Sivu 1/2

Tehoputkesta

Lähetetty: 23 Loka 2006 17:45
Kirjoittaja rugeri
Jos ottaa vakio äänenvaimentajan pois niin että jää pelkkä putki niin eikös näin voi testata että kannattaako tehoputki ostaa? Eli periaatteessahan näin näkee onko teharista hyötyä onhan siinä tietty paljon kovempi ääni ilman teharia mutta näkee ainakin miten liikkuu. Eikös näin? Vai olenko väärässä? :shock:

Lähetetty: 23 Loka 2006 18:07
Kirjoittaja dexta
Eipä välttämättä. Tehoputkien virtaukset ja vastapaineet on pitemmälle suunniteltu ja mietitty kuin vakioputkissa.

Lähetetty: 23 Loka 2006 21:30
Kirjoittaja Spin
Niin siis sehän ois sitten slipari, eikä koko putki. Eli lienee sliparin vaikutuksesta kyse ?

Lähetetty: 24 Loka 2006 15:11
Kirjoittaja motocoyote
dexta kirjoitti:Eipä välttämättä. Tehoputkien virtaukset ja vastapaineet on pitemmälle suunniteltu ja mietitty kuin vakioputkissa.
Jeh, paitsi että nelitahtivehkeissä vastapaineita ei tarvita eikä haluta. Ykspyttysissä nelareissa riittää suurinpiirtein ku putki ei ahdista..
Turbovehkeet on sitte eri asia, sama mitä, kunhan tarpeeksi isoa rööriä ja useampisylinterisissä nelitahtisissa pitää sitte mitottaa ensiö ja toisioputket halutun optimaalisen toiminta-alueen mukaan, jotta kaasupulssit tulevat oikeaan aikaan ja "imevät" muista sylintereistä pakokaasut poikkeen :wink:

joo

Lähetetty: 24 Loka 2006 18:39
Kirjoittaja rugeri
Spin: Eli sliparista kyse. Eihän noita wileycon värkkejä saa edes koko putkistona? (Kai?)

Lähetetty: 24 Loka 2006 19:26
Kirjoittaja BLADEMAN
Kyllä noita wileyconia saa koko putkistona.

ai...

Lähetetty: 24 Loka 2006 19:29
Kirjoittaja rugeri
mistä?? Eipä taida paljo tehariin panostaa eikai se sentään tehoo tuo niin et huomais..

Lähetetty: 24 Loka 2006 19:36
Kirjoittaja Marco71
motocoyote kirjoitti:
dexta kirjoitti:Eipä välttämättä. Tehoputkien virtaukset ja vastapaineet on pitemmälle suunniteltu ja mietitty kuin vakioputkissa.
Jeh, paitsi että nelitahtivehkeissä vastapaineita ei tarvita eikä haluta. Ykspyttysissä nelareissa riittää suurinpiirtein ku putki ei ahdista..
Turbovehkeet on sitte eri asia, sama mitä, kunhan tarpeeksi isoa rööriä ja useampisylinterisissä nelitahtisissa pitää sitte mitottaa ensiö ja toisioputket halutun optimaalisen toiminta-alueen mukaan, jotta kaasupulssit tulevat oikeaan aikaan ja "imevät" muista sylintereistä pakokaasut poikkeen :wink:
Paitsi etta myos yksisylinteriset ovat erittain tarkkoja tuosta pakoputkesta. Pakoputkella saa helposti hukattua 5hv tai parhaassa tapauksessa myos lisattya. Liian isokaan ei siis ole hyva. Tama ei ole mutua, vaan ihan testattua. Teimme 450R:aan 13 erilaista alkukayraa ja aanenvaimentajaa ja erot olivat todella suuria.

