Tässä pieni matkakertomus.
(Älkää välittäkö kirjoitusvireihstä ja ajatuskatkoi sta).
Eli. Torstaina heti aamulla vielä Kone-Saariselle käymään ja poijaat sääti venttiilien välykset. Alatukivarren pultti oli poikki, jonka vaihtoivat myös.Vanhan pultin pätkän olin kaivanut ed.yöllä vastakierretapilla valmiiksi pois. Alla ovat uudet IPT Mud Lite renkaat ja edessä uudet ITP alumiinivanteet. Taakse piti tulla myös, mutta maahantuojalla ei kuulemma ole. Tulevat myöhemmin.
Vivarosta poistettiin hyllyt ja työpöytä. Pestiin auto sisältä ja päältä. Rakennettiin vesivanerista 50 cm korkea sokkeli ja sen päälle koko takaosan kokoinen pohjalevy sitten patjat. Sokkeli sen takia, että sinne sai sulloa kaikki kamat, kuten kylmälaukku, läppärit 2 kpl, matkalaukut ja tietysti grilli ja kaasupullo.
http://www.lukkomestari.1g.fi/kuvat/Lap ... JPG/medium
Perään Aisapojilta saatiin iso kapellikärry, jonne kömpijät ja bensat.
Kiitos Aisapojat Oy:lle.
Kun "morsiuskammari" oli valmis ja autossa kaikki tarvittavat tavarat matkaa varten, kuuden maissa lähdettiin. Käytiin vielä kaupassa ja matka kohti Lappia vihdoinkin alkoi. Orituvalle pysähdyttiin syömaan ja tankattiin auto, mutta kauhia jono burgeritiskille ajoi satunnaiset mönkkärimiehet eteenpäin.
Ohi Jyväskylän ja Laukaalla pysähdyttiin haukkaamaan kevyesti. Seuraava pysähdyspaikka Viitasaaren ABC ja kohti Oulua. Ouluun asti ei ajettu, vaan koska aikaa oli runsaasti, pysähdyttiin Vaskikelloon nukumaan kunnon yöunet. 6 tuntia unta kaaliin ja aamulla Vaskikelloon aamukahville. Vivaron "morsiuskammio" toimi moitteetomasti. Hyvä oli kölliä josusipatjalla.
http://www.lukkomestari.1g.fi/kuvat/Lap ... JPG/medium
Oulussa kävimme Biltemasta ostamassa Kimmolle vetoliinan ja verkkolaturin kylmälaukkua varten. Vivarossa on 1000W invertteri ja traktorin akku ruokkii sitä oman auton akun ohella. Bilteman verkkolaturi toimi tasan tunnin. Roskiin.
Tankattiin ja tehtiin miitinki ATC:n kanssa Teemun korjaamolle. Kiitos pojille kahvista ja suklaasarvista. Oli tosi mukava nähdä hemmoja pitkästä aikaa. Kangasniemellä viimeksi. Naamoja en edes muistanut, mutta onneksi Kimmolla parempi pärstämuisti. Samalla LS-Motsors teki tarjoukset kahdesta Pollesta sellaiseen hintaan, että soiteliin vielä tänäänkin ja huomenna palataan vielä asiaan.

Terveisiä Ouluun.
Oulusta matka jatkui Ranualle, jossa pitzat naamaan sekä käytiin paikallisella mönkkärimyyjällä notkumassa.
Ensimäiset porot tiensivussa. Komeeta.
Raajärvi oli sitten edessä jotain siinä klo. 17:00 aikoihin. Karu kaivosmaisema ja perkeleesti pölyä ja taas lisää pölyä. Kaivettiin pelit kärrystä ja katso. Kömpijät aivan helvetillisen pölyn peitossa. Kärryn pressun ja pohjalevyjen välistä viimeisen 30 km aikanan tonni pölyä kärryyn.
http://www.lukkomestari.1g.fi/kuvat/Lap ... JPG/medium
Onneksi oli pesupaikka, jossa viruteltiin pelit kiiltäviksi lähtölipun alle. (Paskasiksi ne kuitenkin tuli, mutta silti

)
Perjantai-iltaa vietettiin grillaten ja "tuunaten" kömpijöitä. Sitten ilmoittautuminen ja katsastus. Kömpijät jätettiin yöksi niille varatulle paikalle. (Paikalla oli hieno ranskankielinen nimi, jota en osaa kirjoittaa)
http://www.lukkomestari.1g.fi/kuvat/Lap ... JPG/medium
Ihan muutama kylmä lonkero ja olut

meni, mutta sitten nukkumaan.
