Siksi tämän tyyppiseen moottoriin tulee valita soveltuva öljy.Koheltaja kirjoitti:Silloin kun puhutaan kilpakäyttöön tehdyistä moottoreita joissa on viritysaste melko korkea kuten näissä varteenotettavissa krossimönkkäreissä on, niin silloin tulee se tosiasia vastaan että öljyjen voiteluominaisuudet ei yksinkertaisesti kestä kovin kauaa.
Silloin kun moottorista aletaan kirnuamaan kovia litratehoja niin niitä ei saada sieltä ilmaiseksi. Monesti tämäntyyppisillä moottoreilla on taipumus olla rakenteeltaan pienikitkaisia männän osalta eli männänrenkaita ei välttämättä ole niin paljoa tai ne ei ole yhtä kookkaita kuin "siviilimoottoreissa". Silloin kun männänrenkaita sekä öljyrenkaita vähennetään tai ohennetaan kitkan pienentämiseksi alkaa ongelmat öljyn voiteluominaisuuksien kanssa.
Että miksikö??
Siitä syystä että korkeaviritteisten moottorien riesana on niiden rakenteesta johtuen öljyn laimeneminen bensalla. Tämäntyyppisissä moottoreissa polttoainetta joutuu öljyn sekaan männän ja sylinterin välistä kohtalaisen paljon eikä polttoaine ehdi luontaisesti haihtumaan jatkuvassa kiivastahtisessa ajossa juuri lainkaan. Aikansa kun tällaisella moottorilla ajellaan niin öljy alkaa olla melkoista lirua siksi että polttoainetta on sekoittunut öljyyn ja mitä enemmän öljyn seassa on polttoainetta sitä huonommat ovat öljyn voiteluominaisuudet.
Syitä on tiheään öljynvaihtoväliin enemmänkin kuten kilpamoottorin jatkuvasta rasituksesta johtuva korkea lämpötila mm. männässä. Voiteluöljyjen ominaisuudet alkaa selkeästi laskemaan muistaakseni 160-170 asteen jälkeen ja kun mietitään miten kuuma on männän laki sekä venttiilien varret kovassa rasituksessa niin niistä saadaan yksi syy lisää voitelun heikkenemiseen.
Kisamoottorit ovat rakenteeltaan kevyempiä ja kitkoihin on kiinnitetty huomiota. Mutta tämän tyyppisten tehdasvalmisteisten kilpamoottoreiden voiteluun on kiinnitetty jo suunnittelupöydässä erityistä huomiota. Koska kisamoottoreissa kitkat ovat pienemmät, on myös niistä syntyvä lämpö. Eli koska moottori on pienikitkainen, moottorin komponentteihin syntyvä lämpö on pieni ja voiteluominaisuudet, itse asiassa, parantuvat.
Jos palotilasta siirtyy palamatonta bensaa kampikammioon, on syytä tarkistaa männän välykset. Jos nelitahtimoottorin palotilaan jää palamatonta polttoainetta, se siirtyy työtahdin aikana pakoputkeen ja sen tulee kyllä kuulemaan korvallakin.
Moottorin rasitus on pahimmillaan, kun moottori tekee suurimman määrän työtä. Tälläisia tilanteita on mm. taakan vetäminen jossa moottori joutuu käyttämään maksimimäärän polttoainetta. Kisamoottorit on suunniteltu antamaan parhaat mahdolliset ominaisuudet korkeilla kierroksilla, niin tehon, voitelun kuin jäähdytyksen suhteen. Tiheä öljynvaihtoväli johtuu nimeenomaan tästä. Koska moottorin komponentit pyörivät suurella nopeudella, verrattuna esim. työmönkijään, öljy menettää voiteluomaisuutensa huomattavasti nopeammin. Mitä suurempi "kireän kisakoneen" öljykapasiteetti on, sitä pidempi on myös öljynvaihtoväli. Yamahan YFZ450:aan voitelujärjestelmän öljymäärä on 1.95 litraa, kun taas YZ450F crossipyörän öljytilavuus on 1.2 litraa.
Näiden syiden takia "crossimönkkäreihin" ei sovellu samat öljyt kuin vaikkapa auton moottoriin. Näille moottoreille on olemassa omat öjyt. Esim. Motulilta löytyy todella laadukkaita öljyjä. Mitä paremmin öljy säilyttää voiteluominaisuutensa, sitä pitempi on niiden vaihtoväli. Valitettavasti laatu näkyy myös hinnassa....
YFZ450:sen huoltomanuaalissa ei anneta mitään tuntimäärää öljynvaihtovälille. Ainostaan manuaalista löytyy ohje, jonka mukaan öljyt tulee vaihtaa moottoriin kuukauden päästä, kun laite on otettu käyttöön. Sen jälkeen 6kk välein. Sama suositus on myös annettu öljynsuodattimelle.