Crossipeliä ostamassa ja kysymyksiä tähän liittyen !

Keskustelua crossi ja freestyle ajosta.
Kymco mx-er 125
3WD
Viestit: 111
Liittynyt: 06 Elo 2006 19:15

Kysymyksiä crosseista ja apua valintaan

Viesti Kirjoittaja Kymco mx-er 125 »

Elikkäs tarkoitus on hankkia 400-700 kuutioinen sporttimönkijä ja tarkoitus olisi ajella ensi vuonna -09 sillä mahdollisesti järjestettävät cross country kisat ja mahdollisesti myös enduro kisa. Crossi kisoihin ei ole tarkoitus lähteä kuin korkeitaan kokeilemaan (stock luokassa) mutta se on hyvin epätodennäköistä.

Joo joo...olen käyttänyt hakua ja lukenut melkeen kaikki viestit tältä palstalta aiheeseen liittyen. Kyselen silti mielipiteitä ja vinkkejä juuri tähän omaan käyttötarkoitukseeni.

Varteenotettavina vaihtoehtoina tällä hetkellä listalla on: Yamaha YFZ 450, Yamaha Raptor 660/700 ja Suzuki LT-R 450. Mahdollisesti myös Honda TRX 450. Eli mikä näistä laitteista olisi tuohon cross country/enduro tarkoitukseen sopivin laite? Tarkoitus on ostaa laite käytettynä, vuosimallit n. 2004-2006. Myös muita vaihtoehtoja saa ehdottaa! :)

1. Onko Raptor 660/700 varteenotettava vaihtoehto vai onko YFZ 450 ainut oikea valinta Yammulta ko. lajiin? Miten paljon Raptorin ja YFZ 450 huoltomäärät eroaa toisistaan, eli pääseekö Raptorin kanssa huomattavasti vähemmällä huoltamisella? YZF 450 ilmeisesti valmiimpi kisapeli mutta sopisiko tuo Raptor kuitenkin tuollaiseen enduro menoon suht vakionakin? Vai onko Raptor liian raskas vietäväksi metsäpoluilla, toisaalta sen moottori on varmasti vääntävä ja siten ehkä helpompi ajettava tuollaisessa tarkoituksessa, vai miten on?

2. Suzuki LT-R ilmeisen valmis peli viivalle mutta onko Suzuki laadultaan Yamahan tasolla ja onko laitteiden välillä merkittävää eroa esim. huoltojen suhteen?

3. Miten usein esim. Yamahaan tehdään männänvaihtoremontti? Onko tässä eroa paljon YFZ 450 ja 660/700 Raptorin välillä? Entä paljonko suurinpiirtein kustantaa täydellinen mäntäsarja noihin malleihin? Yritin netistä etsiä tietoja mutta en löytänyt.

Eli tämmösiä kysymyksiä. Plussaa laitteen valinnassa on luotettavuus, huollon helppous ja varaosien hyvä/edullinen saatavuus. Ja muiden vauhdissakin täytyisi edes jotenkin pysyä, mutta mitään vimpan päälle "high-end" versiota en välttämättä tarvitse. Kunhan nyt pääsis harrastukseen mukaan ensin.
rescue73
6WD
Viestit: 423
Liittynyt: 03 Helmi 2006 21:50
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja rescue73 »

No näistä neljästä vaihtoehdosta YFZ vaatii eniten huoltoa,mut voimaa ja
tehoakin on eniten.(>esim. kiertokanki täytyypi vaihtaa ennen 100h=joilla
kin katkennut)Rattori huomattavasti matalaviritteisempänä ei niin nuuka
huolloista ja sehän on tollanen "enskapeli". Laatu kohdallaan näissä kaikissa eli ei suuria eroja ,mutta lukase tarkkaan uusi MÖNKIJÄ-lehti
siinä kun on testattu muutamaa antamistasi vaihtoehdoista.Suikkiin joudut kyllä suurentaan alkup. renkaita jos enskaa ajelet mutta valintani
olisi ilman muuta Suzuki :wink:

p.s. jossain aikaisemmassa Mönkijä-lehdessä muistaakseni testattiin Raptoria,
Outlawia ja Suzukia myöskin edel. kerran
Keltaiset: noppeli 450, RM-Z 250 ja RM85L, porkkanasorvaamosta SX65, GasGas 280TXT
EnskaKuski
Noppeli
Viestit: 1
Liittynyt: 07 Heinä 2008 12:35

Viesti Kirjoittaja EnskaKuski »

Sanokaapas mikä noista edellä mainituista plus myös Polaris ja Can-Am crossit olisi saatavissa tieliikenteeseen?

