PariUraa Raajärvi 2023-2

Kerro ajomahdollisuuksista täällä.
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10873
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

PariUraa Raajärvi 2023-2

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Raajärvellä ajetaan taas ja kutsu ulkona:

https://www.pariuraa.fi/wordpress/?p=3700

Raajärvi, syksy, jänkä, adventure ja kaikki. 22-26. marraskuuta 2023

Suomen lappi tarjoaa taas parastaan ja kutsua pukkaa syksylle 2023. Raajärvellä voi ajaa isoimmilla sarvi- tai rattiohjatulla laitteella tai sitten vakiokuntoisella mönkijällä. Ainoat vaatimukset on seikkailumieli ja huolletut koneet. Täällä pärjää vakiolaitteella, kunhan se on varustettu pohjapanssarilla ja vinssillä. Renkaina vakiot riittää, kunhan nappulaa on reippaasti jäljellä. Maastot on poikkeuksellisen hienot, valoisaa rajallisesti, joten valot on hyvä olla kunnossa. Ajoaluetta on sellaiset reippaat 16000 hehtaaria. Siinä on kaikille ajamista. Myös Adventure-tyyppiselle ajamiselle löytyy loputon määrä hiekka- ja metsäautotyyppisiä teitä ja päivän aikana kerkeää Pyhälle, Luostolle, Sodankylään, Sallaan, Posiolle tai Suomulle. Vain mielikuvitus on rajana. Henkilökohtaisesti olen jo kolmena edellisenä vuonna ajanut adventurea ja on ihan huippua.

PariUraa Raajärvi 2023-2

Aihe: PariUraa Raajärvi ajotapahtuma

Aika: 22 – 26.11.2023

Paikka: Raajärven vanha kaivoskylä, Kaivostie 100, Kemijärvi

https://asiointi.maanmittauslaitos.fi/k ... :100%7D%5D

Majoitus: Vanha Kaivoskylä, siistissä sisätilassa useamman hengen yhteismajoituksessa.

https://www.mainari.fi opastaa tarkemmin tapahtumapaikan majoituksen luonteen ja ulkoasun.

Yöpymisvarusteena ei tarvita makuupussia, kaikille on lakanat.

Hinnat löytyvät viestin lopusta taulukkona

Jos halua tulla asuntoautolla / vaunulla, niin hinnat ovat samat. Samaan rahaan saa käyttösähköä vaunuun, mutta lämmitys pitää olla omasta takaa. Muista ottaa mukaan oma, pitkä jatkojohto. Ainakin 50 metrinen pitää olla.


Reitti:

Maastoon tehdään reittejä, joita seurataan GPS:ää hyväksikäyttäen. Reitit jaetaan etukäteen sähköpostilla osallistujille.

On erityisen tärkeää, että seurataan joko jälkeä tai pysytään näkyvällä uralla. Maastossa on valvontaa. Viimeisen vuoden menneet mainiosti ajojen suhteen nappiin ja ajolupa on taas saatu, joten pidetään siitä kiinni!


Ajoalue on noin 18 x 9 km. (16200 ha) Ajoalueen sisällä tulee ajaa vain teitä, uria ja polkuja pitkin. Niitä on maastossa satoja, ellei itse asiassa jopa tuhansia kilometrejä, joten valinnanvaraa on kaikenlaiseen ajotyyliin. Matkalla on suota ja kivikkoa, polkua ja tienpohjaa. Päiväajomatkat tulevat olemaan n. 10 – 250 km vauhdista ja valitsemastaan maastosta riippuen. Jotkut ajavat jopa vähemmän ja nautiskellen. Alueen sisään sijoittuva Matoharjuntie ja itse Matoharju on suljettu Idästä lähestyttäessä n. 4 km matkalta. Läntinen osuus on luvallinen.


Karkea aikataulu:

13.11.2023 klo 19:00 on virtualinen ohjaajakokous. Klikkaa linkkiä ja tule Teams kokoukseen kuuntelemaan ja keskustelemaan viimeiset kuulumiset tapahtumasta. Tämä sessio on pakollinen niille jotka eivät tule Torstai-aamun ohjaajakokoukseen paikanpäälle. Klikkaa tästä kokoukseen– Click here to join the meeting

Keskiviikko

kokoontuminen iltapäivän / illan aikana. Mainarin maastoissa saa ajaa ensimmäiset ajot. Paikan isäntä opastaa alueet

majoittuminen 2-8 hengen huoneisiin. Kaikille toimitetaan lakanat. Ei tarvitse pakkaa makuupussia

iltapala ja sauna

Torstai-Lauantai

Aamiainen aikaisin ja ohjaajakokous Torstaina klo 09:00 ja Mönkijöiden katsastus heti ohjaajakokouksen jälkeen. Ota esille sammutin, puunsuojaliina, sekä ensiapulaukku. Tämä nopeuttaa katsastusta.

