Vinssin vaijeri poikki, miten korjataan?
Vinssin vaijeri poikki, miten korjataan?
Sain jo vaijerinki poikki uudesta vehkeestä.
Mitä työkaluja käyn ostamassa ja miten liitän koukun takaisin? Rautasaha? voimapihet? miten "solmitaan" koukku kiinni?
Saisko vinkkejä, ettei tarvi turhaa nyhrätä.
Mitä työkaluja käyn ostamassa ja miten liitän koukun takaisin? Rautasaha? voimapihet? miten "solmitaan" koukku kiinni?
Saisko vinkkejä, ettei tarvi turhaa nyhrätä.
- ViiMax
- Tracks
- Viestit: 4448
- Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
- Mönkijä:: Sp 500
- Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala
Re: Vinssin vaijeri poikki, miten korjataan?
Itse olen kietassut koukusta vaijerin läpi ja tuommosella vaijerilukolla (2kpl) nitonut takas yhteen.


Re: Vinssin vaijeri poikki, miten korjataan?
On myös olemassa niitä vasaralla hakattavia vaijerin kiinnitys jutskia. En sit tiiä ovatko yhtä hyvin pysyviä kuin vaijerilukot mutta ainakin pienempiä ja siistimpiä. Kaikista siistein homma olisi vaihtaa naru tilalle.
Re: Vinssin vaijeri poikki, miten korjataan?
Viimaxin tekniikka on todettu toimivaksi. katkaise se vanha risa pää siistiksi esim kietomalla vähän erkkaria siihen vaijerin ympärille ja hilpase vaikka rälläkällä tai voimapihdeillä tai rautasahalla poikki. Toi teippi siksi että se pää ei heti räjähtäs. Ja vähintään kaksi noita vaijerilukkoja peräkkäin siihen vaijeriin. Ja jatkaminenhan ei onnistu. Ainoastaan uuden pään teko
John Deere XUV 855d + Country 330/t15 4WD
Re: Vinssin vaijeri poikki, miten korjataan?
Kiitos, täytyypä hakea noita lukkoja, empä tiennyt sellaisista.
Re: Vinssin vaijeri poikki, miten korjataan?
Suosittelisin hakemaan narun sen vaijerin tilalle..
Re: Vinssin vaijeri poikki, miten korjataan?
Jos hakee narun, pitäs vaihtaa sitten liukukita. Naru ja liukukita yhteensä vähintään 60 euroa?
Mulla on molemmissa vinsseissä narut mutta kyllä vaijerillakin voi opetella vinssaamaan. Kyllä vaijeri on huoleton. Naru ei oikein tykkää ulkoilmasta ja auringosta. Vaijeri ei oo moksiskaan. Mutta molemmissa on puolensa.
Jos ostat niitä lukkoja niin osta oikean kokoiset. Mittaa se vaijeri ennen kauppaan lähtöä.
Mulla on molemmissa vinsseissä narut mutta kyllä vaijerillakin voi opetella vinssaamaan. Kyllä vaijeri on huoleton. Naru ei oikein tykkää ulkoilmasta ja auringosta. Vaijeri ei oo moksiskaan. Mutta molemmissa on puolensa.
Jos ostat niitä lukkoja niin osta oikean kokoiset. Mittaa se vaijeri ennen kauppaan lähtöä.
John Deere XUV 855d + Country 330/t15 4WD
Re: Vinssin vaijeri poikki, miten korjataan?
Ei se liukukita mikään pakollinen ole. Mulla on aurauksien jäljiltä rullakita paikoillaan ja aivan hyvin toimii.
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Re: Vinssin vaijeri poikki, miten korjataan?
Liukukita pakollinen tai ei vääntöä voidaan jatkaa vaikka ääriin, mutta kivikkoisessa maastossa, jossa narun kulmat ovat jyrkkiä tai suolla jossa standardi vetopuuta ei ole, niin liukukita on melko välttämätön. Olen livenä nähnyt, kun kone tulee kalliolta alas, kun naru katkennut rullakidat rullien kiinnikeisiin.
Jos vinssiä käyttää vain auran nostoon, ei luonnollisesti liukukidalle ole tarvetta.
Jos vinssiä käyttää vain auran nostoon, ei luonnollisesti liukukidalle ole tarvetta.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
- ViiMax
- Tracks
- Viestit: 4448
- Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
- Mönkijä:: Sp 500
- Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala
Re: Vinssin vaijeri poikki, miten korjataan?
Juu ja jos vaijeri on kärsinyt pahemmin, niin uudet ei paljoa maksa, esim tässä http://www.biltema.fi/fi/Veneily/Kiinni ... eri-30085/creepy kirjoitti:Kiitos, täytyypä hakea noita lukkoja, empä tiennyt sellaisista.
