Elikkas se on anton 2006 mallinen.Hmort kirjoitti:2005 tuli uusi raptor mikä on 700cc ja siinä on myös ruisku ei ole vielä saatu koeajoon mutta eiköhän kohta saada sitten tulee lisää tekstiä se on muutaman sentin leveämpi kun 660....
Mikä Crossimönkijä?
esimerkkejä huoltoväleistä?
mites esim. näissä 450cc mönkkäreissä
suositellaan öljyjen vaihtoväliksi jne..?
harrastekäytössä vaik.
verrattuna raptoriin
onko muita tärkeitä huoltokohtia?
(putsari tottakai aina tsekattava)
suositellaan öljyjen vaihtoväliksi jne..?
harrastekäytössä vaik.
verrattuna raptoriin

onko muita tärkeitä huoltokohtia?
(putsari tottakai aina tsekattava)
Re: esimerkkejä huoltoväleistä?
Joku rossin omistava varmaan tietäs paremmin, mutta sanoisin että 450cc vois öljyn vaihto olla aiheellinen 40-60h jälkeen ja sitten raptorilla taas voinee ajaa 80h ellei enemmänkin, maahantuojalle kun soittelet niin he varmasti tietävät öljynvaihtoväleistä ja sun muusta huollon tarpeesta.mabbe kirjoitti:mites esim. näissä 450cc mönkkäreissä
suositellaan öljyjen vaihtoväliksi jne..?
harrastekäytössä vaik.
verrattuna raptoriin![]()
BRANDT (Honda): +358 (0)9 895 501
Konekesko(yammu): 01053034
-Öljynputsari vahdettava aina vaihdettaessä öljyjä.onko muita tärkeitä huoltokohtia?
(putsari tottakai aina tsekattava)
-Ilmanputsarin puhdistus usein
-Venttiilin välykset kun säätää vaikka kerran vuoteen niin hyvä.
-Ja tietysi noissa hieman kireämmin viritetyissä 450cc tulee männän vaihto jossain vaiheessa aiheelliseksi mutta kyllä sillä harraste käytössä pitäs aika kauan ajaa.
-Ketjujen rasvaus.
jne.
Mutta kuten sanoin kannattaa ihmeessä ottaa maahantuojalle yhteyttä ja kysellä noi asiat halki koska itse en crossi mönkkäriä omista joten noi mun tiedot on vain arviota!.

Best on Earth
Re: esimerkkejä huoltoväleistä?
Jylli kirjoitti:Joku rossin omistava varmaan tietäs paremmin, mutta sanoisin että 450cc vois öljyn vaihto olla aiheellinen 40-60h jälkeen ja sitten raptorilla taas voinee ajaa 80h ellei enemmänkin, maahantuojalle kun soittelet niin he varmasti tietävät öljynvaihtoväleistä ja sun muusta huollon tarpeesta.mabbe kirjoitti:mites esim. näissä 450cc mönkkäreissä
suositellaan öljyjen vaihtoväliksi jne..?
harrastekäytössä vaik.
verrattuna raptoriin![]()
BRANDT (Honda): +358 (0)9 895 501
Konekesko(yammu): 01053034
-Öljynputsari vahdettava aina vaihdettaessä öljyjä.onko muita tärkeitä huoltokohtia?
(putsari tottakai aina tsekattava)
-Ilmanputsarin puhdistus usein
-Venttiilin välykset kun säätää vaikka kerran vuoteen niin hyvä.
-Ja tietysi noissa hieman kireämmin viritetyissä 450cc tulee männän vaihto jossain vaiheessa aiheelliseksi mutta kyllä sillä harraste käytössä pitäs aika kauan ajaa.
-Ketjujen rasvaus.
jne.
Mutta kuten sanoin kannattaa ihmeessä ottaa maahantuojalle yhteyttä ja kysellä noi asiat halki koska itse en crossi mönkkäriä omista joten noi mun tiedot on vain arviota!.
KUN MYYJÄ MUISTAAKSENI PUHUI MUUTAMISTA TUNNEISTA TUON ÖLJYJEN VAIHDON SUHTEEN 450cc YAMMUSSA!!!

