Oma käsitykseni bighornien lumipidosta ei ole muuttunut mihinkään. On liikuttu paikoissa mihin vanhoilla kumeilla ei tarvinnut yrittääkään. Myös sellaisissa, mihin aikaisemmin tuli yritettyä, mutta huonolla menestyksellä. Kyllähän tuo sivuttaispidon puute voi tietyissä olosuhteissa olla ihan todellinen. Esimerkiksi sivuttaissuunnassa kaltevalla, liukkaalla pinnalla ei pyöreäolkainen kumi voi purra parhaalla mahdollisella tavalla. Samoin ohjautuvuus on pyöreäolkaisen kanssa luonnollisesti hieman pehmeämpää ja pyöreämpää. Kokonaisuutena kumi toimii kuitenkin mielestäni hyvin ja tuota hangessa etenemisen hankaluutta on vaikea allekirjoittaa, etenkin näin kolmivetoisen kokemuksin. Mutta nämähän ovat tietenkin taas suhteellisia juttuja ja mönkijän ohjausgeometria, alusta, rengaspaineet jne. vaikuttaa myös asiaan. Omat ajot on viimeaikoina ollut lähes pelkästään auraushommia. Siinäkin ovat kyllä osoittautuneet hyvin toimiviksi. Nyt pystyy lähtemään paikaltaan lumiseen ylämäkeen puskulevy alhaalla. Eikä pito lopu keske vaikka isolla auralla puskee levyn täydeltä lunta ylämäkeen. Muutama viikko sitten tuli myös vedettyä hyvällä menestyksellä järeitä kuusipöllejä pelkällä "kuristusvaijerilla" lumiselta jäältä rannalle. Ajouria en vaivautunut etukäteen ajelemaan.RSH kirjoitti:Toiset taas kehuu lumi ominaisuuksia![]()
Näihin vakiona oleviin bear claweihin en ole hirveästi kiintynyt, big hornit voisi olla vaihtoehto mutta saatavuus näyttää huonolta paitsi jos ottaa alkuperäiset M917/M918 27 tuumaisina jotka saa kohtuu edullisesti ruotsin puolelta. Mudassa ei tule möyrittyä, hyöty/työkäyttöä lähinnä vain.
Maxxis Bighorn kokeilu
Re: Maxxis Bighorn kokeilu
Built to work ─ even harder.
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
Re: Maxxis Bighorn kokeilu
Nonni nyt on enempi kilsoja takana ja yleisrenkaana hyvä, puree hyvin kiviin ja kantoihin eikä täristä kovassa ajossa. Puskeminen ja sivuttaispidon puute on renkaiden ominaisuus, enkä kyllä edelleenkään vaihda mielipidettä siitä että näillä mennään hangessa. Edelliset kumit xtr huomattavasti paremmat etenemään. Paineet nyt edessä 0.6 ja takana 0.4 Uskon että tämä rengas toimii kesällä todella hyvin ja kyllähän näillä talvellakin on pärjättävä, kun kerran tuli ostettua.
Silmät kiinni ja sinnepäin...
Re: Maxxis Bighorn kokeilu
Melko kovat paineet eturenkaissa? Itsellä molemmissa päissä 0,35 (+15 asteessa) ja ajattelin kokeilumielessä tiputtaa tuonne 0,25:een. Jos huomenna vaikka muistaisi kokeilla.Jarski-74 kirjoitti:Paineet nyt edessä 0.6 ja takana 0.4
Built to work ─ even harder.
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
Re: Maxxis Bighorn kokeilu
Paljonko on renkailla korkeutta jos vertaat etu ja takarenkaita? Onko etuset ja takaset yhtä korkeat? Tietenkin renkaiden ja vanteiden mitat kannattaa ilmoittaa myös.Jarski-74 kirjoitti:Nonni nyt on enempi kilsoja takana ja yleisrenkaana hyvä, puree hyvin kiviin ja kantoihin eikä täristä kovassa ajossa. Puskeminen ja sivuttaispidon puute on renkaiden ominaisuus, enkä kyllä edelleenkään vaihda mielipidettä siitä että näillä mennään hangessa. Edelliset kumit xtr huomattavasti paremmat etenemään. Paineet nyt edessä 0.6 ja takana 0.4 Uskon että tämä rengas toimii kesällä todella hyvin ja kyllähän näillä talvellakin on pärjättävä, kun kerran tuli ostettua.
Itseäni kiinnostaa kovasti bighornien hommaaminen mutta eipä vielä ole missään 25" vastaan tullut joten odottava tilanne päällä, niin että pistäkää vaan kommentteja tulemaan miten renkaat talvella pelaavat.
