Sivu 1/1

Sisäänajo....

Lähetetty: 21 Loka 2008 20:00
Kirjoittaja kadet89
Löytyi tuolainen sivu netin syövereistä.

http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Mitenkäs te olette tehneet sisään ajot?
Meikäläiselle on tahkoontunut takaraivoon että hiljaa se hyvä tulee...
Tai noh se muistikuva taitaa olla peräisin 2-tahti ajoilta... :D

Lähetetty: 21 Loka 2008 20:44
Kirjoittaja jofa78
Mä ajoin sen ekat 500km suht koht rauhallisesti välttäen turhaa rääkkäystä. Kuitenkin välillä intouduin irrottelemaan ja kiusaamaan konetta mutta vain hetkittäin. En tiedä miten se "oikeaoppisesti" pitäs tehdä mutta ainakin toistaiseksi on kone toiminut hyvin.
Tälläkin foorumilla on asiasta ollut keskustelua aiemmin ja sitä selailin joskus todeten että tapoja on yhtä monta kuin kuskeja.

Re: Sisäänajo....

Lähetetty: 08 Huhti 2009 12:58
Kirjoittaja pommipoika
sisään ajo :shock: mikä se on

Re: Sisäänajo....

Lähetetty: 08 Huhti 2009 20:08
Kirjoittaja eppu
pommipoika kirjoitti:sisään ajo :shock: mikä se on
aliohjattu kurvi jolloin ollaan päädytty naapurin latoon :wink:

Re: Sisäänajo....

Lähetetty: 08 Huhti 2009 22:37
Kirjoittaja steed
eppu kirjoitti:
pommipoika kirjoitti:sisään ajo :shock: mikä se on
aliohjattu kurvi jolloin ollaan päädytty naapurin latoon :wink:
toi on kyllä ulos ajo :lol:

Re: Sisäänajo....

Lähetetty: 08 Huhti 2009 22:56
Kirjoittaja kerppo
Joo kyllä tähän asiaan olisi kiva saada joltain ammattilaiselta mielipide.

Itsellä on ollut aina semmoinen mielikuva että hissukseen se sisään ajo ja sitte vasta revittelemään, mutta ton ukon jutut kun luki niin pisti miettimään :-k

Koittakaas nyt kokeneemmat vastailla tänne mielipiteitänne että puhuuko tuo äijä vaan ihan saissea.

Re: Sisäänajo....

Lähetetty: 09 Huhti 2009 00:22
Kirjoittaja VIPER
Vaihtelevat kierrokset on sen kaiken A ja O. Renkaat varsinkin pitää sisään ajaa. Minun mielestä parempi ajaa täysillä alusti lähtien, kun vedättää vehjettä. Tasaset kierrokset on varsinkin myrkkyä...

Re: Sisäänajo....

Lähetetty: 09 Huhti 2009 18:34
Kirjoittaja bull2009
VIPER kirjoitti:Vaihtelevat kierrokset on sen kaiken A ja O. Renkaat varsinkin pitää sisään ajaa. Minun mielestä parempi ajaa täysillä alusti lähtien, kun vedättää vehjettä. Tasaset kierrokset on varsinkin myrkkyä...
Vähän tällainen mielikuva minullakin on! Eikös se ole sanontakin että tasakaasu tappaa :D Muttei sitten niitä huippuja pidetä matkavauhtina. Eli mahdollisimman vaihtelevilla kierroksilla. Näin olen ainakin 2 scaniaa sisäänajanut ja öljynsyönti on kyllä loppunut 1000-2000km sisään toisessa täysin ja toisessa syö vaihdon välillä 1/4 osa mittatikun ylä ja ala rajan. En sitten tiedä miten nämä pieni kuutioiset, mutta periaatehan moottoreilla on sama eli luulisin toimivan myös näissä.

Re: Sisäänajo....

Lähetetty: 09 Huhti 2009 21:00
Kirjoittaja pommipoika
miten sen nyt ottaa... :roll:

Re: Sisäänajo....

Lähetetty: 14 Huhti 2009 12:08
Kirjoittaja Sportsman efi
mää ajoin sisään ajoa 100km vaihtelevin kieroksin, mutta en nostanut kierroksi suuriksi. en tiedä onko tarpeeksi, mutta ei sitä köröttelyä ois pitempääkään jaksanut oli pakko päästä revittämään

Re: Sisäänajo....

Lähetetty: 28 Elo 2009 02:09
Kirjoittaja Kimi
Itse ajoin koneen sisään 30km:n jälkeen. Eli 30 km:ä oli matkaa ostopaikasta autotalliin, ja sitten purettiin mönkky osiksi, syynä ettei tuolla pystynyt 50km/h kovempaa ajamaan.
Renkaiden ja vanteiden ja erinäisten osien vaihdon jälkeen, jatkoin koneen sisäänajoa. Se suoritettiinkin sitten vanhan kaavan mukaan, hanaa niin että piisaa. :D
Tuo sisäänajo on hiukan vanhentunut termi, ja ei sitä enään nykyisin tarvitse suorittaa,koska voiteluaineet ovat kehittyneet ajan saatossa, ja tuon niinsanotun sisäänajon tarve on minimaalinen. Sisäänajoa tärkeämpänä, pidän ensimmäisen öljynvaihdon suorittamista ajallaan, koska sen mukana koneesta poistuu kaikki epäpuhtaudet jotka kasausvaiheessa koneeseen jäänyt ja kaikki laakerien hioontumisesta johtuvat metallihiukkaset ym.ym.

