Maalaus?

Keskustelua crossi ja freestyle ajosta.
kastemato
6WD
Viestit: 827
Liittynyt: 17 Touko 2011 19:46
Mönkijä:: ei enään

Re: Maalaus?

Viesti Kirjoittaja kastemato »

MikaR kirjoitti:
Jaa jaa. Mahtanet olla telamaali kauppias?

Olen Oton kanssa samalla asialla, jotta purkkiin voi laittaa oikeat maalit. Esim. Oulun automaalit, osoitteessa "haku" laittavat sellaiset haluamasi "vellit" purkkiin ja lopputulos on se, mitä kaipasit.

Olen tuosta kaupasta ostanut aina maaleja ja koskaan en ole pettynyt palvelun suhteen taikka saanut väärejä maaleja.

Tietää Mika

PS: jos sinun lähi-marketissa "paukkupullo" maaleja ei tehdä. Älä valita sitä täällä.
Sä taidat olla joku maanviljelijä?

Sanoinko jossain kohtaa että täällä ei saa "oikeita" maaleja paukkupullossa? EN. Opettele laama lukemaan.
Mä sanoin että Spray-maalilla ei saa kestävää pintaa koska kerrosvahvuus jää pieneks. Tajuatko? Toisin sanoen, sitte kun oikeesti maalataan ni ne sprayt heitetään v*ttuun. Mulle on ihan sama vaikka ne olis antanu sulle sielä huulihölkkää ja hieronu hartioita samalla kun ne sekottaa sun maataloustraktoriin väriä, spraykannuun.

Pointti numero 1 oli se että jos haluatte niistä oikeesti hyvät, kun selkeesti tuntuu osaaminen olevan vähintään vaihtelevaa, niin viekää ne oikealle maalarille. Ne ei niistä montaa satkua velota. Pointti numero 2, se maalin pysyminen on tosiaan oikeillakin aineilla enemmän tai vähemmän arpa-peliä, mutta se ei siihen vaikuta että onko siin ohut kerros jotain kilikalia vai normaali määrä oikeeta 2k maalia.

Ja sulle oi suuri Mode, tuskin petytkään kun et selkeesti ihan hirveesti asiasta tajua.
Avatar
Puuhis83
Tracks
Viestit: 4382
Liittynyt: 15 Maalis 2010 20:15
Mönkijä:: Polle 4x4 & Dinli901
Paikkakunta: Satakunta

Re: Maalaus?

Viesti Kirjoittaja Puuhis83 »

Onpas äityny kiihkeäksi keskustelu.
Onko spray maalaus silloinkin huono vaihtoehto jos sinne purnukkaan on nyt laitettu oikeata maalia ja maalaa pinnan useilla ohuilla kerroksilla, jolloin pinnasta tulee paksu?

Tietty jos nyt itselläni olisi aikomus vaihtaa mönkijän väriä niin veisin osat ammattilaiselle maalattavaksi koska maalattava pinta-ala on aika pieni, niin eipä tuo hirveästi tulis maksamaan.
..kahden mönkijän yksinhuoltaja..

Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
kastemato
6WD
Viestit: 827
Liittynyt: 17 Touko 2011 19:46
Mönkijä:: ei enään

Re: Maalaus?

Viesti Kirjoittaja kastemato »

Puuhis83 kirjoitti:Onpas äityny kiihkeäksi keskustelu.
Onko spray maalaus silloinkin huono vaihtoehto jos sinne purnukkaan on nyt laitettu oikeata maalia ja maalaa pinnan useilla ohuilla kerroksilla, jolloin pinnasta tulee paksu?

Tietty jos nyt itselläni olisi aikomus vaihtaa mönkijän väriä niin veisin osat ammattilaiselle maalattavaksi koska maalattava pinta-ala on aika pieni, niin eipä tuo hirveästi tulis maksamaan.
Spray-maali sisältää niin paljon liuotinta että se luultavasti alkaa kyllä jollain tavalla reagoimaan jos sillä yrittää paksun kerroksen saada. En siis tiedä kun en ole kokeillut. Maallikon mielestä se tuntuu tietysti loogiselta, että suihkuttelee vaan enemmän. Maalit kun on suunniteltu maalattavaksi yleenssä 1-3 kerroksella, mikä sprayllä ei ole vielä oikein mitään.