Re: Maxxis Bighorn kokeilu
Tossa todelliset mitat 25-tuumaisille, eli tismalleen samankorkuiset ovat noilla vanteilla.Honlei kirjoitti:Paljonko on renkailla korkeutta jos vertaat etu ja takarenkaita? Onko etuset ja takaset yhtä korkeat?
Maxxis Bighorn (M-917), 25x8-12
-vanne 6,5"
-paine 0,45 bar
-todellinen koko 646 mm
Maxxis Bighorn (M-918), 25x10-12
-vanne 8"
-paine 0,45 bar
-todellinen koko 646 mm
Built to work ─ even harder.
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
Re: Maxxis Bighorn kokeilu
Ruotsin puolella näyttäisi olevan 25 ja 27 tuumaisia alkuperäisiä, ei 2.0:ia, toimittavat suomeen http://www.nordenrengas.fi/Honlei kirjoitti: Itseäni kiinnostaa kovasti bighornien hommaaminen mutta eipä vielä ole missään 25" vastaan tullut joten odottava tilanne päällä
26:sta on vain takarengasta, järkihintaan en ole 26:sta 12tuuman vanteille löytänyt mistään. Paitsi jos laittaisi eteenkin 26/12/12.
Hondalla mennään kun ei parempaakaan ole tarjolla
Re: Maxxis Bighorn kokeilu
Tuolta Nordenrenkaalta olen renkaita kysellyt mutta 25/10-12 saavat liikkeeseen noin kuukauden sisällä.RSH kirjoitti:Ruotsin puolella näyttäisi olevan 25 ja 27 tuumaisia alkuperäisiä, ei 2.0:ia, toimittavat suomeen http://www.nordenrengas.fi/Honlei kirjoitti: Itseäni kiinnostaa kovasti bighornien hommaaminen mutta eipä vielä ole missään 25" vastaan tullut joten odottava tilanne päällä
26:sta on vain takarengasta, järkihintaan en ole 26:sta 12tuuman vanteille löytänyt mistään. Paitsi jos laittaisi eteenkin 26/12/12.
Re: Maxxis Bighorn kokeilu
Alkaa olla lumen puskemisesta Bighorneilla sen verran kokemusta että koitetaanpa analysoida hieman lisää. Renkaan kuviointihan on näissä erittäin "suuntaansa vievä" ja käytännössä sen huomaa hyvin mm. juuri puskuhommissa. Työntövoimaa on todella reippaasti ja suuntavakaus pysyy hyvin myös esim. käännetyllä auralla tien reunoja puskiessa. Jarski-74:n kommentoimaa puskemista on tietyissä tilanteissa jonkin verran havaittavissa. Omien kokemusten mukaan lähinnä syvässä lumessa paikallaan vekslailtaessa ja peruuteltaessa. Eturenkaathan ovat mukavamman ajettavuuden nimissä selvästi takarenkaita pyöreäolkaisemmat ja muutenkin poikkileikkaukseltaan pyöreämmät. Asia, joka omassa tapauksessani oli enemmänkin toivottavaa jatkuvan nelivedon ollessa kyseessä. Ohjaus on riittävän keveä ja ajaminen jouhevaa näin. Toinen mikä varmasti vaikuttaa tuohon syvässä lumessa kääntyvyyteen on tuo aiemmin mainitsemani karkea "suuntaansa vievä" kuviointi. Eli työntävää / vetävää voimaa on takarenkaan leveän kosketuspinnan johdosta liikaa pyöreäprofiilisimmille ja pienemmän kosketuspinnan omaaville eturenkaille, jolloin kääntyvyys kärsii. Kenties takarenkaiden paineiden nosto tasapainottaisi asiaa? Nyt on molemmissa päissä samat paineet.Honlei kirjoitti:Kovasti olen yrittänyt etsiä sopivia renkaita 420 hontaan ja hakusessa olisi lähinnä hyvää pitoa lumella koska lumenpuskua tulee olemaan jonkin verran.
Tilanteissa, jossa lumi pettää etusten alta, lähtee suoraan peruuttamalla nätisti pois. Painon siirto takarenkaille tietenkin auttaa. Omissa nurkissa jonkin verran tasanteita, joilta joutuu tiputtelemaan penkkoja alas, joten tätä on käytännössä kokeiltu useamman kerran.
Vauhtivetoja en pahemmin joutanut kokeilemaan. Muutaman kerran olen jyrkähkön umpilumisen rinteen vedellyt paikalta lähtien ylös ilman ongelmia, joten ainakin suoraa vedettäessä ja loivissa käännöksissä toimii hyvin. Eilen yritin ottaa pätkän videollekin, mutta eiköhän puhelin lentänyt heti alkumetreillä hankeen

Built to work ─ even harder.
