DIY kahvalämppärit + peukkulämmitin

Tänne selkeästi selostetut tekniikkaniksit
jtapio
Noppeli
Viestit: 19
Liittynyt: 18 Touko 2012 22:26
Mönkijä:: Can-Am 400 Outlander -12

DIY kahvalämppärit + peukkulämmitin

Viesti Kirjoittaja jtapio »

Kahvalämmittimen lämmityskalvo tupen alle
http://www.vekoy.com/product_info.php?products_id=16058
Lämmityskalvo 12Vdc 1A 12W, 11cm * 7,7cm, 8€/kpl
Kuva

Tai Ebaysta tilaten noin 5€ pari
http://www.ebay.com/itm/Motorcycle-Heat ... b1&vxp=mtr

Vanha tuppi paineilmalla pois, kalvojen liimaus lämpöä kestävällä liimalla ja takasin laitto sitten samalla lailla.

Sähköt sitten katkaisijoitten kautta suoraan akulta (sulake!)
Kuva

- Riippuen onko hentoiset katkaisijat, releet saatetaan tarvita.
- HIGH asento saadaan kun kytketään kalvot rinnan ja LOW kun kytketään kalvot sarjaan, kytkentäkuva on alhaalla.


Peukkulämmitin saadaan sopivilla tehovastuksilla, kutistesukalla ja katkaisijilla
- Yksitoiminen ON-OFF: 1kpl allaolevia vastuksia 3W lämpöä, toinen rinnalle ja 6W (enempää ei ehkä kannata laittaa)
http://www.vekoy.com/product_info.php?c ... ts_id=4453
tai sitten yksi http://www.vekoy.com/product_info.php?c ... ts_id=6610 jolloin tulee 4W lämmitystehoa (kahdella yllätys 8W)

- High/Off/Low toiminta saadaan kaksipiirisellä ON-OFF-ON katkaisijalla ja allaolevalla kuvalla tehtynä saadaan kaksi vastusta kytkettyä sekä rinnan että sarjaan, tai vaihtoehtoisesti rinnan ja yksittäin. Sarjaan kytkettäessä teho laskee että saa pienemmän tehon kuin käyttämällä yksittäin. Eli esim rinnakkain noin 8W, yksi päällä 4W tai sarjassa noin 2,5W Siinä käyttäisin tuota 47ohm 5W vastusta.

Tässä testin vuoksi pikaproto
Kuva

Tässä vastusten mitoitukseen laskin http://www.ampbooks.com/home/amplifier- ... er-rating/ (1000mW = 1W)

vertailuksi 29€ setti, edellä mainittu noin 6-8€ riippuen osista..
Voin myös myydä noita paketteja valmiiksi kasailtuna johonkin sopulihintaan, YV tavoittaa
Kuva

tässä kuva rinna/sarjaan kytkennästä käyttäen kaksipiiristä kytkintä, kommentoikaa jos ei toimi
Kuva
Kuva
Kuva
http://www.instructables.com/id/SIMPLE- ... he-switch/
Viimeksi muokannut jtapio, 17 Tammi 2013 09:16. Yhteensä muokattu 12 kertaa.
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10873
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: DIY kahvalämppärit + peukkulämmitin

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Näyttää ihan polariksen kitiltä.

Samannäköiset on pollessakin ja ne toimii erittäin hyvin. Pitää suositella.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Zkeba
Tracks
Viestit: 1107
Liittynyt: 04 Tammi 2013 22:33

Re: DIY kahvalämppärit + peukkulämmitin

Viesti Kirjoittaja Zkeba »

Sit jos haluaa että lämmittää vieläkin paremmin niin ennenkuin liimaa tuon vastuksen tankoon niin laittaa siihen alle alumiiniteippiä.
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10873
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: DIY kahvalämppärit + peukkulämmitin

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Zkeba kirjoitti:Sit jos haluaa että lämmittää vieläkin paremmin niin ennenkuin liimaa tuon vastuksen tankoon niin laittaa siihen alle alumiiniteippiä.
Tangon ja aluteipin väliin eriste, sitten on perfect.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
jtapio
Noppeli
Viestit: 19
Liittynyt: 18 Touko 2012 22:26
Mönkijä:: Can-Am 400 Outlander -12

Re: DIY kahvalämppärit + peukkulämmitin

Viesti Kirjoittaja jtapio »

Tilasin osat tuolta Vekoy:lta niin teen kuvalliset ohjeet vielä lisäksi jos joku haluaa..

ps. onkohan tuolla alumiiniteipillä alapuolella mitään iloa kun rautaa on kuitenkin siellä vastassa, ennemminkin laittaisin sen tämän päälle ja suoraan pari kolme kiekkaa. Liimapinta tässä teipissä ei kyllä kovin ihmeellinen ole että sen vuoksi jättäisin pois, ikävä huomata ojassa selällään yltäpäältä paskassa tuppi kädessä että ei se pitänytkään.

Lisää lämmitettävää massaa saisi esim ohueasta alumiinipellistä leikkaamalla ja sen liimaamalla tähän päälle, alle laittaa eristeeksi jotain jos haluaa, onhan tuo kalvokin itsessään jo eristävä.
Avatar
Jewha
6WD
Viestit: 846
Liittynyt: 14 Elo 2011 16:33

Re: DIY kahvalämppärit + peukkulämmitin

Viesti Kirjoittaja Jewha »

Ebaysta löytyy yllättäen todella edullisesti noita. Tommoset tuli ite hommattua http://www.ebay.com/itm/Motorcycle-Heat ... b1&vxp=mtr.
Ajaa asiansa, tosin ei niissä käsiänsä polta.
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10873
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: DIY kahvalämppärit + peukkulämmitin

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Se alumiiniteippi tuossa päällä ei jeesaa, vaan se pitää nimenomaan laittaa alle ja jokin eriste aluteipin ja tangon väliin.

Mulla ainakin on nämä uudet ykiskomponettiliimat...mitälie extremeä ovat, niin pitäneet kaikissa materiaaleissa. Sikaflex pitänee elastisena versiona myös.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
jtapio
Noppeli
Viestit: 19
Liittynyt: 18 Touko 2012 22:26
Mönkijä:: Can-Am 400 Outlander -12

Re: DIY kahvalämppärit + peukkulämmitin

Viesti Kirjoittaja jtapio »

Jewha kirjoitti:Ebaysta löytyy yllättäen todella edullisesti noita. Tommoset tuli ite hommattua http://www.ebay.com/itm/Motorcycle-Heat ... b1&vxp=mtr.
Ajaa asiansa, tosin ei niissä käsiänsä polta.
No kappas, Ebay.de kattelin noita mut en vissiin osannut hakusanaa laittaa oikein, tuli vain kalliimpia sarjoja.

Tilaanpas nuokin testiin, ovat abaut samoilla tehoilla kuin nuo Vekoy:n lätkätkin, pitää vain muutenkin tilata tuolta osia niin saa olla tilaus sisällä..
Se alumiiniteippi tuossa päällä ei jeesaa, vaan se pitää nimenomaan laittaa alle ja jokin eriste aluteipin ja tangon väliin.

Mulla ainakin on nämä uudet ykiskomponettiliimat...mitälie extremeä ovat, niin pitäneet kaikissa materiaaleissa. Sikaflex pitänee elastisena versiona myös.
Uskotaan kun kerta on kokeiltu :)

Eli kaikenkaikkiaan nuo lätkät ebay.sta 5€ 2kpl, vastukset kaasukahvaan 0,50-2€, sulakerasia 3€? ja pari katkaisinta ja johtoa niin ei kauas mene arvio 10-15€ kaikenkaikkiaan. Valmiit sarjat huitelevat jossain 50€ paremmalla puolella
Avatar
Logibear
Tracks
Viestit: 1937
Liittynyt: 11 Helmi 2006 08:02
Mönkijä:: Grizzly 700 -07
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: DIY kahvalämppärit + peukkulämmitin

Viesti Kirjoittaja Logibear »

Lämppärit jää uskomattoman helposti päälle vahingossa mönkän sammuttamisen jälkeen joten suosittelen laittamaan virtalukon taakse virrat. Varsinkin jos ei ole mitään merkkivaloa.
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10873
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: DIY kahvalämppärit + peukkulämmitin

