Crossipeliä ostamassa ja kysymyksiä tähän liittyen !

Keskustelua crossi ja freestyle ajosta.
jusux
2WD
Viestit: 29
Liittynyt: 29 Heinä 2009 10:24
Mönkijä:: Yamaha Raptor 660R -05

Re: Crossipeliä ostamassa ja kysymyksiä tähän liittyen !

Viesti Kirjoittaja jusux »

Älä edes enää mieti, vaan osta tuo 40tuntia ajettu yamaha
Sillä on reilusti vähiten ajettu ja sen saa pienillä päivityksillä todella mukavaksi ajaa
Voima tuskin loppuu kesken ja sitä saa tarvittaessa sitten lisää.
SE mallin alusta riittää etukeppien osalta suh pitkälle.

Leventävä taka-akseli ja leveämmät etutukivarret+ madallus niin sit alkaa jo hymy tulla naamalle :D
rescue73
6WD
Viestit: 423
Liittynyt: 03 Helmi 2006 21:50
Paikkakunta: Kokkola

Re: Crossipeliä ostamassa ja kysymyksiä tähän liittyen !

Viesti Kirjoittaja rescue73 »

motocoyote kirjoitti:
rulez kirjoitti:Painosta vielä senverran niin mitä noita nyt on tullut selattua niin raptorin ja bomban painoero on vaivaiset 20kg jotta onko tämä ero tosiaan toisen vaihtoehdon blokkaamisen arvoinen ? Luulisin että enempi vaikuttaa missä korkeudella paino on ja bombassa se varmaan on ylempänä joka heikentää ajettavuutta.
Paino ei ole mielestäni ollut suurin ongelma grizzlylläkkään räppäillessä ainoastaan tehonpuute,kallistelevuus joka tulee tietysti painon ja isojen renkaiden myötä ja sääli alustaa kohtaan jos pitää hypätä.
Niin, normikuljettajalle, ja tavalliseen räppäilyyn on ihan sama painaako kone 20kg enemmän vai vähemmän. Eri asia on jos lähdetään ajamaan radalle kilpaa. Ainoa todellinen "saavutus" 450 valitsemalla on helvetillinen huoltorumba. n. 80 tunnin välein mäntä vaihtoon, n. 150 tunnin välein alakertaremontti, siinä jossain välissä pitää vaihtaa venttiilit ja jakoketju kiristimineen, ja säädellä niitä vähän väliä.
Ainakin itse totesin crossimönkijää hankkiessani 450 kohdalla että kiitos, mutta ei kiitos.
Itelläni on tuo LTZ400, ja silloin ku 450:seen vaihdetaan venttiilejä ja mäntää, niin LTZ:aan (ja muihin kolmipuokkeihin ja nelisatasiin) vaihdetaan öljyt ja säädellään venttiileitä..
Grizzlyllähän ei toki juuri kannata loikkia vakiokuntoisena. Öljyiskarit kavitoivat ja pohjaavat melko helposti.. Sinne jos löydät jostain Öhlinsit niin alkavat hypytkin maistumaan huomattavasti paremmin (voisivat nuo mönkijävalmistajat edes sen verran panostaa noiden mönkijöiden alustoihin että laittaisivat sinne edes halvimmat mahdolliset huollettavat kaasuiskarit, alustan ominaisuudet paranisivat helposti paljon).
Jos Grizzlyllä pitäs radalle lähteä (ei toki kisaamaan, vaan muuten vain huvikseen räppäilemään), niin Öhlinsit ja orggisrenkaat alle (orggisrenkaat säästävät voimansiirtoa hypystä maahan tullessa, kun ei sitä pitoa ole aivan niin raa'asti).
rulez kirjoitti: Mitä etua saan jos lisään pienemmän luokan(450cc) vaihtoehtoihin kumminkin ajotyylini todennäkösesti on useinmiten yksikseen mettäteiden rauhallista kiertelyä ja olettaisin että alaväännöllä tämä olisi mukavampaa kun kumminkaan ei hampaat verissä olla itteään telomaan lähössä.
