kuljetuskaluston ja enduron valinnanvaikeutta

Keskustelua crossi ja freestyle ajosta.
lasu
2WD

kuljetuskaluston ja enduron valinnanvaikeutta

Viesti Kirjoittaja lasu »

Terve!

Olen selaillut kovasti palstaa, mutta informaatioähky alkaa uhkaamaan ja pyydänkin teitä arvon kanssa kömpijät selkeyttämään ajatuksiani.
Löytyyhän näitä "minkä ostan?" kysymyksiä mutta tämä on hieman laajemmin esitetty kysymys.

Muutama vuosi takaperin rallattelin kiinanihmeillä näreitä nurin ja hauskaa oli, tilanteet muuttu ja kömpijä ja paku vaihtoi omistajaa.

Laite hankinta ja kuljetuskalusto on vasta ensi vuoden heiniä että saadaan ihan rauhassa puida tätä asiaa.
Nyt tulee sarja kysymyksiä ja aatoksia.:

CrossCountry ja enduro kiinnostaisi kovasti ja katselin 4vetoisia laitteita grizzlyä ja scrambleria muunmuassa joissa on takapotkun sporttisuutta ja nelivedon tuomaa apua. Mutta lueskelin palstoja hieman enemmän ja huomasin etten välttämättä tarvitsekkaan metsäpoluille isoa möhkälettä vaan pippurisen crossarin.

Nyt mietin että mikä olisi järkevin huolloiltaan ja hyvin enduro painoitteiseen menoon ja yleiseen rälläilyyn montulla? Jatkuvasti en haluaisi purkaa ja koota moottorin osia eli kisa kiree ei saisi tämän takia olla. Helppo huollettava niin sanotusti. Myös muuten vikaherkät/ menon tyssäävät viat rasittaa. Jos mittaristo tai valot temppuilee niin so what, kunhan navat, akselit tai muut vitaaliset osat ei sano poks.

Mitä hyötyä/haittaa IRS-jousituksesta on verraten yhtenäiseen taka-akseliin?

Käykö matalat renkaat kivikkoiseen enduro pläjäykseen?

Leveä? Kapea? Korkea? Matala? Ketju? Variaattori?

Muuta huomioitavaa?

Sitten se merkki ja malli. Käytettynä alle 6000€ ravan roiskijoita löytyy kaikenlaisia. Teho ei saa loppua kesken eli +40hv pärjännee mukavasti? 90kg sälli roikkuu puikoissa.
Bombardier, KTM, raptor ja SMC wildcat on nyt ollu suurennuslasin alla, mutta aina löytyy jotain sanottavaa jostain. Kuutioistakin on ollut jotain puhetta että 450cc saa huoltaa jatkuvasti. Entäs sitä isommat lohkot? Onko 400cc potentiaalia? Jäikö jokin merkki/malli/muu välistä?

Sitten kuljetuskalusto kysymys? Mitä suosittelette seuraaviin vaatimuksiin:
Starttaa talvellakin :wink: , tilaa 3 aikuiselle ja 1 vauvan siirto alukselle eli kopalle/turvaistuimelle, tilaa muullekkin kuin mutalingolle, voi kulkea vaikka työmatkoja. Bensan ja dieselin hinta jatkaa nousuaan joten pieni ruokainen diesel kevyt-kuorma-auto kelpaisi vallan mainiosti. BC-kortti siis taskussa. Eikä tästäkään huvista kovasti yli 9000€ maksaisi. Tai riippuu mikä on kömpijän hinta, koska varaosia, työkaluja ja ajovarusteita pitää kuitenkin hommata. Tietenkin, mitä halvempi sitä parempi, kunhan ei lahoa pihalle tai piiputa jatkuvasti, sitä rahaa kun ei tällä maailman menolla enää hirveästi uskalla panostaa.. MB Sprinter? Maxi Ducato?

