Ajotapahtumien videointi ja kuvaus

Kerro ajomahdollisuuksista täällä.
martti
2WD

Viesti Kirjoittaja martti »

olisko siinä jhotain ajatusta että saataisiin jatkossa yhdistettyä useamman kuvaajan otokset yhdistettyä jouhevaksi kuvakerronnaksi jotta lopputulos olisi kohtuullisen hopeatempoinen esitellen nimenomaan "high-lights'it" tapahtumasta. Se tietysti vaatii useamman kuvaajan yhteistyön niin etu- kuin myös jälkikäteen jotta kaikki asianosaiset (kuvaajat) ovat lopputuloksen tyytyväisiä.

JJ:llä näyttäisi olevan sekä kalustoa, ammattitaitoa että levytilaa ko hankkeen toteuttamiseen.

Kuten V-TWS materiaalista on käynyt ilmi, meikäläisen olisi "ehkä" syytä keskittyä siihen dokumentointipuoleen ja jättää nänä jumissa olemiset hieman vähemmälle :oops: :oops: :oops:

Esitän että voisimme hieman kehitellä ajatusta eteen päin tässä kevään kuluessa. Samalla voisimme antaa itse kullekin aikaa myös ajamiselle jotta ei yhden ihmisen tarvitse ihan koko aikaa olla kamerakädessä nautiskelemassa muiden taiturimaisista ajosuorituksista,

Jatkammeko pohdintoja......???????

/martti

PS: multa löytyy myös ihan hyvä digiDV videokamera ja ihan kohtuullinen digijärkkäri kalustosta sen myy-pokkarin lisäksi (millä viime tapahtumassa kuvasin) ja kaiken tuon lisäksi myös editointikalusto niin kuville kuin videoillekin löytyy

Ajatuksia ja kommentteja odotellen........................................... :lol: :)
****Constantem decorat honor!!****
juniorijussi
Tracks
Mönkijä:: Honda Foreman 500 Fe 2012
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juniorijussi »

Heitänpä nyt oman kommenttini martin ehdotuksiin. :D

Ensinnäkin on tosi suotavaa ,että monet kömpijäkaverit pitäisivät kameraa taskussa, jos sellainen on niin voisivat silloin tällöin kuvata kun mainio tilaisuus tulee.
Kaikenlaisissa tapahtumissa sitä on jo tullut oltua mukana ja olen huomannut ,että digikameroita alkaa olemaan jo jokaisella taskussa ja näin saamme valokuvia ja videoita sieltä täältä.Itse en ole naama värkiltäni mikään kuvauksellinen joten viihdyn mainiosti kameran takana ,mutta en toki suutu jos kuvaankin joskus joudun.

Nykyään kaikilla alkaa olemaan jos jonkunlaisia kuvablogeja ja siellä on valokuvia iskareista hautajaisiin ja sehän toki aiheuttaa pään vaivaa kaikille ,jotka haluavat kyseisistä tapahtumista katsoa kuvia.Itsekin aikoinaan innostuin kuvaamaan vaikka mitä ja jonkin verran opetellut tekemään videoita ,mitä nyt näillä vanhoilla romuilla pystyykään.Sitten sain kuningas ajatuksen ,että alan keräämään mönkijätapahtumista valokuvia ja videoita aina kun vaan on mahdollista ja näin sivuilta löytyy jonkin verran materiaalia.Toki enemmän niistä joissa itsekin olen ollut mukana , mutta ilman muuta muidenkin tapahtumien kuvia.Koko sivujen toimintani on vapaaehtoista ja maksaa jonnin verran ja sponsoreita ei ole joten jatkan harrastus pohjalta.
(Veli-Pekan sivuille muuten saa pyydettäessä kuvabloginsa linkin jotta kaikki löytäisivät mönkijäkuvia sitä kautta.)

