2013 SM Jäärata

Keskustelua crossi ja freestyle ajosta.
Polle500
2WD
Viestit: 51
Liittynyt: 02 Heinä 2007 11:45
Mönkijä:: Polaris 700cc 2-stroke

2013 SM Jäärata

Viesti Kirjoittaja Polle500 »

Moi kaikki.
Tiedustelen onko kaudelle 2013 kiinnostuneita 450cc kuljettajia? Tarkoituksena järjestää Openin ohessa 450 oma luokka, mutta ajettaisiin samassa lähdössä openin kanssa.
Näin on ollutkin jo useampana talvena.
Open on SM arvoinen luokka ja Quadracingfinland RY järjestäisi omat palkinnot 450 luokkaan.
Kahta erillistä luokkaa ei kannata järjestää, koska atv-kilpakuskeja on suomessa kuitenkin niin vähän, että ei riitä osallistujia kahteen erilliseen luokkaan.

Jääratahan on siis moottoriliiton lisenssin alla ajettava sarja ja tässä alustava kilpailu kalenteri:

10.2.2013 su SM kaikki luokat
SaarMPU, Saarijärvi
16.2.2013 la SM kaikki luokat
SeMK, Seinäjoki
17.2.2013 su SM kaikki luokat
KauhjMK, Kauhajoki
23.2.2013 la SM kaikki luokat
OrMK, Orivesi
24.2.2013 su SM kaikki luokat
TuMK, Järvenpää
3.3.2013 su SM kaikki luokat
KonnMK, Konnevesi
9.3.2013 la SM kaikki luokat
JMU, Saarijärvi
10.3.2013 su SM kerhojoukkueet
JMU, Saarijärvi

Minulle huhuilua jos ajaminen kiinnostaa niin kerron tarvittaessa sääntö yms. asioista lisää.
petri.honkanen at dnainternet.net
Kisajärjestäjillä on kokous piakkoin niin pitää siellä ilmoitella tuo ATV puolen luokka asia.
Viimeksi muokannut Polle500, 01 Maalis 2013 08:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
fr0z
6WD
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2011 21:37
Mönkijä:: Outti 800 Xt
Viesti:

Re: 2013 SM Jäärata

Viesti Kirjoittaja fr0z »

Sehän ois viikonloppuna vuorossa Konnevesi! Oisko sinne lähdettävä kattoo pärinää kun on mönkijä luokkakin paikalla, ja eihän tonne oo kun kivenheitto!

Lisätietoa -> http://www.iceroadracing.com/eilmo/kutsut/27JR13.pdf
Dinli seikkailee lumimaassa -> http://www.youtube.com/watch?v=lfsS8Ka7YZg
Polle500
2WD
Viestit: 51
Liittynyt: 02 Heinä 2007 11:45
Mönkijä:: Polaris 700cc 2-stroke

Re: 2013 SM Jäärata

Viesti Kirjoittaja Polle500 »

Sinnehän sitä.... siis ajamaan kömpijällä pitäis mennä.

Tänä vuonna on ollut atv-luokassa jostain syystä katoa noissa kuljettaja määrissä?
12kpl kuskeja on ollut aiemmissa kisoissa ja viime viikonloppuna oli orivedellä pohjalukemat!! 5kpl laitteita viivalla?
Ei muutakuin kaikki joilla yhtään kilpailukärpänen on puraissut niin nyt rakentamaan laitetta ensi talvea varten.
Tietenkin kannattaa odottaa kevääseen asti, että ensi kauden säännöt lyödään lukkoon ettei tule sitten yllätyksiä.
Nythän luokka on Atv-open 750cc 2-cyl
fr0z
6WD
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2011 21:37
Mönkijä:: Outti 800 Xt
Viesti:

Re: 2013 SM Jäärata

Viesti Kirjoittaja fr0z »

Ikävä kuulla että katoa on käynyt. Toisaalta miten tuo 750cc 2syl juuri tuohon vaikuttaa? Käytännössä pitää olla aikalailla rakennettu vehje mikäli meinaa mukana pysyä, ja se saattaa muodostaa kynnystä.