Sellainen idea tässä vielä olisi että joutuisin luultavasti näillä näkymin säilyttämään kieputinta auton kyydissä kesät talvet. Onko huono idea? (Asumme tällä hetkellä kerrostalossa jossa ei ole autotalleja). Voiko takaloosteriin asentaa vaikka webaston huutamaan yön yli että edellisen päivän talviräppäilyt ei haittaa seuraavan päivän menoja vai muodostuuko tästä jonkin sortin kosteus onkhelma? Vai pitääkö katsella jotain motorhome tyylistä ratkaisua :lol:

Sitten vielä pieni kysymys ajokengistä eli perus crossisaappaat vai ATV-saappaat?

Kiitos kun vaivauduit lukemaan ainakin tämän viimeisen lauseen ja toivoisin kovasti kovaa keskustelua aiheesta eikä aiheen ohi niinkuin täällä tuntuu olevan tapana :D

P.S. Onko ensi kesänä tiedossa enduro/XC-skaboja joita voisi tulla seuraamaan?
--
Oppimaan innokas.
ex-Trapper 200 Mx 110km/h ja madallettu hitsaamalla swingin tukipiste kauemmaksi :D

Fast music for slow people...
Pasi S.
Tracks
Mönkijä:: Yamaha Banshee 350

Re: kuljetuskaluston ja enduron valinnanvaikeutta

Viesti Kirjoittaja Pasi S. »

Itse ottaisin 660 Raptorin, koska tuntisin kaasari koneen turvallisemmaksi OHO tilanteiden varalta.
23x7-10 Maxxis Razr II, 5x10 1+4 Douglasin punaleimasille eteen ja 22x11-8 Ratsorit 8x8 3+5 Douglasin punaleimat taakse.
Kunnon suojat pohjaan ja tukivarsiin.
Ei leveyttä liikaa, mutta maavarasta ei kannata tinkiä.
Hyvä ajoasento ei väsytä kuskia, joten ohjaustankoihin joutaa puuttua.
Hyvä alusta on kultaakin arvokkaampi.

Jos kaasarimylly ei kiinnosta, niin sitten 700 Raptori.

Toyota kuljetukseen jos mahdollista.

:lol:
-Pasi S.
Yamaha Banshee 2006
"-Banshee on irlantilainen taruolento, joka itkien ja valittaen erittäin kovaäänisesti ennustaa omaisen tai läheisen kuolemaa."
kekkonem
Tracks
Mönkijä:: XP -14 T3

Viesti Kirjoittaja kekkonem »

Moron.

Mönkkäriin en osaa ottaa kantaa, mutta itsellä kuljetuskalustona / perheen ykkösautona / työautona etc. tällä hetkellä maxi ducaton alustalle tehty 7 paikkainen "retkeilyauto" joka on aivan julmetun käytänöllinen lapsiperheen harrastuksiin ja mun touhuihin. Seitsemän henkeä matkustaa väljästi ja lisäksi 2.6 m pitkä tavaratila 1.9 m seisomakorkeudella.

Verot vuodessa 270 eur, vakuutukset halvemmat kuin farmari Mondeossa, kulutus 8.6l kiisseliä / 100 km.
Mönkiminen on mun juttu. Ei tarvi näyttää eikä haista hyvälle!

Kymco 500-> Yamaha Grizzly 660 ->Can-Am 800 Outlander ->Polaris Sportsman 450 ->Honda Rincon 650 FA ->Polaris Sportsman 850 XP EPS -13 -> Polaris Sportsman 850 XP T3 -14
jukka81
Moderaattori
Mönkijä:: Traktori

Viesti Kirjoittaja jukka81 »