Se tapahtumissa yleensä on ollut ongelmana ,että ajetaan koko päivä lusu tiskissä ja aikaa ei kerta kaikkiaan ole kuvaamisiin tai tilanteiden lavastamisiin.Silloin joutuu kesken ajamisen hyppäämän reitin sivuun ja ottamaan hätäisiä ja suttuisia videon pätkiä tai heikkolaatusia kuvia.Sitten kuitenkin 99% mönkijä kansasta tykkää katsella valokuvia koneista ja ajoista ja tietenkin myös videoita.Nyt kun materiaali on heikkolaatuista ei siitä pysty oikeen hääviä tekmään :oops: Tiedän tasan tarkkaan palautteista ja jutusteluista ,että porukka haluaa nähdä omia kuvia laitteista ja videoita ajamisistaan.Mukava näyttää kotona mammalle ,että katso kuka tuolla menee.. :lol:

Tämä on se piristysruiske mikä on minut saanut kuvaamaan ja tekemään videoita.Halu kerätä "digitaalista selluloidia" niin kuin roosa sanoo.

Harmittaa tosiaan kun videon materiaali ei aina ole sitä nopea tempoista ,mutta tiedän että ihmiset tykkäävät katsoa muun muassa "jumipaikkoja" koska niitä katsellessa oppii kun huomaa muiden tekemät virheet.Samoin myös vaara elementit huomaa.

Suurimmalla osalla porukasta on käytössä skype tai messenger jolla voi lähettää tapahtuman materiaalia sovittaessa kullekin henkilölle ,että laitatko näkyville jne... Mulle on aikas harvoin tullut ,joten olen itse kyhännyt omista kuvistani aina jotain pientä.Tykkään älyttömästi tehdä videoita ,jotka kestävät jokusen minuutin ja videossa on asiaa laidasta laitaan.Itse en henkilökohtaisesti pidä semmoisista videoista jotka ovat kooltaan jonkun 50mt ja kestävvät 3 minuttia ja videossa vaan kuvat välkkyy ja ei tiedä että mit on oikein tapahtunut.Hyvä esimerkki on joku amerikkalaisen elokuva esttely..Kauhee meteli ja pätkä sieltä toinen täältä.Sitten on pää sekasin että täh.. :shock:

Loppukaneettina totean ,että olisi kiva tehdä video jossa on paljon huumoria,itse ajoa ja vaikka valokuviakin joukossa hyvän musiikin kanssa..(itse en ole vielä onnistunut)

Martin edotus herätti päänuppini joten päätin avautua :lol: :Hangman:
Ei muuta kuin lisää keskustelua ja modet voisivat tehdä tästä vaikka oman topicin Esim.....Tapahtumien videointi ja valokuvaus!

Kuvauksellisin terveisin Jussi :D
Viimeksi muokannut juniorijussi, 20 Maalis 2007 09:32. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Linhai CUV 800 4x4 Perkins Diesel 2016
Honda Foreman 500 2012
Koheltaja
Koheltaja (r)
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Aihe on todella hyvä joten siirsin sen omaksi aiheeksi :wink:
Kylätason mönkijäkuski
ajp
4WD
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ajp »

.s
Viimeksi muokannut ajp, 20 Maalis 2007 13:44. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
tulipas taas harvinaisen epäselvä ja pitkä viesti.
Jere itte
Tracks

Viesti Kirjoittaja Jere itte »

Mä voin kuvata DVD-cämillä Yläneellä, jos sinne tulen. Eri asia onkin että kuka sen saa purettua siihen muotoon että sitä pääsis editoimaan. :?
Voin myös kuvata jonkun muun kameralla, otan jalustan mukaan jos/kun tulen sinne. ;)
l Kipu on vain tunne l
digiaslak

Viesti Kirjoittaja digiaslak »

Junnu ja martti puhuu asiaa, voimia kannattaa yhdistellä sopivissa määrin. Monta kuvaajaa on aina parempi, ei tule yksipuolista kuvaamista ja kohteetkin vaihtuu näin tehokkaammin.

Ja niitä helpottavia osoitteita on tehty jo jonninverran, enempikin teen jos vain halua jollain on. Tuo kuvablogi-paikka on loistava, vaan numerosarjat osoitteissa on vähän vaikeampi muistaa. Eli kerro minulle kuvablogisi osoite, niin tehdään sinne oikopolku muotoa www.monkijat.com/minaitse

Niitä voipi käydä kokeilemassa esim
www.monkijat.com/rulez
www.monkijat.com/jamahi
www.monkijat.com/atc
www.monkijat.com/ylane
...

