paras TL crossi

Keskustelua crossi ja freestyle ajosta.
Avatar
Mare79
Tracks
Viestit: 1621
Liittynyt: 15 Kesä 2011 13:33
Mönkijä:: Nada
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: paras TL crossi

Viesti Kirjoittaja Mare79 »

Ollos hyvä ja onnittelut uuden laitteen johdosta =D>. Kattele auraukset kuntoon, niin kyllä niillä nappuloilla assullakin ajelee. Toki hieman saattavat olla äänekkäät.
Exät
TRX420t3b -20
TRX70 -87
Loncin 110-07
Kingquad 280-96
Raptor 350l7e-08
450Pro T3-16
S-5 1000W-18
KTC RXR 450 (trx450r)l7e-04
ATC 350X-85
TRX 90-10
Disu 500cc
TRX300FW-94
Outlaw 525IRS-08
Wildcat 500RE-10
Renegade 800-07
525XC-11
904-10
Target 525-09
P3kk1s
Noppeli
Viestit: 11
Liittynyt: 25 Joulu 2015 23:17

Re: paras TL crossi

Viesti Kirjoittaja P3kk1s »

Kiitos! Nappulat täristää ei siin muuta ole.. paljos airauksia pitäisi oikein olla? 1cm?
Avatar
Mare79
Tracks
Viestit: 1621
Liittynyt: 15 Kesä 2011 13:33
Mönkijä:: Nada
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: paras TL crossi

Viesti Kirjoittaja Mare79 »

Aina ne nappulat vähän assulla täristää. Kannattaa lueskella tuo Rapuosio läpi. Siellä on paljon hyvää asiaa.
http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 14&t=23077

Yleensä pari MILLIÄ haritusta on sopiva ja rauhoittaa hyökkäilevää ohjausta. Toki eri laitteilla on paljonkin eroa ohjausgeometrian osalta. Osa käyttäjistä on täälläkin kertonut, että parin millin auraus on rauhoittanut. Eli toisin sanoen kokeilemalla paras. Sentti on kuitenkin liikaa suuntaan tai toiseen.
Exät
TRX420t3b -20
TRX70 -87
Loncin 110-07
Kingquad 280-96
Raptor 350l7e-08
450Pro T3-16
S-5 1000W-18
KTC RXR 450 (trx450r)l7e-04
ATC 350X-85
TRX 90-10
Disu 500cc
TRX300FW-94
Outlaw 525IRS-08
Wildcat 500RE-10
Renegade 800-07
525XC-11
904-10
Target 525-09
Jani_rr
6WD
Viestit: 281
Liittynyt: 30 Heinä 2011 20:39
Mönkijä:: Can Am 1000 XTP TL 2013

Re: paras TL crossi

Viesti Kirjoittaja Jani_rr »

Kyllähän se 700rapu on. Ainakin koneensa puolesta, joka peruja 700teneren matkapyörästä, ja huoltovälikin sen mukainen. Tosin kyllä se 3-5k on öljylle siltikin ihan hyvä vaihtoväli vaikka kirja 10k puhuukin...

Mulla menee nappuloilla erittäin mukavasti asvaltilla. Tosin ääntä ne kyllä pitää, mut sitä varten on korvatulpat. Tosin nyt on katusetuppi ollut tämän kesän, niin se toimii kans erittäin mallikkaasti kun sääteli alustan kohilleen. Voi vedellä asvalttimutkapätkiä sen mitä välitykset antaa mennä, ja pysyy tiellä. Ennen meinas haukata mettää jo 70 vauhdista :D
ja sen takia tuli paljon ajeltua nappuloilla.
Can Am 1000 Renegade Xxc Triple Black 2018. T3b (80km-h) ABS
Can Am 1000 XTP 2013 (TL)
Yamaha Raptor700 2008 (TL) / Polaris 570, 2017 raktori
Yamaha Raptor700 ,2007 (TL)
SMC Wildcat 500 , ? (TL)
Avatar
nikob
Tracks
Viestit: 1105
Liittynyt: 15 Huhti 2010 13:44
Mönkijä:: Dinli dmx 450 nitrogen edition
Paikkakunta: Pirkkala

Re: paras TL crossi

Viesti Kirjoittaja nikob »

Onnittelut uudelle Rapu miehelle, tuo 700 Rapu olisi kyllä sellainen mikä varmaan olisi aika unelma tieliikenne laite.
Crossi Dille
Ex. Arctic Cat XC450i
Ex. Trapper 350-R
johny1332
6WD
Viestit: 828
Liittynyt: 15 Syys 2008 18:27

Re: paras TL crossi

Viesti Kirjoittaja johny1332 »