Lähetetty: 24 Loka 2006 20:33
Kirjoittaja ducati
Marco71 kirjoitti:
motocoyote kirjoitti:
dexta kirjoitti:Eipä välttämättä. Tehoputkien virtaukset ja vastapaineet on pitemmälle suunniteltu ja mietitty kuin vakioputkissa.
Jeh, paitsi että nelitahtivehkeissä vastapaineita ei tarvita eikä haluta. Ykspyttysissä nelareissa riittää suurinpiirtein ku putki ei ahdista..
Turbovehkeet on sitte eri asia, sama mitä, kunhan tarpeeksi isoa rööriä ja useampisylinterisissä nelitahtisissa pitää sitte mitottaa ensiö ja toisioputket halutun optimaalisen toiminta-alueen mukaan, jotta kaasupulssit tulevat oikeaan aikaan ja "imevät" muista sylintereistä pakokaasut poikkeen :wink:
Paitsi etta myos yksisylinteriset ovat erittain tarkkoja tuosta pakoputkesta. Pakoputkella saa helposti hukattua 5hv tai parhaassa tapauksessa myos lisattya. Liian isokaan ei siis ole hyva. Tama ei ole mutua, vaan ihan testattua. Teimme 450R:aan 13 erilaista alkukayraa ja aanenvaimentajaa ja erot olivat todella suuria.
Pitää täysin paikkansa putkella ja putkella on paljonkin eroa yksi mukisessa moottorissa. Oikein mitoitetulla pukella, ilmasuodattimella ja kaasuttimen säädöillä saadaa aika paljonkin tehoa irti vakio koneesta. Pelkällä putken vaihdolla saa vain tehon laskun aikaan.

Jos teoriassa asiaa pohdiskelee, niin putken tilavuus (halkaisija, pituus), käyrien muoto ja mahdolliset kollektorit ovat ne merkitsevät tekijät tehon kannalta. Ja tietenkin putki vaikuttaa sinne ruokintapuoleen...

Lähetetty: 24 Loka 2006 21:13
Kirjoittaja vp
http://www.atvrideronline.com/features/ ... to_08.html

tuolla on jammun mittaustuloksia eri slipareilla.

Ei nyt muistu mieleen sivu missä on susukin ltz400 mönkkärillä testattu kymmenkunta kokoputkistoa. 3.3hevosvoimaa oli saatu parhaalla lisätehoa 7750 kierroksella. 2hevosvoimaa samaisella yoshimuralla minkä minäkin ostin,tosin 1050 kierrosta isommalla kierrosmäärällä mitä vakiolla. 34hv maksimiteho!! Teoriassa jos kuutioita kasvattaa 10 %,niin teho lisääntyy saman verran,melkeinpä puolet halvemmalla...

Lähetetty: 25 Loka 2006 00:34
Kirjoittaja Marco71
vp kirjoitti:http://www.atvrideronline.com/features/ ... to_08.html

tuolla on jammun mittaustuloksia eri slipareilla.

Ei nyt muistu mieleen sivu missä on susukin ltz400 mönkkärillä testattu kymmenkunta kokoputkistoa. 3.3hevosvoimaa oli saatu parhaalla lisätehoa 7750 kierroksella. 2hevosvoimaa samaisella yoshimuralla minkä minäkin ostin,tosin 1050 kierrosta isommalla kierrosmäärällä mitä vakiolla. 34hv maksimiteho!! Teoriassa jos kuutioita kasvattaa 10 %,niin teho lisääntyy saman verran,melkeinpä puolet halvemmalla...
Kukaan ei varmasti sano etta pelkka putken vaihto tekee autuaaksi, vaan kokonaisuus pitaa olla kunnossa. Jos kasvattaa kuutioita, on putkeakin syyta muuttaa sita vastaavaksi. Samoin pakoputken kohdalla ratkaisevia tekijoita on muitakin kuin pelkka huipputeho. Tarkein tehtavahan silla on aanen vaimennus. Sen jalkeen kaikki muu eli miten saadaan paras suorituskyky laitteelle halutuilla aanitasoilla. Pelkalla huipputeholla ei tee mitaan, jos laite on alhaalta ihan hengeton.