+90 kilosen pulkannarun :wink: älä ota tosissaan,menopeliksi endurotyyppiseen ajoon soveltuu loistavasti can-am renegade ja mielellään 800 kuutioisena mallina. rotaxin kiukaasta ei ihan hetkessä löyly lopu ja irs perä tarjoaa pitkät joustovarat vauhdikkaaseen etenemiseen. Enduroa olen joskus kokeillut ja jos mönkiä pitäisi moiseen touhuun valita, niin renegade olisi ainakin minun kaltaisen amatöörin valinta mönkijöiden saralla.
lasu
2WD

Kiitos että joku vihdoin avasi keskustelun. Juu kaasaria olen pitänyt parempana vaihtoehtona helpomman huollon ja säädön suhteen, mutta mitä meinasit "OHO" tilanteilla? Jos mennään mukkelis-makkelis vai?
Mites tuo ajoasento kannattaa korjata tangon avulla. Sellannen kyyry paketti vai rennompi leveä ja korkea ote?
Nyt en kuollaksenikaan muista millainen ajoasento oli aikaisemmalla kinukilla.

Miksi juuri Raptor?
Löytyykö raptoriin suoja ja viripalikkaa hyvin? Minkäslainen toiminta aika crossareilla yleensä on sellaisessa lähes all-out eli nappi kaakossa meiningillä?

Mikä asia kertoo että alusta on hyvä? Merkki? sisäänjousto? Vaimennus? Vai pitääkö vain luottaa muiden sanaan että tämä keppi toimii.

Lueskelin taasen lisää ja kantani muuttuu koko ajan..
SMC Wildcat taitaa olla enemmänkin kaupunki huruun kuin rajummille kentille? KTM tuntuu olevan pirun kallis, mutta tarkoitukseen sopiva?
Scrambler on "kömpelö" vaihdekeppinsä kanssa. Honda ja Polaris ei ole luotettuja merkkejä ja jäljelle jää suzuki, yamaha ja can-am.

Juuri ihastelin can-amin 2008 DS450 promovideota jossa kerrottiin muunmuassa se ettei runkoa ole hitsattu kasaan vaan koottu pulttien avulla. Mahtaako pultit varista tai ruostua kelvottomiksi ajan kanssa? ja vähän epäilyttää alumiinin käyttö ratkaisut vähän joka kohteessa.

Millaiset ketjut kestävät rankaisua ja olosuhteita ja vaatiiko nämä ketjut jotain erityistä huolenpitoa?

Niin ja siihen kaipaan vielä vastausta että erillisjousitettu perä vai mono kiviselle röykyttävälle pätkälle ja hiekkatielle?

Joskus olin kysellyt mönkijöiden kestävyydestä kun kieritään pituus akselin ympäri ja silloin meinasin että onko katteet taipuisaa muovia vai rasahtaako heti palasiksi?

Jahans lisää viestejä. Itsellä oli -02 2.0jtd ducato ja ihan kiva peli, mutta maadoitus oli pitkään murheen kryyni kunnes vika löytyi + sitten tuli suutin remontti ja muuta mukavaa 3000€ lasku ja mitähän vielä vaihteistovaijeria vaihdettu yms.. Tiedä sitten minkälainen tuo uudempi malli. Meillä on ykkösautona -07 Honda Accord 2.2dsl farkku ja pysyy pitkään ykkösenä, siksi en välttämättä ottaisi noin isoa toiseksi dieseliksi. Tosin verotus ei tunnu kovalta.

90kg höyhen sarjalainen ;)

Kokeilin renegadea lyhyesti kesällä asvaltilla ja makea peli oli, kiihtyi pirusti ja oli varman oloinen ohjaus huippunopeudessakin. Hirvittää vaan mahdolliset viat jotka ilmenee takuuajan umpeuduttua. Ei taida olla halpoja ratkaisuja jos kilahtaa. Tosin missä muussakaan kikottimessa on. Mutta kuitenkin renessäkin enemmän rikkoontuvia osia (neliveto, IRS, rotax)
--
Oppimaan innokas.
ex-Trapper 200 Mx 110km/h ja madallettu hitsaamalla swingin tukipiste kauemmaksi :D

JJP
Tracks

Viesti Kirjoittaja JJP »

Terve.
Sulla on nyt niin hirveästi kysymyksiä ettei kukaan tule niihin kaikkiin vastaamaan joten kannattaa keskittyä vaikka yhteen aiheeseen kerrallaan.
Huhhuuh siis oikeesti ei noihin voi kukaan vastata. :lol:
Jos nyt vaikka rauhoitutaan ja keskitytään ensin siihen mönkijän valintaan.

Pasi meinasi että 660 raptori on tietyllä tavalla "helpompi" koska on kaasarivehje, mutta minä en moista ostaisi koska ei ole ainakaan itsellän ollut ongelmia ruiskun kanssa.Kuten huomaat niin jokaisella on mielipide laitteistaan mutta näitä ohjeita kannattaa suodattaa koska ne ovat vain mielipiteitä.Sinä sen ostopäätöksen kuitenkin teet.

Wildcattia ei kannata ostaa crossikäyttöön koska siihen on parempiakin laitteita.Mutta miksei Hondaan voi luottaa?

Tarvitseko sä nyt nelivedon vai takapotkun?Tästä kun pääset itsesi kanssa sopimukseen niin on helpompi miettiä vaihtoehtoja. :wink:
Hulluudessa on tiettyä huvia, jota muut kuin hullut eivät tunne..
Kuvasteita
"Olen vapaa ennakkoluuloista, vihaan kaikkia tasapuolisesti."
Pasi S.
Tracks

Niinkuin Kingi jo tuolla ylempänä sanoi, niin Renegade on hyvä vaihtoehto, mutta mahtaako mahtua budjettiin? Itse en ole ko. koneella ajanut, mutta pari kaveriani on omistanut.
Renegadessakin jousi-iskarit voivat joutua uusintalistalle, mutta tästä en ole varma. Yhden Mönkijä-lehden testin mukaan alkuperäiset jousi-iskarit väsähtivät melko nopeasti, mutta kaiketi uudempiin malleihin ne on uusittu vahvemmilla ja paremmilla.

Noilla OHO-tilanteilla tarkoitin sitä, että JOS kone stumppaa kesken pätkän tuonne jonnekkin...
Kaasarikoneessa kokoonpano - mekaanisuus - sähköt on senverran yksinkertaiset verrattuna ruiskulla varustettuun laitteeseen.
Muistutan nyt, että minulla ei ole mitään ruiskuja vastaan, eikä yhtäkään huonoa kokemusta, mutta tunnen vain kaasarin turvallisemmaksi, koska olen sellainen tee-se-itse miäs! :lol:

650 DS kannattaa myös laittaa vaihtoehdoksi.

Tuo ajoasento on kuskin ruumiinrakenteelle sopiva. Ei siihen ole sääntöä, koska ajoasennon on oltava miellyttävä juuri sinulle.
Tangon korkeus on hyvä olla sellainen, että "seisovalteen" ajaessa ei tule sellaista fiilistä, että lentää sarvien yli.
Leveys ja sijoittelu pitkittäis-suunnassa on hyvä silloin, kun silmät kiinni laskee kädet alas, ja ne kohtaa sarvet.
Omassa koneessani on liian kapeat sarvet, mutta korkeus ja sijoitus on ok. Vaati 75mm korottamista.
Leveyttä omissa sarvissa on 73cm ja saisi olla n.80-85.

Kaikkiin tunnetuimpiin krossareihin löytyy osaa, mutta saatavuus voi vaihdella.
Olen Yamaha/Toyota-mies, joten siksi suosin noita merkkejä.

Alustan osiin joutaa puuttua sitten, jos itselle tulee tunne, ettei kätössä olevalla kokoonpanolla pärjää.

Kotareista en osaa sanoa mitään. Sen, mitä olen kuullut, niin ....ne eivät sovi minulle. =;
Hondan luotettavuus on oman käsitykseni mukaan juuri tyypillistä merkille. "Ei liiaksi voimaa, mutta kestää kauan"

Jäykkäperäinen on hyvä sorapätkällä ja montulla. Kiville ja kannoille kaiketi risuperäinen.

Kaikki laatumerkit ketjuissa ja rattaissa kestää. Hinta korreloi suoraan kestävyyttä. Huoltoa (pesua, voitelua) vaatii kaikki.
Jos ketjujen huolellinen huolto ei kiinnosta, niin silloin kannattaa valita halvempi ketju, ja vaihtaa koko ketju/ratastus aina kerralla.
Itse pesen ketjut K&N filtterin pesuaineela ja painepesurilla. Käytän ohutta voitelua, jottei "salva" liimaa turhaan maa-ainesta.
Kaikilla käyttäjilla on varmaan omat tapansa...

Katteiden kestävyys vaihtelee suurestikkin, mutta melkeimpä kaikki niistä hajoaa, jos ukemia heittelee.
Yamahaan saa jälkimarkkinointi katteita, jotka on alkuperäisiä edullisempia. Muista merkeistä en osaa sanoa, koska en ole tarkistanut.

hmmm..eipä kai mulla muuta.

-Pasi S.
Yamaha Banshee 2006
"-Banshee on irlantilainen taruolento, joka itkien ja valittaen erittäin kovaäänisesti ennustaa omaisen tai läheisen kuolemaa."
lasu
2WD

Kiitos pasi varsin tyhjentävästä vastauksesta. Varsinkin ajoasennon hakeminen puhuttaa varmaan muitakin.
Miksi kotarit ei kelpaa?

Ja JJP sitä tässä olen vähän hakenutkin takaa että kumpaa tarvitsen, neli- vai takavetoa. Neliveto olisi hurjasti käytännöllisempi, mutta poistaako se sitten kokonaan sellaisen rämäpäisen ajotyylin mahdollisuuden? Voimaa on ja mönkii vaikka puuhun, mutta jos takapotkuja ohittelee metsätiellä oikealta ja vasemmalta niin ei sekään hymyilytä.
Rene taitaa olla sellainen kompromissi kaikkeen, mutta osaako kukaan sanoa "käyttökustannuksista" eli jos heitän pari kertaa sen superkeikan niin maksaako katteet ja muut puuttuvat osat maltaita? Sekä huolto yleensä. Ruiskuista en ymmärrä mitään, mutta kaasareita tuli aikoinaan roplattua.

En ymmärrä miksi joku ei uskaltaisi vastata vaikka vain osaan kysymyksistä. En minäkään mikään expertti ole, mutta jaan mielelläni kokemuksiani jos joku kysyy.

Pitänee näiden valaisujen perusteella sitten ottaa harkintaan sekä canan ds450/650, renegade sekä raptorin 660 ja 700 EFI
Mikä olisi Yamahalta se oikea valinta tähän hätään (400?450?660?700?)? Halvahko ja helpohko huolto (tällä hetkellä ei ole tallia käytössä), luotettavuus ja jerkku?

Onko FCR (kiihdytyspumppu?) kaasareissa jotain mitä pitäisi tietää?

Kuljetuskalustoonkin olen jo hieman perehtynyt Kekkomenin ehdotuksen pohjalta ja mm. chevy vaneja löytyy samalla periaatteella että 5-7hlö ja vielä moottorikaveri mukaan.
Sitten olen myös vilkuillut tälläisiä hevosautoja(!!), koska niissä on valmiiksi ajoramppi, tosin takanosturillinenkaan kuorkki ei olisi paha, mahtuisi kavereidenkin kömpijät mukaan :lol: mutta se vielä mietityttää että onko millään tavalla fiksua lämmittää webastolla/puhaltimella (taloyhtiön tolpasta) takatilaa ja näin sulatella mönkijää talvipäivän rientoihin? Mitä sanoo arvon raati? :?:
--
Oppimaan innokas.

poke
Tracks

Viesti Kirjoittaja poke »

Tuohon kalustokysymykseen sanoisin henk.kohtaisen mielipiteeni. Kannattaa ainakin riittävästä tuuletuksesta pitää huoli tuolla säilytyspuolella, jottei märkäne sekä mönkky että auto, lisäksi sähkövikoja saattaa herkästi alkaa löytymään kosteuden tehdessä tihujaan.