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Logibear kirjoitti:Lämppärit jää uskomattoman helposti päälle vahingossa mönkän sammuttamisen jälkeen joten suosittelen laittamaan virtalukon taakse virrat. Varsinkin jos ei ole mitään merkkivaloa.
+1
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
jukka81
Moderaattori
Viestit: 5590
Liittynyt: 23 Marras 2007 21:29
Mönkijä:: Traktori
Paikkakunta: Uusimaa

Re: DIY kahvalämppärit + peukkulämmitin

Viesti Kirjoittaja jukka81 »

+1 eli yhteensä jo 3.
Kartza
Tracks
Viestit: 1783
Liittynyt: 19 Elo 2004 23:23
Mönkijä:: Can-am 650 xt -11

Re: DIY kahvalämppärit + peukkulämmitin

Viesti Kirjoittaja Kartza »

+1= yht.4 Jotkut on laittaneet vielä villaa ohjaustangon sisälle tuppien kohtaan, ettei lämpö karkaa sitäkään kautta. :wink:
jtapio
Noppeli
Viestit: 19
Liittynyt: 18 Touko 2012 22:26
Mönkijä:: Can-Am 400 Outlander -12

Re: DIY kahvalämppärit + peukkulämmitin

Viesti Kirjoittaja jtapio »

Kiinan 5€ lämmityskalvosetti tuli tänään ja yllätys oli kun paketin aukausi niin yhdestä oli kalvo palanut puhki! Pienen tutkailun jälkeen todettiin että kaikissa oli kuitenkin resistanssina 7-8ohm ja todettiin niiden jopa toimivan :) puhkipalaminen oli tapahtunut johtimien välistä, ei itse johtimista. lätkät ovat rinnan kytkettynä ja teho koko paketilla on jossain 20-25W välimaastossa. Kädet kyllä polttaa kun suoraan noita pitelee.. Johdot ovat aika paukkulankaa mutta ajaa asiansa..

Odotellaan edelleen vastuksia jotta pääsee tekemään täyden setin..
jtapio
Noppeli
Viestit: 19
Liittynyt: 18 Touko 2012 22:26
Mönkijä:: Can-Am 400 Outlander -12

Re: DIY kahvalämppärit + peukkulämmitin

Viesti Kirjoittaja jtapio »

Kuva
Kuvassa kaksi kappaletta 68 Ohm 3 wattisia sarjassa, ei riitä lämpöteho, muutin vastukset rinnakkain jälkeenpäin

Spray maalilla/lakalla muutamaan kertaan maalataan jotta ei johda sähköä mihinkään ja suojataan samalla kosteudelta..

Kuva
Otetaan pieni määrä esim alumiinipakkelia (lämmönjohtokyvyn takia) ja sipassaan kevyesti kahvan taakse (poista kumisuoja päältä)

Kun on kovettunut niin voit laittaa esim kutistesukkaa päälle tai niinkuin itse nyt pikaisesti tein niin sähkömiehen teippi on vallan toimiva :)

Testilenkillä toimii helkkarin hyvin, hetken kestää että lämpeää mutta lämpö todella siirtyy peukalokahvaan ja ei polta mutta estää peukun paleltumisen, suosittelen :)


Kahvanlämppäristä ei ole kuvaa mutta testin vuoksi laitoin yhden kalvon toiselle puolelle kumikahvan alle (niinkuin toki kuuluukin) ja toiselle puolelle suoraan päälle ja sähköteipillä napakasti kiinni, eli näin lämmitin on suoraan hanskaan kontaktissa.

Testin perusteelle toimii tuolla jälemmällä tavalla paljon tehokkaammin (no yllätys). Jos ei halua alkaa irrotteleen tuppeja, niin voi tehdä ns talviasennuksen eli suoraan päälle ja teipillä kiinni, johdotus esim tupakinsytkäpistokkeen kautta, nopea asentaa ja irroittaa..
k08888
Noppeli
Viestit: 18
Liittynyt: 17 Marras 2010 21:25

Re: DIY kahvalämppärit + peukkulämmitin

Viesti Kirjoittaja k08888 »

5w ja 47 ohmin laattamallin tehovastus on hyvä peukalolämmittimeksi. Laitoin suoraan liimallisella kutistesukalla kaasukahvaan kiinni.
Vastaa Viestiin