SIIS n. 5-10h niin kuulosti aika hurjalta.
http://www.yamaha-motor.fi/products/atv ... w=overview Ja sitten tuolta oikealla olevassa palkissa on muita juttuja tuosta raptorista. Klikkaatte siitä.
Re: esimerkkejä huoltoväleistä?
Nyt vetää kyllä meikäläisen hiljaseks, mutta jostain muistaisin kun oikeen muistelen niin lukeneeni että saattas olla tota luokkaa jopa toi vaihtoväliKUN MYYJÄ MUISTAAKSENI PUHUI MUUTAMISTA TUNNEISTA TUON ÖLJYJEN VAIHDON SUHTEEN 450cc YAMMUSSA!!!![]()
SIIS n. 5-10h niin kuulosti aika hurjalta.

Soitappa Brandtille +358 (0)9 895 501
ja kysäse mitä mieltä he ovat asiasta.
Jos on 5-10h toi väihtoväli niin kyllä saa öljyn kanssa puljata aika urakalla

Best on Earth
Polaris Predatoriin 500 tuli seuraavat ohjeet:
Eka öljynvaihto 1h ajon jälkeen. Metallilastua oli reilusti.
Siitä eteenpäin n.10h välein!!
Mitä olen seurannut noita tuttuja Jammu kuskeja niin taitavat kaikki vaihtaa öljyjä n.10h välein.
Suosittelen että vaihdatte öljyjä useammin kuin 50-60h välein.
NN
Eka öljynvaihto 1h ajon jälkeen. Metallilastua oli reilusti.
Siitä eteenpäin n.10h välein!!
Mitä olen seurannut noita tuttuja Jammu kuskeja niin taitavat kaikki vaihtaa öljyjä n.10h välein.
Suosittelen että vaihdatte öljyjä useammin kuin 50-60h välein.
NN
RACE !
Noniin hyvä että saatiin asiantunteva kommentti, oma arvio heitti näköjään härän pyllyy aika huolellaNN kirjoitti:Polaris Predatoriin 500 tuli seuraavat ohjeet:
Eka öljynvaihto 1h ajon jälkeen. Metallilastua oli reilusti.
Siitä eteenpäin n.10h välein!!
Mitä olen seurannut noita tuttuja Jammu kuskeja niin taitavat kaikki vaihtaa öljyjä n.10h välein.
Suosittelen että vaihdatte öljyjä useammin kuin 50-60h välein.


Aika hanurista jos viikoloppuajeluilla sais sen 2x vaihtaa öljyt koneeseen

Mutta kuten tiedetään: ELÄMÄ ON!
Best on Earth
niin, ja aika kova kaveri on joka ajaa 10h vkl radalla ..
saisipa sellaisen kunnon itsellekkin..
itse kyllä aina välillä muutenkin katson vähän laitteen perään jotta pysyisi kunnossa.. myös autonkin vaikka ei sitä tarvitse koko aikaa huoltaa
Jokainen peli käyttötarkoituksen mukaan.. ostaa metsään sellasen pelin mitä ei tarvitse huoltaa
saisipa sellaisen kunnon itsellekkin..
itse kyllä aina välillä muutenkin katson vähän laitteen perään jotta pysyisi kunnossa.. myös autonkin vaikka ei sitä tarvitse koko aikaa huoltaa
Jokainen peli käyttötarkoituksen mukaan.. ostaa metsään sellasen pelin mitä ei tarvitse huoltaa
Kauppias itse .. http://www.jumoto.fi/kauppa
Nykyinen kilpuri
Yamaha YFZ450R 2009
Yamaha YZF250 2008
vanhoja mönkkäreitä alla..
LTR450 2008
LTR450 2006
LTR450 2006
LTR450 2006
TRX450 2005
Jumoto Racing Team http://wwww.jumoto.fi/racing
Nykyinen kilpuri
Yamaha YFZ450R 2009
Yamaha YZF250 2008
vanhoja mönkkäreitä alla..
LTR450 2008
LTR450 2006
LTR450 2006
LTR450 2006
TRX450 2005
Jumoto Racing Team http://wwww.jumoto.fi/racing
Silloin kun puhutaan kilpakäyttöön tehdyistä moottoreita joissa on viritysaste melko korkea kuten näissä varteenotettavissa krossimönkkäreissä on, niin silloin tulee se tosiasia vastaan että öljyjen voiteluominaisuudet ei yksinkertaisesti kestä kovin kauaa.
Silloin kun moottorista aletaan kirnuamaan kovia litratehoja niin niitä ei saada sieltä ilmaiseksi. Monesti tämäntyyppisillä moottoreilla on taipumus olla rakenteeltaan pienikitkaisia männän osalta eli männänrenkaita ei välttämättä ole niin paljoa tai ne ei ole yhtä kookkaita kuin "siviilimoottoreissa". Silloin kun männänrenkaita sekä öljyrenkaita vähennetään tai ohennetaan kitkan pienentämiseksi alkaa ongelmat öljyn voiteluominaisuuksien kanssa.
Että miksikö??
Siitä syystä että korkeaviritteisten moottorien riesana on niiden rakenteesta johtuen öljyn laimeneminen bensalla. Tämäntyyppisissä moottoreissa polttoainetta joutuu öljyn sekaan männän ja sylinterin välistä kohtalaisen paljon eikä polttoaine ehdi luontaisesti haihtumaan jatkuvassa kiivastahtisessa ajossa juuri lainkaan. Aikansa kun tällaisella moottorilla ajellaan niin öljy alkaa olla melkoista lirua siksi että polttoainetta on sekoittunut öljyyn ja mitä enemmän öljyn seassa on polttoainetta sitä huonommat ovat öljyn voiteluominaisuudet.
Syitä on tiheään öljynvaihtoväliin enemmänkin kuten kilpamoottorin jatkuvasta rasituksesta johtuva korkea lämpötila mm. männässä. Voiteluöljyjen ominaisuudet alkaa selkeästi laskemaan muistaakseni 160-170 asteen jälkeen ja kun mietitään miten kuuma on männän laki sekä venttiilien varret kovassa rasituksessa niin niistä saadaan yksi syy lisää voitelun heikkenemiseen.
Tarinaa voisi jatkaa vaikka loputtomiin mutta eiköhän tässä ollut oleelliset kuviot.
Seuraava ei sitten ole suositus eikä kehoitus mutta mielestäni jos kilpakoneen öljynvaihtoväli on 10h kisakäytössä niin kevyessä rasituksessa vaihtoväliä voisi harkita hiukan pitemmäksi, tämä sitten tietenkin omalla vastuulla.
Silloin kun moottorista aletaan kirnuamaan kovia litratehoja niin niitä ei saada sieltä ilmaiseksi. Monesti tämäntyyppisillä moottoreilla on taipumus olla rakenteeltaan pienikitkaisia männän osalta eli männänrenkaita ei välttämättä ole niin paljoa tai ne ei ole yhtä kookkaita kuin "siviilimoottoreissa". Silloin kun männänrenkaita sekä öljyrenkaita vähennetään tai ohennetaan kitkan pienentämiseksi alkaa ongelmat öljyn voiteluominaisuuksien kanssa.