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
-
- 6WD
- Viestit: 714
- Liittynyt: 04 Touko 2006 10:44
- Mönkijä:: Honda TRX 500 T3
- Paikkakunta: Lääneharju Vald, Estonia
- Viesti:
Re: Maxxis Bighorn kokeilu
Juuri laittelin Hondaan 27" BH:oot alle ja ainakin helvatin hyväänäköiset, eka retki lähdetään suorittamaan 0.25 paineilla ja sitten katsotaan miten alas mennään.
Koneessa kun pörivät niin sivuttais/pystyheittoakaan ei ollut eli sitä voisi pitää yhtenä laaturenkaan ominaisuutena.
Vakiovanteille laittelin eli etuvanteet olisivat voineet olla leveämmätkin.
Koneessa kun pörivät niin sivuttais/pystyheittoakaan ei ollut eli sitä voisi pitää yhtenä laaturenkaan ominaisuutena.
Vakiovanteille laittelin eli etuvanteet olisivat voineet olla leveämmätkin.
Re: Maxxis Bighorn kokeilu
Nyt on sen verran kokemusta suojakeleiltä että uskaltaa taas kommentoida lisää. Talvella mönkijän käyttö on ollut ihan puhtaasti lumihommia, kun metsähommat siirtyivät lumen vuoksi keväämmälle. Tunteja on kertynyt useita kymmeniä, joten ihan tosissaan sitä ollaan puskettu. Nyt suojakeleillä ja korkeiksi kasvaneiden tienpenkkojen myötä auraaminen on tielläkin mennyt hidasvauhtiseksi, penkkoja hipovaksi työntämiseksi. Bighornit pureutuvat suojalumeen hyvin ja pitoa riittää hienosti raskaammankin lumimassan työntämiseen. Kuvio puhdistuu hitaassakin pyörityksessä suojalumesta moitteettomasti. Saa nähdä tarvitaanko sitä ketjuja tänä talvena ollenkaan, jäätä kun ei pahemmin ole muodostunut ja sorapintakin tulee jo paikka paikoin esiin.RSH kirjoitti:Sanokaas joku jolla bighornit alle miten on kulku muuttunut nyt kun pakkanen on pudonnut lähelle nollaa ja lumi nuoskaantunut hieman?
Nuo bear clawit oli pakkaslumessa tosi hyvät, mihinkään ei pysähtynyt. Nyt eteneminen hyytynyt rajusti kun lumi muuttunut kosteemmaksi.
Built to work ─ even harder.
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
Re: Maxxis Bighorn kokeilu
Tilasin itekin noi kakskutoset bighornit kun oli se tarjous pollen aluvanteiden kanssa. Alle laitan vasta kun on lumet sulanneet, noita piikkirenkaita ei voita mikään jäisessä maassa.
Yamaha Kodiak 700 eps -19
Yamaha Grizzly 700 -08
ex.Honda 500FPA DCT -15
ex.Honda Foreman 450es -01
ex.Polaris Sportsman 500 -13
ex.Polaris ATP 330 -03
ex.Honda Rancher 350ES -02
ex. ATC 200ES -84
ex. RZR 800 -09
ex. 420fa -09
ex. Sportsman 400 -04
Yamaha Grizzly 700 -08
ex.Honda 500FPA DCT -15
ex.Honda Foreman 450es -01
ex.Polaris Sportsman 500 -13
ex.Polaris ATP 330 -03
ex.Honda Rancher 350ES -02
ex. ATC 200ES -84
ex. RZR 800 -09
ex. 420fa -09
ex. Sportsman 400 -04
Re: Maxxis Bighorn kokeilu
Lukaisin juuri kolme vuotta vanhan postaukseni, eli topicin avauksen. Äsken kävin jälleen laittamassa 25" Bighornit alle ja pienen ajolenkin jälkeen ei juurikaan ole kolmen vuoden takaiseen postaukseen lisättävää.
Sen verran tuossa ajaessa kerkesin pohtimaan Bighornin hyviä ajo-ominaisuuksia asfaltilla että päädyin seuraavaan. Renkaan runko on jämäkkä ja renkaan kuvio on profiililtaan pyöreä, tämä tekee sen että renkas käyttäytyy "pyöreästi" kaikissa tilanteissa ja ylläreitä ei pääse tulemaan, ei mutkissa eikä tien urissa. Toinen juttu, renkaan kuviointi on lähes pokittais suuntainen joten renkaan kuvio ei pääse kaatumaan/taittumaan mutkassa ja silloin ajettavuus säilyy hallittavana ilman ylläreitä.