Mutta mähän oon nyt kusipää kun sanoin että kyseisellä tavalla ei vaan saa hyvää. Sen verran kusipää että moderaattori (joka on luultavasti ollu myös alikki) antoi oikein varoituksen.

Ja jos alkuperäisellä kysyjällä oli tarkotus maalata maastomönkijä, niin niissä ei varmaan pysy mikään kun sielllä leppien välissä kuitenkin osumaa tulee.
Avatar
Puuhis83
Tracks
Viestit: 4382
Liittynyt: 15 Maalis 2010 20:15
Mönkijä:: Polle 4x4 & Dinli901
Paikkakunta: Satakunta

Re: Maalaus?

Viesti Kirjoittaja Puuhis83 »

^Eipä näistä kannata yöunia menettää tms...
Jos olet ammattimaalari tjsp. ja annoit vinkin kokemuksiesi pohjalta kuinka hyvä jälki saadaan aikaan, niin kannattaa varmaan jättää telamaalareiden yms. mielipiteet omaan arvoonsa.
Tuommoisen taipuisan muovin maalaus siten että lopputulos olisi kestävä on jokatapauksessa hankalaa, ja niin kun totesit, varsinkin maastomöhköissä...
..kahden mönkijän yksinhuoltaja..

Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
otto13
6WD
Viestit: 815
Liittynyt: 20 Loka 2008 07:01
Mönkijä:: xmr 650
Paikkakunta: Kempeleen ja Haukiputtaan välisä.
Viesti:

Re: Maalaus?

Viesti Kirjoittaja otto13 »

kastemato kirjoitti:
otto13 kirjoitti: Joo taipusan muovin päälle ei kannatakkaa paksuja kerroksia kerätä.
Omatäyttö pullot iha ok, ku laitattaa oikiat aineet sissää, hyvän pinnan saamisee, tarvitaanki sitte tosi taitavat kätöset.
Mistäs tän keksit? Aineista se on kiinni. Ja muovin laadusta. Nykyset automaalit on kuule melko notkeita. Että jos värit irtoo niin ei johdu kyllä kerrospaksuudesta, tai siitä ettei maali joustais.

Tietysti mulle on ihan sama vaikka maalaisitte tussilla niitä vehkeitä. Ajattelin vaan ettei tarttis sitte itkee. :wink:

Se on vaan niin että spray ei sovi kun junan kylkeen.

Joo ei mulla tuo oma tietämys varmaa vielä riitä, vasta 35 vuotta oon noita autoja ja muita maalannu :oops:
Avatar
jesi
Tracks
Viestit: 2029
Liittynyt: 09 Heinä 2010 19:04
Mönkijä:: Pari Dinliä ollut :(
Paikkakunta: Tampere

Re: Maalaus?

Viesti Kirjoittaja jesi »

Mun isi onkin maalannut kauvemmin!
/ Jere Siirilä
/ Myyty: 2x Dinli DL-904
kastemato
6WD
Viestit: 827
Liittynyt: 17 Touko 2011 19:46
Mönkijä:: ei enään

Re: Maalaus?

Viesti Kirjoittaja kastemato »

otto13 kirjoitti: Joo ei mulla tuo oma tietämys varmaa vielä riitä, vasta 35 vuotta oon noita autoja ja muita maalannu :oops:
No sitten varmaan tiedät että ei se kilikali maali, vaikka olis sekotettu oikeesta automaali linjasta, ole kovin pitkä-ikäinen ratkaisu. Ja oikeilla aineilla ja ruiskulla maalattuna siitä kerroksesta ei tule niin paksu että sekään ei kestäisi. Eikä se vaikka olisit 35 vuotta maalannu tee susta silti hyvää, ei millään pahalla. Olen tavannu maalareita jotka on tehny kauankin, eikä ne silti ole hyviä.

Siinä olit kyllä oikeassa että ei ole 100% varmaa että mikään maali pysyy katteessa. Riippuu hyvin pitkälti kaikesta.
Tämä nyt oli viimenen kerta kun mihinkään asiaan(mistä siis mitään tiedän) kerron vinkkejä kun täällä tuntuu kaikki olevan niin ammattilaisia kaikessa että niitä ei voi neuvoa vaikka ne neuvoja pyytäiskin. Ja niissä assioissa en edelleenkään yritä neuvoa mistä en mittää tiiä.
kastemato
6WD
Viestit: 827
Liittynyt: 17 Touko 2011 19:46
Mönkijä:: ei enään

Re: Maalaus?