Liikkeelle partioittain

Seikkailua alueella

Ruokailu ajopäivän aikana omatoimisesti, omilla eväillä.

Päivällinen alkuillasta.

Sauna illalla

Sunnuntai

aamiainen aamulla aikaisin Liikkeelle partioittain, jos on halukkaita. Huomattavasti suurempi oman ryhmän vastuu, sillä ajajia vähemmän.

Tapahtuman hintaan siis sisältyy majoitus ja osa muonituksesta. Muonituksesta pidetään huolta aamiaisen ja illallisen puitteista, mutta lounas hoidetaan omatoimisesti maastossa. Positiivisena muistutuksena, että Mainarin ateriat ovat erinomaisen hyviä ja monipuolisia. Kaikkea löytyy ja aamiaisella pärjää pitkälle iltapäivään, mutta nälkäisimmät sitten tekee matkalle eväät tai paistaa makkarat merkityillä paistopaikoilla, jos saadaan lupa. Eväät voi ostaa myös Mainarista aamulla mukaan.

Majoitusrakennuksen läheisyydessä on mainiot saunatilat, jotka virkistävät mielen ja ruumiin päivän koitoksen jälkeen. Majoitusrakennusten välittömässä läheisyydessä on myös makkaranpaistomökki. Erittäin mainio paikka pidemmälle iltaa viihtyvälle sakille.


Ryhmät

Tapahtumassa tulee olla jokaisella, n.10 hengen partiolla vastaava ryhmänvetäjä. Ryhmänvetäjä huolehtii, ettei ajouria hankalissa paikoissa levennetä maastoon. Leventäminen on erityisen kiellettyä!!! Ryhmäkokoa ei kasvateta yli 10. Eli jos kaveriporukka on yli tämän, niin jako ryhmiin.

Partiot muodostuvat joko kaveriporukoista tai saman tyyppisestä ajosta pitävistä henkilöistä. Maksimi ryhmäkoko on 10, jotta ei olla liian isona ryhmänä liikkeellä ja siten mahdollisesti haitata muuta liikennettä alueella. Jokaisessa partiossa pitää olla vähintään yksi reitittämiseen pystyvä GPS ja sen käyttöön tutustunut henkilö, sillä alueelle voi eksyä helposti, mennä ajoalueen väärälle puolelle ja päivä saattaa venähtää turhan pitkäksi tai polttoaine loppua.

Matoharjuntie idästä n 4 km on ajokiellossa. Ei haluta häiritä paikallisia, jotka asuvat ajoalueella. Jaettavassa GPX-tietueessa on STOP-merkit tämän kohdalla. Muistutetaan myös, ettei itse Matoharjuun saa mennä ajamaan. Se ei kuulu ajoalueeseen ja on selkeästi merkattu kaikkiin materiaaleihin, joka jaetaan osallistujille.


Ajopäiviä torstai, perjantai, lauantai ja sunnuntai kokopäiväisinä koko alueella.

Matkalle sattuu monia pysähdyspaikkoja savuttajille, nälkäisille, janoisille (sans-alcohol) ym. muuten vaan taukoa tarvitseville. Viimevuotisiin ajoihin nojaten, ovat kaikki keinot tarpeen, sillä päivät olivat lennokkaita. Renkaita puhkesi ja syyläreitäkin hajosi, kun tikut menivät läpi. Ajovarusteet tulee olla kohdillaan, sillä voi olla kylmää, kuivaa tai märkää. Varatkaa siis kaikenlaista ajovarustetta mukaan ja useita kertoja. Ei meinaan kuivu yössä, jos kylmää ja märkää.

