Mikä Crossimönkijä?

Keskustelua crossi ja freestyle ajosta.
Avatar
Jylli
4WD
Viestit: 214
Liittynyt: 29 Loka 2004 14:18

Viesti Kirjoittaja Jylli »

Hmort kirjoitti:2005 tuli uusi raptor mikä on 700cc ja siinä on myös ruisku ei ole vielä saatu koeajoon mutta eiköhän kohta saada sitten tulee lisää tekstiä se on muutaman sentin leveämpi kun 660.... :D
Elikkas se on anton 2006 mallinen.
Best on Earth
Avatar
mabbe
3WD
Viestit: 117
Liittynyt: 22 Kesä 2005 01:00
Paikkakunta: Järvenpää

esimerkkejä huoltoväleistä?

Viesti Kirjoittaja mabbe »

mites esim. näissä 450cc mönkkäreissä
suositellaan öljyjen vaihtoväliksi jne..?

harrastekäytössä vaik.

verrattuna raptoriin :?

onko muita tärkeitä huoltokohtia?

(putsari tottakai aina tsekattava)
Avatar
Jylli
4WD
Viestit: 214
Liittynyt: 29 Loka 2004 14:18

Re: esimerkkejä huoltoväleistä?

Viesti Kirjoittaja Jylli »

mabbe kirjoitti:mites esim. näissä 450cc mönkkäreissä
suositellaan öljyjen vaihtoväliksi jne..?

harrastekäytössä vaik.

verrattuna raptoriin :?
Joku rossin omistava varmaan tietäs paremmin, mutta sanoisin että 450cc vois öljyn vaihto olla aiheellinen 40-60h jälkeen ja sitten raptorilla taas voinee ajaa 80h ellei enemmänkin, maahantuojalle kun soittelet niin he varmasti tietävät öljynvaihtoväleistä ja sun muusta huollon tarpeesta.
BRANDT (Honda): +358 (0)9 895 501
Konekesko(yammu): 01053034
onko muita tärkeitä huoltokohtia?
(putsari tottakai aina tsekattava)
-Öljynputsari vahdettava aina vaihdettaessä öljyjä.
-Ilmanputsarin puhdistus usein
-Venttiilin välykset kun säätää vaikka kerran vuoteen niin hyvä.
-Ja tietysi noissa hieman kireämmin viritetyissä 450cc tulee männän vaihto jossain vaiheessa aiheelliseksi mutta kyllä sillä harraste käytössä pitäs aika kauan ajaa.
-Ketjujen rasvaus.
jne.

Mutta kuten sanoin kannattaa ihmeessä ottaa maahantuojalle yhteyttä ja kysellä noi asiat halki koska itse en crossi mönkkäriä omista joten noi mun tiedot on vain arviota!. :wink:
Best on Earth
Avatar
mabbe
3WD
Viestit: 117
Liittynyt: 22 Kesä 2005 01:00
Paikkakunta: Järvenpää

Re: esimerkkejä huoltoväleistä?

Viesti Kirjoittaja mabbe »

Jylli kirjoitti:
mabbe kirjoitti:mites esim. näissä 450cc mönkkäreissä
suositellaan öljyjen vaihtoväliksi jne..?

harrastekäytössä vaik.

verrattuna raptoriin :?
Joku rossin omistava varmaan tietäs paremmin, mutta sanoisin että 450cc vois öljyn vaihto olla aiheellinen 40-60h jälkeen ja sitten raptorilla taas voinee ajaa 80h ellei enemmänkin, maahantuojalle kun soittelet niin he varmasti tietävät öljynvaihtoväleistä ja sun muusta huollon tarpeesta.
BRANDT (Honda): +358 (0)9 895 501
Konekesko(yammu): 01053034
onko muita tärkeitä huoltokohtia?
(putsari tottakai aina tsekattava)
-Öljynputsari vahdettava aina vaihdettaessä öljyjä.
-Ilmanputsarin puhdistus usein
-Venttiilin välykset kun säätää vaikka kerran vuoteen niin hyvä.
-Ja tietysi noissa hieman kireämmin viritetyissä 450cc tulee männän vaihto jossain vaiheessa aiheelliseksi mutta kyllä sillä harraste käytössä pitäs aika kauan ajaa.
-Ketjujen rasvaus.
jne.