Uusi vaijeri täytyy aina koevenyttää ennen käyttöä, eli laskee rullan melkeen tyhjäksi ja mönkijän painolla kelata sisään. Ja muutenkin vaijeri oikeinkäytettynä on aika pitkäikäinen. Muistaa vain huolehti että ei kelaa sitä löysänä koskaan sisään.
Re: Vinssin vaijeri poikki, miten korjataan?
Ja sama koskee myös narua. Naru kiinni puuhun ja mönkijä vapaalle. Vinssillä sitten vedetään se mönkijä siihen puunviereen ja samalla saadaan se naru nätisti sinne kelalle niin että siellä ei ole hirmuisesti löysiä. Ja saa käyttää puunsuojaliinaa. Jos ei oo sitä puuta tai liinaa niin kiinnitä se koukku vaikka auton vetokoukkuun. Älä koskaan hirtä koukulla elävää puuta !!
John Deere XUV 855d + Country 330/t15 4WD
- jiijii-vm60
- 4WD
- Viestit: 217
- Liittynyt: 25 Helmi 2015 03:06
- Mönkijä:: jo vain
Re: Vinssin vaijeri poikki, miten korjataan?
Juttelin päivänä muutamana armejan ajokouluttajan kanssa.Roosa999 kirjoitti:Liukukita pakollinen tai ei vääntöä voidaan jatkaa vaikka ääriin, mutta kivikkoisessa maastossa, jossa narun kulmat ovat jyrkkiä tai suolla jossa standardi vetopuuta ei ole, niin liukukita on melko välttämätön. Olen livenä nähnyt, kun kone tulee kalliolta alas, kun naru katkennut rullakidat rullien kiinnikeisiin.
Jos vinssiä käyttää vain auran nostoon, ei luonnollisesti liukukidalle ole tarvetta.
Kyselin liukukita vs normi,yksiselitteinen vastaus rullat rulaa.
Miksi näin,no juuri noiden sivuttais vetojen takia,olivat koettaneet liukukitoja,mutta hylänneet kun syövät narut
ja armejan rahat tiukassa.Tiedä sitten ketä on oikeassa,mutta oma logiigga puhuu rullien puolesta.
Re: Vinssin vaijeri poikki, miten korjataan?
Maastureissa on myös käytetty vaijerin kanssa liukukitaa. Se kita vaan pitää olla valurautaa niin kyllä se toimii. Narun kanssa sitten alumiinista liukukitaa. Omassa maasturissa vaijeri ja rullakita. Toimii ihan ok ja on vedetty vinoon. Armeija ei taida käyttää kuin vaijeria. Siis kaiken saa rikki jos oikeen kovasti yrittää. Järjen kanssa yleensä toimii ja kestää. Miten lienee mortit kohdelleet kalustoa?
Itsellä ollu maasturissa sama vaijeri 10 vuotta ja saattaa olla jopa alkuperäinen vuodelta 83. Kyseessä siis HJ alkuperäinen mekaaninen vinssi joka katkoo niitä sokkia niin kauan että tilalle tuli kova tappi. Ei katkennu sen jälkeen sokka mutta vaijeri on vähä lyhentynyt kun tahtoo pahassa paikassa katketa. Olkoon tuo vaijeri sitten sulakkeena.
John Deeren keulassa naruvinssi liukukidalla ja joka talvi katkee liukukidan kohdalta kerran. Keulassa siis Warn kauha. Kanassa oli keulassa XT mallin Warn vinssi vaijerilla ja käytössä Warn puskulevy sillä rissapyörällä joka puolittaa mutta vaijeri katkeili kerran kuussa sen rullakidan kohdalta.
Eli on enemmän oikeestaan asennuksesta ja käytöstä kiinni tuo katkeaminen kuin rullakita/liukukita keskustelu. Kanassa vaijeri oli hirmu mutkalla kun levy alhaalla ja taas jontikassa on muuten huonosti se kulma. Jontikka kiskoo kauhaa keulaa kohti jolloin se kyllä on nopea mutta vinssi tosi lujilla kun kauhasssa on 200 litraa märkää lunta.
Kaikki on menny jossain vaiheessa rikki tai poikki. Viimeisin Warn oli kyllä luja ja nopea mitä tuo Runva taas ei oo.
Itsellä ollu maasturissa sama vaijeri 10 vuotta ja saattaa olla jopa alkuperäinen vuodelta 83. Kyseessä siis HJ alkuperäinen mekaaninen vinssi joka katkoo niitä sokkia niin kauan että tilalle tuli kova tappi. Ei katkennu sen jälkeen sokka mutta vaijeri on vähä lyhentynyt kun tahtoo pahassa paikassa katketa. Olkoon tuo vaijeri sitten sulakkeena.
