Tulokas kyseli lumiketjuista. Nyt toimii!
-
- 4WD
- Viestit: 177
- Liittynyt: 06 Loka 2009 20:10
- Mönkijä:: Polaris 500HO -09
Tulokas kyseli lumiketjuista. Nyt toimii!
Ostin Polaris 500 H.O. -09 mönkkäriini merkkiliikkestä salmiakkiketjut. Kiinalaisethan nuo näkyy olevan.
Asentelin ne eilen takarenkaisiin tavalla, joka ostaessa opastettiin. Eli levitin ketjun maahan ja ajoin koneen niiden päälle. Josta sitten kiersin ne renkaiden ympäri ja yhdistin päät ja kiristin ketjuissa olevalla haalla sivulta. Renkaiden painetta alensin, mutta ei se oikeastaan mitään vaikuttanut. Paineet ylös ja auraamaan. Ensimmäsen 200 metrin aikana alkoi kuulua hälyttäviä ääniä, ketjun oli luistaneet renkaan sisäpuolelle ja hakkasivan alustapanssaripakettiin kuuluviin taka-akselin suojapellin kappaleisiin.
Ja pahastihan nuo pellit jo oli vääntyneet. Jälkeenpäin mietin, että aika huono tapa tuo oli ketjuja asentaa ja varsinkin yrittää saada kireälle. Vähintään olis voinut nostaa tunkilla perän ylös, niin olis saanu pyöritettyä rengasta ja aseteltua ketjun paremmin. Ellei peräti irroittaa koko rengasta. Miten te muut olette toimineet? Riittääkö ketjuille tuo niiden oma kiristystapa, vai pitääkö ruveta viritteleen esim.vanttiruuveilla kiristettäviä ketjuja pyörän etupuolelle keskiön yli ristiin? Takapuolellehan ne täytyis sitten kanssa saada mutta akseli estää keskiön yli vetämisen. Jahka ohkaisen noi pohjapanssarin pellit vedän kyllä rälläkällä vanteen puolelta vähän pois. Menee turhan lähelle rengasta ketjujen kanssa.
Asentelin ne eilen takarenkaisiin tavalla, joka ostaessa opastettiin. Eli levitin ketjun maahan ja ajoin koneen niiden päälle. Josta sitten kiersin ne renkaiden ympäri ja yhdistin päät ja kiristin ketjuissa olevalla haalla sivulta. Renkaiden painetta alensin, mutta ei se oikeastaan mitään vaikuttanut. Paineet ylös ja auraamaan. Ensimmäsen 200 metrin aikana alkoi kuulua hälyttäviä ääniä, ketjun oli luistaneet renkaan sisäpuolelle ja hakkasivan alustapanssaripakettiin kuuluviin taka-akselin suojapellin kappaleisiin.
Ja pahastihan nuo pellit jo oli vääntyneet. Jälkeenpäin mietin, että aika huono tapa tuo oli ketjuja asentaa ja varsinkin yrittää saada kireälle. Vähintään olis voinut nostaa tunkilla perän ylös, niin olis saanu pyöritettyä rengasta ja aseteltua ketjun paremmin. Ellei peräti irroittaa koko rengasta. Miten te muut olette toimineet? Riittääkö ketjuille tuo niiden oma kiristystapa, vai pitääkö ruveta viritteleen esim.vanttiruuveilla kiristettäviä ketjuja pyörän etupuolelle keskiön yli ristiin? Takapuolellehan ne täytyis sitten kanssa saada mutta akseli estää keskiön yli vetämisen. Jahka ohkaisen noi pohjapanssarin pellit vedän kyllä rälläkällä vanteen puolelta vähän pois. Menee turhan lähelle rengasta ketjujen kanssa.
Viimeksi muokannut Polle-Olle, 13 Helmi 2010 18:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Tulokas kyselee lumiketjuista
Onko vakiorenkaat, vai isommat? Onko ketjut varmasti oikean kokoiset alla oleville renkaille? Ketjut sekä edessä että takana?
Oma ketjujen asennusktapa oli seuraavanalainen:
1. Ketjut lattialle piikit lattiapintaa vasten
2. Mönkijä ketjujen päälle
3. Ilmaa hieman renkaista pois
4. Ketjujen asennus ja kiristäminen siten että aloittaa esim. sisäpuolelta, sitten ulkpuoli ja viimeiseksi kaksi keskimmäistä kiinnitystä. Tämän jälkeen kun kaikki kiinnityskohdat paikallaan voi vielä kiristää kaikki läpi hieman kireemmälle.
