DIY kahvalämppärit + peukkulämmitin
DIY kahvalämppärit + peukkulämmitin
Kahvalämmittimen lämmityskalvo tupen alle
http://www.vekoy.com/product_info.php?products_id=16058
Lämmityskalvo 12Vdc 1A 12W, 11cm * 7,7cm, 8€/kpl
Tai Ebaysta tilaten noin 5€ pari
http://www.ebay.com/itm/Motorcycle-Heat ... b1&vxp=mtr
Vanha tuppi paineilmalla pois, kalvojen liimaus lämpöä kestävällä liimalla ja takasin laitto sitten samalla lailla.
Sähköt sitten katkaisijoitten kautta suoraan akulta (sulake!)
- Riippuen onko hentoiset katkaisijat, releet saatetaan tarvita.
- HIGH asento saadaan kun kytketään kalvot rinnan ja LOW kun kytketään kalvot sarjaan, kytkentäkuva on alhaalla.
Peukkulämmitin saadaan sopivilla tehovastuksilla, kutistesukalla ja katkaisijilla
- Yksitoiminen ON-OFF: 1kpl allaolevia vastuksia 3W lämpöä, toinen rinnalle ja 6W (enempää ei ehkä kannata laittaa)
http://www.vekoy.com/product_info.php?c ... ts_id=4453
tai sitten yksi http://www.vekoy.com/product_info.php?c ... ts_id=6610 jolloin tulee 4W lämmitystehoa (kahdella yllätys 8W)
- High/Off/Low toiminta saadaan kaksipiirisellä ON-OFF-ON katkaisijalla ja allaolevalla kuvalla tehtynä saadaan kaksi vastusta kytkettyä sekä rinnan että sarjaan, tai vaihtoehtoisesti rinnan ja yksittäin. Sarjaan kytkettäessä teho laskee että saa pienemmän tehon kuin käyttämällä yksittäin. Eli esim rinnakkain noin 8W, yksi päällä 4W tai sarjassa noin 2,5W Siinä käyttäisin tuota 47ohm 5W vastusta.
Tässä testin vuoksi pikaproto
Tässä vastusten mitoitukseen laskin http://www.ampbooks.com/home/amplifier- ... er-rating/ (1000mW = 1W)
vertailuksi 29€ setti, edellä mainittu noin 6-8€ riippuen osista..
Voin myös myydä noita paketteja valmiiksi kasailtuna johonkin sopulihintaan, YV tavoittaa
tässä kuva rinna/sarjaan kytkennästä käyttäen kaksipiiristä kytkintä, kommentoikaa jos ei toimi
http://www.instructables.com/id/SIMPLE- ... he-switch/
http://www.vekoy.com/product_info.php?products_id=16058
Lämmityskalvo 12Vdc 1A 12W, 11cm * 7,7cm, 8€/kpl
Tai Ebaysta tilaten noin 5€ pari
http://www.ebay.com/itm/Motorcycle-Heat ... b1&vxp=mtr
Vanha tuppi paineilmalla pois, kalvojen liimaus lämpöä kestävällä liimalla ja takasin laitto sitten samalla lailla.
Sähköt sitten katkaisijoitten kautta suoraan akulta (sulake!)
- Riippuen onko hentoiset katkaisijat, releet saatetaan tarvita.
- HIGH asento saadaan kun kytketään kalvot rinnan ja LOW kun kytketään kalvot sarjaan, kytkentäkuva on alhaalla.
Peukkulämmitin saadaan sopivilla tehovastuksilla, kutistesukalla ja katkaisijilla
- Yksitoiminen ON-OFF: 1kpl allaolevia vastuksia 3W lämpöä, toinen rinnalle ja 6W (enempää ei ehkä kannata laittaa)
http://www.vekoy.com/product_info.php?c ... ts_id=4453
tai sitten yksi http://www.vekoy.com/product_info.php?c ... ts_id=6610 jolloin tulee 4W lämmitystehoa (kahdella yllätys 8W)
- High/Off/Low toiminta saadaan kaksipiirisellä ON-OFF-ON katkaisijalla ja allaolevalla kuvalla tehtynä saadaan kaksi vastusta kytkettyä sekä rinnan että sarjaan, tai vaihtoehtoisesti rinnan ja yksittäin. Sarjaan kytkettäessä teho laskee että saa pienemmän tehon kuin käyttämällä yksittäin. Eli esim rinnakkain noin 8W, yksi päällä 4W tai sarjassa noin 2,5W Siinä käyttäisin tuota 47ohm 5W vastusta.
Tässä testin vuoksi pikaproto
Tässä vastusten mitoitukseen laskin http://www.ampbooks.com/home/amplifier- ... er-rating/ (1000mW = 1W)
vertailuksi 29€ setti, edellä mainittu noin 6-8€ riippuen osista..