Että miksikö??
Siitä syystä että korkeaviritteisten moottorien riesana on niiden rakenteesta johtuen öljyn laimeneminen bensalla. Tämäntyyppisissä moottoreissa polttoainetta joutuu öljyn sekaan männän ja sylinterin välistä kohtalaisen paljon eikä polttoaine ehdi luontaisesti haihtumaan jatkuvassa kiivastahtisessa ajossa juuri lainkaan. Aikansa kun tällaisella moottorilla ajellaan niin öljy alkaa olla melkoista lirua siksi että polttoainetta on sekoittunut öljyyn ja mitä enemmän öljyn seassa on polttoainetta sitä huonommat ovat öljyn voiteluominaisuudet.
Syitä on tiheään öljynvaihtoväliin enemmänkin kuten kilpamoottorin jatkuvasta rasituksesta johtuva korkea lämpötila mm. männässä. Voiteluöljyjen ominaisuudet alkaa selkeästi laskemaan muistaakseni 160-170 asteen jälkeen ja kun mietitään miten kuuma on männän laki sekä venttiilien varret kovassa rasituksessa niin niistä saadaan yksi syy lisää voitelun heikkenemiseen.
Tarinaa voisi jatkaa vaikka loputtomiin mutta eiköhän tässä ollut oleelliset kuviot.
Seuraava ei sitten ole suositus eikä kehoitus mutta mielestäni jos kilpakoneen öljynvaihtoväli on 10h kisakäytössä niin kevyessä rasituksessa vaihtoväliä voisi harkita hiukan pitemmäksi, tämä sitten tietenkin omalla vastuulla.
Kylätason mönkijäkuski
Jep jep. Hienoa spekulontia....
Ensinnäkään 450:aan crossin öljynsuodattimen voi puhdistaa n. 5 kertaa. Sitä ei todellakaan tarvitse, vaihtaa joka kerta öljynvaihdon yhteydessä.
Yammun 450:ssa koneissa ei ole tarvinnut mäntiä vaihdella.
Venttiilin välykset tulee "tarkistaa" kerran vuodessa. Omissa harrastusvälineissä niihin ei ole tarvinnut puuttua.
Ilmanputsari on hyvä pestä silloin, kun se LIKAINEN. Sen päällä voi myös käyttää suodatinharsoa, joka pidettää puhdistus/vaihtovälia.
Crossin ajaminen 10h viikossa, vaatii TODELLA hyvän kunnon. 1h 25min puhdasta ajamista per päivä 7 kertaa viikossa. Huippu pyörä-krossarit treenaavat radalla n. 4-6 tuntia per viikko. Jos joku teistä treenaa 10h enskaa ja crossia viikossa, niin se on suoritus. Maastossa mönkiminen saattaa olla tietysti eri juttu, mutta kun itsellä ei moisesta kokemusta ole niin en lähde arvuuttelemaan.
Predator / Raptor ovat enemmän enskalaitteita kun, puhtaita crossikamppeita. Soveltuvat varmasti parhaiten käyttöön, jossa vedetään tienpohjia ja vähän crossirataa.
TRX450R & YFZ450 on tehty crossiradalle.
Ensinnäkään 450:aan crossin öljynsuodattimen voi puhdistaa n. 5 kertaa. Sitä ei todellakaan tarvitse, vaihtaa joka kerta öljynvaihdon yhteydessä.
Yammun 450:ssa koneissa ei ole tarvinnut mäntiä vaihdella.
Venttiilin välykset tulee "tarkistaa" kerran vuodessa. Omissa harrastusvälineissä niihin ei ole tarvinnut puuttua.
Ilmanputsari on hyvä pestä silloin, kun se LIKAINEN. Sen päällä voi myös käyttää suodatinharsoa, joka pidettää puhdistus/vaihtovälia.
Crossin ajaminen 10h viikossa, vaatii TODELLA hyvän kunnon. 1h 25min puhdasta ajamista per päivä 7 kertaa viikossa. Huippu pyörä-krossarit treenaavat radalla n. 4-6 tuntia per viikko. Jos joku teistä treenaa 10h enskaa ja crossia viikossa, niin se on suoritus. Maastossa mönkiminen saattaa olla tietysti eri juttu, mutta kun itsellä ei moisesta kokemusta ole niin en lähde arvuuttelemaan.
Predator / Raptor ovat enemmän enskalaitteita kun, puhtaita crossikamppeita. Soveltuvat varmasti parhaiten käyttöön, jossa vedetään tienpohjia ja vähän crossirataa.
TRX450R & YFZ450 on tehty crossiradalle.