peukalo vai rullakaasu crossiin ja miksi.....
Re: peukalo vai rullakaasu crossiin ja miksi.....
Ei oo kelkalla tullu ajettua...motocoyote kirjoitti:Johan sitä pysytään kelkankin kyydissä, vaikkei rullakaasua olekkaan..![]()
Tokihan jotkut ovat vaihtaneet kelkkoihinkin rullakaasuja, ei sillä. Se muutos vaan on vähän sama ku henkilöautoon laittas sauvaohjauksen, madaltas maastoauton, korottas ferraria, tai laittais 123 tai 124 koriseen 200D mersuun spoilerit yms. tuuninkihärpäkkeet..
Mutta eihän se nyt oo yhtään sama.

Dinli seikkailee lumimaassa -> http://www.youtube.com/watch?v=lfsS8Ka7YZg
Re: peukalo vai rullakaasu crossiin ja miksi.....
Varmaan helppaa... mutta ei se poista kuitenkaan sitä, että rullakaasusta vaan saa paremman otteen kuin peukalokaasua käyttäen.PepsiMoto kirjoitti:http://www.heavyevents.fi/index.php?p=1_11_0_79

Dinli seikkailee lumimaassa -> http://www.youtube.com/watch?v=lfsS8Ka7YZg
-
- Tracks
- Viestit: 1917
- Liittynyt: 14 Tammi 2007 14:31
- Mönkijä:: Yamaha Banshee 350
- Paikkakunta: Tampere
Re: peukalo vai rullakaasu crossiin ja miksi.....
Jos täälä mielipiteitä kysytään, niin peukku mönkijään. Omassa oli rulla-kaasu, kun sen ostin ja kaikkialla muualla se toimi hienosti paitsi hypyissä, patikossa, nopeissa käännöksissä sekä "oho"-tilanteissa.
Viimeisen niitin päätökseen siirtyä peukkuun, oli rossiradalla talvella, kun ns 180 oikean jälkeen renkaat ottivatkin pitoa luultua enemmän, jolloin keula keveni ja paiskasi kuskin vasemman takalokarin päälle, jolloin väänsin kaasun vaistomaisesti pohjaan, jonka seurauksena kaasukäsi lipesi tangoilta ja "tipahdin" laitteen kyydistä. No pelkällä säikähdyksellä pääsin.
... joo oon amatööri.
Viimeisen niitin päätökseen siirtyä peukkuun, oli rossiradalla talvella, kun ns 180 oikean jälkeen renkaat ottivatkin pitoa luultua enemmän, jolloin keula keveni ja paiskasi kuskin vasemman takalokarin päälle, jolloin väänsin kaasun vaistomaisesti pohjaan, jonka seurauksena kaasukäsi lipesi tangoilta ja "tipahdin" laitteen kyydistä. No pelkällä säikähdyksellä pääsin.

Yamaha Banshee 2006
"-Banshee on irlantilainen taruolento, joka itkien ja valittaen erittäin kovaäänisesti ennustaa omaisen tai läheisen kuolemaa."
"-Banshee on irlantilainen taruolento, joka itkien ja valittaen erittäin kovaäänisesti ennustaa omaisen tai läheisen kuolemaa."
- PepsiMoto
- Tracks
- Viestit: 1072
- Liittynyt: 22 Joulu 2008 01:53
- Mönkijä:: Rapu 787
- Paikkakunta: Lempäälä
Re: peukalo vai rullakaasu crossiin ja miksi.....
ehkä ote on parempi mutta se ei poista kuitenkaan sitä että peukkukaasu on huomattavasti tarkempi käyttää.
kukin tyylillään
kukin tyylillään

Re: peukalo vai rullakaasu crossiin ja miksi.....
Huomenna on tarkoitus asentaa Motion Pro:n rullakaasu YFZ:aan. Saas nähdä millainen se ajossa on, luulisi pyörään tottuneelle olevan ok..
Vaihdon syynä se ettei heikon toimistotyöläisen peukalo kestä, pari kierrosta radalla ja taukoa pidettävä. Ehkä minulla on pieni käsi tai jotain mutta ihan kidutusta ajaa tuolla peukalokaasulla
Vaihdon syynä se ettei heikon toimistotyöläisen peukalo kestä, pari kierrosta radalla ja taukoa pidettävä. Ehkä minulla on pieni käsi tai jotain mutta ihan kidutusta ajaa tuolla peukalokaasulla

