Whizz 50cc, puoliautomaatti

Täällä keskustellaan 50 kuutioisista mönkijöistä sekä kevyistä nelipyöristä.
op76
Noppeli
Viestit: 2
Liittynyt: 29 Marras 2015 11:09
Mönkijä:: Whizz 50cc
Paikkakunta: Pattijoki
Viesti:

Whizz 50cc, puoliautomaatti

Viesti Kirjoittaja op76 »

Hei, rekisteröidyn tälle foorumille, kun tuli tuossa vuosi sitten hankittua naapurilta tuommonen murheenkryyni omille lapsille pihakulkineeksi. Toivottavasti täältä sais hiukan apua, ettei tämä jää joksikin ikuisuusprojektiksi. Kyseessä on siis tuollainen 4-vaihteinen puoliautomaatti keskipakoiskytkimellä. Kone lienee kopio mankin koneesta.

Eli ostohetkellä ainoa vika oli, että tuossa ei ollut akkua. Akku hankittiin, ja se pelasi hienosti...päivän. Akku meni tyhjäksi, eikä lataa. No auton akulla ja kaapeleillahan tuon saa käyntiin, niin eipä se menoa paljoa rajoittanut. Sitten tuo jäi seisomaan talveksi varastoon, eikä lähtenyt enää keväällä käyntiin. Uusi tulppa ja uudet bensat ei auttaneet, joten tuo jäi sitten odottamaan inspiraatiota, että jaksaa alkaa purkamaan kaasuttimen.

Nyt jokunen viikko takaperin purin kaasuttimen, ja tyhjäkäyntisuutin oli aivan tukossa. Tämä puhdistettiin, testattiin toimivuus ja mönkijä takaisin kasaan. Liikkui vajaa 200m, kun meni taas tukkoon. No laiskana miehenä ostin sitten tuollaisen LiquiMolyn ruiskun puhdistusaineen (oli tarpeen myös autolle), ja sitä kaasari täyteen + tuplasti ohjeen mukainen annos bensan sekaan. Ilmanputsari irti, ja siitä vielä suorasyötöllä bensaa sylinteriin. Ja tuollahan se virkosi. Laitoin vielä bensaletkuun bensansuodattimen, kun tuossa ei sellaista ollut.

No nyt tuossa on kuitenkin itsestään mennyt nuo kytkimen säädöt siten, että se ryömii tyhjäkäynnillä eteenpäin. Ollaan säädetty kytkintä, mutta ei löydy millään sopivaa säätöä. Joko luistaa liikaa, tai sitten ryömii (eikä meinaa kunnolla pysyä käynnissä jarru pohjassa). Välillä kytkin toimii säädön jälkeen hyvin, ja pikku ajolenkin jälkeen ei sitten taas toimi. Vaihdoin eilen illalla kunnon öljyt (Castrol Power 1 10W-40), kun ei noista vanhoista tiennyt, että mitä lie olivat. Se mitä en heti huomannut oli kuitenki se, että pohjassa on kaksi proppua? Tyhjennettiin siitä kytkimenpuoleisesta ulos noin 0.65l, mutta olisko tuo toinenki pitänyt avata? Olis varmaan ollut syytä myös huuhdella tuo moottori vielä naftalla, niin olis tullut pestyä vanhat jäämät kokonaan pois :roll:

Projekti:
- Kytkimen toiminta kuntoon. Onko veikkauksia viasta?
- Akku, ja mielellään lataus toimimaan, ettei tarvi erillisellä laturilla ladata
- Maalataan uusiksi
- Korjataan valot (tulee uudet tehokkaat ledilamput ja takavalo Englannista)
- Ohjauskulmien säätö (nyt näyttää edestä lievästi tältä \---/ )

Olisko tähän jollakin heittää toimivaa kytkentäkaaviota? Yllättävän monimutkaiset on sähköt näin pieneksi peliksi, jossa ei juurikaan ole mitään sähkölaitteita. Ja olisko jossakin vielä käyttöohjekirja?

EDIT: Ja tosiaan, valoille ei tule nyt jännitettä tarpeeksi...siis ilman akkua ja mönkijä käynnissä. Pitäisikö tulla? Latausjännite on myös jotain 5 voltin huiteilla.
Antsu60
4WD
Viestit: 228
Liittynyt: 12 Maalis 2011 18:37

Re: Whizz 50cc, puoliautomaatti

Viesti Kirjoittaja Antsu60 »

Oliskos mahdollista et kaasarin puhdistuksen yhteydessä tyhjäkäynti olis hiukan noussut ja tuosta johtuen kytkin ryömii.
op76
Noppeli
Viestit: 2
Liittynyt: 29 Marras 2015 11:09
Mönkijä:: Whizz 50cc
Paikkakunta: Pattijoki
Viesti:

Re: Whizz 50cc, puoliautomaatti

Viesti Kirjoittaja op76 »

Voi se olla, vaikka epäilen kyllä, kun tuo säädettävyys tuntuu olevan noin hankalaa. Täytyy sitäkin koittaa säätää.

Mites noi sähköt...löytyykö niihin kaaviota keltään? Ja mikä tuo toinen proppu on tuolla pohjassa?
Vastaa Viestiin