Mikä Crossimönkijä?

Keskustelua crossi ja freestyle ajosta.
JIIPEE
Noppeli
Viestit: 19
Liittynyt: 16 Kesä 2004 13:44
Paikkakunta: OULU

Viesti Kirjoittaja JIIPEE »

Koheltaja kirjoitti:Silloin kun puhutaan kilpakäyttöön tehdyistä moottoreita joissa on viritysaste melko korkea kuten näissä varteenotettavissa krossimönkkäreissä on, niin silloin tulee se tosiasia vastaan että öljyjen voiteluominaisuudet ei yksinkertaisesti kestä kovin kauaa.

Silloin kun moottorista aletaan kirnuamaan kovia litratehoja niin niitä ei saada sieltä ilmaiseksi. Monesti tämäntyyppisillä moottoreilla on taipumus olla rakenteeltaan pienikitkaisia männän osalta eli männänrenkaita ei välttämättä ole niin paljoa tai ne ei ole yhtä kookkaita kuin "siviilimoottoreissa". Silloin kun männänrenkaita sekä öljyrenkaita vähennetään tai ohennetaan kitkan pienentämiseksi alkaa ongelmat öljyn voiteluominaisuuksien kanssa.

Että miksikö??

Siitä syystä että korkeaviritteisten moottorien riesana on niiden rakenteesta johtuen öljyn laimeneminen bensalla. Tämäntyyppisissä moottoreissa polttoainetta joutuu öljyn sekaan männän ja sylinterin välistä kohtalaisen paljon eikä polttoaine ehdi luontaisesti haihtumaan jatkuvassa kiivastahtisessa ajossa juuri lainkaan. Aikansa kun tällaisella moottorilla ajellaan niin öljy alkaa olla melkoista lirua siksi että polttoainetta on sekoittunut öljyyn ja mitä enemmän öljyn seassa on polttoainetta sitä huonommat ovat öljyn voiteluominaisuudet.

Syitä on tiheään öljynvaihtoväliin enemmänkin kuten kilpamoottorin jatkuvasta rasituksesta johtuva korkea lämpötila mm. männässä. Voiteluöljyjen ominaisuudet alkaa selkeästi laskemaan muistaakseni 160-170 asteen jälkeen ja kun mietitään miten kuuma on männän laki sekä venttiilien varret kovassa rasituksessa niin niistä saadaan yksi syy lisää voitelun heikkenemiseen.
Siksi tämän tyyppiseen moottoriin tulee valita soveltuva öljy.

Kisamoottorit ovat rakenteeltaan kevyempiä ja kitkoihin on kiinnitetty huomiota. Mutta tämän tyyppisten tehdasvalmisteisten kilpamoottoreiden voiteluun on kiinnitetty jo suunnittelupöydässä erityistä huomiota. Koska kisamoottoreissa kitkat ovat pienemmät, on myös niistä syntyvä lämpö. Eli koska moottori on pienikitkainen, moottorin komponentteihin syntyvä lämpö on pieni ja voiteluominaisuudet, itse asiassa, parantuvat.

Jos palotilasta siirtyy palamatonta bensaa kampikammioon, on syytä tarkistaa männän välykset. Jos nelitahtimoottorin palotilaan jää palamatonta polttoainetta, se siirtyy työtahdin aikana pakoputkeen ja sen tulee kyllä kuulemaan korvallakin.

Moottorin rasitus on pahimmillaan, kun moottori tekee suurimman määrän työtä. Tälläisia tilanteita on mm. taakan vetäminen jossa moottori joutuu käyttämään maksimimäärän polttoainetta. Kisamoottorit on suunniteltu antamaan parhaat mahdolliset ominaisuudet korkeilla kierroksilla, niin tehon, voitelun kuin jäähdytyksen suhteen. Tiheä öljynvaihtoväli johtuu nimeenomaan tästä. Koska moottorin komponentit pyörivät suurella nopeudella, verrattuna esim. työmönkijään, öljy menettää voiteluomaisuutensa huomattavasti nopeammin. Mitä suurempi "kireän kisakoneen" öljykapasiteetti on, sitä pidempi on myös öljynvaihtoväli. Yamahan YFZ450:aan voitelujärjestelmän öljymäärä on 1.95 litraa, kun taas YZ450F crossipyörän öljytilavuus on 1.2 litraa.

Näiden syiden takia "crossimönkkäreihin" ei sovellu samat öljyt kuin vaikkapa auton moottoriin. Näille moottoreille on olemassa omat öjyt. Esim. Motulilta löytyy todella laadukkaita öljyjä. Mitä paremmin öljy säilyttää voiteluominaisuutensa, sitä pitempi on niiden vaihtoväli. Valitettavasti laatu näkyy myös hinnassa....