- motocoyote
- Tracks
- Viestit: 3005
- Liittynyt: 15 Elo 2006 00:48
- Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
- Paikkakunta: Tornio
Re: peukalo vai rullakaasu crossiin ja miksi.....
Ja kun se on prikulleen sama.fr0z kirjoitti:Ei oo kelkalla tullu ajettua...motocoyote kirjoitti:Johan sitä pysytään kelkankin kyydissä, vaikkei rullakaasua olekkaan..![]()
Tokihan jotkut ovat vaihtaneet kelkkoihinkin rullakaasuja, ei sillä. Se muutos vaan on vähän sama ku henkilöautoon laittas sauvaohjauksen, madaltas maastoauton, korottas ferraria, tai laittais 123 tai 124 koriseen 200D mersuun spoilerit yms. tuuninkihärpäkkeet..
Mutta eihän se nyt oo yhtään sama.

Tottumattoman peukku huutaa taatusti hoosiannaa aluksi, vaan äkkiä siihen tottuu. Todella äkkiä.Zidi kirjoitti:Huomenna on tarkoitus asentaa Motion Pro:n rullakaasu YFZ:aan. Saas nähdä millainen se ajossa on, luulisi pyörään tottuneelle olevan ok..
Vaihdon syynä se ettei heikon toimistotyöläisen peukalo kestä, pari kierrosta radalla ja taukoa pidettävä. Ehkä minulla on pieni käsi tai jotain mutta ihan kidutusta ajaa tuolla peukalokaasulla
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!
Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!
Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
Re: peukalo vai rullakaasu crossiin ja miksi.....
Jouduin tekemään nykyiseen mönkkäriini kaasulipareen uusix pehmusteella höystettynä vaikka olin ajanut muutamalla aiemmalla mönkkärilläni n.150h
>siitä huolimatta mielestäni peukku ja ainoastaan peukkukaasu kuuluu ATV-laitteisiin, joilla ajetaan epätasaisella alustalla esim. enskaa, crossia, "trialia" ...jne.
Nuilla rossipyörilläni ajelen kumminkin rullalla
>siitä huolimatta mielestäni peukku ja ainoastaan peukkukaasu kuuluu ATV-laitteisiin, joilla ajetaan epätasaisella alustalla esim. enskaa, crossia, "trialia" ...jne.
Nuilla rossipyörilläni ajelen kumminkin rullalla

Keltaiset: noppeli 450, RM-Z 250 ja RM85L, porkkanasorvaamosta SX65, GasGas 280TXT
Re: peukalo vai rullakaasu crossiin ja miksi.....
Mä en kyllä ymmärrä miten se mönkijä tekee sitä muutosta vrt esmes krossipyörään (jolla ajetaan juuri vauhdikkaasti siellä epätasaisella, endurospoorissa jne) että pitäs olla peukkukaasu eikä rulla.
Ei mitään ongelmaa rullakaasussa vaikka mönkkäri on aivan tanko ääriasennossa tappisladissa, niinhän sitä on menty mopoilla ja pärrilläkin iät ja ajat... ja nimenomaan rullakaasulla.
Parikymmentä vuotta kun on kaksipyöräisillä rullakaasun kanssa pärrännyt välillä enemmän ja välillä vähemmän, niin kyllä ne oho, ja muut ihmetystä aiheuttavat tilanteet syntyisivät itsellä juuri sen peukkukaasun, ei rullakaasun kanssa. Rullakaasu on ainakin itselleni vaan niin paljon tarkempi kun siihen on enemmän tottunut, oltiin sitten mönkkärillä ilmalennossa, suoralla tai mutkassa.
Eli siitä päästiinkin siihen että pitkältihän nämä on maku- ja tottumuskysymyksiä (itsellä kun ei hirveästi peukkukaasuhistoriaa ole) tarkkuuden ja oho-factorin osalta. Summasummarum, eroksi jää että rullakaasusta saa paremman otteen.
Toki peukkukaasu voi olla letkeempi jossain näreitten välissä ryömintävauhtia möngittäessä... Tulee ainakin enemmän mönkkäri-fiilis.
Mutta ihmettelempähän vaan rullakaasun mollausta mönkkäreissä.
ps. yritin ripotella hymiöitä että tulisi selväksi että siis ilman kynsiä ja hampaita ollaan asialla...