Helvetisti huoltohommia saat jos 450:n laitat, ainakin itselleni iski epäusko kun edes katsoin 450:n huolto-ohjelmaa. 350 ja 400 ovat taas huomattavasti huolettomampia pelejä, ja kevyempiä kuin isolohkot. Metsäteillä pärjää varsin mainiosti ainakin tuolla LTZ:lla, 110km/h huiput GPS:ään. Toki, jos paljon on soratietä ja hyvää polkua ajettavaksi niin kyllähän isolohko on silloin mukavampi. Muutoin äkkiseltään tulevia etuja on toki se paino, tuo LTZ painaa 169kg kuivana (paljonko lie isolohko painaa? veikkaan että reilusti enemmän?).
rulez kirjoitti: Tääläpäin ei erillisiä crossiratojakaan löydy joten ajelu hiekkakuopalla tapahtuu lähes korkkaamattomassa ympäristössä jossa takuulla on röykkyä ja lähipiiristäkään ei crosseja löydy että ajelu tapahtuu yssikseen tai nelivetojen joukossa.
Ja mitenkä on ajettavuuden/kestonkanssa pienemmissä kun ajelulenkit saattaa olla 30km josta suurinosa normiteitä jossa mennään suurpiirtein rajotusten mukaan pitkiäkin pätkiä tästä en ainakaan isojen möhköjen luule ottavan itteensä ja mukavampiakin luulen niiden olevan ajella jo koneen käytöksensä puolesta.
Kyllä esimerkiksi LTZ:lla päästää sitä 80km/h vauhtia ihan mukavasti menemään pidempäänkin (eihän yli sen 80km/h ole mukava pidemmän päälle työmönkijälläkään päästää), mutta isolohkolla toki taittaa matkaa mukavammin. Eihän noita pikkulohkocrosseja ole tien päälle suunniteltu.
Jos taas radalle lähdetään niin äkkiseltään veikkaan pienemmän, siis 350 tai 400, vievän isolohkoa jos kuskit ovat samantasoisia. En ole itse radalla koskaan käynyt todella ajamassa, mutta onhan tuo radalla pärjäämisen kaava melko selväksi tullut vuosien saatossa siellä ajaneiden juttuja luettuani ja kuunneltuani.
rulez kirjoitti: Grizzlyä kävin eilen ulkoiluttamassa ja se on auttamatta laiska nopeille ja röykkysille laduille joten himot senkun kasvaa
Bombardier olisi tuossa lähellä(alta 100km) joten se luo kummasti nyt pisteitä sille ja myös koneen kestosta menee pisteet bomballe ja kun hintakin on alta 3000e vaikkakaan tunteja ei ole tiedossa niin kokeilemaan tekee mieli.
Ainakin 660 Grizzly jää tuolle 400:lle kuin sonta rattaaseen niin kiihdytyksessä kuin vauhdissakin, siitä en tiedä että onko tuota LTZ:aa piristetty mitenkään/miten. Ainakin itselleni oli täysi yllätys kuinka pirteä tuo on. Kiihdyttäessä saa kolmosella vielä olla varovainen kaasun kanssa, pienestä patista heittäs varmasti selälleen jos huolimattomasti kolmosella kaasuttaa..
Bomban 650 on mun mielestä aivan mahtava laite, kerran olen moisella päässyt kokeilemaan pätkän matkaa crossiradalla. Se oli ainakin minulle juuri sopivan kokoinen menopeli, ja voimaa tuntu olevan kuin pienessä kylässä...
Jos sen 650:n Bomban valitset, niin takuuvarmasti et valitse huonoa.
rulez kirjoitti: Vielä crossien alustasta yleisellä tasolla mitenkä pelit käyttäytyvät röyttysellä mettäpolulla jossa löytyy nyrkinkokosia kiviäkin nykysellä nelikolla tämä on hieman pomppusta mutta vauhdilla kyllä tohtii mennä eli onko crossi tämmösessä maastossa paljonkin pomppusempi ja hitaampi kun norminelikko