5. Ilmaan renkaisiin lisää
6. Jos jää ketjusta pitkiä lenkkejä jotka heiluvat, niin kiritys esim. rautalangalla kiinnitys ketjun lenkkiin jostakin kohtaa. Siten ettei rengas puhkea rautalangasta.
Eipä tuo sinun asennustapasi omasta eroa juuri mitenkään ja itsellä ei ainkaan koskaan vastaavia ongelmia esiintynyt.
Monissa isommissa työkoneissa ketjut jätetään tarkoituksella hieman löysälle: traktorit, metsäkoneet yms. mutta mönkijässä ainakin itsellä on ollut ketjut niin tiukalla kuin ne vaan saa.
Oma ketjujen asennusktapa oli seuraavanalainen:
1. Ketjut lattialle piikit lattiapintaa vasten
2. Mönkijä ketjujen päälle
3. Ilmaa hieman renkaista pois
4. Ketjujen asennus ja kiristäminen siten että aloittaa esim. sisäpuolelta, sitten ulkpuoli ja viimeiseksi kaksi keskimmäistä kiinnitystä. Tämän jälkeen kun kaikki kiinnityskohdat paikallaan voi vielä kiristää kaikki läpi hieman kireemmälle.
5. Ilmaan renkaisiin lisää
6. Jos jää ketjusta pitkiä lenkkejä jotka heiluvat, niin kiritys esim. rautalangalla kiinnitys ketjun lenkkiin jostakin kohtaa. Siten ettei rengas puhkea rautalangasta.
Eipä tuo sinun asennustapasi omasta eroa juuri mitenkään ja itsellä ei ainkaan koskaan vastaavia ongelmia esiintynyt.
Monissa isommissa työkoneissa ketjut jätetään tarkoituksella hieman löysälle: traktorit, metsäkoneet yms. mutta mönkijässä ainakin itsellä on ollut ketjut niin tiukalla kuin ne vaan saa.
Re: Tulokas kyselee lumiketjuista
Juu ei, keskeltä ensin ja sivuketjut viimesenä.Tomppo kirjoitti: 4. Ketjujen asennus ja kiristäminen siten että aloittaa esim. sisäpuolelta, sitten ulkpuoli ja viimeiseksi kaksi keskimmäistä kiinnitystä. Tämän jälkeen kun kaikki kiinnityskohdat paikallaan voi vielä kiristää kaikki läpi hieman kireemmälle.
Re: Tulokas kyselee lumiketjuista
Juu, voi olla ettö dexta oikeassa on niin pitkä aika kun on noiden kejutjen kanssa pelannu. Nykyisessä Polariskessa on nastat kun ei noi ketjut edes mahtuisi pyörimään noissa 28" pyörissä.
-
- 4WD
- Viestit: 177
- Liittynyt: 06 Loka 2009 20:10
- Mönkijä:: Polaris 500HO -09
Re: Tulokas kyselee lumiketjuista
Ketjut on vaan takana. Jos yksiä käyttäää oisko parempi edessä? Vakiorenkaat on ja Polariksen myyjältä ostin ketjut, joten kyllä ne oikean kokoiset pitäis olla. Ja varmaan ovatkin, hiukan pitkät ehkä, että kun ne nyt kunnolla yritän kiristää, niin varmaan noita ylimmäräisiä päitä vähän jää köyteltäväksi rautalangalla tai nippusiteillä.Tomppo kirjoitti:Onko vakiorenkaat, vai isommat? Onko ketjut varmasti oikean kokoiset alla oleville renkaille? Ketjut sekä edessä että takana?
Re: Tulokas kyselee lumiketjuista
Ketju maahan, mönkijän taakse, piikit ylöspäin. Ketjun pää nostetaan renkaan päälle, niin pitkälle että ei putoa enää takaisin maahan, vaan tarttuu renkaan kuvioon. Sitten ajetaan/työnnetään mönkijää eteenpäin ehkä n. vajaa neljäsosa renkaan kierrosta. Välillä asetellaan ketjua renkaalle, niin että ei nyt ihan kaikkein pisintä reittiä kiemusrtele nappuloiden välistä ja taas mönkijää vähän eteenpäin... Kunnes ketjun toista päätä tulee vastaan renkaan alta sen verran että on hyvä liittää päät yhteen.
Ensin kiinitetään keskimmäiset ketjut niin kireälle kuin sopivasti saadaan. Ei tarvitse vetää hampaat irvessä.
Lopuksi kiristetään sivuketjut, niin tiukalle kuin ketjun omilla kiristimillä, ilman työkaluja, saadaan menemään.
Näin ketju asettuu itsestään sopivalle tiukkuudelle.