Viesti Kirjoittaja kastemato »

Puuhis83 kirjoitti:^Eipä näistä kannata yöunia menettää tms...
Jos olet ammattimaalari tjsp. ja annoit vinkin kokemuksiesi pohjalta kuinka hyvä jälki saadaan aikaan, niin kannattaa varmaan jättää telamaalareiden yms. mielipiteet omaan arvoonsa.
Tuommoisen taipuisan muovin maalaus siten että lopputulos olisi kestävä on jokatapauksessa hankalaa, ja niin kun totesit, varsinkin maastomöhköissä...
Ei mun yöunet niistä menekkään. Ja kyllä, viimeset 7vuotta olen nällä hommilla elänyt.

Mutta niinkun tuo kokki sanoi, että jos ei oo niin väliä miltä se näyttää ja kuinka pitkään, ni mastonia vaan kaupasta kassillinen ja tallin nurkkaan suihkimaan :) (no ei se ihan noin sanonu, mutta sinnepäin) Itellä vaan on ollu tapana ainakin yrittää tehdä kunnolla sitte kun jotain tehdään.
otto13
6WD
Viestit: 815
Liittynyt: 20 Loka 2008 07:01
Mönkijä:: xmr 650
Paikkakunta: Kempeleen ja Haukiputtaan välisä.
Viesti:

Re: Maalaus?

Viesti Kirjoittaja otto13 »

kastemato kirjoitti:
otto13 kirjoitti: Joo ei mulla tuo oma tietämys varmaa vielä riitä, vasta 35 vuotta oon noita autoja ja muita maalannu :oops:
No sitten varmaan tiedät että ei se kilikali maali, vaikka olis sekotettu oikeesta automaali linjasta, ole kovin pitkä-ikäinen ratkaisu. Ja oikeilla aineilla ja ruiskulla maalattuna siitä kerroksesta ei tule niin paksu että sekään ei kestäisi. Eikä se vaikka olisit 35 vuotta maalannu tee susta silti hyvää, ei millään pahalla. Olen tavannu maalareita jotka on tehny kauankin, eikä ne silti ole hyviä.

Siinä olit kyllä oikeassa että ei ole 100% varmaa että mikään maali pysyy katteessa. Riippuu hyvin pitkälti kaikesta.
Tämä nyt oli viimenen kerta kun mihinkään asiaan(mistä siis mitään tiedän) kerron vinkkejä kun täällä tuntuu kaikki olevan niin ammattilaisia kaikessa että niitä ei voi neuvoa vaikka ne neuvoja pyytäiskin. Ja niissä assioissa en edelleenkään yritä neuvoa mistä en mittää tiiä.

Joo hyväksi en oo ikkää ittiäni kehannu kehua, mutta viimeiseen 25 vuoteen ei oo tarvinnu sanua, en tiijä, en oo kokeillu, vamaan, .... ja kyllä automaalarin ammatti kuuluu taviksien ryhmään, ainaki meilläpäin.
Avatar
JJP
Tracks
Viestit: 2521
Liittynyt: 09 Maalis 2008 21:50
Mönkijä:: Yamaha Banshee 350
Paikkakunta: Hellsinki

Re: Maalaus?

Viesti Kirjoittaja JJP »

Jos kukaan mistään mitään tietäis nii ei väittelis turhaan, koska paras pinta saadaan puhallustusseilla!

Kuva
Hulluudessa on tiettyä huvia, jota muut kuin hullut eivät tunne..
Kuvasteita
"Olen vapaa ennakkoluuloista, vihaan kaikkia tasapuolisesti."
poke
Tracks
Viestit: 3667
Liittynyt: 10 Joulu 2004 00:02
Paikkakunta: Oulu.

Re: Maalaus?