Selvästi enemmän voisi kalustoa löytyä laimeammalla rajanvedolla, kun vehkeet olisi hitusen lähempänä alkuperäistä ja keskenään helpommin tasaväkisiä. Eli kylien perukoilta voisi löytyä kilpailukykyisiä mönkijä+kuski yhdistelmiä ihan sillä että alle iskettäisiin vaan piikkikumia. Silloin myös kynnys osallistua olisi pienempi.

Rajanvedoksi vaikka alkuperäisen koneen alakerta, max 550cc & 1syl ja kaasari/läppärunko maks 42mm. Vähän sellainen jokamiehen mönkijäluokka. Kuutiotilavuusrajalla voisi rankkailla kalliimmat big boret pois jotta kustannustaso / tasaväkisyys säilyy, mutta että kalusto olisi kuitenkin monen kirjavaa. Toki big borejen ja stroukkauksien valvonta on jumalattoman vaikeaa... Toki rajanvetona voisi toimia myös mönkijän alkuperäinen sylinterinkoko.

Kohta joku Banshee kuski kiljaisee, mutta mä sijoittaisin ne plussa kankiensa jne kanssa suoraan ouppeniin. :mrgreen:
Dinli seikkailee lumimaassa -> http://www.youtube.com/watch?v=lfsS8Ka7YZg
Polle500
2WD
Viestit: 51
Liittynyt: 02 Heinä 2007 11:45
Mönkijä:: Polaris 700cc 2-stroke

Re: 2013 SM Jäärata

Viesti Kirjoittaja Polle500 »

Moi.

ATV-open luokan sisässä pyörii tänäkin kautena qrf-450 cup, jonka pistelaskun ja palkinnot seura hoitaa.
Palkintojen jako on kuitenkin samassa tilaisuudessa kuin muidenkin sm-luokkien jaot ja myös kuulutukset yms..

Tätä kuutio asiaa ja viritys keskustelua on käyty muutaman kauden ajan. Kuitenkin laji on ns. vauhtilaji ja perus 450cc koneet ovat aika hitaan näköisiä radalla .
Toisaalta jos vain kuutiotilavuus on rajattu esim. 450cc on se niin kallista hommaa koska koneen saa rakentaa joka kisaan uusiksi. (jos 450 koneesta otetaan kaikki teho irti ei ne tahdo pysyä nipussa)
(nämä henk. kohtaisia mielipiteitä asiasta)

Tällä hetkellä tuo 750cc /2cyl rajaa mahdollisia koneita lähinnä aprillia twin 750 tai 550, kelkan koneet, ducati 749, honda xr650 yms...
Kelkan koneethan ovat edullisia, ducatin koneita saa myös n. 2ke ja osat halpoja
Minun mielipide olisi tähän, että sallittaisiin vielä max 600cc /4cyl koneet joita löytyy markkinoilta edullisesti ja ovat vakiokunnossa kestäviä. (avk ruttupyörät, saksantuonnit yms...)
Rivikoneethan sallittiin sivaripuolelle täksi kaudeksi.

On yhtenä kautena bigbore banshee ollutkin radalla, mutta ei sekään tahtunut pysyä kierrosta kaumpaa nipussa ;)

Asiasta kuunnellaan mielellään lisää mielipiteitä ja ajatuksia miten saataisiin lisää kuljettajia tämän nopeatempoisen lajin matkaan.
fr0z
6WD
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2011 21:37
Mönkijä:: Outti 800 Xt
Viesti:

Re: 2013 SM Jäärata

Viesti Kirjoittaja fr0z »

Juu kyllähän tuo nipussa pysyminen on tosiasia. Kuten on myös se, että kun kilvanajosta ja nopeimmasta vehkeestä puhutaan, niin myös viritys on mukana kuvioissa.

