Linhai ATV 50 - lapselle

Täällä keskustellaan 50 kuutioisista mönkijöistä sekä kevyistä nelipyöristä.
Pasi S.
Tracks
Viestit: 1917
Liittynyt: 14 Tammi 2007 14:31
Mönkijä:: Yamaha Banshee 350
Paikkakunta: Tampere

Linhai ATV 50 - lapselle

Viesti Kirjoittaja Pasi S. »

Terve!
Hankin 4 vuotiaalle pojalleni tuollaisen TL-rekisteröidyn 50cc Linhain, koska se oli edullisin variaattorillinen mopomönkijä.
Renkaiden koko, akseliväli ja jousitus tekevät siitä mainion maastokamppeen aloittelevalle junnulle.
Tein kokeilumielessä tuollaisen videoklipin, jossa kaikki on kiteytettynä.
-Projekti jatkuu kunhan taas keretään.

http://s82.photobucket.com/albums/j246/ ... lokuva.flv
Viljami
Tracks
Viestit: 1146
Liittynyt: 05 Maalis 2006 03:22
Mönkijä:: Polaris SP 500 EFI T3
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Viljami »

Mitenkään moralisoimatta, niin olisikohan vähän liian kova kone nelivuotiaalle? Jaksatko vielä kahdenkin vuoden päästä istua takaritsillä vahtimassa, kun poika kurvailee pihassa?
Viljami

Vuoden turhake 2007, ja ylpeä siitä.
Tomppo
6WD
Viestit: 330
Liittynyt: 22 Tammi 2007 17:33
Mönkijä:: Polaris Sportsman 500 HO-09 EU

Viesti Kirjoittaja Tomppo »

On kyllä aika menopeli noin pienellä pojalla. Toivottavasti ei tarvitse lukea taas iltalehdestä että on tapahtunut onnettomuus.

Hieno Linkku silti, ei siinä mitään. Ja hyvin näytti vesseli ikäisekseen koneella päristelevän.
kaiffari
Noppeli
Viestit: 12
Liittynyt: 02 Huhti 2007 12:21
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja kaiffari »

Heräs kysymys onko kyse lapsen halusta ajella vai isukin......ja missäs se kypärä olikaan?
Ok! Olen tiukkapipoinen......... :?
Pasi S.
Tracks
Viestit: 1917
Liittynyt: 14 Tammi 2007 14:31
Mönkijä:: Yamaha Banshee 350
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pasi S. »

Kiitos rakentavista vastauksista. Olen jopa hieman yllättynyt, että joku vilkaisi tuon pätkän.
Taustalla on pojan oma halu saada oma mönkijä. Itse olen aloittamassa harrastusta, samoin, kun veljeni ja ehkä myös isäni.
Pojalle hankittiin joululahjaksi ensimönkijäksi Tysconin Kid 50, joka paljastui sittemmin 70 kuutioiseksi. Laite oli todellakin liian raju.
Linhaihin päädyttiin juuri tuon variaattorin ja ketjuvälityksen takia, koska niitä on helpompi säätää halutunlaiseksi.
Niinkuin jo joku ehkä hoksasi, on laitteen huippuja pyritty laskemaan, ja kaikki mahdollinen vääntö pyritään kaivamaan esiin. Hyvällä alaväännöllä on mahdollista rajata kaasun liikettä niin paljon, että laite ei kävelyvauhtia kovempaa kulje, mutta silti etenee loivia nousuja pellolla.(<-testattu).
Välityksiä tullaan lyhentämään tulevaisuudessakin, mutta tuohon Linkkuun ei ole saatavilla erilaisia rattaita Suoman maahantuojilta - olen kysynyt. Sekä eturatas, ja takaratas on jouduttu muokkaamaan jostain ei sopivasta.

Arvasin, kun laitoin tuon pätkän, että kypärä asiaan tullaan puuttumaan.
Kypärä on päässä, lähes poikkeuksetta aina, mutta noissa "leikkeissä" oltiin vuokramökillä jossain pohjanmaalla, ja aikuisten kypärä unohtui matkasta. Poikaa ei todellakaan päästetä yksin ajamaan, ennekuin se on teknisesti mahdollista (ajoasento oikeanlainen).
-Ja -kyllä- minä tai veljeni istuu tuolla tarakalla niin kauan, kuin se vaatii.
Kyse on yhteisestä harrastuksesta.

Siitä pidän kyllä huolen, että onnettomuutta ei tule sattumaan. Sitä en ikinä antaisi itselleni anteeksi.