Viesti Kirjoittaja poke »

http://www.krylon.com/products/fusion_for_plastic/

Krylon fusio muovimaalaus, ohje kopsattu ameritiikan foorumilta, tulokset erinomaisia.
Kastemadolle ei tämä ohje sovi, koska tehty paukkupullolla. :wink:

1. Poista tarrat, puhdista ast.pesuaine ja teräsvilla 00 tai 000
2. Vesihiontapaperilla syvät naarmut ym. karkeus 600
3. Vesihio koko kappale, karkeus 600 ja lakkabensiini.
4. Kuumailmapuhallinkäsittely kevyesti yli muovin.
5. Maalaa tunnin sisällä puhallinkäsittelystä.
6. 4-6 kevyttä mutta täyttävää kerrosta, anna kuivua välissä hieman.
7. Täysin kuiva vasta 7 päivän kuluttua.
8. Vesihionta karkeuksilla 400, 800, 1500. 3M märkä/kuiva paras. Aloita 800 jos pinta hyvä.
9. Jos maali kuluu jostain puhki, paikkamaalaa ja hio uudestaan.
10. Kiillotuslaikalla kiillotus.(käytä aineena Meguairs Ultimate Compound ym.) Varo reunoja, jottei kulu puhki.
11. Laita uudet tarrat.
12. Vahaa pinnat esim. Zymol Cleaner vahalla.
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.
kastemato
6WD
Viestit: 827
Liittynyt: 17 Touko 2011 19:46
Mönkijä:: ei enään

Re: Maalaus?

Viesti Kirjoittaja kastemato »

otto13 kirjoitti: Joo hyväksi en oo ikkää ittiäni kehannu kehua, mutta viimeiseen 25 vuoteen ei oo tarvinnu sanua, en tiijä, en oo kokeillu, vamaan, .... ja kyllä automaalarin ammatti kuuluu taviksien ryhmään, ainaki meilläpäin.
Olenko sanonu ettei kuulu? Veikkaanpa että oot kuitenki joskus joutunu noikin sanat lausumaan, jopa sinä.
Ite tiedän sen mitä noilla kilikaleilla on leikkiny niin koskaan niillä ei vaan samaan pääse kun ruiskulla ja oikeella maalilla.
kastemato
6WD
Viestit: 827
Liittynyt: 17 Touko 2011 19:46
Mönkijä:: ei enään

Re: Maalaus?

Viesti Kirjoittaja kastemato »

poke kirjoitti:http://www.krylon.com/products/fusion_for_plastic/

Krylon fusio muovimaalaus, ohje kopsattu ameritiikan foorumilta, tulokset erinomaisia.
Kastemadolle ei tämä ohje sovi, koska tehty paukkupullolla. :wink:

1. Poista tarrat, puhdista ast.pesuaine ja teräsvilla 00 tai 000
2. Vesihiontapaperilla syvät naarmut ym. karkeus 600
3. Vesihio koko kappale, karkeus 600 ja lakkabensiini.
4. Kuumailmapuhallinkäsittely kevyesti yli muovin.
5. Maalaa tunnin sisällä puhallinkäsittelystä.
6. 4-6 kevyttä mutta täyttävää kerrosta, anna kuivua välissä hieman.
7. Täysin kuiva vasta 7 päivän kuluttua.
8. Vesihionta karkeuksilla 400, 800, 1500. 3M märkä/kuiva paras. Aloita 800 jos pinta hyvä.
9. Jos maali kuluu jostain puhki, paikkamaalaa ja hio uudestaan.
10. Kiillotuslaikalla kiillotus.(käytä aineena Meguairs Ultimate Compound ym.) Varo reunoja, jottei kulu puhki.
11. Laita uudet tarrat.
12. Vahaa pinnat esim. Zymol Cleaner vahalla.
Tässä olikin nyt se että mä en tarvinnu niitä ohjeita.
kastemato
6WD
Viestit: 827
Liittynyt: 17 Touko 2011 19:46
Mönkijä:: ei enään

Re: Maalaus?

Viesti Kirjoittaja kastemato »

JJP kirjoitti:Jos kukaan mistään mitään tietäis nii ei väittelis turhaan, koska paras pinta saadaan puhallustusseilla!

Kuva
Tätä et ois kyllä oikeempaan paikkaan voinu laittaa :lol:
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10873
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: Maalaus?

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Marttyyrin viitta ei oikein kenellekkään sovi, joten kaikkien kannattaa jatkaa kirjoittelua...aiheesta kuin aiheesta. Monilla on näkemyksiä, jotka ei aina kohtaa omaa, mutta saattaa olla ihan oikeakin !
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Vastaa Viestiin