Mönkijää ympärivuotiseen enskaan katsellessa ei ainakaan itsellä ole kuin yksi vaihtoehto, oma nykyinen versio renestä, jonka olen rakentanut kaikilta osin juurikin tämmöiseen käyttöön.
Jos kasisatasen alkuperäiset tehot riittää, kannattaa satsata hieman alustaan, jota kannattaa hivenen madaltaa ja takapainottaa enskaan.
Laitteen kestävyyspuoli taitaa olla niinkuin aina, hivenen tuuristaankin kiinni. Jos sattuu hyvä yksilö niinkuin allekirjoittaneelle, tarvii laite vain ajoa ja määräaikaista huoltoa.
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.
Pasi S.
Tracks

Poke sen tuohon jo taiteilikin, että tuo Rapenaik sopii tuohon ajoon erittäin hyvin. Mahtuuko sellainen putjettiin?
Entäs, jos alustaa joutaa uusimaan? Varmasti on miellyttävä ajaa ja ei se ihan justeensa voimastakaan jää kiinni.
Itse en osaa ko. laitteesta mitään sanoa, mutta kovasti ovat kehuneet.

Sun pitäis periaatteessa saada joku kone lainaan niille pätkille, joilla ajat eniten. Sitten tiedät vauhdin tarpeesta, ja alustan vaatimuksista.
Paha se on ketään suoraan neuvomaan oikean koneen kimppuun, koska sinähän sillä tosiaan ajelet.
Tehoa vetäville pyörille suhteessa painoon riittää jo vajaa 15hp/100kg kohden, joten 400cc merkkirossit on kaistan toisessa päässä ja isolohkot toisessa.

Jos maa-vara, alusta, suojaus ja ajoasento on persiillään, niin tehokkaasta koneesta ei ole ulosteenkaan hyötyä.

Tähän sanonkin että osta Yamaha Banshee. Yksinkertainen tekniikka ja mönkijä-maailman eniten aftermarket osaa. :lol:

-Pasi S.

Noihin kotareihin... arvaas miksi myynnissä on vähän ajettuja, varsin tuoreita kotareita, joihin on muuten justeensa tehty täydellinen koneremppa???
Hieman vanhemmissa "...kuitteja tuhansien arvosta!"
"...tästä vähän ajettu tehokas kotari uuteen kotiin vähäisen ajon takia!"

Tiedä noista sitten ..varmaan helkkarin hyviä ja tehokkaita, mutta oranssi ei ole mun lemppari väri. :-"
Yamaha Banshee 2006
lasu
2WD

hahah! "varmaan helkkarin hyviä ja tehokkaita, mutta oranssi ei ole mun lemppari väri. :-" "

Onhan se vähän tyyriimpi kuin mitä aattelin, mutta toisaalta voin aurata vaikkapa naapuri korttelin pyörätietä jos siltä tuntuu. Taidan mennä kantapään kautta ja ostaa sen hieman huokeamman menopelin ja hetken päästä kirota se laitos alimpaan jättitorveen ja kuolata parempia kikottimia. Tottahan se on että pitäisi vain kokeilla mikä toimii, mutta kaikkihan sen tietää ettei se ole mahdollista tai sitten pitää olla komerollinen paperirahaa. Pitää kuitenkin rahoittaa sitä kuljetusalusta myös. Saako mönkijän lastata katolle vai onko siinä jokin painoraja?