Tänään hankin jo kapeamman ja matalemman ohjaustangon (8cm). Samalla kertaa muoviset astinlaudat poistetaan, ja uudet korkeammat astinlaudat valmistetaan alumiinista.

Tuossa Linhaissa on "tappo-katkaisija" jo valmiina (kiemuranarulla), joten, kun se päivä tulee, että poika haluaa yksin arjoitella, niin harjoittelua seuraava vanhempi voi kävellä vierellä, ja tarvittaessa sammuttaa koneen.

Kaikesta huolimatta voin suositella tuota laitetta nuorelle ihmiselle, jos on vain mahdollisuus rakentaa siitä halutunlainen.

-Saa ja toivotaan kommentteja. :)
OlliRV
6WD
Viestit: 408
Liittynyt: 02 Loka 2006 22:39
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja OlliRV »

Turvallista ajelua pienelle aloittelijalle (ja isommillekin). :wink:
"Tosi Varovasti"

Can-Am Outlander 800 H.O. EFI -07
Tieliikenne
Avatar
Kaheli
6WD
Viestit: 309
Liittynyt: 13 Elo 2006 19:04
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Kaheli »

Itse aloitin Motocros harrastukseni 5 vuotiaana, vaikken osannutkaan sitoa vielä kengän nauhoja. Niin painettiin menemään 50cc Yamahalla ympäriinsä, ja joka viikko käytiin vallinmontulla ajamassa. Kyllä se homma on ihan siitä opastuksesta ja sen perille menosta kiinni.
Ei pojat mopolla mahottomia.
Pasi S.
Tracks
Viestit: 1917
Liittynyt: 14 Tammi 2007 14:31
Mönkijä:: Yamaha Banshee 350
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pasi S. »

Tänään se sitten tapahtui.
Olimme veljeni kanssa tuttavaa tapaamassa, ja hänen tallillaan oli oman mukulansa 50cc mönkijä.
Poika repi puntista ja sanoi, että voisiko sen päälle mennä.
Luvan saatuaan poika istui ja väänteli ohjaustankoa - päristellen "kuivana".
Tuttava sanoi, että saahan sitä koittaa, ja pakkohan se oli.
Ensiksi istuin takana, mutta lyhyen penkin takia luovutin, ja sanoin pojalle, että ajappa rauhassa itsekseen.
Kaikki sujui, niinkuin pitikin. Poika piti rauhallisen kävelyvauhdin, ja keskittyi ainoastaan kuralätäkköihin ajoon, ja minä saapastelin vieressä.
Noin 50m matkaa kurvailtiin useaan otteeseen edes-takaisin, ja poika nautti, koska sai olla tilanteen herra.
Uudesta kokemuksen tunteesta poika sanoi haluavansa ajaa omaa Linhaitakin yksin, ja lupasin, kunhan vaihdetaan tanko kapeampaan.

Laite, jolla poika ajoi, oli 4 vaihteinen, puoliautomaatti, 50cc 4-tahti crossi, jossa kaasu oli rajattu, ja vaihde ykkösellä.
Pasi S.
Tracks
Viestit: 1917
Liittynyt: 14 Tammi 2007 14:31
Mönkijä:: Yamaha Banshee 350
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pasi S. »

Nyt on sitten pojan omalla Linhaillakin "soolo"-suoritus tehty.

Sain muokattua uudet, matalemmat, ja kapeammat tangot, sekä tehtyä korotetut astinlaudat.
Nyt poika jaksaa kääntää laidasta-laitaan ilman, että meinaa pudota laitteen päältä.
Kaasua rajoitettiin niin paljon, kuin ruuvista vain pystyi, jonka jälkeen maksiminopeus tippui reippaaseen kävelyvauhtiin.
Vääntöä riitti luultua enemmän, joten laite alkaa lähenteleen sitä, mitä siltä haettiinkin.

Tässä videoleike ajoharjoittelusta:
http://s82.photobucket.com/albums/j246/ ... 731ea7.flv
MikaR

Viesti Kirjoittaja MikaR »

Mistäs noita pikku linkun hammasrattaita saa, vai teitkö itse?

