Tehoputkesta

Keskustelua crossi ja freestyle ajosta.
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Oikein mitoitettu yksimukisen nelarin pakoputkisto avustaa samalla tavalla sylinterin tyhjennystä pakotahdin aikana kuin oikein mitoitettu pakosarja tai 2-T koneen pilli. Vaikutus ei ole yhtä dramaattinen kuin 2-T koneissa mutta dyno on lahjomaton tässäkin asiassa.
Kylätason mönkijäkuski
Avatar
motocoyote
Tracks
Viestit: 3005
Liittynyt: 15 Elo 2006 00:48
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja motocoyote »

Koheltaja kirjoitti:Oikein mitoitettu yksimukisen nelarin pakoputkisto avustaa samalla tavalla sylinterin tyhjennystä pakotahdin aikana kuin oikein mitoitettu pakosarja tai 2-T koneen pilli. Vaikutus ei ole yhtä dramaattinen kuin 2-T koneissa mutta dyno on lahjomaton tässäkin asiassa.
Totta, siinä tulee sitte kuvioihin pakokaasujen oikea virtausnopeus, joka saavutetaan oikealla halkaisijalla ja pituudella. Mutta esim. 2-tahtisessa pakoputken on tehtävä oikeassa kohtaa vastapainepulssi joka estää seoksen tulon palamattomana putkeen. :roll:
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!

Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
Wobbler
6WD
Viestit: 410
Liittynyt: 17 Huhti 2005 21:25
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Wobbler »

motocoyote kirjoitti:
ducati kirjoitti:
Marco71 kirjoitti: Paitsi etta myos yksisylinteriset ovat erittain tarkkoja tuosta pakoputkesta. Pakoputkella saa helposti hukattua 5hv tai parhaassa tapauksessa myos lisattya. Liian isokaan ei siis ole hyva. Tama ei ole mutua, vaan ihan testattua. Teimme 450R:aan 13 erilaista alkukayraa ja aanenvaimentajaa ja erot olivat todella suuria.
Pitää täysin paikkansa putkella ja putkella on paljonkin eroa yksi mukisessa moottorissa. Oikein mitoitetulla pukella, ilmasuodattimella ja kaasuttimen säädöillä saadaa aika paljonkin tehoa irti vakio koneesta. Pelkällä putken vaihdolla saa vain tehon laskun aikaan.

Jos teoriassa asiaa pohdiskelee, niin putken tilavuus (halkaisija, pituus), käyrien muoto ja mahdolliset kollektorit ovat ne merkitsevät tekijät tehon kannalta. Ja tietenkin putki vaikuttaa sinne ruokintapuoleen...
Jep, on yksmukinenki tarkka putkesta, jos liian suuren laittaa niin pakokaasujen virtausnopeus tippuu ja jos liian pienen niin sitte se ahistaa. Mutta verrattuna esim. ykspyttyseen 2-tahtivehkeeseen, yksmukinen nelari ei ole ollenkaan tarkka putkesta :lol:
Ja usein riittää kun vaihtaa äänenvaimentimen vapaammin virtaavaan, on yleensä tuo vakioputki mitoitettu kuitenkin sen verran hyvin..
Valitettavasti mulla ei ole tiedossa mitään laskukaavaa yksmukisen putken mitoittamiselle. Ehkä vois onnistua jotenkin soveltaa noita nelisylinterisen laskukaavoja...

