cpi 50 ongelma

Täällä keskustellaan 50 kuutioisista mönkijöistä sekä kevyistä nelipyöristä.
hallineekeri
Noppeli
Viestit: 14
Liittynyt: 15 Loka 2013 17:08

cpi 50 ongelma

Viesti Kirjoittaja hallineekeri »

elikkä pihaan tuli cpi je50 mopomönkijä ja siinä on tälläinen ongelma että kun laittaa eteenpäin vaihteen päälle niin ei jaksa kulkea edes tasasella mutta kun laittaa pakin päälle niin liikkeelle lähtö tapahtuu todella rivakkaasti? kysymys siis on missä vika?
vaniljacreme
6WD
Viestit: 338
Liittynyt: 08 Huhti 2010 06:35
Paikkakunta: pukkila

Re: cpi 50 ongelma

Viesti Kirjoittaja vaniljacreme »

siis eteenpäinkin ottaa normaalisti kierroksia yms..? oisko variaattorissa jotain hämminkiä tai vaihteissa..
ex smc cbw 250
ex derbi dxr 250
hallineekeri
Noppeli
Viestit: 14
Liittynyt: 15 Loka 2013 17:08

Re: cpi 50 ongelma

Viesti Kirjoittaja hallineekeri »

se tuntuu niin kuin joku jarru laahais liikkuu mutta tosi huonosti! ja pakin kun pistää päälle niin tuntuu kun ajais eri vekotinta! laatikkoon oli edellinen omistaja laittanut jonkun rattaan jousen että vaihteet menee paremmin päälle. voiko siellä mennä kasatessa joku väärin?

paljonko ja millaista öljyä laatikossa kuuluu olla? luin jostain että määrä olisi 1,25dl?
hallineekeri
Noppeli
Viestit: 14
Liittynyt: 15 Loka 2013 17:08

Re: cpi 50 ongelma

Viesti Kirjoittaja hallineekeri »

eli selvennetään kytkin ja variaattori irroitettu ja putsattu. vaikutus todella pieni! ja sellaisen huomasin että kun paikalta yrittää lähteä liikkeelle niin sarvet täytyy olla ihan suorassa että jaksaa lähteä liikkeelle ja vaniljacreme se ei ilmeisesti ota kierroksia eteenpäin mentäessä kunnolla?
hallineekeri
Noppeli
Viestit: 14
Liittynyt: 15 Loka 2013 17:08

Re: cpi 50 ongelma

Viesti Kirjoittaja hallineekeri »

eli yksin puhelu jatkuu... elikkä päätin että nostan koneen pois ja puran suunnanvaihtajan/vaihdelaatikon ja katsotaan että löytyisikö se vika/ominaisuus sieltä?
hallineekeri
Noppeli
Viestit: 14
Liittynyt: 15 Loka 2013 17:08

Re: cpi 50 ongelma

Viesti Kirjoittaja hallineekeri »

elikkä laatikko purettu ja huomattu että mitään ei ole hajalla eikä puutu! täytyy vaan ihmetellä että missä vika! :?:
hallineekeri
Noppeli
Viestit: 14
Liittynyt: 15 Loka 2013 17:08

Re: cpi 50 ongelma

Viesti Kirjoittaja hallineekeri »

no nyt on vaihdettu sylinteri ja mäntä uuteen ja vaikutus olematon! jos jollain on ideoita mikä tätä vaivaa niin saa vinkata?

samalla ilmeni muutama muukin vika kaasuvaijeri meni poikki ja oikeasta etu renkaasta löytyi klappia tarkemman selvittämisen jälkeen vika löytyi oli jarrurumpu revennyt keskiöstä!


tuli mieleen kysymys voiko laittaa jonkun toisen merkkisen moottorin tilalle esim comanche tai monkey kopio? miten katsastus?
Pasi S.
Tracks
Viestit: 1917
Liittynyt: 14 Tammi 2007 14:31
Mönkijä:: Yamaha Banshee 350
Paikkakunta: Tampere

Re: cpi 50 ongelma

Viesti Kirjoittaja Pasi S. »

Etpä paljoa apuja ole saanut.
´mmää mitään noista tiedä, mutta eikös tuossa ole ole yxpyttynen moottori, ja kampiakselin päästä voima välittyy etuvariaattorille? Ensiksi on "kuiva" variaattori, jonka perässä "alennusvaihteisto" suunnanvaihtajalla. Sitten ketjuvälitys takapyörille??
Eli moottori/vaihteisto kombo on samanlainen, kuin scoottereissa?