Lisää kommentteja kuunnellaan miksi joku muu olisi minun käyttööni sopivampi.
Noh, meille on VR tehnyt (tai tekemässä) uuden tien joka on vielä viimeistä pintaa vaille keskeneräinen. Tiessä on tällä hetkellä ennen räjäytettyä rompoolia, siis ihan kunnon molkurakiveä. Grizzlyllä sen tiepätkän voi paahtaa ihan huoletta niin paljon kuin vehkeestä saa sillä välillä irtoamaan, mutta LTZ:lla se tuntuu samalla vauhdilla niinkuin olisi lentoon lähdössä.. Sitten taas jos verrataan LTZ:aa ja Grizzlyä tiellä jossa on isompia/isohkoja töyssyjä ja hyppyriksi sopivia nyppylöitä, niin LTZ:lla pääsee taas sellaisen tien huomattavasti lujempaa, Grizzlyssä kun iskarit kavitoivat niin LTZ:n alusta alkaa vasta toimia kunnolla (WP:n keula).

Ainakin minua huonolla tiellä eniten crossilla huolettaa hammasratas ja jarrulevy, vaikka siinä swingisuoja onkin, koska ne ovat erittäin pahasti alttiina iskuille, ja maavaraa hammasrattaan ja jarrulevyn alla ei ole todellakaan paljoa.

Sanomisiani tästä aiheesta ei tietenkään tule pitää ehdottomana totuutena, vain ainoastaan mahdollisimman objektiivisena, omiin kokemuksiin perustuvana näkemyksenä omistamieni laitteiden eroista erilaisilla alustoilla ja eri käyttötarkoituksissa toisiinsa verrattuna.[/quote]

>taidat kertoilla kokemuksiasi juuri tästä 8) http://www.nettimoto.com/viewVehicle.ph ... p?id=4[url][/url]
Keltaiset: noppeli 450, RM-Z 250 ja RM85L, porkkanasorvaamosta SX65, GasGas 280TXT
Avatar
motocoyote
Tracks
Viestit: 3005
Liittynyt: 15 Elo 2006 00:48
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
Paikkakunta: Tornio

Re: Crossipeliä ostamassa ja kysymyksiä tähän liittyen !

Viesti Kirjoittaja motocoyote »

rescue73 kirjoitti:
>taidat kertoilla kokemuksiasi juuri tästä 8) http://www.nettimoto.com/viewVehicle.ph ... p?id=4[url][/url]
Prikulleen 8)

Ostakkee poikkeen 8)
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!

Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
Avatar
rulez
Tracks
Viestit: 1751
Liittynyt: 13 Tammi 2005 21:32
Paikkakunta: Vimpeli Mönkijä: Yamaha grizzly 700 SE -08
Viesti:

Re: Crossipeliä ostamassa ja kysymyksiä tähän liittyen !

Viesti Kirjoittaja rulez »

Olin liian hijas lapuan bombba meni muutamaa tuntia ennen kun kerkesin kattomaan :|
Noo kuume on hetkeks karkotettu ostin tänään talliin terrano kakkosen harrastepeliks ja sitä nyt ois tarkotus viritellä maastokelposeks joten tämän parissa vierähtää mukavasti ilta jos parikin jotta crossi saa tältä erää nyt jäädä :wink:

Tämä asia loppuun käsitelty hetkeks kiitos kaikille vastanneille palataan asiaan kun ylimäärästä mielenkiintoa taas ilmaantuu jos autotouhulta sitä vaan suinkin on mahdollista jäähä :wink:
http://www.tokkyra.arkku.net Tökkyrä 4x4 kotisivut ! päivitetty 21.11.11
http://kuvablogi.com/blog/1331/ Kuvia Ajoreissuilta ! päivitetty 21.2.09
mikki
4WD
Viestit: 245
Liittynyt: 01 Maalis 2005 19:43
Mönkijä:: rene
Paikkakunta: hamina

vinkkejä kaipaava

Viesti Kirjoittaja mikki »

olen hommaamassa crossimönkijäää ihan harrastekäyttöön eli mettäpolkujen,soramonttujen yms. koluamiseen,ja talvella jäällä ajeluun(ei jäärataa).harkinnassa olisi nyt 450 ds,525 irs Polle tai joku 450 japsi.Polle ehkä tällähetkellä tuntuisi 1. vaihtoehdolta.Onko se viisain vaihtoehto.Auttakee minua valinnassa.
Viimeksi muokannut jukka81, 08 Tammi 2012 14:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: yhdistelin vanhan topicin jatkoksi
Avatar
SETMA
Tracks
Viestit: 1249
Liittynyt: 15 Tammi 2010 07:10
Mönkijä:: ?
Paikkakunta: ympyrä

Re: Crossipeliä ostamassa ja kysymyksiä tähän liittyen !

Viesti Kirjoittaja SETMA »

Kaikki koneet noista on hyviä vaihtoehtoja harrastekäyttöön:Omat mieltymykset painaa tässä luokassa eniten eli hop koeajamaan eri merkit mahdollisuuksien mukaan.Mulla on samassa kylässä 450ds joka on jouten ja jos kiinnostaa voipi koeajaa
Haminan seudun mönkijät ry
Pasi S.
Tracks
Viestit: 1917
Liittynyt: 14 Tammi 2007 14:31
Mönkijä:: Yamaha Banshee 350
Paikkakunta: Tampere

Re: Crossipeliä ostamassa ja kysymyksiä tähän liittyen !

Viesti Kirjoittaja Pasi S. »

Jos mahdollista, niin koeaja niin monta, kuin mahdollista.... kyllä se "oma" sieltä löytyy. 450 Suska ja Jamppi on hyviä käsitellä ja helppo ajaa. 700 Traktori tuntuu jo kyrväkkäämmältä. IRS pollesta, eikä DSstä ole kokemusta.
Kuinka tiuhaan haluat sitä huoltaa?

(lasken sekunteja, koska joku ehdottaa Renegadea)
Yamaha Banshee 2006
"-Banshee on irlantilainen taruolento, joka itkien ja valittaen erittäin kovaäänisesti ennustaa omaisen tai läheisen kuolemaa."
Avatar
Catiska
6WD
Viestit: 430
Liittynyt: 20 Loka 2008 17:45
Mönkijä:: Polaris Ranger 570 ESP 2017
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Crossipeliä ostamassa ja kysymyksiä tähän liittyen !

Viesti Kirjoittaja Catiska »

Poika on kasvanut 85cc crossipyörästään ulos ja seuraavan katselun aika. Mutta, hän haluaisi seuraavaksi alkaa ajamaan mönkkärillä crossia, joten sellaista katselemaan. Yammu on vanhastaan tuttu merkki meille eikä sinänsä mitään syytä miksi vaihtaa merkiä. Mutta, liekkö nuo 450cc värkiy ainoita vaihtoehtoja radalla. Yammulla näytti olevan 250cc mallikin, mutta jo esitetietojen perusteella se vaikutti enemmänkin sellaiselta peltorälläys laitteelta.

Joten, onko tarjolla vaihtoehtoja 450cc mallille 15v jannulle?
Pasi S.
Tracks
Viestit: 1917
Liittynyt: 14 Tammi 2007 14:31
Mönkijä:: Yamaha Banshee 350
Paikkakunta: Tampere

Re: Crossipeliä ostamassa ja kysymyksiä tähän liittyen !