Re: Sisäänajo....

Lähetetty: 01 Syys 2009 08:51
Kirjoittaja dEnA
Vai että, oikein asiantuntijat koolla.
Uudessa koneessa ei kyllä todellakaan ole mitään epäpuhtauksia, eikä kasausvaiheessa ole sinne joutunut mitään asiaankuulumatonta roinaa.
Paitsi jos joku virhe on sattunut jolloin takuu korvaa.
Syy miksi ekassa öljynvaihdossa tulee enemmän metallipuruja kuin normi öljyvaihdossa on se, että siinä on sellaiset öljyt (mineraaliöljyä useimmiten) jotka ajavat konetta sisään. Eli voiteluominaisuuksiltaan ja viskositeetiltaan eri kuin normi öljy. Samasta syystä ei pidä mennä vahtamaan ekaa kertaa ölyä liian aikasin koska silloin keskeytät tämän osien sisäänajon ennenaikaisesti.

Mutta mitä itse kaasutteluun tulee niin siinä on monta eri koulukuntia, jotkut suosii että mitä kovempaa siitä parempi koneesta tulee ja jotkut jättävät kaasuttamisen väliin kokonaan sisäänajon aikana. Itse kuvittelisin ettei sillä ole niin väliä. Jos on kaksi konetta toista on revitelty helvetisti sisäänajon aikana ja toinen ei ole revittelyä nähnytkään. Molemmat on juuri ajettu sisään ja vaihdetty öljyt. Penkitetään ne. Revitelty kone mitä luultavammin näyttää tehopenkissä hieman suurempaa lukua kuin rauhallisesti sisäänajettu. Mutta tälläkään ei ole käytännössä mitään merkitystä, sillä jonkun ajan jälkeen nämä lukemat alkavat tasaantua. Sitähän voi spekuloida, meneekö rauhallisesti sisäänajettu teoriassa ohi ilman moottoriremppaa jossain vaiheessa vai ei.

Re: Sisäänajo....

Lähetetty: 01 Syys 2009 10:15
Kirjoittaja Kimi
dEnA kirjoitti:Vai että, oikein asiantuntijat koolla.
Uudessa koneessa ei kyllä todellakaan ole mitään epäpuhtauksia, eikä kasausvaiheessa ole sinne joutunut mitään asiaankuulumatonta roinaa.
Paitsi jos joku virhe on sattunut jolloin takuu korvaa.
Syy miksi ekassa öljynvaihdossa tulee enemmän metallipuruja kuin normi öljyvaihdossa on se, että siinä on sellaiset öljyt (mineraaliöljyä useimmiten) jotka ajavat konetta sisään. Eli voiteluominaisuuksiltaan ja viskositeetiltaan eri kuin normi öljy. sisäänajon aikana.
Anteeksi jos olen loukannut tietämättömyydelläni herkkähipiäistä konegurun egoasi, mutta mielestäni uudessa "käyttämättömässä" koneessa on epäpuhtauksia. Koneeseen kasausvaiheessa jääneet varastointirasvat ym. vastaavat luen itse epäpuhtauksiksi, jos termi on mielestäsi väärä, niin joudun varmaan pyytämään sitäkin anteeksi, vaikkapa jo etukäteen.

Ja kyllä, ihan normi mineraaliöljyä tunkevat useammissa liikkeissä ensiöljyiksi koneseen ei kylläkään minkään sisäänajon takia, vaan ihan hinta se on ratkaiseva seikka. Eri asia on sitten kalliimpien moottoreiden suhteen, mutta eiköhän nämä massatuotannossa olevat pienkoneet rullaa 99%:sti ensimetrinsä ihan normiöljyllä.

Ja mönkyn koneen sisäänajosta ja moottoreista vielä sen verran, että suurin osa metsissämme ja teillämme liikkuvista mönkkäreistä on valmistettu halpatuontimaissa ja siellä ei välttämättä työskennellä silkkihanskat kädessä, alipaineistetussa ja pölysuojatussa tilassa, vaan olosuhteet voi olla ihan jotain muuta kuin mitä ruusuisissa kuvitetuissa insinöörinkirjoissa on esimerkinomaisesti esitelty.

Täydellisessä maailmassa ja täydellisesti rakennetun moottorin kanssa, olisin varmasti samaa mieltä kanssasi, ainakin teoriassa. Mutta HERÄÄ jo, ei tämä olekkaan täydellinen maailma. :D

Re: Sisäänajo....

Lähetetty: 01 Syys 2009 10:26
Kirjoittaja dEnA
Kiitos, muistutit minulle miksi en yleensä kirjoita tälle foorumille mitään.

Re: Sisäänajo....

Lähetetty: 01 Syys 2009 16:41
Kirjoittaja pommipoika
no niin,no niin loppuu se kendo siellä! ite en pahemmin konetta sisään ajanut ja tais tulla ne öljytkin vaihdettua n.10 ajotunnin jälkeen.