500 Outtin tieominaisuudet parani välittömästi 50% Bighorneilla, voisin melkein väittää että rengas on yksi parhaita, ellei paras vaihtoehto jos haetaan maastorengasta millä on hyvä ajaa myös tiellä. Eipä muuten tule yhtään katurengasta mieleen joka toimisi asfaltilla yhtä yllätyksettömästi kuin Bighorn, toki ne rullaa herkemmin ja on hiljaisempia mutta ne on mulle toisarvoisempia asioita kuin ajettavuus.
Ja ei kun kamppeet päälle ja takaisin paanalle, nyt on KIVAA
Sen verran tuossa ajaessa kerkesin pohtimaan Bighornin hyviä ajo-ominaisuuksia asfaltilla että päädyin seuraavaan. Renkaan runko on jämäkkä ja renkaan kuvio on profiililtaan pyöreä, tämä tekee sen että renkas käyttäytyy "pyöreästi" kaikissa tilanteissa ja ylläreitä ei pääse tulemaan, ei mutkissa eikä tien urissa. Toinen juttu, renkaan kuviointi on lähes pokittais suuntainen joten renkaan kuvio ei pääse kaatumaan/taittumaan mutkassa ja silloin ajettavuus säilyy hallittavana ilman ylläreitä.
500 Outtin tieominaisuudet parani välittömästi 50% Bighorneilla, voisin melkein väittää että rengas on yksi parhaita, ellei paras vaihtoehto jos haetaan maastorengasta millä on hyvä ajaa myös tiellä. Eipä muuten tule yhtään katurengasta mieleen joka toimisi asfaltilla yhtä yllätyksettömästi kuin Bighorn, toki ne rullaa herkemmin ja on hiljaisempia mutta ne on mulle toisarvoisempia asioita kuin ajettavuus.
Ja ei kun kamppeet päälle ja takaisin paanalle, nyt on KIVAA

Kylätason mönkijäkuski
Re: Maxxis Bighorn kokeilu
Mistäs tilasit ja paljon tuli maksamaan? Tekisi mieli itekkin laittaa tuollaiset 27" alle. Onko noissa 27:ssa E hyväksyntä?TRX kirjoitti:Juuri laittelin Hondaan 27" BH:oot alle ja ainakin helvatin hyväänäköiset, eka retki lähdetään suorittamaan 0.25 paineilla ja sitten katsotaan miten alas mennään.
Koneessa kun pörivät niin sivuttais/pystyheittoakaan ei ollut eli sitä voisi pitää yhtenä laaturenkaan ominaisuutena.
Vakiovanteille laittelin eli etuvanteet olisivat voineet olla leveämmätkin.
Re: Maxxis Bighorn kokeilu
Honukassa alla BigHorn 2.0 versiot, niissä ainakin e-hyväksyntä.Dago kirjoitti:Mistäs tilasit ja paljon tuli maksamaan? Tekisi mieli itekkin laittaa tuollaiset 27" alle. Onko noissa 27:ssa E hyväksyntä?TRX kirjoitti:Juuri laittelin Hondaan 27" BH:oot alle ja ainakin helvatin hyväänäköiset, eka retki lähdetään suorittamaan 0.25 paineilla ja sitten katsotaan miten alas mennään.
Koneessa kun pörivät niin sivuttais/pystyheittoakaan ei ollut eli sitä voisi pitää yhtenä laaturenkaan ominaisuutena.
Vakiovanteille laittelin eli etuvanteet olisivat voineet olla leveämmätkin.
Honda TRX300FW -91 "BIG BLUE"
Exät: 2xKymco, 2xLinhai 1xDinli 1xHonda ja 1xCan-am
http://WWW.PUUILO.FI
Exät: 2xKymco, 2xLinhai 1xDinli 1xHonda ja 1xCan-am
http://WWW.PUUILO.FI
Re: Maxxis Bighorn kokeilu
Renen eturenkaissa e-hyväksyntä, mutta takanakeissa ei..Dago kirjoitti:Mistäs tilasit ja paljon tuli maksamaan? Tekisi mieli itekkin laittaa tuollaiset 27" alle. Onko noissa 27:ssa E hyväksyntä?TRX kirjoitti:Juuri laittelin Hondaan 27" BH:oot alle ja ainakin helvatin hyväänäköiset, eka retki lähdetään suorittamaan 0.25 paineilla ja sitten katsotaan miten alas mennään.
Koneessa kun pörivät niin sivuttais/pystyheittoakaan ei ollut eli sitä voisi pitää yhtenä laaturenkaan ominaisuutena.
Vakiovanteille laittelin eli etuvanteet olisivat voineet olla leveämmätkin.