Ja laitethan osoite vielä muistiin tuonne "kuskien sivut" osioon. Ei maksa mitään, harrastuspohjalta täälläkin talsitaan yhteiseksi atv-harrastuksen hyväksi.

t.Veli-Pekka
kukkumyy
Tracks

Viesti Kirjoittaja kukkumyy »

Itse olen myös sillä kannalla että tapahtumista vois olla kuvaa enemmänkin. Tahtoo monesti olla liian kiire kaivaa kameraa esille.
Tämän takia otinkin esim. KAN2006 tapahtumassa pelkän kuvaajan roolin. Ja materiaalia syntyi.
Toki kunnon videokameraa en raaskinu ottaa mukaan ja se harmittaa nyt jälkikäteen.

Itsekin pystyn videoita ja kuvia editoimaan joten ehdotus on mainio ja niitä kuvaajien "yhdistelmä videoita" vois mainiosti kokeilla ainakin.
Tehköön sitten kuka tahansa tai vaikka vuorotellen niin tulee takuulla erilaisia.

...jatkan kuulostelua aiheesta...
Joni79
4WD

Viesti Kirjoittaja Joni79 »

Mulla on kamera aina matkassa ja kuvat toimitan aina kun joku niitä pyytää. Videoita yms. ei jaksa / huvita tehdä, sillä nytkin joudun työskentelemään koneella koko päivän. Juniorijussilla on hyvät videot ja ne kaikki on tullut katsottua. Toivottavasti juniorijussi jaksaa jatkossakin tehdä niitä. Muksuille on tullut elvisteltyä ja näyteltyä pätkiä missä iskä päästää peukku suorana meneen.
vaski
6WD

Viesti Kirjoittaja vaski »

Taitaa riippua paljonko ja millaista lopputulosta aletaan hakemaan. Muutaman kerran tarinoittanut heppua joka touhuaa www.mvdigi.net takana ja ehdotin vastaavaa järjestelyä mutta tykkäs jotta turhan hankalaa.

Erilaisista järjestelmistä, puuttuvista piuhoista, kovin erilaisesta tasosta kuvauksessa ja yhdenkin kameran aineiston editoinnin vaatimasta ajasta haasteli pitkään.

Virman sivuilla maistiaisia lopputuloksesta mitä kyllä sitten mielikseen kattoo. Helppo kuvitella millanen sillisalaatti muutamankin kameran aineistosta saadaan ja jos jakelu tapa on dvd loppuu kapasiteettikin jossain vaiheessa.

Tarkoitukseni ei ole tyrmätä ajatusta- päin vastoin, kunhan kaikille osallisille järkevä tapa vaan löytyy jottei kellekkään suuren alkuinnostuksen jälkeen jää paha maku suuhun. :wink:

Kerron vaan kuulemiani juttuja kun en muuten touhusta mitään tajua. :oops:
ajp
4WD
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ajp »

ihan oikeassa oot tavallaan, poistin omat kommenttini, koska olivat mielestäni liian negatiivisia. ei viitsiss tuhota tätä ajatusta heti, koska mietein tätä jo pari vuotta sitten.

Ja on tullut melkolailla tehtyäkin videoita tiedän millaista se on... katsomaan joskos yläneestä saatas hyvä pätkä tehtyä...
tulipas taas harvinaisen epäselvä ja pitkä viesti.
mivari
Noppeli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mivari »

Moro,

huomasin että täällä on käyty keskustelua ATV kuvauksista ja keskustelu oli koskettanut myös firmaani. Eli olen tehnyt useampia kaupallisia DVD:tä autopuolen off road trial kilpailuista ja näillä näkymin myös ensi kesänä jatketaan samoja juttuja. Tuossa muutama linkki tekemieni videoiden trailereihin:

http://mvdigi.net/galleria/videot/EUROT ... RAILER.wmv
http://mvdigi.net/galleria/videot/VUOKA ... RAILER.wmv
http://mvdigi.net/galleria/videot/off_r ... 005_hi.wmv