Ehkä takaraivossani alitajuisesti koitin hakea että homma saataisiin pidettyä juuri siinä että se pysyisi järkevänä eikä konetta tarvitsisi kokoajan levittää jne. Eli jotenkin viritystaso pitäisi saada pidettyä aisoissa / järkevällä tasolla. Tosiasia on kuitenkin että Predatoria, Outlawia, Dinliä jne vermeitä on maa pullollaan ja jos niitä jotenkin saisi viivalle kasattua helpon osalistumisen kautta, niin osallistujamäärät saattaisivat nousta huomattavasti. Sitä kautta ihmisiä saataisiin lajin pariin enemmän ja uskon että tuollainen maltillisempi luokka voisi toimia hyvänä ponnahduslautana open-luokkaan vaihdolle jne. Jos sarjassa taas mennään siihen että koneesta aletaan muuttamaan venttiilinkulmista lähtien, niin homma alkaa menemään kuralle. Kieltämättä linjan veto on vaikeaa. Olisiko luokka sitten vaan pakoputki ja kaasariviritteisten vehkeiden pörinää, sylinterin kanavien ja nokkien pysyessä vakiona (=helppo tarkastaa paikanpäällä epäilyksien sattuessa). :mrgreen:

Onhan monessa muussakin kilvanajo tsydeemissä mopoluokkia ja sitten luokkia niille tehokkaammille peleille, joten en näkisi sitä niin ongelmana. Mutta se että vermeitä olisi radalla samanaikaisesti enemmän, eikä vaan puoli kymmentä mönkijää siellä täällä ympäri rataa, voisi antaa katsojille enemmän ohituksien ja tiukkojen taisteluiden kautta, kuin että vain välillä joku viuhahtaa hitusen kovempa ohi.
Dinli seikkailee lumimaassa -> http://www.youtube.com/watch?v=lfsS8Ka7YZg
Polle500
2WD
Viestit: 51
Liittynyt: 02 Heinä 2007 11:45
Mönkijä:: Polaris 700cc 2-stroke

Re: 2013 SM Jäärata

Viesti Kirjoittaja Polle500 »

Moi.

Oma ajatukseni tähän luokkajakoon olisi seuraava:
ATV450 cup muutettaisiin ns. atv stock luokaksi jossa saa kilpailla kaikilla ns. kaupanlaitteilla muuttamatta niiden kuutiotilavuutta.
eli. ktm :llä, polariksilla ja yammun raptoreilla pääsisi ajamaan 450cc koneiden kanssa. tehoerojahan noissa ei juurikaan ole.

ATV-openiin muutettaisiin sama moottorijako kuin sivuvaunuissa, eli uutena mukaan tulisi 600cc/4cyl rivikoneet.
Katselin juuri nettimotoa ja noita cbr,fzr,gsx, zzr jne.. 600cc pyöriä saa alle 2ke
tällä säännöllä olisi moottorille todella paljon edullisia vaihtoehtoja.

Tässä lainaus moottoriliiton Sivuvaunu moottorisäännöstä jääradalle:
Sivuvaunulliset
nelisylinterinen max 600 cc 2-t tai 4-t ,
kolmisylinterinen max 675 cc 2-t tai 4-t,
kaksisylinterinen max 750 cc 2-t tai 4-t
yksisylinterinen kuutiotilavuus vapaa 2-t tai 4-t


Ajatuksia kehiin ja kommetteja asiasta.
fr0z
6WD
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2011 21:37
Mönkijä:: Outti 800 Xt
Viesti:

Re: 2013 SM Jäärata

Viesti Kirjoittaja fr0z »