Ei mitään ongelmaa rullakaasussa vaikka mönkkäri on aivan tanko ääriasennossa tappisladissa, niinhän sitä on menty mopoilla ja pärrilläkin iät ja ajat... ja nimenomaan rullakaasulla.
Parikymmentä vuotta kun on kaksipyöräisillä rullakaasun kanssa pärrännyt välillä enemmän ja välillä vähemmän, niin kyllä ne oho, ja muut ihmetystä aiheuttavat tilanteet syntyisivät itsellä juuri sen peukkukaasun, ei rullakaasun kanssa. Rullakaasu on ainakin itselleni vaan niin paljon tarkempi kun siihen on enemmän tottunut, oltiin sitten mönkkärillä ilmalennossa, suoralla tai mutkassa.
Eli siitä päästiinkin siihen että pitkältihän nämä on maku- ja tottumuskysymyksiä (itsellä kun ei hirveästi peukkukaasuhistoriaa ole) tarkkuuden ja oho-factorin osalta. Summasummarum, eroksi jää että rullakaasusta saa paremman otteen.


Mutta ihmettelempähän vaan rullakaasun mollausta mönkkäreissä.

ps. yritin ripotella hymiöitä että tulisi selväksi että siis ilman kynsiä ja hampaita ollaan asialla...
Dinli seikkailee lumimaassa -> http://www.youtube.com/watch?v=lfsS8Ka7YZg
Re: peukalo vai rullakaasu crossiin ja miksi.....
Pyörällä ajetaan mutkaan kallistaen laitetta kuskin pysyessä paikallaan suhteessa pyörään, kuljettaja siis istuu aina lähes keskellä pyörää.fr0z kirjoitti:Mä en kyllä ymmärrä miten se mönkijä tekee sitä muutosta vrt esmes krossipyörään (jolla ajetaan juuri vauhdikkaasti siellä epätasaisella, endurospoorissa jne) että pitäs olla peukkukaasu eikä rulla.![]()
Taas mönkkäriä ja kelkkaa ajetaessa kuljettaja liikkuu laitteen päällä huomattavasti enemmän sivusuunnassa.
Ongelmaksi rullakaasu muodostuu juurikin näissä mutkissa missä kuljettaja roikkuu voimakkaasti sisäkurvin puolella, tällöin rullakaasun käyttäminen voi muodostua ongelmaksi.
Uskoisin että jotain tämän tapaista niillä insinööreillä on mielessä kun mönkkäreihin ja kelkkoihin laittavat peukalokaasut vakiona.
Jos ajelee kuin maitokauppaan menossa ja istuu keskellä laitetta, niin ei varmastikaan ole väliä millä keinoin sitä kaasua annostellaan.
Toki onhan rullakaasulla voitettu sm-kultaa atv motocrossissa, eli ei se toivotonta ole..

Usein kuulee että: "vaihdoin heti rullakaasun kun eihän sillä peukkukaasulla voi ajaa", tämä taas ihan tottumus kysymyksiä..
Varmaan taas yhteenvedoksi voi sanoa että mielipideasioita taitavat olla, mutta ei kannata ensimmäisen ajokerran jälkeen vaihtaa rullakaasuun kun "tuntuu kummalta".
FudeKawa 500 -07
Ex. KTM 505sx -09
Ex. KTM 450sx -09
Ex. Mikroauto KTM 625cc
Ex. Suzuki LTR 450 -07
Ex. Shineray STIXE250 -09
Ex. FudeKawa 500 -07
Ex. Polaris Predator 500 Troy Lee
Ex. Derbi DXR 250 Street edition.
Ex. Whizz 200cc
Ex. KTM 505sx -09
Ex. KTM 450sx -09
Ex. Mikroauto KTM 625cc
Ex. Suzuki LTR 450 -07
Ex. Shineray STIXE250 -09
Ex. FudeKawa 500 -07
Ex. Polaris Predator 500 Troy Lee
Ex. Derbi DXR 250 Street edition.
Ex. Whizz 200cc
Re: peukalo vai rullakaasu crossiin ja miksi.....
Juu kyl mä tota fundeerasin myös. Ehkä se juuri just jossain ekstriimi roikkumisessa voi puolustaa paikkaansa, ei ole moisesta itsellä ainakaan vielä kokemusta niin paha kommentoida. Omat kanttailut on mennyt ihan rullalla vielä.. ehkä syytäkin pitää ne sellaisina ettei mee nahka rullalle.Rossar kirjoitti:Pyörällä ajetaan mutkaan kallistaen laitetta kuskin pysyessä paikallaan suhteessa pyörään, kuljettaja siis istuu aina lähes keskellä pyörää.fr0z kirjoitti:Mä en kyllä ymmärrä miten se mönkijä tekee sitä muutosta vrt esmes krossipyörään (jolla ajetaan juuri vauhdikkaasti siellä epätasaisella, endurospoorissa jne) että pitäs olla peukkukaasu eikä rulla.![]()
Taas mönkkäriä ja kelkkaa ajetaessa kuljettaja liikkuu laitteen päällä huomattavasti enemmän sivusuunnassa.
Ongelmaksi rullakaasu muodostuu juurikin näissä mutkissa missä kuljettaja roikkuu voimakkaasti sisäkurvin puolella, tällöin rullakaasun käyttäminen voi muodostua ongelmaksi.
Uskoisin että jotain tämän tapaista niillä insinööreillä on mielessä kun mönkkäreihin ja kelkkoihin laittavat peukalokaasut vakiona.

Dinli seikkailee lumimaassa -> http://www.youtube.com/watch?v=lfsS8Ka7YZg
Re: peukalo vai rullakaasu crossiin ja miksi.....
Tähän pitää vielä sen verran lisätä että joku viikonloppu taaksepäin ajelin kaverin Polariksella, joku 4x4 seoli.., eikä ollut mitään ongelmaa vaikka olisi vuorokaudet ympäri peukutellut. Mutta tuo YFZ, voe elämä. Muutama kymmenen tuntia takana eikä oikeastaan minkäänlaista tottumista havaittavissa.
Noo, nyt on rulla
Saas nähdä montako 'oho' tilannetta tulee eteen.
Noo, nyt on rulla

Tottumattoman peukku huutaa taatusti hoosiannaa aluksi, vaan äkkiä siihen tottuu. Todella äkkiä.
-
- Tracks
- Viestit: 1917
- Liittynyt: 14 Tammi 2007 14:31
- Mönkijä:: Yamaha Banshee 350
- Paikkakunta: Tampere
Re: peukalo vai rullakaasu crossiin ja miksi.....
Zidi
Mulla ja varmasti kaikilla ukkeleilla on tuo "kytkin vs ranneliike" selkärangassa, ja peukun kanssa kovalla laatikolla voi tulla erikoisia aistimuksia.
Kun vaihdoin rullan peukkuun, niin starttia potkiessa väänsin uuden liimatun tupen heti irti!
Nyt oon tottunut, eikä rullaan ole paluuta.
Noita tilanteita, miksi peukku olisi parempi on lukemattomia, mutta kukin tavallaa, eikä ketään voi mihinkään pakottaa.


Mulla ja varmasti kaikilla ukkeleilla on tuo "kytkin vs ranneliike" selkärangassa, ja peukun kanssa kovalla laatikolla voi tulla erikoisia aistimuksia.
Kun vaihdoin rullan peukkuun, niin starttia potkiessa väänsin uuden liimatun tupen heti irti!

Nyt oon tottunut, eikä rullaan ole paluuta.
Noita tilanteita, miksi peukku olisi parempi on lukemattomia, mutta kukin tavallaa, eikä ketään voi mihinkään pakottaa.
Yamaha Banshee 2006
"-Banshee on irlantilainen taruolento, joka itkien ja valittaen erittäin kovaäänisesti ennustaa omaisen tai läheisen kuolemaa."
"-Banshee on irlantilainen taruolento, joka itkien ja valittaen erittäin kovaäänisesti ennustaa omaisen tai läheisen kuolemaa."
- PepsiMoto
- Tracks
- Viestit: 1072
- Liittynyt: 22 Joulu 2008 01:53
- Mönkijä:: Rapu 787
- Paikkakunta: Lempäälä
Re: peukalo vai rullakaasu crossiin ja miksi.....
Eivät pitäneet jenkkilässä ainakaan tuota hyvänä...