Herätys 06:30 ja aamupala autolla. Klo 8:00 saatiin tiekirjat sekä GPS koordinaatit. Rasteja 200 kpl pari tuntia hakattiin lukemia läppärille ja siirrettiin Quest:iin. Toimii.
Klo 10:30 ohjaajakokous. Sääntöjä selvennettiin. Kaikki Ok.
Klo 12:00 sitten ruutulippu lävähti. Lähtö tapahtui porttaatain. Olimme ekassa lähdössä. Ajoimme Raajärventietä muutaman kilometrin ja gepsi näytti yhden rastin muutaman sadan metrin päässä metsässä. Tieltä pois ja helppoa kangasmetsää edessä. Sitten Suonlaitaan. Varovasti peli suohon ja sehän kantaa. Suorastaan kuivaa. Lakkoja aivan älyttömästi. yritin niitä väistellä, mutta ei siitä mitään tahtonut tulla. Sitten eka pehmeä paikka. Mude Lite piti, mutta uusi Kenda vajosi. Kimmo suossa. (Todettakoon että Kimmo ajoin jo minun painamaa jälkeä). Vinssi kiini ja matka jatkui. Eka rasti oli tosiasia. Yes. Yhden pisteen rasti.
http://www.lukkomestari.1g.fi/kuvat/Lap ... JPG/medium
Siitä sitten järjestyksessä rastej nappaamaan. Välillä pelit stoppiin ja maisemia ihailemaan ja voimajuomaa juomaan. Lakkoja syötiin välillä.
Sitten tuli ekat oikein pehmeät urat. Jumissa oli useampi maasturi. Mönkkärille helppo pala. Letkasta ohi. Rastit bongattiin ja pisteet kotiin.
http://www.lukkomestari.1g.fi/kuvat/Lap ... JPG/medium
Unohdin mainita, että kisassa oli tietenkin mukana maastureita useampaa eri sarjaa. Melkomoisia pelejä kaikki tyyni.
Matka jatkui ja kello kaksikymmentäkaksi reikäreikä lähetyi, eli mönkkäreiden pakollinen neljän tunnin tauko. Olimme jo noin klo. 19:00-20:00 keskuksessa syömässä ja päätimme vielä hakea keskuksen lähellä olevia rasteja.
Eka oli tien vasemmalla puolella oleva lammikko. Eka rasti 177 oli helppo,
http://www.lukkomestari.1g.fi/kuvat/Lap ... JPG/medium
mutta seuraava rasti 176 oli jo kosteampi.
http://www.lukkomestari.1g.fi/kuvat/Lap ... JPG/medium
Siitä pisteitä 10.
Rastille 175. Veden pinnassa oli kerros vesiheinää tai jotain. Sitten vettä tuntui oleva aivan tarpeeksi heinäkerroksen alla. Mud Lite:t kahmoi paskaa ja vei peliä eteepäin. Rasti tuli kohdalle ja velloi ylös alas. En uskaltanut pysähtyä, vaan jatkoin samaa uimista vastarannalle. Ja Hups. Ruohomatossa oli aukko ja Polle kyljelleen. Polvi sai vähän kipeää ja kaikki tavarat etukannen alla uivat. (Ensiapulaukku on jo roskiksessa).
Pelin koko oikea puoli pinnan alla ja kiljumaan Kimmolle, että aja mönkkäri tälle puolelle ja tule jumalauta vinsaamaan mut pois. Kimmo ajoi suht kuivasta yli, mutta. Sinne se jäi. Molemmat rapakossa. Sain kuitenkin konkattua oman vinssin köyden esiin ja puuhun kiinni. Mopo ylös ja kuiville. Kimmo pääsi myös omin avuin rannalle ja kaikki hyvin. Polvi kuin kakkosnelonen. Yhtä jäykkä.