Voin myös myydä noita paketteja valmiiksi kasailtuna johonkin sopulihintaan, YV tavoittaa
tässä kuva rinna/sarjaan kytkennästä käyttäen kaksipiiristä kytkintä, kommentoikaa jos ei toimi
http://www.instructables.com/id/SIMPLE- ... he-switch/
Viimeksi muokannut jtapio, 17 Tammi 2013 09:16. Yhteensä muokattu 12 kertaa.
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10873
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Re: DIY kahvalämppärit + peukkulämmitin
Näyttää ihan polariksen kitiltä.
Samannäköiset on pollessakin ja ne toimii erittäin hyvin. Pitää suositella.
Samannäköiset on pollessakin ja ne toimii erittäin hyvin. Pitää suositella.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Re: DIY kahvalämppärit + peukkulämmitin
Sit jos haluaa että lämmittää vieläkin paremmin niin ennenkuin liimaa tuon vastuksen tankoon niin laittaa siihen alle alumiiniteippiä.
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10873
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Re: DIY kahvalämppärit + peukkulämmitin
Tangon ja aluteipin väliin eriste, sitten on perfect.Zkeba kirjoitti:Sit jos haluaa että lämmittää vieläkin paremmin niin ennenkuin liimaa tuon vastuksen tankoon niin laittaa siihen alle alumiiniteippiä.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Re: DIY kahvalämppärit + peukkulämmitin
Tilasin osat tuolta Vekoy:lta niin teen kuvalliset ohjeet vielä lisäksi jos joku haluaa..
ps. onkohan tuolla alumiiniteipillä alapuolella mitään iloa kun rautaa on kuitenkin siellä vastassa, ennemminkin laittaisin sen tämän päälle ja suoraan pari kolme kiekkaa. Liimapinta tässä teipissä ei kyllä kovin ihmeellinen ole että sen vuoksi jättäisin pois, ikävä huomata ojassa selällään yltäpäältä paskassa tuppi kädessä että ei se pitänytkään.
Lisää lämmitettävää massaa saisi esim ohueasta alumiinipellistä leikkaamalla ja sen liimaamalla tähän päälle, alle laittaa eristeeksi jotain jos haluaa, onhan tuo kalvokin itsessään jo eristävä.
ps. onkohan tuolla alumiiniteipillä alapuolella mitään iloa kun rautaa on kuitenkin siellä vastassa, ennemminkin laittaisin sen tämän päälle ja suoraan pari kolme kiekkaa. Liimapinta tässä teipissä ei kyllä kovin ihmeellinen ole että sen vuoksi jättäisin pois, ikävä huomata ojassa selällään yltäpäältä paskassa tuppi kädessä että ei se pitänytkään.
Lisää lämmitettävää massaa saisi esim ohueasta alumiinipellistä leikkaamalla ja sen liimaamalla tähän päälle, alle laittaa eristeeksi jotain jos haluaa, onhan tuo kalvokin itsessään jo eristävä.
Re: DIY kahvalämppärit + peukkulämmitin
Ebaysta löytyy yllättäen todella edullisesti noita. Tommoset tuli ite hommattua http://www.ebay.com/itm/Motorcycle-Heat ... b1&vxp=mtr.
Ajaa asiansa, tosin ei niissä käsiänsä polta.
Ajaa asiansa, tosin ei niissä käsiänsä polta.
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10873
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Re: DIY kahvalämppärit + peukkulämmitin
Se alumiiniteippi tuossa päällä ei jeesaa, vaan se pitää nimenomaan laittaa alle ja jokin eriste aluteipin ja tangon väliin.
Mulla ainakin on nämä uudet ykiskomponettiliimat...mitälie extremeä ovat, niin pitäneet kaikissa materiaaleissa. Sikaflex pitänee elastisena versiona myös.
Mulla ainakin on nämä uudet ykiskomponettiliimat...mitälie extremeä ovat, niin pitäneet kaikissa materiaaleissa. Sikaflex pitänee elastisena versiona myös.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Re: DIY kahvalämppärit + peukkulämmitin
No kappas, Ebay.de kattelin noita mut en vissiin osannut hakusanaa laittaa oikein, tuli vain kalliimpia sarjoja.Jewha kirjoitti:Ebaysta löytyy yllättäen todella edullisesti noita. Tommoset tuli ite hommattua http://www.ebay.com/itm/Motorcycle-Heat ... b1&vxp=mtr.
Ajaa asiansa, tosin ei niissä käsiänsä polta.