En väitä että nuo ovat teknisesti välttämättä maailman parasta laatua mutta olenpyrkinyt tekemään videoista katsoja ystävällisiä eli hakemaan ne high light paikat ja näyttämään mahdollisimman paljon eri luokkien ajoneuvoja. Esim suurin haaste tällä hetkellä on ollut tuo Eurotrial kilpailu mihinkä tein virallisen kilpailu videon. Kuvaus siellä suoritettiin kolmella ammatti kameralla ja materiaalia syntyi n. 30tuntia.

ATV videoihin pätee hyvin pitkälti samat asiat kuin off roar kilpailuihin eli jos halutaan tehdä hyvää kooste videon niin materiaali mistä lähdetään liikkeelle täytyy myös olla hyvä tasoista. Suurin osa nykyisistä "halvoistakin" koti kameroista tuottaa jo siedettävää kuvan laatua DVD käyttöä varten päivän valossa, hämärässä sitten asia muuttuukin aivan täysin. Lähinnä ehkä tulee enemmän kyseeseen kuvaus tekniikka, kuvakulmat jne. On ikävä katsoa videota missä kuvaaja näyttää olleen "laivan kyydissä" eli kuva heiluu hirveästi, sellaista kun katsoo vähän aikaa tulee itsekkin merisairaaksi. Ja jos kaikki muut asiat on kunnossa viimeisimpänä ongelmana pikku kameroilla tulee sitten ääni eli se joko särkee tai on niin suttuista ja tuulen kohinaista.

Eli toki jos materiaali on paljon niin siellä on myös paljon valinnan varaa mutta mitä enemmän materiaalia on ja useammista lähteistä muuttuu sen "hyvän" materiaalin löytäminen työläämmäksi. Eli jos esimerkkinä kerron että minulla meni pitkästi toista sataa tuntia Eurotrial videon editointiin, kaikki materiaali oli omilta kameroilta ja kuvaus paikat oli tarkkaan valittuja eli tiesin mitä milläkin nauhalla on. Jos materiaali olisi ollut sillisalaattia niin ajan olisi voinut kertoa vähintään 1,5.llä. Toinen onglema tulee että jos materiaalia otetaan vain esim kilpailijoiltaniin kamerat seuraa myös niiden mukana eli tästä on hankala enää tehdä mitää kokonaiskuvaa kilpailusta. Eli paras olisi hake ne "kinkkiset" paikat maastosta ja kuvata suorituksia näissä paikoista ja sitte videolle ne high light kohdat sieltä.

Eli kun mietitte videoiden tekemistämietitte niin tuossa oli vähän kommenttia asiasta näin puoli ammattilaisen silmin.

Toki jos jollakin intoa ja virtaa riittää niin minulla koko kalusto vuokrattavana tuollaisen videon toteuttamiseen. Lisäksi ensi kesälle on tulossa kaksi kypärä kameraa nauhureineen mitkä tuottaa TV tasoista kuvaa, tuossa linkki valmistajan sivuille näytepätkiin: http://www.viosport.com/gallery/index.php Ja vastaavaa kalustoahan löytyy vuokrattavana ympäri suomen alan amma liikeistä.

Terveisin,

MV Digi / Mika Varis
info@mvdigi.net
www.mvdigi.net
juniorijussi
Tracks
Mönkijä:: Honda Foreman 500 Fe 2012
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juniorijussi »

Mivari heitti hyvän kommentin ja videoclipit katsoneena täytyy sanoa ,että ammattimaisia olivat.Tuommoisiin pätkiin pystyy vain ammattilainen ja tietenkin kunnon laitteilla =D>
Katsoisin mielelläni lisää...

