


Eroa laitteissa on on aikapaljon. Outlaw 500 IRS on fujin (subaru) moottori joka sinänsä on ihan hyvä. Kuitenkin jos vertaa Outlaw 525 IRS (KTM-moottori) ero on kuitenkin huomattava. Sanoisin että 525 löytyy varaosia jokaiselta KTM jälleenmyyjältä. Outlaw:ssa käytettävä moottori ei taida olla kuitenkaan ihan sama kuin millä KTM laitteet tulee. Kokemusta on molemmista moottoreista ja KTM tuntui alusta asti eri laitteelta. Jos laite ei ole TL optiomalli niin ei niitä kilpiin saa. ORS_llä on kyllä mukava ajella metsäpoluilla yms. 500/525 saa molempia TL mallina myös, niitä ei vain ole paljoa myynnissä.Poikanen kirjoitti:Hieman on vanha aihe, mutta näyttäis sopivammalta näille minun kyselyille.
Mitäs käytännön eroa on vanhemmassa polariksen outlaw 500:ssa ja uudemmassa 525 KTM versiossa? KTM versio on ilmeisesti ainakin kevyempi. Onko kestossa, huollettavuudessa, kulutuksessa tai tehossa huomattavia eroja? Outlaw olis just kiva ko siinä on erillisjousitus takana, jotenki en nuihin jäykkäakselisiin haluais sotkeentua (ihan vain fiilispohjalla ilman sen parempaa tietoa).
Kumpikin nuista taitaa olla yhtä mahdoton saada rekisteröityä L7E:ksi jossei kyseessä ole jo valmiiksi tieliikennemalliksi syntyny kappale? Onkos kaikki can-am, hyi se jäykkä akseli, DS450:t tieliikenneoptiolla?
Mönkijän jos laitan niin se tulee melkoisen kevyeen käyttöön. Lähinnä vain pellolla pyörimiseen ja sorateiden ajeluun. Laiskan miehen kulkupeli makkaranpaistoon pihan toisella laidalla olevalle tulistelupaikalleToki jos se olis kilvissä niin kaupungissaki vois tulla vähän pyörittyä.
Pasi S. kirjoitti:Moro!
Olen varmasti yksi niistä, joiden EI pitäisi tähän keskusteluun puuttua, koska en ole itse omistanut ainuttakaan noista 450 crossi-vehkeistä.
Mutta yksityiskohtiin tai suosituksiin menemättä, muutaman asian haluaisin tuoda ilmi.
Oletteko hankkimassa oikeasti vain harrastelu/hupi/kunto- ajeluun laitetta, vai aijotteko jossain kohtaan ajaa oikein tosissanne crossi-radoilla?
Onko luonteessa senverran Suomalaista miestä, että se tehontarpeen kasvatus tulee ilmi, heti ensimmäisen käyttökuukauden kuluessa?
Kuinka usein OIKEASTI olette valmiit huoltamaan laitteita ja ihan ison rahan kanssa? Tähän siis luetaan mukaan mäntää, venttiili-settiä, alakerran laakerointia...mahdollisesti kiertokankea tai koko kampuraa sun muuta, unohtamatta sitä säkillistä tiivisteitä ja niitä lukuisia "väli" huoltoja, johon mahtuu öljynvaihtoa ja tulppaa, sekä perus-joka-koneen-ylläpitohuoltoa? Voi kuullostaa pahalta, mutta tuo on ihan mahdollista noiden korkeaviritteisten 450 kisakoneiden kanssa. Tiedän että se voi turhauttaa "vain" harrastajaa, mutta vakavampi ajaja ottaa sen "motorsporttina".
Nuo huoltotunnit vain kaventuvat, jos moottorin viritysastetta nostetaan. Perushuoltojen laiminlyönti vain kasvattaa seuraavan ison huollon hintaa ja lyhentää sitä ajankohtaa, koska se lyö vasten kasvoja.
Jos kyseessä on vain harrastelu- ja kunto ajeluun vaadittava laite, niin silloin harkitsisin joko 400 kuutioisia matalaviritteisiä vaihtoehtoja, tai vastaavasti härskimpiä ja väkevämpiä isolohkoja, kuten 660, 700 Raptori, tai 650 DS Cannami. Isolohko Kottaraisen huoltoväliin, tai koneen kestoikään en ota kantaa.
Noista Raptoreista itse ehkä valitsisin tuon 660 koska kone on jo monessa liemessä keitetty, ja se on kaasutin kone, joka tuntuisi turvallisemmalta minulle.
Oli se laite sitten mikä tahansa, niin imoitettuihin tehoihin ei kannata suuresti tuijottaa, koska käytännön erot ovat harraste-ajossa vaatimattomia. Nyt puhutaan ihan sekunnin osista tai muutamasta metristä ammattikuskien käskemänä. Suuria eroja saadaan aikaan pidolla+ alustan osilla ja kuljettajan kokemuksella.
Älkää vetäkö herneitä imupuolelle...tää on avoin voorumi.
-Pasi S.
Pasi S. kirjoitti:Jos 450 pitää olla, niin Jammuun itsekkin kallistuisin...ja ihan näihin viimeisiin malleihin.
(itsekkin jamaha-mies)
Ajoin 450 LT-R Suskaa ja hyvä se oli, johtui suurelti alustasta, mutta kuitenkin. Suskassa on tyyppivikana 2 rattaiden meno, joka on korjattavissa billetti osilla.
Sama laite sammui hypyn jälkeen radalla ja viaksi osottautui hajonnut sulake... tiedä noista sitten.
Cannamia tai kottaraista en itse valitsisi, mutta syyt on henkilökohtaisia.
Ja lopuksi. Yamahaan ja Hondaan saa hyvin viritys osaa USAsta.
-Pasi S.
niin ja janderolle... jos olet crossi-taustalla, niin minä jos kukaan olen huonoin sinua avustamaan.
Tämä kysymys ei ole erityisesti vaan nuttarille vaan ihan kaikille ketkä tähän osaa vastata... Katsokaas kun talliin tuli pari viikkoa sitten 08-vuoden honda trx 450, joten kysymys ois et missä tuolla pääsis ajaa? (Siis mieluiten mettäreittejä) Ja alueelta karkeasti sanottuna Helsinki-Tampere-Jyväskylä-Lappeenranta väliltä eli sen "neliön" väliltä. Tiedän jo että kaikki krossiradat ovat sallittuja mutta muita millä tuolla yleensäkkin pääsee. T. Jamppa Knuttari kirjoitti:Morjesta.
Yamaha yfz 450R(-09 ja uudemmat) on ainakin paras minun ajamistani 450 malleista, siinä on jo loistava alusta hyvä ruisku moottori ja pikku tuunauksella sekin on todella hyvä.
Eikä ainakaan yamppia tarvitse moottorin puolesta murehtia, se kestää tosi hyvin.
Laitoin sulle yt:tä, T, Joni