Mare79 kirjoitti:Aina ne nappulat vähän assulla täristää. Kannattaa lueskella tuo Rapuosio läpi. Siellä on paljon hyvää asiaa.
http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 14&t=23077

Yleensä pari MILLIÄ haritusta on sopiva ja rauhoittaa hyökkäilevää ohjausta. Toki eri laitteilla on paljonkin eroa ohjausgeometrian osalta. Osa käyttäjistä on täälläkin kertonut, että parin millin auraus on rauhoittanut. Eli toisin sanoen kokeilemalla paras. Sentti on kuitenkin liikaa suuntaan tai toiseen.
sentti ei välttämättä ole liikaa.. työmönkkäreissä puhutaan joskus 2.5 SENTIN HARITUKSESTA keulassa ja 2 sentin AURAUKSESTA takana...
mutta totta vaihtelee täysin malleista riippuen. esim omissa mönkkäreissäni huoltomanuaalejen mukaan:

raptor 350: edessä noin. 1.5 senttiä aurausta --<< toi on ainaki ihan ässä tolla säädöllä, kulkee ku juna.
can am ds650: auraus säädetään nollille.
grizzly 450: 2 senttiä HARITUSTA keulaan. <<<--- aivan loistava tolla säädöllä
noppeli: ei tietoo :lol: taisin säätää noin nollille. ON HYVÄ kuulemma

lähtisin takapotku mönkkäreillä siitä että jos ei tiedä paljonko pitäisi olla niin säätäisin rullamitalla puol senttiä aurausta. nelivetosissa sentti haritusta. HUOM! vain jos ei tiedä arvoja. mönkkärit ei kuluta rengasta niinku autot vaikka olis 3 senttiä aurausta tai haritusta.
tiedän sen että toi on aika radikaalin kuulosta. mut niin se menee. onha rengas paineetki tyylii jotain 0.2 baaria. kun autoissa se saattaa olla jopa 3 baaria. ei voi verrata.

edit: korjaan sen verran että tarkistin just tota grizzlyn huoltomanuaalia niin toinen sanoo että 0-10mm aurausta ja toinen että haritusta. ota tosta selvää.
Viimeksi muokannut johny1332, 19 Tammi 2017 19:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
DIY
Avatar
Puuhis83
Tracks
Viestit: 4382
Liittynyt: 15 Maalis 2010 20:15
Mönkijä:: Polle 4x4 & Dinli901
Paikkakunta: Satakunta

Re: paras TL crossi

Viesti Kirjoittaja Puuhis83 »

Juu ei aurausta eteen milliäkään tl vehkeeseen :!:

Millais "työmönkkäreissä" säädetään takaa aurausta?
..kahden mönkijän yksinhuoltaja..

Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
johny1332
6WD
Viestit: 828
Liittynyt: 15 Syys 2008 18:27

Re: paras TL crossi

Viesti Kirjoittaja johny1332 »

ei mitenkään. tommosia arvoja oon vaan mittaillu muutamasta yamahan työmönkkäristä.
DIY
Avatar
Puuhis83
Tracks
Viestit: 4382
Liittynyt: 15 Maalis 2010 20:15
Mönkijä:: Polle 4x4 & Dinli901
Paikkakunta: Satakunta

Re: paras TL crossi

Viesti Kirjoittaja Puuhis83 »

Juu no noi "työmönkkärit" menee muutenkin tiellä niinku kumiankka ammeessa, niin aivan se ja sama miten säädöt on. Kaikki yli viidenkympin nopeudet meinaa hirvittää, verraten otsikon aiheen laitteisiin.
..kahden mönkijän yksinhuoltaja..

Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
johny1332
6WD
Viestit: 828
Liittynyt: 15 Syys 2008 18:27

Re: paras TL crossi

Viesti Kirjoittaja johny1332 »

TOTTA ja niissä yleensä se ongelma että renkaat täristää 70 vauhin jälkeen niin että horisontti häviää.. nii se on iha se ja sama enää siinä vaiheessa paljon se auraus on... lähinnä sillä se haritus niihin että ne kääntyy sillon paljon paremmin, varsinkin neliveto päällä ja harituksella ei tarvii kammeta sitä tankoo niin paljoo ku mönkiä haluaa ohjaantua sinne minne eturengas vetää.
DIY
Avatar
Puuhis83
Tracks
Viestit: 4382
Liittynyt: 15 Maalis 2010 20:15
Mönkijä:: Polle 4x4 & Dinli901
Paikkakunta: Satakunta

Re: paras TL crossi

Viesti Kirjoittaja Puuhis83 »

Takaveto krossilla tieliikenteessä (oma kokemus) jos säädöt on aurauksella, niin kääntyy paljon paremmin. Suunnan suunnilleen tietää kun sarvista kääntää, vaan ei kääntymis hetkeä, mutta paljon kääntyy. Dinlin manuaali ehdottaa säädöiksi aurausta 25-40mm... Ainakin tieliikennekäyttöä koskien, voi manuaalin tuolla kohdalla pyyhkästä persausta.
..kahden mönkijän yksinhuoltaja..

Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
johny1332
6WD
Viestit: 828
Liittynyt: 15 Syys 2008 18:27

Re: paras TL crossi

Viesti Kirjoittaja johny1332 »

joo. totta että se mitä marekin tuolla aikasemmin kirjoitti että ohjausgeometria vaikuttaa todella paljon.. ja mitä ite oon huomannu mikä vaikuttaa ihan kauheesti mönkkärissä niin muuttunut camper kulma sekä renkaan leveys ja nimenomaan se miten leveältä alueelta eturengas koskettaa tietä. ku madalsin tota omaa pikkurapua niin muuttu ihan kauheeks ohjata ku camperit meni miinukselle.
toi dinlinki huoltokirjan arvotkin saattaa toimia jollain renkaalla.. ihan kokeilemalla on selvitettävä plus että on se vähän makuasiakin. itekki ajoin harituksella raptorilla vähän aikaa ja oli mun mielestä ihan paras ja sit käänsin reilulle auraukselle ja oli mukamas vielä parempi.... tiedä sitten. nyt oon jo unohtanu millä renkailla säädin ja mitä... kun noita renkaitakin on ollu vaikka mitä kiinni (osa renkaista menny myyntiin osa nastotettu mut vanteet on samat)... mut tosiaan nyt on se 1.5 senttiä aurausta ja on hyvä. ei oo kulunu rengas juuri yhtään vaikka oon posotellu sen 5000km nyt noilla samoilla nappuloilla.
10tkm puolentoista vuoden sisään kokonaisuudessaan pikkurapulla.

nämä siis jo kaikki takapotkupeleistä. koitetaan pysyä aiheessa, oli mun moka tuolla aikasemmin kun meni offtopikiks.
Viimeksi muokannut johny1332, 19 Tammi 2017 20:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
DIY
Avatar
Mare79
Tracks
Viestit: 1621
Liittynyt: 15 Kesä 2011 13:33
Mönkijä:: Nada
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: paras TL crossi

Viesti Kirjoittaja Mare79 »

Manuaalistahan nuo arvot tosiaan selviää. Jammusta ei ole itselläni kokemusta, mutta näköjään siinä sitten käytetään poikkeuksellisen suurta haritusta.

Manuaalien arvoistakin sitten kannattaa tarvittaessa yrittää poiketa, riippuen iskareista ja niiden säädöistä, renkaista, etuvanteen leveydestä ja offsetistä sekä riippuen siitä miten paljon mm. raidetangot ja olka-akselit ovat saaneet höpöä vuosien saatossa. Siitä nollasta 0,5mm haritusta on hyvä lähteä hieromaan.

Edit. Ehdittekin näköjään kirjoittelemaan tuohon väliin. Häpee olla hidas :D.
Exät
TRX420t3b -20
TRX70 -87
Loncin 110-07
Kingquad 280-96
Raptor 350l7e-08
450Pro T3-16
S-5 1000W-18
KTC RXR 450 (trx450r)l7e-04
ATC 350X-85
TRX 90-10
Disu 500cc
TRX300FW-94
Outlaw 525IRS-08
Wildcat 500RE-10
Renegade 800-07
525XC-11
904-10
Target 525-09
Avatar
nikob
Tracks
Viestit: 1105
Liittynyt: 15 Huhti 2010 13:44
Mönkijä:: Dinli dmx 450 nitrogen edition
Paikkakunta: Pirkkala

Re: paras TL crossi

Viesti Kirjoittaja nikob »

Tuli tuossa mieleen että jos nyt haluaisi lähteä kauppaan ja ostaa uuden crossimönkijän kilvellisenä niin mitä sieltä löytyy?
Uutta 700 Raptoria joku mainosti noin vuosi sitten kilvellisenä, mutta silläkin hintaa 15k.
Crossi Dille
Ex. Arctic Cat XC450i
Ex. Trapper 350-R
johny1332
6WD
Viestit: 828
Liittynyt: 15 Syys 2008 18:27

Re: paras TL crossi

Viesti Kirjoittaja johny1332 »

käsitykseni mukaan uutta Crossimönkkäriä ei saa enää valkokilvellisenä, kiitos EU, koska nykysi pitää olla esim takana avoin tasauspyörästö ja sitähän noissa ei oo ku on suora tönkkö rauta takarenkaasta toiseen.
DIY
Vastaa Viestiin