Ajelimme helpot rastit ja sitten järjestäjän keltainen maasturi pysäytty meidät, ja ehdotti hakemaan rasteja 191 josta 10 pistettä ja rastia 193 josta 20 pistettä. Olimme ne ohittaneet, ettei meitä varten tänään. Ehkä huomenna.
No. Järjestäjällä yllykkeenä ulkomaalainen TV-kuvausryhmä ja Kaikkosen ja Kimmon naamat telkariin jossain päin maailmaa. Siispä päin seikailua.
Ekana rasti 191. Se meni mallikaasti.
http://www.lukkomestari.1g.fi/kuvat/Lap ... JPG/medium
Sitten kohti rastia 193. Vettä jo huomattavasti enemän, kuin edellisessä. Päätin peruuttaa kuivemalta osuudelta rastin alle. Rasti riippui ilmassa köyden varassa, kuin edellisessäkin.
Peruutin ja sitten pinnalla näkyi Pollen takaboxi, stongavalo ja nokalla oleva sammutin. Koneet seis. Taas huudettiin Kimmolle, että tee nyt jotain. Kaadu edes. Heitin ranalle vinssinnarun, jonka kimmo kiinnitti puuhun ja Warn toimi veden alla loistavasti. Pitkä starttaus ja kone käy kakoen. Taas kaikki hyvin, mutta hieman ajokamppeet märenpänä.
Toivottavasti kuvausryhmä sai mita halusi. Hauskaa oli.
Pelit yöksi järjestäjän varaamaan paikkaan ja uimaan.
Kevyttä grillausta. Pari olutta tai lonkeroa juojasta riippuen.
Nukkumaan.
Klo. 02:00 oli lupa jatkaa matkaa, mutta satunaiset mönkärimiehet vetivät hirsiä morsiuskammiossa klo. 03:00 asti. Sitten aamupala ja matkaan.
Rasteja napattiin mukavaan lepoisaan tahtiin.
Tultiin kapealle suokaistaleelle, jossa oli rasti keskellä suota. Jälkiä oli rastin ympärillä joka suunnasta. Vinsattu oli autoja. Parin kolmen metrin päähän rastista pääsi kapeaa maakaistaletta pitkin mönkärillä. Minä etunenässä ja kevyt lipsahdus ja taas peli kyljellään suossa, mutta nyt tosi tiukassa.
Härpäkkää vedettiin Kimmon vinsillä taaksepäin kohti kuivaa maata. Joka metrillä peli kaivautui oikealta kyljeltään syvemälle mutaan.
Tunnin verra sitä kaivettiin lapiolla ja vinssattiin lähemmäksi kovaa maata.
Lopulta kone kuivilla. Ja paksussa ravassa. Lapiolla suuremat pois ja matka jatkuu kohti maalia.
Ajoaika päättyi klo. 12:00 sunnuntaina ensimäisen portaan osalta, mutta taas matkaajat olivat syömassa jo klo. 09:00 aikaan ja päättivät jätää kisan siihen. Pisteet laskettiin ja toimitettiin kisatoimistoon kameran muistikortin kanssa. Muistikortilta järkkärit latasivat ratsikuvat omalle läppärille tarkistusta varten.
Emme jääneet palkintojenjakoon, sillä meikäläiset auttamatta "turistiluokassa" muihin nähden.
Koneet kärryyn ja kotia kohti. Kaikki hyvin, loppu hyvin.
Meikäläinen nukkumassa morsiuskammiossa suurin piirtein
koko kotimatkan. Teräsmiäs Kimmo puikoissa suuriman oasan paluumatkasta.
Kotona maanantaina klo 02:00 ja nukkumaan taas.
Kiitos järjestäjille todella mukavasta ja hyvin toimivasta kisasta.
Se on jo Kimmon kanssa päätetty, että 2007 ollaan mukana.
Kiitos.
Ps. Pieni video matkatunnelmista tulossa ja pari valokuvaa Kimmon fotolaitteesta.