John Deeren keulassa naruvinssi liukukidalla ja joka talvi katkee liukukidan kohdalta kerran. Keulassa siis Warn kauha. Kanassa oli keulassa XT mallin Warn vinssi vaijerilla ja käytössä Warn puskulevy sillä rissapyörällä joka puolittaa mutta vaijeri katkeili kerran kuussa sen rullakidan kohdalta.
Eli on enemmän oikeestaan asennuksesta ja käytöstä kiinni tuo katkeaminen kuin rullakita/liukukita keskustelu. Kanassa vaijeri oli hirmu mutkalla kun levy alhaalla ja taas jontikassa on muuten huonosti se kulma. Jontikka kiskoo kauhaa keulaa kohti jolloin se kyllä on nopea mutta vinssi tosi lujilla kun kauhasssa on 200 litraa märkää lunta.
Kaikki on menny jossain vaiheessa rikki tai poikki. Viimeisin Warn oli kyllä luja ja nopea mitä tuo Runva taas ei oo.
John Deere XUV 855d + Country 330/t15 4WD
- jiijii-vm60
- 4WD
- Viestit: 217
- Liittynyt: 25 Helmi 2015 03:06
- Mönkijä:: jo vain
Re: Vinssin vaijeri poikki, miten korjataan?
Eivät käytä vaijeria mönkkäreissä,vaanc narua,tuon totesin myös omin silmin.'
Monet asiat menee vaan suusta suuhun,eikä perustu mihinkään omaan kokemukseen.
Ainakin minun harva pää sanoo että rullat toimii jo pelkän kitkan vuoksi paremmin?
Harvoin pääsee vetämään suoraan,silloin on sama vaikkei olisi reunoja ollenkaa,kun veto on suoraan edestä?
Talvi/auraus käyttöön suositellaan kysyjille narua ja liukukitaa?Perusteluja olisi kiva kuulla.
Monet asiat menee vaan suusta suuhun,eikä perustu mihinkään omaan kokemukseen.
Ainakin minun harva pää sanoo että rullat toimii jo pelkän kitkan vuoksi paremmin?
Harvoin pääsee vetämään suoraan,silloin on sama vaikkei olisi reunoja ollenkaa,kun veto on suoraan edestä?
Talvi/auraus käyttöön suositellaan kysyjille narua ja liukukitaa?Perusteluja olisi kiva kuulla.
Re: Vinssin vaijeri poikki, miten korjataan?
Omassa maasturissa oon huomannut että vaikka ne rullat sivulla pyörii nätisti ilman kuormitusta niin ne ei halua pyöriä kunnolla kun on oikeesti luja veto. Syytä en tiedä ja oon yrittäny herkistellä niitä purkamalla ja laittamalla hyvää vaseliinia sinne.
Pahin tilanne noiden rullien kanssa on silloin kun keula osoittaa taivaaseen ja vaijeri maahan ja veto on sivulle. Kun vaijeri on siellä nurkassa niin vaijeri pakottaa niitä rullia väärään suuntaan ja ne hinkkaa niistä rullien päistä kiinni.
Tää alkaa olemaan jo off topikkia tähän aiheeseen ja päättyy minun puolesta tähän.
Narun voi jatkaa nätisti vaikka keskeltä narua ja siitä tulee hyvä. Vaijeria voi normaalisti korjata vain päästä tekemällä silmukan ja käyttämällä niitä viimaxin ehdottamia lukkoja. Muistaa vaan että vähintään 2 lukkoa ja laittaa ensin erkkaria siihen vaijeriin ja katkaisee vasta sitten siististi sen rälläkällä tai leikkurilla ettei se vaijerin pää räjähdä auki. Näin tulee siisti korjaus joka kestää. Jotkut laittaa 3 lukkoa siten että keskimmäisen kiristysruuvit on eripuolella kuin muiden
Pahin tilanne noiden rullien kanssa on silloin kun keula osoittaa taivaaseen ja vaijeri maahan ja veto on sivulle. Kun vaijeri on siellä nurkassa niin vaijeri pakottaa niitä rullia väärään suuntaan ja ne hinkkaa niistä rullien päistä kiinni.
Tää alkaa olemaan jo off topikkia tähän aiheeseen ja päättyy minun puolesta tähän.
Narun voi jatkaa nätisti vaikka keskeltä narua ja siitä tulee hyvä. Vaijeria voi normaalisti korjata vain päästä tekemällä silmukan ja käyttämällä niitä viimaxin ehdottamia lukkoja. Muistaa vaan että vähintään 2 lukkoa ja laittaa ensin erkkaria siihen vaijeriin ja katkaisee vasta sitten siististi sen rälläkällä tai leikkurilla ettei se vaijerin pää räjähdä auki. Näin tulee siisti korjaus joka kestää. Jotkut laittaa 3 lukkoa siten että keskimmäisen kiristysruuvit on eripuolella kuin muiden
John Deere XUV 855d + Country 330/t15 4WD