Lähetetty: 25 Loka 2006 00:55
Kirjoittaja MikaR
Marco71 kirjoitti: Tarkein tehtavahan silla on aanen vaimennus.
Juu, jep jep :)

Minä ainakin olin ajatellut pakoputkiston tärkeimmäksi tehtäväksi: johtaa kuumat palamiskaasut turvallisesti pois sylinteristä :)

Sen jälkeen loput, mitä marco71 kertoi :D

Lähetetty: 25 Loka 2006 02:14
Kirjoittaja Marco71
meura kirjoitti:
Marco71 kirjoitti: Tarkein tehtavahan silla on aanen vaimennus.
Juu, jep jep :)

Minä ainakin olin ajatellut pakoputkiston tärkeimmäksi tehtäväksi: johtaa kuumat palamiskaasut turvallisesti pois sylinteristä :)

Sen jälkeen loput, mitä marco71 kertoi :D
Eikos ne tulis sielta pois ilman putkeakin. :lol:

Lähetetty: 25 Loka 2006 09:53
Kirjoittaja vp
Jos lähtökohtana on joku tällainen pienempimoottorinen,niin mittaustulosten perusteella yrittäisin keksiä jotain muuta,kuin tuo putkiviritys. Ei se paha ääni oo kenenkään etu.

Lähetetty: 25 Loka 2006 10:54
Kirjoittaja motocoyote
ducati kirjoitti:
Marco71 kirjoitti:
motocoyote kirjoitti: Jeh, paitsi että nelitahtivehkeissä vastapaineita ei tarvita eikä haluta. Ykspyttysissä nelareissa riittää suurinpiirtein ku putki ei ahdista..
Turbovehkeet on sitte eri asia, sama mitä, kunhan tarpeeksi isoa rööriä ja useampisylinterisissä nelitahtisissa pitää sitte mitottaa ensiö ja toisioputket halutun optimaalisen toiminta-alueen mukaan, jotta kaasupulssit tulevat oikeaan aikaan ja "imevät" muista sylintereistä pakokaasut poikkeen :wink:
Paitsi etta myos yksisylinteriset ovat erittain tarkkoja tuosta pakoputkesta. Pakoputkella saa helposti hukattua 5hv tai parhaassa tapauksessa myos lisattya. Liian isokaan ei siis ole hyva. Tama ei ole mutua, vaan ihan testattua. Teimme 450R:aan 13 erilaista alkukayraa ja aanenvaimentajaa ja erot olivat todella suuria.
Pitää täysin paikkansa putkella ja putkella on paljonkin eroa yksi mukisessa moottorissa. Oikein mitoitetulla pukella, ilmasuodattimella ja kaasuttimen säädöillä saadaa aika paljonkin tehoa irti vakio koneesta. Pelkällä putken vaihdolla saa vain tehon laskun aikaan.

Jos teoriassa asiaa pohdiskelee, niin putken tilavuus (halkaisija, pituus), käyrien muoto ja mahdolliset kollektorit ovat ne merkitsevät tekijät tehon kannalta. Ja tietenkin putki vaikuttaa sinne ruokintapuoleen...
Jep, on yksmukinenki tarkka putkesta, jos liian suuren laittaa niin pakokaasujen virtausnopeus tippuu ja jos liian pienen niin sitte se ahistaa. Mutta verrattuna esim. ykspyttyseen 2-tahtivehkeeseen, yksmukinen nelari ei ole ollenkaan tarkka putkesta :lol:
Ja usein riittää kun vaihtaa äänenvaimentimen vapaammin virtaavaan, on yleensä tuo vakioputki mitoitettu kuitenkin sen verran hyvin..
Valitettavasti mulla ei ole tiedossa mitään laskukaavaa yksmukisen putken mitoittamiselle. Ehkä vois onnistua jotenkin soveltaa noita nelisylinterisen laskukaavoja...

Edittiä: Tietysti, vakioputki heittää "toimimasta" kun laitetaan tiukempaa nokkaa, porttaillaan kantta, vaihdetaan isompia venttiileitä jne, mutta jos puhutaan suutinsarja "virityksestä" niin luulis vakioputken riittävän ihan hyvin :)