Se mikä tulee näissä amatöörivideoissa esille on juurikin tuo kuvan laadun taso.Eli kameramies ei saa heilua tuulen mukana niin kuin mivari mainitsi.
Toinen ongelmahan on ollut juurikin tuo ,että kuvaaja täytyisi olla tapahtumissa erikseen joka olisi noissa "kuvauspaikoissa" valmiina.Näissä monissa atv tapahtumissa ,kun mennään niin porukka on hajallaan ja ajetaan usein ei "tarkasti" määriteltyjä reittejä ,kun taas esim offroad kilpailuissa on reitit.Eli niin sanotut high light paikat on tiedossa.Kun taas atv touhissa vähissä ,kun ei aina tiedetä etukäteen missä kuvata.

Niin kuin alussa olikin puhetta niin todella usein tapahtumaan osallistujat joutuvat itse kuvaamaan silloin ,kun kuvauspaikkoja löytyy ja silloin ei paikalla ole kuin jokunen laite ja näistä ei pysty paljoakaan high light videoita tekemään muuta kuin yhdistelemällä eri kameramiesten videoita eri paikoista tai jos hyvä säkä käy niin samastakin paikasta.Hyvä video saattaisi tulla nyt yläneen atv trial kisoista kun ajetaan vuorotellen ja jokainen etappi erikseen.Silloin kameramies/miehet pystyvät ottamaan hyvistä kuvakulmista videoo ja poimimaan näistä hig light kohdat.

Jos tapahtumien videoita aletaan liittämään niin videoissahan näkyy välittömästi myös kameroiden kuvanlaatuerot eli toisella kameralla kun on kuvannut saattaa olla huono laatuinen kuva ja toisella taas hyvä.Sellaistakaan ei ole mukava katsoa.Ja myös tuo aiemmin mainittu kameroiden yhteensopivuus on ongelma lähinnä tallennusmuodoissa.Canonin ja sonyn tallentama mvi muoto on helppo tallentaa ja editoida ,mutta jotkut laitteet tallentavat 3gp muotoon ja heti tulee ongelmia.Monet perusohjelmat mitä esim köyhällä allekirjoittaneella on niin ei pysty näitä muokkaamaan..Ajp puhui asiaa myös kokemuksella ja pako todeta ,että tykkäsin älyttömästi noista kivialhon videoista mitä aikanaan teitte.Taitaapi kaikki olla vieläkin tallessa :D
Itse aion jatkaa vanhaa linjaa videoiden suhteen tosin parantaa niitä täytyy älyttömästi.Videoissa täytyy olla katsottavaa.3 minuutin high lighteista tulee vaan nälkäiseksi eli tarttis lisää... :lol:
Linhai CUV 800 4x4 Perkins Diesel 2016
Honda Foreman 500 2012
mivari
Noppeli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mivari »

Niin mainitaan vielä että nuo linkit olivat vain varsinaisten DVD:ten trailereihin eli ne ei ole varsinaiset videot. Noista kaikista kilpailuista olen tehnyt 1,5 - 2h mittaiset varsinaiset myynti videot eli nuo on vaan lyhyitä otoksia niistä. Jos joku on kiinnostunut videoista niin tuolla löytyy aiheesta enemmän: http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/t ... C_ID=33665

Toki näissä ATV kisoissa parhaiten palvelisi tuollainen kypärä kamera, se olisi vähän erilainen kuvakulma asiaan ja seuraisi mukana sekä kuvaisi koko ajan. Huono puoli on että niitä pitäisi olla tuhottoman monta... Toinen että käyttää perinteistä kameraa niissä varmoissa paikoissa mistä kaikki ajaa (ainakin läheltä) ja kypäräkameroilla tehoste kuvaa. Varmasti ATV puolella pätee sama kuin off road suunnistuksessakin että on helppo olettaa todennäköiset ajoreiti ja laittaa kamerat niihin. Esim. tuolla Lapland Trophy kisassa on mukana ATV ja myös näistä on tehty myynti videot (en kylläkään itse ole niitä tehnyt). Kyseisestä videosta löytyy lisätietoja: http://www.laplandtrophy.com/2006/index ... &Itemid=26 Itsellänikin on tuo video ja se on todella hyvin toteutettu ja siinä on paljon myös ATV kalustoa mukana.
Vastaa Viestiin