Mutta kuten sanoin kannattaa ihmeessä ottaa maahantuojalle yhteyttä ja kysellä noi asiat halki koska itse en crossi mönkkäriä omista joten noi mun tiedot on vain arviota!. :wink:

KUN MYYJÄ MUISTAAKSENI PUHUI MUUTAMISTA TUNNEISTA TUON ÖLJYJEN VAIHDON SUHTEEN 450cc YAMMUSSA!!! :shock:

SIIS n. 5-10h niin kuulosti aika hurjalta.
anton
Tracks
Viestit: 1624
Liittynyt: 31 Touko 2004 15:58

Viesti Kirjoittaja anton »

http://www.yamaha-motor.fi/products/atv ... w=overview Ja sitten tuolta oikealla olevassa palkissa on muita juttuja tuosta raptorista. Klikkaatte siitä.
Avatar
Jylli
4WD
Viestit: 214
Liittynyt: 29 Loka 2004 14:18

Re: esimerkkejä huoltoväleistä?

Viesti Kirjoittaja Jylli »

KUN MYYJÄ MUISTAAKSENI PUHUI MUUTAMISTA TUNNEISTA TUON ÖLJYJEN VAIHDON SUHTEEN 450cc YAMMUSSA!!! :shock:

SIIS n. 5-10h niin kuulosti aika hurjalta.
Nyt vetää kyllä meikäläisen hiljaseks, mutta jostain muistaisin kun oikeen muistelen niin lukeneeni että saattas olla tota luokkaa jopa toi vaihtoväli :shock:
Soitappa Brandtille +358 (0)9 895 501
ja kysäse mitä mieltä he ovat asiasta.
Jos on 5-10h toi väihtoväli niin kyllä saa öljyn kanssa puljata aika urakalla :x
Best on Earth
Avatar
stinger
6WD
Viestit: 332
Liittynyt: 02 Marras 2004 21:31
Paikkakunta: Polaris 750

Viesti Kirjoittaja stinger »

Se tarkoittaa ensimmäistä vaihtoa.
NN
2WD
Viestit: 30
Liittynyt: 30 Touko 2004 23:46
Paikkakunta: VANTAA

Viesti Kirjoittaja NN »

Polaris Predatoriin 500 tuli seuraavat ohjeet:

Eka öljynvaihto 1h ajon jälkeen. Metallilastua oli reilusti.

Siitä eteenpäin n.10h välein!!

Mitä olen seurannut noita tuttuja Jammu kuskeja niin taitavat kaikki vaihtaa öljyjä n.10h välein.

Suosittelen että vaihdatte öljyjä useammin kuin 50-60h välein.

NN
RACE !
Avatar
Jylli
4WD
Viestit: 214
Liittynyt: 29 Loka 2004 14:18

Viesti Kirjoittaja Jylli »

NN kirjoitti:Polaris Predatoriin 500 tuli seuraavat ohjeet:

Eka öljynvaihto 1h ajon jälkeen. Metallilastua oli reilusti.
Siitä eteenpäin n.10h välein!!
Mitä olen seurannut noita tuttuja Jammu kuskeja niin taitavat kaikki vaihtaa öljyjä n.10h välein.
Suosittelen että vaihdatte öljyjä useammin kuin 50-60h välein.
Noniin hyvä että saatiin asiantunteva kommentti, oma arvio heitti näköjään härän pyllyy aika huolella :oops: :oops:
Aika hanurista jos viikoloppuajeluilla sais sen 2x vaihtaa öljyt koneeseen :(
Mutta kuten tiedetään: ELÄMÄ ON!
Best on Earth
Avatar
Hmort
6WD
Viestit: 651
Liittynyt: 03 Loka 2004 15:26
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hmort »

Mulla raptorin ohjekirjan mukaa 20 tunnin välein öljyt ja suodatin eka öljyn vaihto tais olla joku 5-10 tuntii :D eli älkää ihmeessä ajako 50 tuntia.....
Solaris
6WD
Viestit: 637
Liittynyt: 03 Maalis 2005 17:56
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Solaris »

niin, ja aika kova kaveri on joka ajaa 10h vkl radalla ..

saisipa sellaisen kunnon itsellekkin..

itse kyllä aina välillä muutenkin katson vähän laitteen perään jotta pysyisi kunnossa.. myös autonkin vaikka ei sitä tarvitse koko aikaa huoltaa


Jokainen peli käyttötarkoituksen mukaan.. ostaa metsään sellasen pelin mitä ei tarvitse huoltaa
Kauppias itse .. http://www.jumoto.fi/kauppa

Nykyinen kilpuri
Yamaha YFZ450R 2009
Yamaha YZF250 2008


vanhoja mönkkäreitä alla..
LTR450 2008
LTR450 2006
LTR450 2006
LTR450 2006
TRX450 2005
Jumoto Racing Team http://wwww.jumoto.fi/racing
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Silloin kun puhutaan kilpakäyttöön tehdyistä moottoreita joissa on viritysaste melko korkea kuten näissä varteenotettavissa krossimönkkäreissä on, niin silloin tulee se tosiasia vastaan että öljyjen voiteluominaisuudet ei yksinkertaisesti kestä kovin kauaa.

