Olen selaillut kovasti palstaa, mutta informaatioähky alkaa uhkaamaan ja pyydänkin teitä arvon kanssa kömpijät selkeyttämään ajatuksiani.
Löytyyhän näitä "minkä ostan?" kysymyksiä mutta tämä on hieman laajemmin esitetty kysymys.
Muutama vuosi takaperin rallattelin kiinanihmeillä näreitä nurin ja hauskaa oli, tilanteet muuttu ja kömpijä ja paku vaihtoi omistajaa.
Laite hankinta ja kuljetuskalusto on vasta ensi vuoden heiniä että saadaan ihan rauhassa puida tätä asiaa.
Nyt tulee sarja kysymyksiä ja aatoksia.:
CrossCountry ja enduro kiinnostaisi kovasti ja katselin 4vetoisia laitteita grizzlyä ja scrambleria muunmuassa joissa on takapotkun sporttisuutta ja nelivedon tuomaa apua. Mutta lueskelin palstoja hieman enemmän ja huomasin etten välttämättä tarvitsekkaan metsäpoluille isoa möhkälettä vaan pippurisen crossarin.
Nyt mietin että mikä olisi järkevin huolloiltaan ja hyvin enduro painoitteiseen menoon ja yleiseen rälläilyyn montulla? Jatkuvasti en haluaisi purkaa ja koota moottorin osia eli kisa kiree ei saisi tämän takia olla. Helppo huollettava niin sanotusti. Myös muuten vikaherkät/ menon tyssäävät viat rasittaa. Jos mittaristo tai valot temppuilee niin so what, kunhan navat, akselit tai muut vitaaliset osat ei sano poks.
Mitä hyötyä/haittaa IRS-jousituksesta on verraten yhtenäiseen taka-akseliin?
Käykö matalat renkaat kivikkoiseen enduro pläjäykseen?
Leveä? Kapea? Korkea? Matala? Ketju? Variaattori?
Muuta huomioitavaa?
Sitten se merkki ja malli. Käytettynä alle 6000€ ravan roiskijoita löytyy kaikenlaisia. Teho ei saa loppua kesken eli +40hv pärjännee mukavasti? 90kg sälli roikkuu puikoissa.
Bombardier, KTM, raptor ja SMC wildcat on nyt ollu suurennuslasin alla, mutta aina löytyy jotain sanottavaa jostain. Kuutioistakin on ollut jotain puhetta että 450cc saa huoltaa jatkuvasti. Entäs sitä isommat lohkot? Onko 400cc potentiaalia? Jäikö jokin merkki/malli/muu välistä?
Sitten kuljetuskalusto kysymys? Mitä suosittelette seuraaviin vaatimuksiin:
Starttaa talvellakin

Sellainen idea tässä vielä olisi että joutuisin luultavasti näillä näkymin säilyttämään kieputinta auton kyydissä kesät talvet. Onko huono idea? (Asumme tällä hetkellä kerrostalossa jossa ei ole autotalleja). Voiko takaloosteriin asentaa vaikka webaston huutamaan yön yli että edellisen päivän talviräppäilyt ei haittaa seuraavan päivän menoja vai muodostuuko tästä jonkin sortin kosteus onkhelma? Vai pitääkö katsella jotain motorhome tyylistä ratkaisua

Sitten vielä pieni kysymys ajokengistä eli perus crossisaappaat vai ATV-saappaat?
Kiitos kun vaivauduit lukemaan ainakin tämän viimeisen lauseen ja toivoisin kovasti kovaa keskustelua aiheesta eikä aiheen ohi niinkuin täällä tuntuu olevan tapana

P.S. Onko ensi kesänä tiedossa enduro/XC-skaboja joita voisi tulla seuraamaan?