Tehoputkesta
- motocoyote
- Tracks
- Viestit: 3005
- Liittynyt: 15 Elo 2006 00:48
- Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
- Paikkakunta: Tornio
Totta, siinä tulee sitte kuvioihin pakokaasujen oikea virtausnopeus, joka saavutetaan oikealla halkaisijalla ja pituudella. Mutta esim. 2-tahtisessa pakoputken on tehtävä oikeassa kohtaa vastapainepulssi joka estää seoksen tulon palamattomana putkeen.Koheltaja kirjoitti:Oikein mitoitettu yksimukisen nelarin pakoputkisto avustaa samalla tavalla sylinterin tyhjennystä pakotahdin aikana kuin oikein mitoitettu pakosarja tai 2-T koneen pilli. Vaikutus ei ole yhtä dramaattinen kuin 2-T koneissa mutta dyno on lahjomaton tässäkin asiassa.

- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!
Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!
Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
Heh niinhän sitä luulis juumotocoyote kirjoitti:Jep, on yksmukinenki tarkka putkesta, jos liian suuren laittaa niin pakokaasujen virtausnopeus tippuu ja jos liian pienen niin sitte se ahistaa. Mutta verrattuna esim. ykspyttyseen 2-tahtivehkeeseen, yksmukinen nelari ei ole ollenkaan tarkka putkestaducati kirjoitti:Pitää täysin paikkansa putkella ja putkella on paljonkin eroa yksi mukisessa moottorissa. Oikein mitoitetulla pukella, ilmasuodattimella ja kaasuttimen säädöillä saadaa aika paljonkin tehoa irti vakio koneesta. Pelkällä putken vaihdolla saa vain tehon laskun aikaan.Marco71 kirjoitti: Paitsi etta myos yksisylinteriset ovat erittain tarkkoja tuosta pakoputkesta. Pakoputkella saa helposti hukattua 5hv tai parhaassa tapauksessa myos lisattya. Liian isokaan ei siis ole hyva. Tama ei ole mutua, vaan ihan testattua. Teimme 450R:aan 13 erilaista alkukayraa ja aanenvaimentajaa ja erot olivat todella suuria.
Jos teoriassa asiaa pohdiskelee, niin putken tilavuus (halkaisija, pituus), käyrien muoto ja mahdolliset kollektorit ovat ne merkitsevät tekijät tehon kannalta. Ja tietenkin putki vaikuttaa sinne ruokintapuoleen...
Ja usein riittää kun vaihtaa äänenvaimentimen vapaammin virtaavaan, on yleensä tuo vakioputki mitoitettu kuitenkin sen verran hyvin..
Valitettavasti mulla ei ole tiedossa mitään laskukaavaa yksmukisen putken mitoittamiselle. Ehkä vois onnistua jotenkin soveltaa noita nelisylinterisen laskukaavoja...
Edittiä: Tietysti, vakioputki heittää "toimimasta" kun laitetaan tiukempaa nokkaa, porttaillaan kantta, vaihdetaan isompia venttiileitä jne, mutta jos puhutaan suutinsarja "virityksestä" niin luulis vakioputken riittävän ihan hyvin



- motocoyote
- Tracks
- Viestit: 3005
- Liittynyt: 15 Elo 2006 00:48
- Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
- Paikkakunta: Tornio
Tämähän oli hyvä aihe, saatu jopa keskustelua aikaiseksi.
Mutta, ois mukava löytää jostain joku kaava/ohje ykspyttysen nelarin pakoputken mitoittamiseen, tietääkö kukaan mistä löytys?
Mutta, ois mukava löytää jostain joku kaava/ohje ykspyttysen nelarin pakoputken mitoittamiseen, tietääkö kukaan mistä löytys?

- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!
Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!
Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
eikös 4t koneen suora putken mitat ole saman paksuista kuin pakoaukko ja väh 110cm pitkä.. sit vaa joku vaimmennin perää.. tietääkseni..motocoyote kirjoitti:Tämähän oli hyvä aihe, saatu jopa keskustelua aikaiseksi.
Mutta, ois mukava löytää jostain joku kaava/ohje ykspyttysen nelarin pakoputken mitoittamiseen, tietääkö kukaan mistä löytys?

Juu ei. Ei kannata ihan kaikkea uskoa mitä isot pojat kertoo.JG kirjoitti: eikös 4t koneen suora putken mitat ole saman paksuista kuin pakoaukko ja väh 110cm pitkä.. sit vaa joku vaimmennin perää.. tietääkseni..
Noi 4T-putket on nykyään kaikkea muuta kuin tasapaksuisia.
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
http://shop.teamlaine.fi (verkkokauppa)
Meiltä myös mönkkärien säädöt Dynojet 250ix penkissä.
-- Team Laine --
http://shop.teamlaine.fi (verkkokauppa)
Meiltä myös mönkkärien säädöt Dynojet 250ix penkissä.
joskus aikoinaan Ari Vatanen vastasi TV haastattelijalle että siellä missä on ääntä on myös voimaa.......
no ei se nyt ihan niin mene todellisuudessa..... joo kyllä putkella on pirunmoinen merkitys mulla on raptorissa hyvä esimerkki pelkkä sliparin vaihto toi vääntöä pirusti lisää ja alkukäyrä myös ja Raptorissa ei kannata ainakaan alkukäyrän kokoa lisätä koska siinä on kannessa muutenkin liian isot pakokanavat.....