Mutta, jos kone kiertää ja antaa voimaa peruuttaessa, muttei eteenpäin yrittäessä, niin eliminoisin tuosta itse moottorin pois. Se nimittäin tahtoo pyöriä samaan suuntaan, olit menossa sitten mihin vaan.
Olet putsannut variaattorin, mutta huomasitko, oliko takavariaattorissa hitsauksissa murtumaa?? Se voi olla erittäin huonosti nähtävissä. Kysyn siksi, että minun työmaa-ajoksissa (50cc skootteri) ilmeni ongelmia eteenpäin mentäessä. Jouduin ihan tutkimaan rauhassa, mistä vaiva voi johtua, mutta lopuksi löysin takavariaattorin vastapainejousilautasen hitsauksesta hiusmurtuman (yli puolet kehästä). Se aiheutti sellaisen ongelman, että eteenpäin mentäessa lautanen antoi peräksi ja variaattori "vaihtoi" isolle heti, aiheuttaen puutumisen. Varin-remmi jäi myös "nalkkiin" ehjälle osalle, joka aiheutti nyppimistä. Korjasin vian hitsaamalla.
...Tämä ei välttämättä ole vikasi, mutta tarkistamisen arvoinen.

Toinen, mitä kerroit, että sarvien pitää olla suorassa, että etenee? Olethan tarkistanut, ettei jarrut oikeasti nalkkaa kiinni? Onko rumpujarrut edessä ja levyjarru takana??

Jos olisin sinun saappaissasi, niin purkaisin tilannetta jotenkin näin:
Ottaisin variaattorin osiksi ja tarkistaisin, ettei mikään osa ole vioittunut. Hitsaukset, kytkimen palat + jouset ja kytkinpalojen nivelet. Jos mitään ei löydy, niin laittaisin etuvariaattorin akselille rullalle vaikka vanhan sukan nippusiteellä kiinni ja kasaisin variaattorin ILMAN remmiä. Testaisin näin, että moottori kiertää ja vastaa kaasuun moitteetta. Esim. Sukka+ nippuside estää etuvarin lautasia lyömästä yhteen kun remmiä ei ole.
Jos moottori tuntuu moitteettomalta, niin sitten vari uudelleen auki JA ketjut irti. ENNEN ketjujen irroitusta yritä katsoa, onko ketjut LIIAN kireällä, kun istut laitteen päällä!!
Pyöritä takavariaattoria käsin ja laske, kuinka monta kierrosta pitää kääntää eteenpäin ja taaksepäin(Pakki), että etuhammasratas kiertää yhden kierroksen. Näin selviää onko eteen/taakse välityksissä eroa.
Jos käsin kiertämällä et tunne vastuksen muutosta, niin variaattori nippuun ja kone tulille ilman ketjuja. Näin voit testata moottorilla kuormittamalla onko vaiva olemassa vaihde eteen ja pakilla. Jos kone tuntuu kiertävän ongelmitta ilman, että voima välittyy mihinkään, niin sitten siirrytään eteenpäin...
Nosta laitteen perä ilmaan ja ota takajarrusatula irti levyltä. Vältä puristamasta paloja yhteen ilman että levy on välissä (pääset helpommalla).
Pikaisella pyörityksellä selviää, onko taka-akselin laakeroinnissa ongelmia. Jollei mitään havaita, niin ketjut paikalleen ja pikku testi ilman että takajarrusatula on kiinni.
Tällä selviää, ettei takajarru aiheuta ongelmaa esim "nalkkaamalla" paloja tms...
Jos oire jatkuu, niin sitten vuorossa on etujarrut. Pura osiin ja poista jarrukengät tai satulat kokonaisuudessaan, jos sielä sattuu levyjarrut olemaan.
Toista testaus ilman, että etujarrut voisivat aiheuttaa puutumista. Samalla kannattaa testata eturenkaiden laakereiden kunto.

Jos etu-, ja takapään laakerit onvat OK, jarrut eivät aiheuta laahaamista, eikä ketjut ole liian kireällä, KONE kiertää ongelmitta, eikä variaattorissa ole moitetta, mutta huoli edelleen jatkuu, niin sitten kannattaa keskittyä alennusvaihteistoon. Sielä voi olla väljää laakereissa/akseleissa, joka ilmenee, kun moottori yrittää pyörittää ja vetävät pyörät kuormittavat vastaan.