Tuota bansheeta makustelin ihan mielenkiinnolla ja jäi jotenkin veikee maku suuhun. Mitäs sellaisia muita 2-tahti vekottimia löytyy? Käyntiin polkeminen on jotenkin munakasta 8)

Tottakai pitää huolehtia tuuletuksesta, olimpa tampio kun muotoilin kymysyksen väärten. Eli kysyisin jotta miten sen tuuletuksen voisi hoitaa ilman että lämmöt karkaa tai vesi tulee sisään? Onko valmiita ratkaisuja vai pitääkö nikkaroida?

Pitää hieman puntaroida nyt tilannetta. Laittakaa lisää hyviä ideoita ja mielipiteitä.
--
Oppimaan innokas.

JJP
Tracks

Viesti Kirjoittaja JJP »

Tuuletus ilman lämpöhävikkiä on vähän hankalampi yhtälö.

Saako mönkijää kuljettaa katolla? vastaus: Hummerin H1sessä oon ainakin nähnyt kattotelineen kahdelle moottorikelkalle/mönkijälle. :lol:
Hulluudessa on tiettyä huvia, jota muut kuin hullut eivät tunne..
Kuvasteita
"Olen vapaa ennakkoluuloista, vihaan kaikkia tasapuolisesti."
lasu
2WD

Problem solved.. on vaan hieman janoisia nuo hmmw:eet 8)
--
Oppimaan innokas.

Pasi S.
Tracks

Eli 2800 660 Raptori uusilla renkailla ja 500 euron ruosteinen Ducato vaihtui loppuunsa laitettuun Rapenaikkiin ja Hummeriin!! :lol:

Älä edes yllytä tuosta Bansheesta!! =; :-#

Jos olisin sinun kengissä, niin hankkisin kovakatetun peräkärryn ja asiansa ajavan Toyotan veturiksi.
Peräkärryyn tekisin tarvittaessa valutusreikiä pohjaan, ja kuivaisin/sulattaisin laitettani vaikka 2000Watin 240V sisä lämppärillä ja anastaisin sähkön taloyhtiön tolpasta, josta kuitenkin maksat ryöstörahaa.
Kopin vuoraus 30mm tinapaperipäällystetyllä "oksennus"matolla ei maksa montaa ymppiä, ja se pitää lämmön plussalla muutaman tunnin pidenpään.
Lumi/jää sulaa aina +0->

Sellaisen vanhan taksi-MANNE-Hiacen saa jo kohtuu rahaan, ja sielä voi vaihtaa kuteet ja säilyttää työkaluja.

en tierä... on se hankalaa.

Itse en omista edes autoa, jossa ois karavaanarin keskisormi, saatika tallia... aina toisten armoilla.

-Pasi S.
Yamaha Banshee 2006
lasu
2WD

Hankalaa se on. Taidan etsiä jonkin teurastamoon käytössä olevan kiesin.. Niissä voisin kuvitella olevan jonkinlainen tuuletusjärjestelmä sekä lämmitys. Kalman haju ja iron maiden kasettimonomankasta tuo sen rähinä fiiliksen metsäpoluille.. tosin taitaisi jäädä viimeiseksi kaasutteluksi tuolla mielentilalla.

Sen verran vaaka on kallistunut ilman IRS-perää olevien crossareiden puoleen että haen joko raptorin 660/700 tai sitten ds650:sen. Ensi vuonna on hinnat kuitenkin hieman erinäköiset ja kuljetuskalustoakin kerkiää etsiä kissojen ja muiden karvaisten (naapurin teijo) kanssa.

Tuo ajoasennon haku juttu oli loistava ja 15hp/100kg laskukaava porisee takaraivossa =D> . Jos jollain tulee vielä lisää mielipiteitä tai kokemuksia niin fire it up.
--
Oppimaan innokas.

Vastaa Viestiin