Minkä itse ottasitte jos haluaisi sekä surautella metsäpolkua, monttua ja välillä pikitietä. Nyt käytössä on matkaenduro joka olisi tarkoitus vaihtaa crossimalliseen tieliikennemönkijään...
Kymco mx-er 125
3WD
Viestit: 111
Liittynyt: 06 Elo 2006 19:15

Viesti Kirjoittaja Kymco mx-er 125 »

Kiitos rescue73 kommenteista. Uusi mönkijä-lehti on muuten luettu jo tosi tarkkaan! :D

Joo näin ajattelinkin, että tuo Raptor on enemmän "enska" peli. Mahtaisikon siis sopia varsin hyvinkin tuohon ajattelemaani käyttöön, vauhdit kun ei tuossa cross countryssä/enduros mitään hirveän kovia ole joten sellaista "raivoa" kuin crossissa ei koneelta välttämättä vaadita? :? Taitaa nimittäin olla niin, että jos YFZ vaatii kiertokangenkin vaihdon noin usein niin ei taida olla meikäläisen peli, tulee nimittäin huoltokustannukset niin suuriksi.

Mut pistelkäähän kommenttia ja mielipiteitä vaan tulemaan... ja täytyy kaivaa jostain tuo vanha mönkkäri lehti jossa tuo Raptor testi...
moose
4WD
Viestit: 144
Liittynyt: 20 Huhti 2006 16:29
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja moose »

Itse valitsisin erillisjousitetun mallin enska käyttöön.
rescue73
6WD
Viestit: 423
Liittynyt: 03 Helmi 2006 21:50
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja rescue73 »

moose kirjoitti:Itse valitsisin erillisjousitetun mallin enska käyttöön.
>>niin mäkin jos löytys luotettava ja toimiva peli,Polaris ei sitä ole,mutta Hondaltahan on tulossa uusi.Vaihtoehdothan oli kuiteski käytettyjä jeykke-
akselisia :wink:>>>>sorry, saihan tuohon ehdottaa muitakin :oops:
Keltaiset: noppeli 450, RM-Z 250 ja RM85L, porkkanasorvaamosta SX65, GasGas 280TXT
Kymco mx-er 125
3WD
Viestit: 111
Liittynyt: 06 Elo 2006 19:15

Viesti Kirjoittaja Kymco mx-er 125 »

Juu ehdotella saa. Joo miksei se erillisjousitettu hyvä olis mutta ei taida nyt olla mulle vaihtoehto.

Tosiaan en tullu ajatelleeks että ihan oikeaan enduro käyttöön laitteenhan pitäis olla punakilpinen ja niitä ei paljon taida markkinoilla olla. Ja noi "normaaleja" rekisteröimättömiä crossi mönkijöitä ei kai jälkeenpäin punakilpiseksi saa, vai miten on?

No tarkotus oliskin keskittyä tohon cross countryyn jos sitä ens vuonna olis useammat kisat tulos.

Kysynpä nyt vielä, että millanen laite tuo Polaris Predator Troy lee olis tohon mun tarkotukseen? Näkyy olevan aika paljon myynnis ja suht edullisesti.
Kymco mx-er 125
3WD
Viestit: 111
Liittynyt: 06 Elo 2006 19:15

Viesti Kirjoittaja Kymco mx-er 125 »

Onko kellään tietoa miten tuo "tavallisen" crossin saaminen punakilpiseksi vaatii? Sain tiedon, että se kyllä onnistuu mutta pitää olla maahantuontitodistukset yms. kunnossa. Mutta onko kellään tietoa minkälainen operaatio se tarkemmin on ja paljonkohan kustantaa?

Ja vinkkejä laitevalintaan sekä infoa noista huoltohommista kaipailen edelleen. :)
rescue73
6WD
Viestit: 423
Liittynyt: 03 Helmi 2006 21:50
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja rescue73 »

Kymco mx-er 125 kirjoitti:Juu ehdotella saa. Joo miksei se erillisjousitettu hyvä olis mutta ei taida nyt olla mulle vaihtoehto.

Tosiaan en tullu ajatelleeks että ihan oikeaan enduro käyttöön laitteenhan pitäis olla punakilpinen ja niitä ei paljon taida markkinoilla olla. Ja noi "normaaleja" rekisteröimättömiä crossi mönkijöitä ei kai jälkeenpäin punakilpiseksi saa, vai miten on?