Silloin kun moottorista aletaan kirnuamaan kovia litratehoja niin niitä ei saada sieltä ilmaiseksi. Monesti tämäntyyppisillä moottoreilla on taipumus olla rakenteeltaan pienikitkaisia männän osalta eli männänrenkaita ei välttämättä ole niin paljoa tai ne ei ole yhtä kookkaita kuin "siviilimoottoreissa". Silloin kun männänrenkaita sekä öljyrenkaita vähennetään tai ohennetaan kitkan pienentämiseksi alkaa ongelmat öljyn voiteluominaisuuksien kanssa.

Että miksikö??

Siitä syystä että korkeaviritteisten moottorien riesana on niiden rakenteesta johtuen öljyn laimeneminen bensalla. Tämäntyyppisissä moottoreissa polttoainetta joutuu öljyn sekaan männän ja sylinterin välistä kohtalaisen paljon eikä polttoaine ehdi luontaisesti haihtumaan jatkuvassa kiivastahtisessa ajossa juuri lainkaan. Aikansa kun tällaisella moottorilla ajellaan niin öljy alkaa olla melkoista lirua siksi että polttoainetta on sekoittunut öljyyn ja mitä enemmän öljyn seassa on polttoainetta sitä huonommat ovat öljyn voiteluominaisuudet.

Syitä on tiheään öljynvaihtoväliin enemmänkin kuten kilpamoottorin jatkuvasta rasituksesta johtuva korkea lämpötila mm. männässä. Voiteluöljyjen ominaisuudet alkaa selkeästi laskemaan muistaakseni 160-170 asteen jälkeen ja kun mietitään miten kuuma on männän laki sekä venttiilien varret kovassa rasituksessa niin niistä saadaan yksi syy lisää voitelun heikkenemiseen.

Tarinaa voisi jatkaa vaikka loputtomiin mutta eiköhän tässä ollut oleelliset kuviot.

Seuraava ei sitten ole suositus eikä kehoitus mutta mielestäni jos kilpakoneen öljynvaihtoväli on 10h kisakäytössä niin kevyessä rasituksessa vaihtoväliä voisi harkita hiukan pitemmäksi, tämä sitten tietenkin omalla vastuulla.
Kylätason mönkijäkuski
Avatar
Jylli
4WD
Viestit: 214
Liittynyt: 29 Loka 2004 14:18

Viesti Kirjoittaja Jylli »

Solaris kirjoitti:niin, ja aika kova kaveri on joka ajaa 10h vkl radalla ..
No mutta kai rossi mönkkärillä herranjestas voi muuallakin ajaa kuin radalla :shock:
Itse ainaskin saisin viikonlopussa helposti 10h täyteen, siis ajomaastossa missä itse ajan :wink:
Best on Earth
anton
Tracks
Viestit: 1624
Liittynyt: 31 Touko 2004 15:58

Viesti Kirjoittaja anton »

Jos päivän räppäilisi polkuja pitkin rauhassa, niin siinä voi tulla jo 10h tai enemmänkin. Eli periaatteessa paljon ajava heppu vaihtaa öljyjä pari kertaa viikossa. :roll:
JIIPEE
Noppeli
Viestit: 19
Liittynyt: 16 Kesä 2004 13:44
Paikkakunta: OULU

Viesti Kirjoittaja JIIPEE »

Jep jep. Hienoa spekulontia....

Ensinnäkään 450:aan crossin öljynsuodattimen voi puhdistaa n. 5 kertaa. Sitä ei todellakaan tarvitse, vaihtaa joka kerta öljynvaihdon yhteydessä.

Yammun 450:ssa koneissa ei ole tarvinnut mäntiä vaihdella.

Venttiilin välykset tulee "tarkistaa" kerran vuodessa. Omissa harrastusvälineissä niihin ei ole tarvinnut puuttua.

Ilmanputsari on hyvä pestä silloin, kun se LIKAINEN. Sen päällä voi myös käyttää suodatinharsoa, joka pidettää puhdistus/vaihtovälia.

Crossin ajaminen 10h viikossa, vaatii TODELLA hyvän kunnon. 1h 25min puhdasta ajamista per päivä 7 kertaa viikossa. Huippu pyörä-krossarit treenaavat radalla n. 4-6 tuntia per viikko. Jos joku teistä treenaa 10h enskaa ja crossia viikossa, niin se on suoritus. Maastossa mönkiminen saattaa olla tietysti eri juttu, mutta kun itsellä ei moisesta kokemusta ole niin en lähde arvuuttelemaan.

Predator / Raptor ovat enemmän enskalaitteita kun, puhtaita crossikamppeita. Soveltuvat varmasti parhaiten käyttöön, jossa vedetään tienpohjia ja vähän crossirataa.

TRX450R & YFZ450 on tehty crossiradalle.
Vastaa Viestiin