Etsi ensiksi mekaanista vikaa. Onnea.
Yamaha Banshee 2006
"-Banshee on irlantilainen taruolento, joka itkien ja valittaen erittäin kovaäänisesti ennustaa omaisen tai läheisen kuolemaa."
hallineekeri
Noppeli
Viestit: 14
Liittynyt: 15 Loka 2013 17:08

Re: cpi 50 ongelma

Viesti Kirjoittaja hallineekeri »

kiitos pasi S. vastauksestasi!

tänään otin takavarin irti ja oikeen mittasin kytkimen halkaisijat ja huomasin että kytkimen mitta on 106mm ja kellon 112mm eli olisiko joku vaihtanut joskus tähän vääränlaisen kytkimen (107mm) tai sitten se on vaan kulunut! nyt hommataan 112mm kytkin ja kokeillaan sillä!
Pasi S.
Tracks
Viestit: 1917
Liittynyt: 14 Tammi 2007 14:31
Mönkijä:: Yamaha Banshee 350
Paikkakunta: Tampere

Re: cpi 50 ongelma

Viesti Kirjoittaja Pasi S. »

Hyvä, että perkaat kunnolla. Varmasti vaikuttaa tuo "eripari" kytkinsetti. 107mm kykäkellon voi löytää soppelimmin, mutta kuinka vain. Pienemmässä kykässä olisi vähemmän massaa. Tarkistathan, että varikopan sisään ei ole tullut "hiertymiä" - meinaan vaan että 112 kykä pyörii moitteetta.
Kyllä se tästä....
Yamaha Banshee 2006
"-Banshee on irlantilainen taruolento, joka itkien ja valittaen erittäin kovaäänisesti ennustaa omaisen tai läheisen kuolemaa."
hallineekeri
Noppeli
Viestit: 14
Liittynyt: 15 Loka 2013 17:08

Re: cpi 50 ongelma

Viesti Kirjoittaja hallineekeri »

juu koko kytkin purettu ja kaikki liikkuu kunnolla! ei vaan kerkeä saamaan noita osia enää tälle viikolle niin menee ens viikolle mutta siitä sitten tarinaa kunhan jotain tapahtuu :)
hallineekeri
Noppeli
Viestit: 14
Liittynyt: 15 Loka 2013 17:08

Re: cpi 50 ongelma

Viesti Kirjoittaja hallineekeri »

no mönkijä seisoi viikon päivät pihassa ja kun kytkinkello saatiin vihdoin kotiin ja paikalleen niin sitten ei suostu lähtemään käyntiin! kaasari putsattiin --> saa bensaa mutta kipinä on todella heikko eli vika varmaan tulpassa tai puolassa . lähimpään tulppa kauppaan n.20km ja ei ole edes autoa.
Pasi S.
Tracks
Viestit: 1917
Liittynyt: 14 Tammi 2007 14:31
Mönkijä:: Yamaha Banshee 350
Paikkakunta: Tampere

Re: cpi 50 ongelma

Viesti Kirjoittaja Pasi S. »

Hitusen näkyy vastustavan!! :?
Siinä tulppa-kaupoille pääsyä odotellessa, putsaa maadoitukset - kaikki. Ei ainakaan haittaa tee.
Sitten, jos sulla on ns "ruuvattava" tulpanhattu, niin voit irrottaa sen ja leikkaa 5mm-1cm pois jotta tulee tuoreeksi jälleen.
Tarkista myös "tapponarun" kunto, jos sulla sellainen on käytössä. Tiedän yhden jätkän, jolla kipinä tuli heikosti, muttei startannut. Oireen aiheutti tapponarun huono kontakti.
Yamaha Banshee 2006
"-Banshee on irlantilainen taruolento, joka itkien ja valittaen erittäin kovaäänisesti ennustaa omaisen tai läheisen kuolemaa."
hallineekeri
Noppeli
Viestit: 14
Liittynyt: 15 Loka 2013 17:08

Re: cpi 50 ongelma

Viesti Kirjoittaja hallineekeri »

eli ajan kuluks muutaman maadoituksen putsasin ja kokeilin tulille no sehän lähti ja kävi hetken ja sammu sen jälkeen ei luvannu lähteä käyntiin! eli hiukan potkii päähän! no mutta täytyy taas joku päivä kun motivaattoria on vähän enemmän!
Pasi S.
Tracks
Viestit: 1917
Liittynyt: 14 Tammi 2007 14:31
Mönkijä:: Yamaha Banshee 350
Paikkakunta: Tampere

Re: cpi 50 ongelma

Viesti Kirjoittaja Pasi S. »

Eihän vaan ois vikaa sähköjen kulussa? Kuinka vanhaa bensaa sulla on tankissa? - ja ootko kokeillut tippasta Masinolia benzan sekaan?
Voisit suutuspäissäsi avata staattorin kopan ja kurkata on sielä vettä tai paskaa. Sellainen savinen muhju eristää sähköä hyvin.

Elä lannistu, ei noi niin monimutkaisia oo.
Yamaha Banshee 2006
"-Banshee on irlantilainen taruolento, joka itkien ja valittaen erittäin kovaäänisesti ennustaa omaisen tai läheisen kuolemaa."
Vastaa Viestiin