No tarkotus oliskin keskittyä tohon cross countryyn jos sitä ens vuonna olis useammat kisat tulos.

Kysynpä nyt vielä, että millanen laite tuo Polaris Predator Troy lee olis tohon mun tarkotukseen? Näkyy olevan aika paljon myynnis ja suht edullisesti.
>>olen ajanut troy leellä enskaa noin 70h,rossia 10-15h ja tasamaata eli
jäätä ja asvalttia 10-15h.Kyseinen peli on hyvä jäällä ja tasaisella as-
valtilla.Enska hommissa menettelee koht. mutta rossissa huono.Osta
japsipeli. :-$
Keltaiset: noppeli 450, RM-Z 250 ja RM85L, porkkanasorvaamosta SX65, GasGas 280TXT
Kymco mx-er 125
3WD
Viestit: 111
Liittynyt: 06 Elo 2006 19:15

Viesti Kirjoittaja Kymco mx-er 125 »

Pistin rescue sulle YV:ä.
Solaris
6WD
Viestit: 637
Liittynyt: 03 Maalis 2005 17:56
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Solaris »

ei onnistu punakilpikseksi saada enään.
Kauppias itse .. http://www.jumoto.fi/kauppa

Nykyinen kilpuri
Yamaha YFZ450R 2009
Yamaha YZF250 2008


vanhoja mönkkäreitä alla..
LTR450 2008
LTR450 2006
LTR450 2006
LTR450 2006
TRX450 2005
Jumoto Racing Team http://wwww.jumoto.fi/racing
Kymco mx-er 125
3WD
Viestit: 111
Liittynyt: 06 Elo 2006 19:15

Viesti Kirjoittaja Kymco mx-er 125 »

Solaris kirjoitti:ei onnistu punakilpikseksi saada enään.
Joo huomasin, että niin näkyy Mönkkärit ry sivuilla lukevan. Taitaapa sitten olla endurot loppu mönkijöiden osalta... No täytyy toivoa, että cross country kisoja tulee jatkossa lisää.
Avatar
Marco71
Tracks
Viestit: 986
Liittynyt: 22 Marras 2005 23:18
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marco71 »

Solaris kirjoitti:ei onnistu punakilpikseksi saada enään.
Tuo ihmetyttää edelleenkin, koska AKE:n nettisivujen mukaan tuollainen siirtolupa on mahdollista saada.
http://www.ake.fi/AKE/Rekisterointi/Sii ... uuluva.htm

Tuon mukaan siis AKK:n ja SML:n alaisien kilpailujen ajoneuvoille tuollainen siirtolupa pitäisi edelleen olla saatavilla.
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
http://shop.teamlaine.fi (verkkokauppa)
Meiltä myös mönkkärien säädöt Dynojet 250ix penkissä.
Kymco mx-er 125
3WD
Viestit: 111
Liittynyt: 06 Elo 2006 19:15

Viesti Kirjoittaja Kymco mx-er 125 »

Oisko lisää kokemuksia Predatorista? Mulla olis mahdollisesti tiedos -05 mallin Predator 500 Troy lee. Ajettu 60 h. Onkohan ko. mallissa tiedossa piankin jotain "pakollista" remonttia? Ylipäätään mikä on ollut Predatoreiden kestävyys/luotettavuus? "Pikkuviat" ei haittaa kunhan kone ja "perustekniikka" olis luotettava. Olisin kovasti kiitollinen jos joku viittis kommentoida (yv:äkin saa laittaa). Vaikeeta tehdä päätöksiä kun ei ole aiempaa kokemusta ko. laitteesta/merkistä...

Yammun Raptor edelleen toisena vaihtoehtona mutta siihen joutuisin laittaa melko paljon enemmän välirahaa.

Myös kaikki vinkit erittäin tervetulleita mitä tommosesta Pollesta kannattaa tarkastaa ostohetkellä, eli onko jotain tyypillisiä vikapaikkoja tms.
Avatar
Marco71
Tracks
Viestit: 986
Liittynyt: 22 Marras 2005 23:18
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marco71 »

Vielä lisää koskien noita siirtokilpiä...
Eli AKK on ainakin tehnyt työnsä kuntoon noiden osalta...
http://www.autourheilu.fi/3535.html
Kannattaa SML:n alaisten lajienkin kysyä AKK:lta apua jos ei ala onnistumaan...
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
http://shop.teamlaine.fi (verkkokauppa)
Meiltä myös mönkkärien säädöt Dynojet 250ix penkissä.
Vastaa Viestiin