Tuossa ATV-Stockissa vaan olisi kohtuu vaikea valvoa kuutiotilavuutta, ja mikäli joku alkaisi olla suvereeni niin alkaisi kaikenlaiset puheet ja huhut. Olisiko helpompaa määrittää kuutiotilavuusrajan sijasta esimerkiksi että sylinterin kanavat pitäisi olla alkuperäisellä valupinnalla ja että nokka-akselin & venttiilien tulisi olla vakio? Nämä (pl. venttiilit) olisi tarvittaessa pienellä työllä valvottavissa mikäli epäilyksiä syntyisi? Samaan syssyyn vielä rajoitus läppärungon/kaasarin koosta, joka voisi olla vaikka se 42mm. Vai minkä kokoista esmes Raptorista löytyy? Outlawin 525 KTM:ssä taitaa olla 39mm, ja Predatorissa 42mm. Tällöin saataisiin pidettyä viritysaste suht järkevänä, jolloin myös koneiden kestävyys ja tasaväkisyys pysyisi järkevänä. Eli ei tarvitsisi lähteä siihen joka kisaan kone uusiksi rumbaan josta aiemmin mainitsit, ja kulut pysyisivät maltillisina. Ehkä hieno visio olisi että tuollaisella normi laitteella voisi työntää koko kauden läpi avaamatta mottia. Toki jos aletaan miettimään että kuutiotilavuus olisi vapaa, niin Raptorin 700:seen saa kyllä aika julmaa big borea.

Eli ehkä se olisi että vakio peruskone, ja siihen kaasari, imusarja, pakoputkisto, puristukset tms vapaata riistaa. Kuulostaisi kyllä ehdottoman hyvälle luokalle lähteä mukaan kilpailutoimintaan, sillä Predatoria jne saa kuitenkin karvan päältä 2000 eurolla. Se tieto ihmisille että vehjettä ei tarvitse rakentaa täysin uusiksi olisi varmasti kova sana... Vehje tonttiin, piikit alle ja katsomaan mihin kuskista on! Tuota porukkaa Suomenmaassa riittäisi vaikka kuinka, enkä voi kieltää etteikö itseäkin voisi kiinnostaa dinlillä joskus osallistua moiseen, vaikka painava vekotin onkin. :mrgreen: Tuollaisesta "helposti osallistuttavasta"-luokasta varmasti poikisi kipinöitä ihmisille, ja niiden myötä se poikisi varmasti lisää osallistujia myös Openiin. Mielestäni tuo olisi kyllä hieno liike lajin kiinnostuksen ja osallistujamäärän lisäämiseksi! Kyllä noilla pienilläkin vermeillä saa verisiä taisteluita ja tiukkoja tilanteita aikaiseksi radalle... ja uskon että katsojatkin tykkäisivät vaikkei vauhtia niin hirveästi olisikaan!

ATV-Openiin en muuten ota kantaa... mutta mitä julmempia vehkeitä, sitä PAREMPI! :mrgreen:

EDIT: En ole pyörien jääratasääntöihin hirveästi perehtynyt, mutta eikös siellä suhteellisen stokki pyörälläkin ole mahdollisuus pärjätä mikäli kunnon vetomies on kyseessä? Tälläinen mahdollisuus ATV-puolelta vielä puuttuu... ja ehkä se toisaan näkyy osallistuja määrissä?
Dinli seikkailee lumimaassa -> http://www.youtube.com/watch?v=lfsS8Ka7YZg
Pasi S.
Tracks
Viestit: 1917
Liittynyt: 14 Tammi 2007 14:31
Mönkijä:: Yamaha Banshee 350
Paikkakunta: Tampere

Re: 2013 SM Jäärata

Viesti Kirjoittaja Pasi S. »

kiekaisu! :lol: :lol:

Polle500 kirjoitti: ... On yhtenä kautena bigbore banshee ollutkin radalla, mutta ei sekään tahtunut pysyä kierrosta kaumpaa nipussa ;)
:-#