-M-
Avatar
Jonska
6WD
Viestit: 893
Liittynyt: 14 Syys 2006 00:12
Mönkijä:: No quad
Paikkakunta: Kouvola, Inkeroinen ja Helsinki Skype: Jonska tai Jouni Lyyra

Viesti Kirjoittaja Jonska »

No hei! Käyhän tuo tekstistäkin ilmi jopa ilman HAKUA:
"Välityksiä tullaan lyhentämään tulevaisuudessakin, mutta tuohon Linkkuun ei ole saatavilla erilaisia rattaita Suoman maahantuojilta - olen kysynyt. Sekä eturatas, ja takaratas on jouduttu muokkaamaan jostain ei sopivasta."

Notta sillee! :P
Onks pakko jos ei taho :o ?
______________________

http://picasaweb.google.com/JLyyra
MikaR

Viesti Kirjoittaja MikaR »

:oops: :wink:
Pasi S.
Tracks
Viestit: 1917
Liittynyt: 14 Tammi 2007 14:31
Mönkijä:: Yamaha Banshee 350
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pasi S. »

Joo....

Elikkä rattaiden tarina lyhyesti:
-Ensiksi kysyin MotorPowerista, että löytyykö isompaa takaratasta ko. laitteeseen. -> Ei!
-Ostin kuitenkin 45 hampaisen, joka piti sitten keskireijälltään isontaa, ja loppuviimeksi hitsata alkuperäisen tilalle.

-Vääntö parani jo merkittävästi, ja yllätykseksi huippunopeus ei pudonnut oikeastaan mihinkään.

Nopeutta oli tarkoitus pudottaa, ja vääntöä parantaa, joten kävimme eturattaan kimppuun.
-MotorPower...ei!
-ElämysCenter...ei! "-olet ensimmäinen joka kysyy..."
-Vehicles Import...ei! "-kysy MotorPowerista, kun kerta koneesi sieltä hankitkin!"

15 piikkinen ratas hankittiin sitten moottoripyöräliikkeestä, ja ostimme yhden alkuperäisenkin, josta saisimme boori-holkin.
Sitten tutulle sorvarille, ja AVOT!!

Seuraava ratastus tullaan tekemään vasta 70cc sarjan jälkeen, kunhan selvitetään, miten vääntö muuttuu moottorivoiman kasvun myötä.

Kiitos kommenteista!! :)
Pasi S.
Tracks
Viestit: 1917
Liittynyt: 14 Tammi 2007 14:31
Mönkijä:: Yamaha Banshee 350
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pasi S. »

Tänään oli taas ajoharjoittelua montulla.
Tunnin yhteis-reenauksen jälkeen poika ajoi ihan yksin.
Sovimme pitkästä (n.400m) "8"-radasta, jota poika päristeli.
Itse seisoin keskellä risteystä, ja leikin liikennevaloa.
Tällätavoin sain pojan ajamaan määrättyä reittiä, ja harjoiteltua pysähtymistä tiettyyn paikkaan, pelkän käsimerkin voimin.
Reitin määrittäminenkin oli varsin helppoa, koska "luonnovaraisessa" tilassa olevalla soramontulla on paljon kiinnepisteitä, joiden yliajoon, tai kiertämiseen on pojan helppo keskittyä.
Painopisteen siirto sisäkurvin puolellekkin alkaa jo luonnistuun.

Jousien esijännitys on asetettava löysimmälle, ja ilmanpaineita pudotettava, jotta menosta tulisi hieman jouhevampaa.

Loppuviimein poika ajoi yksin 8km yhdellä evästauolla, ja kivaa oli.
Kädet kuulemma tuntui hassulta, kun iltapuuroa syötiin. :shock:

Väännöstä vielä...
Jos joku sattuu tietämään Tampereen Mustanvuoren- laskettelurinteen, niin Linhai jaksoi kiivetä yli 1. rinteen puolenvälin.
Tämä suoritettiin ilman vauhdinottoa, ja n.125kg taakalla.
Tästä sain idean, että sitten kun mäki on valloitettu, niin Linhai on valmis.
just nääh
Noppeli
Viestit: 1
Liittynyt: 03 Joulu 2007 16:02

.........

Viesti Kirjoittaja just nääh »

Tulipahan mieleen nuita (hyviä) videoitasi katsellessa erinäisiä kysymyksiä....

Mistä ostit paremman kytkimen, hihnan? ja variaattorin ?

Ja paljonko tuolla masiinalla on tuossa viimeisimmän videon tilassa huippunopeus?

Jaksaako tuommonen kulkea ollenkaan, jos vaihtais 5,5g rullat vaan? eli ei muuttaisi välityksiä.

Kiitos vastauksesta, jo etukäteen.
Vastaa Viestiin