkä tosta paisarista uusiksi, niin eiköhän tuonkin sais sovitettua jotenkin.

Suurin ongelma tuossa vehkeessä on väännön puute. Kulkis ihan kohtuullista vauhtia muuten. Testattu perä ilmaan ja kaasu pohjaan metodilla.
Pesori
3WD
Viestit: 74
Liittynyt: 16 Huhti 2006 03:11

Viesti Kirjoittaja Pesori »

Nimpe kirjoitti:Ja toi linkkaamasi putki ei muokkaamatta mene kyllä mönkijään, ellet sitten halua että se roikkuu mahan alla pienentäen maavaraa. Alku ja loppupätkä tosta paisarista uusiksi, niin eiköhän tuonkin sais sovitettua jotenkin.
Hmm, paisari lienee tuo paksuin kohta putkesta, eikö? Eli pitäisikö se muokata esim. niin että koko putki olisi suora tjsp? Vai noita kiinnikkeitä vaan?
Nimpe
4WD
Viestit: 178
Liittynyt: 31 Maalis 2006 21:28

Viesti Kirjoittaja Nimpe »

Ei vaan alkukäyrä senverta pitempi ja mutkasempi että saa nostettua ton pöntön variaattorin ja penkin väliin. Tulee vaan turhan pitkä alkukäyrästä. Parempi ois käyttää aihiona jotain paisaria mikä on valmiiksi mutkalla, eli jotain samantyylistä mikä on esim Suzuki PV:ssä. Oota vaan rauhassa että saat sen vehkeen eka, niin on helpompi suunnitella pakaria siihe. :wink:
Iljas
Noppeli
Viestit: 5
Liittynyt: 19 Huhti 2006 13:10

Viesti Kirjoittaja Iljas »

mul kulki kans toi 35 sillo ku mä ostin, nyt vein sen huoltoon koska ostaessa mulle sanottii et kulkee about 50, ne lupas korjaa..et kertokaa mis ne kurit on :D
Nimpe
4WD
Viestit: 178
Liittynyt: 31 Maalis 2006 21:28

Viesti Kirjoittaja Nimpe »

Iljas kirjoitti:kertokaa mis ne kurit on :D
Eiköhän tuo yksi kuristus tullut jo selväksi jokunen viesti takaperin.
Toinen löytyykin sitten (kuulemma) variaattorista. Eli siellä pitäisi olla semmoinen holkki kahden lautasen välissä joka estää niitä menemästä liika lähelle toisiaan. Sitä ku vähä sorvaa kapeammaks niin pitäisi semmonen 10km/h saaha lisää vauhtia.
Kolmas onkin sitten pakoputki. Varsinaista kuristin prikkaa siinä ei ole mutta paisarin puute on tarpeeksi paha kuristus.

edit: Ei siellä variaattorissa mitää rajotinta ollu.
Pesori
3WD
Viestit: 74
Liittynyt: 16 Huhti 2006 03:11

Viesti Kirjoittaja Pesori »

No tossa maanantaina nyt sitten saapui mönkkäri. Vikaa on löytynyt: nopeusmittari kusee + töötti ei toimi. Niin mistäköhän olisi hyvä aloittaa viritys kun on sisäänajellut ensin hieman?
EDIT: missä asennossa se bensahana kuuluu olla kun ajaa?
Avatar
Daimler
4WD
Viestit: 139
Liittynyt: 12 Huhti 2006 18:56
Paikkakunta: Raisio Mönkijä: Kymco MXU 50 "Reverse"

Viesti Kirjoittaja Daimler »

Pitää vasta-alkajana kysy et mitä toi sisäänajo tarkottaa? :lol: Sori kun oon tällanen typerys mutta pakko se jostain on alottaa
Pesori
3WD
Viestit: 74
Liittynyt: 16 Huhti 2006 03:11

Viesti Kirjoittaja Pesori »

Daimler kirjoitti:Pitää vasta-alkajana kysy et mitä toi sisäänajo tarkottaa? :lol: Sori kun oon tällanen typerys mutta pakko se jostain on alottaa
Käsittääkseni sitä kun ajellaan varovasti (ei kaasupohjasssa sataa kilometriä) ja vaihdellaan nopeuksia jotta mopo "tottuu" touhuun :D
Avatar
Daimler
4WD
Viestit: 139
Liittynyt: 12 Huhti 2006 18:56
Paikkakunta: Raisio Mönkijä: Kymco MXU 50 "Reverse"

Viesti Kirjoittaja Daimler »

Ahaa, kiitoksia selvennyksestä :D
ARant
6WD
Viestit: 465
Liittynyt: 27 Loka 2004 19:19
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700
Paikkakunta: Kuhmoinen

Viesti Kirjoittaja ARant »

Daimler kirjoitti:Pitää vasta-alkajana kysy et mitä toi sisäänajo tarkottaa? :lol: Sori kun oon tällanen typerys mutta pakko se jostain on alottaa
"Tottumisessa" on kyse siitä, että uudessa koneessa toisiaan vasten liikkuvat pinnat eivät useinkaan ole työstön jäljiltä riittävän tasaisia, vaan ne hioutuvat vasta totutusajossa. Niinkauan kun hioutuminen on kesken, kitka on 'suurehko', ja raskas, jatkuva kuormitus aiheuttaisi ylikuumenemista, ylenmääräistä kulumista ja muuta mukavaa.

Se, miten pitkän ja varovaisen totutusajon mikin värkki vaatii, riippuu sitten koneen rakenteesta, materiaaleista ja valmistustavasta. Joskus pentuna muistan lukeneeni Tekniikan Maailmasta lähes painajaismaisen kuvauksen jonkin tosi 'kireäksi' rakennetun lennokinmoottorin sisäänajosta: muistaakseni aloitettiin niin risiiniöljypitoisella polttoaineella, ettei värkki edes käynnisty, sitten lisätään bensan osuutta niinkauan, että käynnistyy, sitten ajetaan 2 sekuntia mahd. rikkaalla ja pienillä kierroksilla, sammutetaan ja annetaan jäähtyä tovi, ajetaan 3 sekuntia ja sammutetaan, jnpp ...
Nimpe
4WD
Viestit: 178
Liittynyt: 31 Maalis 2006 21:28

Viesti Kirjoittaja Nimpe »

Pesori kirjoitti:missä asennossa se bensahana kuuluu olla kun ajaa?
Vipu alaspäin, ylhäällä se on varatankilla.
Vastaa Viestiin