Edittiä: Tietysti, vakioputki heittää "toimimasta" kun laitetaan tiukempaa nokkaa, porttaillaan kantta, vaihdetaan isompia venttiileitä jne, mutta jos puhutaan suutinsarja "virityksestä" niin luulis vakioputken riittävän ihan hyvin :)
Heh niinhän sitä luulis juu :D . Mutta mitä minulla on kokemusta niin kunnon putkistolla saadaan tajuton muutos aikaiseksi nimen omaan just tuossa "suuti/ilmanputsari virityksessä" joka tuo varmasti koneesta kuin koneesta ne halvimmat hevoset ja väänöt ulos :D . Ja lisäisin vielä että tuo "hyvä vääntö" nimen omaan saadaan ulos koneesta putkistoa vaihtamalla eikä tuo niinkään niitä hevosia kauheasti lisää :wink: .
Avatar
JG
3WD
Viestit: 92
Liittynyt: 12 Loka 2006 23:17

Viesti Kirjoittaja JG »

eikös 4-tahti yks pyttysen suoran putken "mitoitus" ole että putki on pakoaukon paksuista ja väh 110cm pitkä??
Avatar
motocoyote
Tracks
Viestit: 3005
Liittynyt: 15 Elo 2006 00:48
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja motocoyote »

Tämähän oli hyvä aihe, saatu jopa keskustelua aikaiseksi.
Mutta, ois mukava löytää jostain joku kaava/ohje ykspyttysen nelarin pakoputken mitoittamiseen, tietääkö kukaan mistä löytys? :roll:
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!

Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
Rotko
Noppeli
Viestit: 5
Liittynyt: 20 Marras 2006 12:26

Viesti Kirjoittaja Rotko »

Mitäs säätöjä ootte Predatorien omistajat tehneet kaasarille sliparin vaihdon jälkeen? Isompi suutin, vai seosruuvista rikkaammalle tai molemmat? Wileycon putki lojuis tallilla käyttämättömänä.... Jaa niin, peli on vm. -04
Avatar
JG
3WD
Viestit: 92
Liittynyt: 12 Loka 2006 23:17

Viesti Kirjoittaja JG »

motocoyote kirjoitti:Tämähän oli hyvä aihe, saatu jopa keskustelua aikaiseksi.
Mutta, ois mukava löytää jostain joku kaava/ohje ykspyttysen nelarin pakoputken mitoittamiseen, tietääkö kukaan mistä löytys? :roll:
eikös 4t koneen suora putken mitat ole saman paksuista kuin pakoaukko ja väh 110cm pitkä.. sit vaa joku vaimmennin perää.. tietääkseni.. :?
Avatar
Marco71
Tracks
Viestit: 986
Liittynyt: 22 Marras 2005 23:18
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marco71 »

JG kirjoitti: eikös 4t koneen suora putken mitat ole saman paksuista kuin pakoaukko ja väh 110cm pitkä.. sit vaa joku vaimmennin perää.. tietääkseni.. :?
Juu ei. Ei kannata ihan kaikkea uskoa mitä isot pojat kertoo.
Noi 4T-putket on nykyään kaikkea muuta kuin tasapaksuisia.
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
http://shop.teamlaine.fi (verkkokauppa)
Meiltä myös mönkkärien säädöt Dynojet 250ix penkissä.
Avatar
JG
3WD
Viestit: 92
Liittynyt: 12 Loka 2006 23:17

Viesti Kirjoittaja JG »

aijaa... :? no enpä oo ikinä 4t vehjettä omistanu...
newiss
Noppeli
Viestit: 17
Liittynyt: 02 Huhti 2006 23:39
Paikkakunta: kalajoki

Viesti Kirjoittaja newiss »

ja ääni ei ole suoraanverrannollinen tehoon :wink: . ikäväkyllä :cry:
predatori -03 myynnisä 4000€
Avatar
Hmort
6WD
Viestit: 651
Liittynyt: 03 Loka 2004 15:26
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hmort »

joskus aikoinaan Ari Vatanen vastasi TV haastattelijalle että siellä missä on ääntä on myös voimaa....... :D :D no ei se nyt ihan niin mene todellisuudessa..... joo kyllä putkella on pirunmoinen merkitys mulla on raptorissa hyvä esimerkki pelkkä sliparin vaihto toi vääntöä pirusti lisää ja alkukäyrä myös ja Raptorissa ei kannata ainakaan alkukäyrän kokoa lisätä koska siinä on kannessa muutenkin liian isot pakokanavat.....
Vastaa Viestiin