Vaatimukset ja maksut on liikaa Suomalaiselle perus-jätkälle. Ongelmakohdat on varmasti tiedossa, mutta niitä ei ääneen sanota. Anteeksi negatiivinen palaute.
Yamaha Banshee 2006
"-Banshee on irlantilainen taruolento, joka itkien ja valittaen erittäin kovaäänisesti ennustaa omaisen tai läheisen kuolemaa."
Avatar
PepsiMoto
Tracks
Viestit: 1072
Liittynyt: 22 Joulu 2008 01:53
Mönkijä:: Rapu 787
Paikkakunta: Lempäälä

Re: 2013 SM Jäärata

Viesti Kirjoittaja PepsiMoto »

Meikäläinen on tainnut rakentaa itsensä kaikista luokista pihalle.
Polle500
2WD
Viestit: 51
Liittynyt: 02 Heinä 2007 11:45
Mönkijä:: Polaris 700cc 2-stroke

Re: 2013 SM Jäärata

Viesti Kirjoittaja Polle500 »

Laitoin tämän saman keskustelun tuonne qrf.fi sivuille eilen, koska sieltä tavoittaa melkein kaikki kilpaa ajavat 2wd kuskit suomesta.
Eli jos on tunnukset sivuille niin sieltä voi seurata mitä ajatuksia asia herättää.
PepsiMoto kirjoitti:Meikäläinen on tainnut rakentaa itsensä kaikista luokista pihalle.
Tuolla sivareiden luokkajaollahan openissa ei olisi rajoitettu 1cyl tilavuutta mitenkään, joten pääsisit viivalle laitteella ;)

fr0z kirjoitti:Tuossa ATV-Stockissa vaan olisi kohtuu vaikea valvoa kuutiotilavuutta, ja mikäli joku alkaisi olla suvereeni niin alkaisi kaikenlaiset puheet ja huhut. Olisiko helpompaa määrittää kuutiotilavuusrajan sijasta esimerkiksi että sylinterin kanavat pitäisi olla alkuperäisellä valupinnalla ja että nokka-akselin & venttiilien tulisi olla vakio? Nämä (pl. venttiilit) olisi tarvittaessa pienellä työllä valvottavissa mikäli epäilyksiä syntyisi? Samaan syssyyn vielä rajoitus läppärungon/kaasarin koosta, joka voisi olla vaikka se 42mm. Vai minkä kokoista esmes Raptorista löytyy? Outlawin 525 KTM:ssä taitaa olla 39mm, ja Predatorissa 42mm. Tällöin saataisiin pidettyä viritysaste suht järkevänä, jolloin myös koneiden kestävyys ja tasaväkisyys pysyisi järkevänä. Eli ei tarvitsisi lähteä siihen joka kisaan kone uusiksi rumbaan josta aiemmin mainitsit, ja kulut pysyisivät maltillisina. Ehkä hieno visio olisi että tuollaisella normi laitteella voisi työntää koko kauden läpi avaamatta mottia. Toki jos aletaan miettimään että kuutiotilavuus olisi vapaa, niin Raptorin 700:seen saa kyllä aika julmaa big borea
Tällä hetkelläkin on tuo qrf450cc cup mennyt ns. herrasmies säännöillä ja kaverit luottavat että kuutiot ovat ainakin suurinpiirtein sovituissa, eikä tuosta ole mitään nurinoita kuulunut.
fr0z
6WD
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2011 21:37
Mönkijä:: Outti 800 Xt
Viesti:

Re: 2013 SM Jäärata

Viesti Kirjoittaja fr0z »

Kiva kuulla että homma toimi! Tuo kertoo yleensä hyvästä hengestä lajin sisällä!
Seurataan qrf-keskustelua jahka tunnarit hyväksytään. :mrgreen:

edit: nehän tulikin samantien paluupostissa.
Dinli seikkailee lumimaassa -> http://www.youtube.com/watch?v=lfsS8Ka7YZg
Vastaa Viestiin