Variaattorin hihnan "kunnostus"

Tänne selkeästi selostetut tekniikkaniksit
Avatar
KVF 360
6WD
Viestit: 456
Liittynyt: 29 Marras 2008 15:11
Mönkijä:: Polaris ratkori 500 efi
Paikkakunta: Porvoo

Re: Variaattorin hihnan "kunnostus"

Viesti Kirjoittaja KVF 360 »

Siis mopoauton varihan toimii kytkimenä, eli on tyhjäkäynnillä löysällä, jolloin vetoa ei välity. Kun kaasua antaa, niin etuvarin lautaset ottavat kiinni hihnaan, ja veto alkaa.
Ostin uuden Polariksen, sillä mä aina aurailen. Ja naapurille moimoi moikkailen.
Avatar
pete-801
Tracks
Viestit: 1212
Liittynyt: 17 Marras 2009 18:35
Mönkijä:: ei oo enään.
Paikkakunta: Heinola

Re: Variaattorin hihnan "kunnostus"

Viesti Kirjoittaja pete-801 »

eikös variaattorin toiminta perustu kierroksille, ainakin omissa skoottereissa ja mönkijöissä on hihna suht tiukalla, sekä pyörii mukana kokoajan kunnes kierrokset nousee ja keskipakokytkin ottaa kiinni. Tässä kohtaa alkaa veto välittyä pyörille ja laite liikkuu? vai menikö nyt ihan puihin. Alkuperäinen tarkoitus kommentissani oli ettei tuolla aineella sitä hihnan löysyyttä pysty korjaamaan vaan vaikuttaa lähinnä hihnan pitävyyteen. Sori jos alan pätemään asioista mistä en mitään tiedä mutta pitänee katsoa toi variaattorin toiminta pojan mopoautosta vielä kerran. Ja ne liukupinnat siellä edessä sitten kierrosten mukaan säätää levyjen asentoa joilloin välitys vaihtuu ja saadaan enemmän vauhtia. :oops:
goes 520 ltd ex/pöllitty.
dinli 300cc ex
rally 110cc ex
Avatar
Sandman1
6WD
Viestit: 411
Liittynyt: 13 Loka 2009 17:17
Mönkijä:: XP 850 Touring L7e, prospector
Paikkakunta: Kittilä, Hämeenlinna

Re: Variaattorin hihnan "kunnostus"

Viesti Kirjoittaja Sandman1 »

Noita tekniikoita on useempia...
kireellä hihnalla ja keskipakokytkimellä ja on myös ns. löysähihna joka toimii kytkimenä kun kone ottaa kierroksia.
Pyörä joka ei vedä Se JARRUTTAA! 4X4
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-
Avatar
KVF 360
6WD
Viestit: 456
Liittynyt: 29 Marras 2008 15:11
Mönkijä:: Polaris ratkori 500 efi
Paikkakunta: Porvoo

Re: Variaattorin hihnan "kunnostus"

Viesti Kirjoittaja KVF 360 »

Mopoautoissa jälkimmäinen, eli kun kierrokset laskevat tarpeeksi, niin lautaset ikäänkuin päästävät hihnasta irti.
Ostin uuden Polariksen, sillä mä aina aurailen. Ja naapurille moimoi moikkailen.
Avatar
veltsu_
6WD
Viestit: 445
Liittynyt: 05 Syys 2007 15:56
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: Variaattorin hihnan "kunnostus"

Viesti Kirjoittaja veltsu_ »

täytyypä itekin huomenna yrittää hihnaa kunnostaa.mut kertokaas onko vakavaa ku tuosta siipilautasesta uupuu yhdestä siivestä palanen kooltaan ehkä 10mm x 0.5mm???entinen omistaja lienee kättänyt väkivaltaa :roll:
Berza
4WD
Viestit: 129
Liittynyt: 23 Huhti 2010 08:36

Re: Variaattorin hihnan "kunnostus"

Viesti Kirjoittaja Berza »

Parantelimpa vähän tuota "ihmeaineen"käyttö mahdollisuutta.
Koska ajoni on pääosin raskasta metsäajoa hihna on tiukilla , mutta tuolla mönjällä saa selvästi kilometrejä lisää hihnalle.
Hankaluus on vaan ollut aina kopan irroitus, mutta nytpä helpotin tilannetta siten että porasin koppaan 10 mm reiän, josta pystyy suhuttelemaan suoraan hihnalle ja lautaselle. Reikään sopivan paikan voi itsekukin laittaa mieleisensä.
HarriL
2WD
Viestit: 41
Liittynyt: 13 Helmi 2012 22:59

Re: Variaattorin hihnan "kunnostus"

Viesti Kirjoittaja HarriL »

Oletteko muuten huomanneet että hihnaa voi käsitellä vaikka metsässä jos oikein tiukka paikka tulee?

Hihnasprayt näyttävät yleensä sisältävän tehoaineena kolofonia =mäntyhartsi =pihka, joka liukenee sitten isopropanolin ja heksaanin ym. seoksen kanssa.

Tuli vain mieleeni kun pappa laittoi usein pylväsporakoneen lattahihnaan pihkaa niin ei isokaan terä jäänyt kiinni....

Harri
Vastaa Viestiin