YFZ450:sen huoltomanuaalissa ei anneta mitään tuntimäärää öljynvaihtovälille. Ainostaan manuaalista löytyy ohje, jonka mukaan öljyt tulee vaihtaa moottoriin kuukauden päästä, kun laite on otettu käyttöön. Sen jälkeen 6kk välein. Sama suositus on myös annettu öljynsuodattimelle.
Viimeksi muokannut JIIPEE, 03 Heinä 2005 23:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Ihan hyvää tekstiä JIIPEE:ltä rossarien koneista ja öljyistä. Itse kirjoitin enemmän yleisellä tasolla enkä niinkään rossipeleistä. Omat kokemukset kun on hiukan suuremmista ja tehokkaammista koneista, tästä johtuu muutamat näkemyserot moottorien ja öljyjen ominaisuuksista.
Kylätason mönkijäkuski
anton
Tracks
Viestit: 1624
Liittynyt: 31 Touko 2004 15:58

Viesti Kirjoittaja anton »

Todella opettavaista tekstiä JIPPEE:lta. Tuo valaisi minullekin aika paljon, ja tuli paljon uuttakin! :idea:
Avatar
vp
3WD
Viestit: 101
Liittynyt: 27 Kesä 2005 23:09
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja vp »

ite kattelin noita 450 yamahan varaosahintoja,et 188euroa venttili kappale,eli kymmenkertainen tavalliseen verrattuna ja rossivehe kun on,niin ilman takuuta. Miksipä niihin nyt remonttia tarvis tehdä,mutta kalliit on varaosat. 660 raptorilla ajelin pari kuukautta,mutta eka remonttien jälkeen vaihdoin uuteen 400 artic cattiin,enkä ole vielä katunut. 2 vuoden takuu,halvempi uutena,kuin käytetty yamaha,eikä tunnu häviävän tehoissakaan. Ja ennenkaikkea se painoero. Yamaha puntarilla 199KG!!!
Solaris
6WD
Viestit: 637
Liittynyt: 03 Maalis 2005 17:56
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Solaris »

takuuseen sen verran että ainakin honda antaa 450 2v takuun , käsittääkseni myös tuossa yamahan crossissa kuten pollessakin on ainakin vuoden takuut.
Kauppias itse .. http://www.jumoto.fi/kauppa

Nykyinen kilpuri
Yamaha YFZ450R 2009
Yamaha YZF250 2008


vanhoja mönkkäreitä alla..
LTR450 2008
LTR450 2006
LTR450 2006
LTR450 2006
TRX450 2005
Jumoto Racing Team http://wwww.jumoto.fi/racing
Kenne
6WD
Viestit: 679
Liittynyt: 04 Loka 2004 12:22
Paikkakunta: Espoo Mönkijä: Myyty - uuden hankinta kyseenalaista.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kenne »

Solaris kirjoitti:takuuseen sen verran että ainakin honda antaa 450 2v takuun , käsittääkseni myös tuossa yamahan crossissa kuten pollessakin on ainakin vuoden takuut.
Jepp 2v näyttää Yammussakin olevan takuuta.
Just ostin 5 uutta venttiiliä ihan varmuuden vuoks ku oli kansi irti suos. 122,- kpl. No titaanivenat ny vaan maksaa enempi ku rautaset. Kiertokanki suht edullinen 60,-, kampura veivi paketti oli muistaakseni n.360,-
tomnor
3WD
Viestit: 87
Liittynyt: 31 Elo 2005 14:22

Viesti Kirjoittaja tomnor »

Solaris kirjoitti:takuuseen sen verran että ainakin honda antaa 450 2v takuun , käsittääkseni myös tuossa yamahan crossissa kuten pollessakin on ainakin vuoden takuut.

pollessa on myös 2 v takuu. ainakin myyjä väittää näin
Rene 800 XXC TL -10

ex:
Polaris Sportsman 800 TL -06
Rene 800 X TL -09
Predator 500 Troy Lee -05
Avatar
vp
3WD
Viestit: 101
Liittynyt: 27 Kesä 2005 23:09
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja vp »

JiiPeellä on varmaankin Wp:n alusta keulassa ja takana ja ohjausvaimenninkin vielä? Onko takapään jousituksessa suuri ero alkuperäiseen?
JIIPEE
Noppeli
Viestit: 19
Liittynyt: 16 Kesä 2004 13:44
Paikkakunta: OULU

Viesti Kirjoittaja JIIPEE »

Yammussa suurin ongelma takapään jousituksessa on yli progressiiviinen linkku. Vaimennusmuuttuu todella äkkiä jäykäksi ja laitteen perä alkaa "jakamaan". Ainoa ratkaisu tuohon ongelmaan on ostaa uusi takalinkku esim. Houser Racing:in XC-linkku (Sopii yhteen suoraan vakiovaimentimen kanssa). Pelkästään tuon linkun vaihtaminen auttaa jo takavaimennukseen. 2006 YFZ450:ssä tämä ongelma on jo korjattu.

Iskunvaimentimina on ollut Elkat + WP:n ohjausiskari. Nyt pitäisi alkaa säätämään WP:n pumppuja Yammuun ja Elkat löysivät onnellisen uuden omistajan.
Vastaa Viestiin