Jarrujen ilmaus?
Jarrujen ilmaus?
Vaihdoin jarrupalat Yamaha Grizzlyyn 700:een. Nyt en saa painetta jarruihin lukuisista ilmauksista huolimatta.
Oisko jollain hyvä vinkki kuinka se tehdään onnistuneesti?
Lisäys: käytin jarruletkun irti jarrusatulasta, ja sen jälkeen meni loputkin paineet? Nyt ei enää edes yritä...
Huh...Enpä ois alkanu hommaan jos oisin arvannut...
Ensimmäistä kertaa jarrupalojen vaihto.
Oisko jollain hyvä vinkki kuinka se tehdään onnistuneesti?
Lisäys: käytin jarruletkun irti jarrusatulasta, ja sen jälkeen meni loputkin paineet? Nyt ei enää edes yritä...
Huh...Enpä ois alkanu hommaan jos oisin arvannut...
Ensimmäistä kertaa jarrupalojen vaihto.
Re: Jarrujen ilmaus?
Eli apteekkikeikka ja isoa "nistiruiskua" hommaamaan.larmatin kirjoitti:Pitää painaa neste alhaalta takas säiliöön
Honda Foreman 500ES
Dinli 901/450
Dinli 901/450
- sf-atv
- Tracks
- Viestit: 992
- Liittynyt: 21 Marras 2008 11:07
- Mönkijä:: Pollet, Hondat, Suzukit
- Paikkakunta: Riihimäki
- Viesti:
Re: Jarrujen ilmaus?
Honda, Polaris, Victory, Indian ja Suzuki mekaanikko / valtuutettu huolto SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
http://www.sefotec.fi
- Bansku81
- Tracks
- Viestit: 1907
- Liittynyt: 24 Huhti 2012 13:47
- Mönkijä:: Dinli 904 -10
- Paikkakunta: Rauma
- Viesti:
Re: Jarrujen ilmaus?
Kannattaa pyytää joku kaveriksi pumppaamaan kahvaa ja sellainen takaiskulla varustettu letku helpottaa asiaa, minkä saa sinne satulan ilmaus nippaan kiinni. Aika kauan saa kyllä pumppailla jos on lorottanut letkut ja männät tyhjiksi. Fiksumpi tapa olisi pumpata säiliön kautta puhdasta nestettä ja päästää vanhaa ulos ilmausnippojen kautta kunnes sieltäkin tulee uutta kirkasta nestettä. Näin selviäisi koko ilmauksesta.
Tuo alakautta täyttö toimii, mutta itse tekisin sen ruiskun sijasta kahvan yläpuolelle sijoitetulla purkilla josta lähtee haaroitettu letku molempien satuloiden ilmausnippoihin ja antaisin valua omalla painolla. Ruiskua käyttäessä pitää olla ainakin niin iso ruisku ettei joudu täyttämään kesken ilmauksen.
Itsellä jäi joskus yksi jarrupala sen verran vinoon asennusvaiheessa, että se jousti aina kahvasta painaessa. Silloin luulin että vika olisi ilmauksessa ja kesti aika pitkään ennen kuin tajusin mikä oli mätti.
Tuo alakautta täyttö toimii, mutta itse tekisin sen ruiskun sijasta kahvan yläpuolelle sijoitetulla purkilla josta lähtee haaroitettu letku molempien satuloiden ilmausnippoihin ja antaisin valua omalla painolla. Ruiskua käyttäessä pitää olla ainakin niin iso ruisku ettei joudu täyttämään kesken ilmauksen.
Itsellä jäi joskus yksi jarrupala sen verran vinoon asennusvaiheessa, että se jousti aina kahvasta painaessa. Silloin luulin että vika olisi ilmauksessa ja kesti aika pitkään ennen kuin tajusin mikä oli mätti.
- pete-801
- Tracks
- Viestit: 1212
- Liittynyt: 17 Marras 2009 18:35
- Mönkijä:: ei oo enään.
- Paikkakunta: Heinola
Re: Jarrujen ilmaus?
teitkö suunnilleen näin.
kaveri painaa jarruja niin että tuntuu vastus, tässä kohtaa avaat ilmausnippaa ja kun jarru menee pohjaan niin nippa heti kiinni. Toista useasti. Tällä metodilla ilmattu useita auton jarruja muttei kokemusta mönkijän jarruista vielä. Toki se vastaventtiili letku tuohon niippaan kiinni minimoi ilman pääsyn takaisin, muttei ole pakollinen.
kaveri painaa jarruja niin että tuntuu vastus, tässä kohtaa avaat ilmausnippaa ja kun jarru menee pohjaan niin nippa heti kiinni. Toista useasti. Tällä metodilla ilmattu useita auton jarruja muttei kokemusta mönkijän jarruista vielä. Toki se vastaventtiili letku tuohon niippaan kiinni minimoi ilman pääsyn takaisin, muttei ole pakollinen.
goes 520 ltd ex/pöllitty.
dinli 300cc ex
rally 110cc ex
dinli 300cc ex
rally 110cc ex
Re: Jarrujen ilmaus?
Jos palojen vaihdon yhteydessä on mennyt ilmaa putkiin on jossain mokattu. Toisaalta jos ei mitään yritä ei mitään opi.
- Bansku81
- Tracks
- Viestit: 1907
- Liittynyt: 24 Huhti 2012 13:47
- Mönkijä:: Dinli 904 -10
- Paikkakunta: Rauma
- Viesti:
Re: Jarrujen ilmaus?
Tuo oli kyllä hyvä pointti, että jos esimerkiksi mäntä ei ole käynyt niin ulkona satulasta, että olisi sieltä haukannut ilmaa palojen vaihdon yhteydessä niin tarkistaisin kyllä ensiksi, että palat ovat varmasti kunnolla paikalla ja liikkuvat niin kuin niiden kuuluu. Ja sitten tuo ilmaus proseduuri.
Re: Jarrujen ilmaus?
Alkuun antaisin nesteen valua omalla painollaan.
Täytä nestesäiliö, siinä on oltava nestettä koko ajan.
Löysää kauimmaisen (vasemman) jarrun ilmausnippa. Voi ottaa irtikin.
Anna valua kunnes ei ilmakuplia havaittavissa.
Nippa kiinni, auki toisesta ja anna valua.
Lopuksi muutama kerta pete-801:n tapaan.
Ilmaus aloitetaan käyttökahvasta kauimmaisesta jarrusta.
MUISTA PITÄÄ SÄILIÖSSÄ NESTETTÄ KOKO ILMAUKSEN AJAN
Täytä nestesäiliö, siinä on oltava nestettä koko ajan.
Löysää kauimmaisen (vasemman) jarrun ilmausnippa. Voi ottaa irtikin.
Anna valua kunnes ei ilmakuplia havaittavissa.
Nippa kiinni, auki toisesta ja anna valua.
Lopuksi muutama kerta pete-801:n tapaan.
Ilmaus aloitetaan käyttökahvasta kauimmaisesta jarrusta.
MUISTA PITÄÄ SÄILIÖSSÄ NESTETTÄ KOKO ILMAUKSEN AJAN
Noviisi
Yamaha Grizzly 450 "Pikkukikotin"
Yamaha Grizzly 450 "Pikkukikotin"