Navigaattoreina toimii mm. Gaminin laitteet ja vastaavat, jotka imaisee GPX-muotoisen tiedoston reiteistä. Myös mobiililaitteet toimii mainiosti. Karttoja ja reittejä tarjolla keskiviikko-iltana koko illan. Maastokarttoja saatavilla myös seuraavasta osoitteesta http://kartat.hylly.org Mobiililaitteissa ainakin Topo-GPS Finland toimii hienosti, mutta , Karttapaikka, Kartasto (iOS) jne toimivat myös. Tärkeintä on, että osaa käyttää laitettaan. Reitit jaetaan osaliistujille myös sähköpostilla etukäteen. Laitteisiin kannattaa ladata kartat on-line-käyttöön, sillä eteläosien mobiiliverkko on datan osalta kehno.

Ohessa listaa tarvittavista kamppeista/toimista matkalle. Muun muassa kypärä, lisäpolttoaine ja liikennevakuutus, sammutin 2kg tai 2 x 1kg, painevesipullo 2-3 l ja vinssi kaikissa ovat pakollisia, mutta muutkin varusteet ovat suotavia. Kun vinssaa puuhun kiinnittäen, on puunsuojaliinan käyttö PAKOLLISTA. Lisäksi ajomaastossa ajot ovat vain 4×4 laiteille, jossa riittävän karkeat renkaat. En lähde erittelemään mitään kokoja, mutta loppuun ajetut Original-renkaat eivät ole soveliaat.

2-4 vetoiset kilpipelit voi ajaa omana ryhmänään pitkin Etelä-lapin polveilevaan tiestöä. Nokkela löytää GPS:llä vaikka mitä. Kaksivetoiset eivät voi tulla maasto- ja suo-osuuksiin ajoalueella, sillä niillä ei maastossa pääse eteenpäin ja syntyy mahdollisesti ruuhkia.


Suositukset:

Kevyt lapio- Fiskars erinomaisen toimiva

Tulentekovälineet

Kunnossa olevat valaisimet

Työkaluja pienten korjausten / kiristysten tekoon

Huolletut laitteet

Polttoainetankki täynnä.

Vetoliina 5-10 metriä

Hinausköyttä ja vinssin jatkonaruja

Renkaanpaikkausvälineet: Kamelinpaskoja / Aerosolit sekä 12V kompressori.

5-10 litran varakanisteri, ettei bensapula yllätä.

Runsaasti juotavaa ja energiapatukoita jne. evästä.

Vessapaperia.

Pakolliset paperit ja varusteet jotka tarkistetaan:

Tieliikennevakuutus ja sen todistus

Kypärä, E-hyväksytty.

Ensiapulaukku jokaisessa mönkijässä mukana -> Tarkistetaan

Sammutin 2kg kaikissa mönkijöissä. 2x1Kg on hyväksyttävä -> Tarkistetaan

Vinssi

Puunsuojaliina -> Tarkistetaan


Osallistuminen: 100 ensimmäistä mahtuu mukaan.

Ilmoittautuminen: VAIN JA AINOASTAAN ilmo (ät) pariuraa.fi

Maksut: maksetaan tilille 13.11.2023 mennessä. Viestiksi maksussa osallistujien nimet

MUISTA OTTAA MATKAVAKUUTUS. PARIURAA EI PYSTY PALAUTTAMAAN MAKSUJA PERUUTUKSEN OSALTA, JOKA TULEE 13.11.2023 OHJAAJAKOKOUKSEN JÄLKEEN. OSA TAPAHTUMAKULUISTA MAKSETAAN TUOLLOIN JA RUOKAHUOLTO SUUNNITELLAAN HENKILÖKUNTAA MYÖDEN ILMOITTAUTUMISIEN POHJALTA.

Tilinumero: FI6382127710000292 ja saajana Mainari Oy

Tiedustelut: Heikki Hautala 040-7152000 tai ilmo (ät) pariuraa.fi

Pakollinen rekisteröityminen osoitteeseen ilmo (ät) pariuraa.fi siis vielä kertauksena ja siihen seuraavat tiedot ja nimenomaan tässä järjestyksessä:

Nimi:
Katuosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Konetiedot:
GSM-numero:
Syntymäaika:
Email:
Tapahtumapaketti: laita tähän tapahtumapaketin numero
Kuva
Jokaisesta osallistujasta tulee täyttää oheinen tieto ja tässä samassa muodossa. Yhdellä sähköpostilla voi osallistua useampikin, mutta samassa muodossa kaikki osallistujat erikseen ja peräkkäin.

Tervetuloa taas kerran Raajärvelle.

Tapahtumamestarinne, Heikki Hautala
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress