Aurauskulmien säätö

Tänne selkeästi selostetut tekniikkaniksit
Avatar
juhakone
6WD
Viestit: 301
Liittynyt: 16 Loka 2006 08:23
Mönkijä:: Arctic cat 650 v2
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja juhakone »

Ehhehehe!! On kyllä huvittavaa luettavaa.. :lol:
Avatar
T-Bear
2WD
Viestit: 51
Liittynyt: 22 Touko 2008 14:27

Viesti Kirjoittaja T-Bear »

Hauskaa luettavaa tosiaan.
"Lopuksi, tämä tehtävä voisi olla valtava turvallisuuden vaikutuksia, joten jos on aihetta epäillä mieltäsi siitä, mitä tai miten olet saattamaan se pyytää jonkun apua!"
MaastoKarhu's Kuvablogi

350R

nii how it should be? - USE HAKUA!
Skygo
Tracks
Viestit: 1534
Liittynyt: 28 Helmi 2007 21:55
Mönkijä:: Ei mönsäriä
Paikkakunta: Kivitaipale City

Viesti Kirjoittaja Skygo »

Ennemmin sitä lukee engalanniksi... Jos ei sitä ymmärrä, sen myös opettelee kuin koittaa ottaa tolkun tuosta hulibumbasta...
Skygo's kuvablogi
(päivitetty 5.10.)

Kuva - Pyöräkuormaajien aatelia
Repetti
6WD
Viestit: 348
Liittynyt: 22 Tammi 2008 15:34
Mönkijä:: Honda 350 FM
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Repetti »

No tuoltapa löytyy oma "suomennokseni" sillä erolla, että langan sijasta käytin suorakanttista lautaa. :D

http://www.sammysatv.com/keskustelu/vie ... 669867a970

Ja hyvin ovat pysyneet kohdallaan. :D
pat-1
3WD
Viestit: 71
Liittynyt: 30 Marras 2006 02:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pat-1 »

Mönkijässä aurauskulmien säädössä omasta mielestä pelaa parhaiten vanha teleskooppinen radion- tai tv-pöytäantennin piiska. Otat pituuden ja mittaat...
Honda Foreman 500ES
Dinli 901/450
007
2WD
Viestit: 45
Liittynyt: 14 Heinä 2008 21:11
Paikkakunta: Liminka

Viesti Kirjoittaja 007 »

pat-1 kirjoitti:Mönkijässä aurauskulmien säädössä omasta mielestä pelaa parhaiten vanha teleskooppinen radion- tai tv-pöytäantennin piiska. Otat pituuden ja mittaat...
:idea: Hyvä konsti! Itse ehdin jo säätää noilla edellisen ohjeilla. Oli muuten melko pielessä tehtaan jäljiltä. :?
Jostakin se mönkiminen on aloitettava.
USA Rally 250 TL
jupe79
3WD
Viestit: 70
Liittynyt: 06 Touko 2007 20:41

nuppineulat

Viesti Kirjoittaja jupe79 »

helpon tapa on mitata noi kulmat on laittaa nuppineulat renkaisiin takapuolelle ja mitata niden väli ja sitten työntää laitetta puoli kierrosta eteenpäin ja mitata uudellleen se väli. ja työvälineet sopii pienemppäänkin talliin säilyttää työn välillä.
Eri asia sitten on se mikä se aurauskulma on mönkijässä oikea?
castle
2WD
Viestit: 36
Liittynyt: 10 Huhti 2006 19:17
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja castle »

Tässä olis yks vaihtoehto aurauskulmien mittaukseen. Tein moisen virityksen, kun aikanaan tuli harrastettua autosuunnistusta. Melkein joka kisan jälkeen tuli tarkastettua kulmat. Ajomaastot kun oli välillä vähän kehnoja. Vanhasta rullamitasta pätkä sisäputkeen poppareilla kiinni, näkee suoraan poikkeaman mm/tuumina. :roll:
http://www.pixbox.fi/alb929839
Avatar
Mäxä
4WD
Viestit: 171
Liittynyt: 20 Maalis 2007 12:27
Mönkijä:: Suzuki Eiger -06
Paikkakunta: Röllimetsä

Re: nuppineulat

Viesti Kirjoittaja Mäxä »

jupe79 kirjoitti:helpon tapa on mitata noi kulmat on laittaa nuppineulat renkaisiin takapuolelle ja mitata niden väli ja sitten työntää laitetta puoli kierrosta eteenpäin ja mitata uudellleen se väli. ja työvälineet sopii pienemppäänkin talliin säilyttää työn välillä.
Joo, itse asiassa toimivin ja kaiketi nopein keino mitata aurauskulmat. Eli hieman tarkennettuna nuppineulat molempien eturenkaiden akselin etupuolelle, keskelle renkaan kuviopintaa ja vaakatasossa pyörännavan korkeudelle. Sama juttu eli nuppineulat akselin takapuolelle, keskelle renkaan kuviopintaa ja vaakatasossa pyörännavan korkeudelle. Rullamitta käteen ja mittaus neulasta neulaan ensin etumaisten väli ja sitten takimmaisten neulojen väli. Tarvittava säätö raidetangoista ja sen jälkeen siirretään ajokkia metri eteen ja takaisin. Nyt uusi mittaus ja sen perusteella tarvittava säätö jne...
Kun nyrkit puhuu niin naamat kuuntelee...
gamo500
Tracks
Viestit: 2760
Liittynyt: 17 Syys 2008 08:09
Mönkijä:: AC 500 -08.SAint green
Paikkakunta: Mökki vilppulassa

Re: Aurauskulmien säätö

Viesti Kirjoittaja gamo500 »

Ei muuta kun puuruuvi akkukoneella siihen nappulaan kiinni on tukeva mitata vaikka vähän jäykemmälläkin metrimitalla,nuppineula on aikas onneton,mutta voihan sekin toimia.
Eipäs hättäillä,niinkuin köyhät!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
jaket
6WD
Viestit: 767
Liittynyt: 14 Elo 2011 08:05
Mönkijä:: polle 800EFI
Paikkakunta: Häme

Re: Aurauskulmien säätö

Viesti Kirjoittaja jaket »

nissanin huoltomanuaali suosittelee kanssa tuota nuppineula merkki juttua.


itse mittailin aurausta pitkälllä vatupassilla takarenkaiden kyljistä eteen. toinen pitää passia vannetta vasten(aluvanne joku pala väliin) ja toinen mittaa nauhalla mitan eturenkaan etu ja takapintaan.(vanteeseen). sitten kääntelee suoraan ja arvot muistiin ja toiselta puolelta kanssa sama.

JT
“Unnatural work produces too much stress.”
etelänvetelä
Noppeli
Viestit: 10
Liittynyt: 24 Heinä 2011 21:23

Re: Aurauskulmien säätö

Viesti Kirjoittaja etelänvetelä »

Nuissa kuvissahan on että ne narut vedetään suoraan takarenkaasta eteenpäin, onko siinä tarkoituksena että eturenkaat säädetään siihen naruun asti ulospäin, Vai onko siinä jokin sentti mitta jonka mukaan ne säädetään ja voiko saman tehdä esim laudalla?

Mönkijäni on loncin 250cc
Avatar
lawnmower
Noppeli
Viestit: 13
Liittynyt: 07 Joulu 2011 08:47
Mönkijä:: Odes 4x4 2010

Re: Aurauskulmien säätö

Viesti Kirjoittaja lawnmower »

gamo500 kirjoitti:Ei muuta kun puuruuvi akkukoneella siihen nappulaan kiinni on tukeva mitata vaikka vähän jäykemmälläkin metrimitalla,nuppineula on aikas onneton,mutta voihan sekin toimia.
Suosittelen kyllä tätä ruuvi-konstia. Homma hoituu parilla puuruuvilla ja normaalilla teräsmitalla. Autoissa on joskus tullut käytettyä esimerkiksi nuppineuloja, joissa kiinni luotilanka ja samalla tavalla pyöritelty 1/2 kierosta edestakaisin ja mitattu lankojen väli. Mönkijässä tuo korkea maavara sallii yleensä mittaamisen suoraan renkaan pinnassa olevasta ruuvista, joten tuommoisia luotilanka-virityksiä ei tarvita.

Ja kannattaa muuten oikeesti tarkistaa ne aurauskulmat. Itsellä oli kiinalaisessa aurausta vaatimattomat 40 mm, siis renkaan etu- ja takareunan ero... saa olla kieli keskellä suuta maantiellä. Jossain on kyllä vähän väljää, että ihan tarkkoja millejä on vaikea saada. Laitoin em. tyyliin 5mm haritusta, nyt menee aika mukavasti tielläkin.

Ja semmonen homma, että:
a) älä ruuvaa liian syvälle
b) muista irrottaa ruuvit ennen ajoon lähtöä

Jälkimmäinen meinas käydä...
Odes ATV 2010
Avatar
veltsu_
6WD
Viestit: 445
Liittynyt: 05 Syys 2007 15:56
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: Aurauskulmien säätö

Viesti Kirjoittaja veltsu_ »

missähän mättää ku tuota lankaa taikka lautaa apuna käyttäen pistin eturenkaiden aurauksen eka nolliin niin vanteen reunasta langan/laudan reunaan tulee oikealla puolella 5cm (etu ja taka reunasta) mitattuna ja vasemmalla puolella 2,5cm :roll: etupään tukivarsia ym. etäisyyksiä mittailin niin ei kyllä heittoja ollut...

jossakin pahasti heittää :lol: olisko perä liikkunu sivuttain?
Kartza
Tracks
Viestit: 1783
Liittynyt: 19 Elo 2004 23:23
Mönkijä:: Can-am 650 xt -11

Re: Aurauskulmien säätö

Viesti Kirjoittaja Kartza »

veltsu_ kirjoitti:missähän mättää ku tuota lankaa taikka lautaa apuna käyttäen pistin eturenkaiden aurauksen eka nolliin niin vanteen reunasta langan/laudan reunaan tulee oikealla puolella 5cm (etu ja taka reunasta) mitattuna ja vasemmalla puolella 2,5cm :roll: etupään tukivarsia ym. etäisyyksiä mittailin niin ei kyllä heittoja ollut...

jossakin pahasti heittää :lol: olisko perä liikkunu sivuttain?
Heittääkö aksilaväli.? Mittaat molemmilta puolilta etpyörän ja takapyörän aksilaväli, tällä saat vähän varmuutta onko taka-aksila vinossa.
Vastaa Viestiin