Viesti Kirjoittaja Pasi S. »

Itse en ole rossi-spesialisti millään tavalla, mutta oltean, että tuo 85cc on ollut 2T.
Alta 450 saattaa tuntua aikas tussuilta jos mielii kiireellä mennä.
Annan ääneni Yamahalle, mutta olen ajanut myös Suzukia joka tuntui erittäin hyvältä.
Muita en ole kokeillut.
Yamaha Banshee 2006
"-Banshee on irlantilainen taruolento, joka itkien ja valittaen erittäin kovaäänisesti ennustaa omaisen tai läheisen kuolemaa."
Avatar
Catiska
6WD
Viestit: 430
Liittynyt: 20 Loka 2008 17:45
Mönkijä:: Polaris Ranger 570 ESP 2017
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Crossipeliä ostamassa ja kysymyksiä tähän liittyen !

Viesti Kirjoittaja Catiska »

No, päädyimme LT-R450 Suitsaan.
Jumitzu
Noppeli
Viestit: 9
Liittynyt: 03 Loka 2016 11:20

Crossivehkeen valintaa

Viesti Kirjoittaja Jumitzu »

Eli hankinnassa suht edullinen rossivehje ja seuraavanlaisia vilkuillu.

Suzuki 07 450 huollettu konetta ym 50h sitte mäntää ym.

Polaris predator troylee 500 05 4h konerempattu uudet takarenkaat mukaan,pulttirenkaat. Huollettu 30h muita osia.

Yamaha 450 06, kaikki toimii ja kone tarkistettu 50h sitte, kolmet sarjat kumeja ja madallus ym osaa mukaan.

Oisko polle varmin harrastuksen aloitus kampe? Vai mitä porukka sanoo?

Mitä mieltä porukka on.. Minkä itse ottaisit?
V2CanAm
Noppeli
Viestit: 15
Liittynyt: 14 Tammi 2016 19:26

Re: Crossivehkeen valintaa

Viesti Kirjoittaja V2CanAm »

No nyt hintoja tietämättä niin nuista Yamahan. Miksi? Fiilispohjalla ku jammu on kova. Lisäksi uskoisin, että parhaiten löytyy vara- ja viriosaa yamahaan.
Jumitzu
Noppeli
Viestit: 9
Liittynyt: 03 Loka 2016 11:20

Re: Crossivehkeen valintaa

Viesti Kirjoittaja Jumitzu »

Suitsaan kallistumas, liian moni mainitsi noiden alkupään jammujen vena tjsp ongelmista.
Avatar
Mare79
Tracks
Viestit: 1621
Liittynyt: 15 Kesä 2011 14:33
Mönkijä:: Nada
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: Crossivehkeen valintaa

Viesti Kirjoittaja Mare79 »

Ja ton ikäsessä Suitsassa on ollut ongelmia vaihdelaatikon kestävyyden kanssa.

Kaikissa omat hyvät ja huonot puolensa. Pollekin on ihan soiva peli, kun vaihdat siihen Keihinin kaasarin. Ota se mikä aiheuttaa eniten värinää jalkovälissä :D.
Exät
TRX420t3b -20
TRX70 -87
Loncin 110-07
Kingquad 280-96
Raptor 350l7e-08
450Pro T3-16
S-5 1000W-18
KTC RXR 450 (trx450r)l7e-04
ATC 350X-85
TRX 90-10
Disu 500cc
TRX300FW-94
Outlaw 525IRS-08
Wildcat 500RE-10
Renegade 800-07
525XC-11
904-10
Target 525-09
Jumitzu
Noppeli
Viestit: 9
Liittynyt: 03 Loka 2016 11:20

Re: Crossivehkeen valintaa

Viesti Kirjoittaja Jumitzu »

Suitsan laatikois ollu 3vaihde vikaa, se on 08 ja vanhempi malli, tos 07 on kuulemma parempi ja kestävempi ku kyselly muiltaki ku myyjältä.

Outlaw 525irs ois vielä kans vaihtoehto..
Vastaa Viestiin