Tilaanpas nuokin testiin, ovat abaut samoilla tehoilla kuin nuo Vekoy:n lätkätkin, pitää vain muutenkin tilata tuolta osia niin saa olla tilaus sisällä..
Uskotaan kun kerta on kokeiltuSe alumiiniteippi tuossa päällä ei jeesaa, vaan se pitää nimenomaan laittaa alle ja jokin eriste aluteipin ja tangon väliin.
Mulla ainakin on nämä uudet ykiskomponettiliimat...mitälie extremeä ovat, niin pitäneet kaikissa materiaaleissa. Sikaflex pitänee elastisena versiona myös.
Eli kaikenkaikkiaan nuo lätkät ebay.sta 5€ 2kpl, vastukset kaasukahvaan 0,50-2€, sulakerasia 3€? ja pari katkaisinta ja johtoa niin ei kauas mene arvio 10-15€ kaikenkaikkiaan. Valmiit sarjat huitelevat jossain 50€ paremmalla puolella
- Logibear
- Tracks
- Viestit: 1937
- Liittynyt: 11 Helmi 2006 08:02
- Mönkijä:: Grizzly 700 -07
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: DIY kahvalämppärit + peukkulämmitin
Lämppärit jää uskomattoman helposti päälle vahingossa mönkän sammuttamisen jälkeen joten suosittelen laittamaan virtalukon taakse virrat. Varsinkin jos ei ole mitään merkkivaloa.
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10873
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Re: DIY kahvalämppärit + peukkulämmitin
+1Logibear kirjoitti:Lämppärit jää uskomattoman helposti päälle vahingossa mönkän sammuttamisen jälkeen joten suosittelen laittamaan virtalukon taakse virrat. Varsinkin jos ei ole mitään merkkivaloa.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Re: DIY kahvalämppärit + peukkulämmitin
+1= yht.4 Jotkut on laittaneet vielä villaa ohjaustangon sisälle tuppien kohtaan, ettei lämpö karkaa sitäkään kautta.
Re: DIY kahvalämppärit + peukkulämmitin
Kiinan 5€ lämmityskalvosetti tuli tänään ja yllätys oli kun paketin aukausi niin yhdestä oli kalvo palanut puhki! Pienen tutkailun jälkeen todettiin että kaikissa oli kuitenkin resistanssina 7-8ohm ja todettiin niiden jopa toimivan puhkipalaminen oli tapahtunut johtimien välistä, ei itse johtimista. lätkät ovat rinnan kytkettynä ja teho koko paketilla on jossain 20-25W välimaastossa. Kädet kyllä polttaa kun suoraan noita pitelee.. Johdot ovat aika paukkulankaa mutta ajaa asiansa..
Odotellaan edelleen vastuksia jotta pääsee tekemään täyden setin..
Odotellaan edelleen vastuksia jotta pääsee tekemään täyden setin..
Re: DIY kahvalämppärit + peukkulämmitin
Kuvassa kaksi kappaletta 68 Ohm 3 wattisia sarjassa, ei riitä lämpöteho, muutin vastukset rinnakkain jälkeenpäin
Spray maalilla/lakalla muutamaan kertaan maalataan jotta ei johda sähköä mihinkään ja suojataan samalla kosteudelta..
Otetaan pieni määrä esim alumiinipakkelia (lämmönjohtokyvyn takia) ja sipassaan kevyesti kahvan taakse (poista kumisuoja päältä)
Kun on kovettunut niin voit laittaa esim kutistesukkaa päälle tai niinkuin itse nyt pikaisesti tein niin sähkömiehen teippi on vallan toimiva
Testilenkillä toimii helkkarin hyvin, hetken kestää että lämpeää mutta lämpö todella siirtyy peukalokahvaan ja ei polta mutta estää peukun paleltumisen, suosittelen
Kahvanlämppäristä ei ole kuvaa mutta testin vuoksi laitoin yhden kalvon toiselle puolelle kumikahvan alle (niinkuin toki kuuluukin) ja toiselle puolelle suoraan päälle ja sähköteipillä napakasti kiinni, eli näin lämmitin on suoraan hanskaan kontaktissa.
Testin perusteelle toimii tuolla jälemmällä tavalla paljon tehokkaammin (no yllätys). Jos ei halua alkaa irrotteleen tuppeja, niin voi tehdä ns talviasennuksen eli suoraan päälle ja teipillä kiinni, johdotus esim tupakinsytkäpistokkeen kautta, nopea asentaa ja irroittaa..
Re: DIY kahvalämppärit + peukkulämmitin
5w ja 47 ohmin laattamallin tehovastus on hyvä peukalolämmittimeksi. Laitoin suoraan liimallisella kutistesukalla kaasukahvaan kiinni.