Ilmaa en ole koskaan ketjujen asentamisen ajaksi vähentänyt.
Ylimääräiset ketjujen päät olen kiinnittänyt isoilla nippusiteillä. Hyvin pysyvät, kunhan vaan sattuu olemaan sellaisia nippusiteitä, joista ei pakkasessa tule ihan hauraita.
Myös ketjujen lukkojen kiinnipysymisen olen varmistanut nippusiteillä.
Ensin kiinitetään keskimmäiset ketjut niin kireälle kuin sopivasti saadaan. Ei tarvitse vetää hampaat irvessä.
Lopuksi kiristetään sivuketjut, niin tiukalle kuin ketjun omilla kiristimillä, ilman työkaluja, saadaan menemään.
Näin ketju asettuu itsestään sopivalle tiukkuudelle.
Ilmaa en ole koskaan ketjujen asentamisen ajaksi vähentänyt.
Ylimääräiset ketjujen päät olen kiinnittänyt isoilla nippusiteillä. Hyvin pysyvät, kunhan vaan sattuu olemaan sellaisia nippusiteitä, joista ei pakkasessa tule ihan hauraita.
Myös ketjujen lukkojen kiinnipysymisen olen varmistanut nippusiteillä.
Re: Tulokas kyselee lumiketjuista
Sopivan kokoiset sakkelit on hyvät, itse ainakin laitan niillä kiinni ylimääräiset lenkit, ettei hakkaa mihinkään.
Itse asentamisen jälkeen ajan pienen lenkin, jonka myötä ketjut hakevat vielä paikkansa, jonka jälkeen vielä kiristän
ketjut. Ei tarvia laskee renkaista ilmoja.
Itse asentamisen jälkeen ajan pienen lenkin, jonka myötä ketjut hakevat vielä paikkansa, jonka jälkeen vielä kiristän
ketjut. Ei tarvia laskee renkaista ilmoja.

- motocoyote
- Tracks
- Viestit: 3005
- Liittynyt: 15 Elo 2006 00:48
- Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
- Paikkakunta: Tornio
Re: Tulokas kyselee lumiketjuista
Selkää niistä ketjuista ei tosiaan tarvitse naama irvessä vääntää tiukalle, mutta kyljet niin kireälle kuin vain saa, silloin se selkäkin kiristyy.
Ilmat kun laskee jotakuinkin pois siitä renkaasta niin renkaan kehä pienenee vähän, ja silloin kun laittaa ketjut tiukalle ja sen jälkeen ilmat sisään niin ketjut on niin tiukalla että soivat.
Toki jos hipostella haluaa, niin tekee vanteen sisälle kehän ja kiinnittää kyljet siihen, ei lähde ketjut irti
Ja ketjujen laitto mönkijään on kaikkein helpoin suorittaa rengas ilmassa. Päälle ajamiset ja ajamalla päälle vetämiset (narulla tai ilman) on tarpeellisia temppuja lähinnä silloin kun ketjut ovat niin raskaat ettei niitä käsin juuri liikutella, ja renkaat niin isoja ettei käsin yllä ympäri.
Ilmat kun laskee jotakuinkin pois siitä renkaasta niin renkaan kehä pienenee vähän, ja silloin kun laittaa ketjut tiukalle ja sen jälkeen ilmat sisään niin ketjut on niin tiukalla että soivat.
Toki jos hipostella haluaa, niin tekee vanteen sisälle kehän ja kiinnittää kyljet siihen, ei lähde ketjut irti

Ja ketjujen laitto mönkijään on kaikkein helpoin suorittaa rengas ilmassa. Päälle ajamiset ja ajamalla päälle vetämiset (narulla tai ilman) on tarpeellisia temppuja lähinnä silloin kun ketjut ovat niin raskaat ettei niitä käsin juuri liikutella, ja renkaat niin isoja ettei käsin yllä ympäri.
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!
Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!
Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
Re: Tulokas kyselee lumiketjuista
Mönkijän renkaista kun kyse niin helpointa ketjujen päälle laitto on kun nappaa suosiolla renkaat irti...näppärä pyöritellä käsissä niin ei tarvii siellä lokasuojan sisällä ährätä.
Ja jos sisäpuolelle haluaa oikeasti tilaa niin kannattaa ottaa se sisäsivun kiristin irti ja korvata se sakkelilla, sekun kulkee muutaman sentin sisemmässä ja jos ketjut vielä pikkasen muljuaa niin napse kuuluu hyvin äkkiä tukivarsista.
Mönkijässä suosin kireyttä niin että soi ja soimaan ne saa ilmojen kanssa pelaamalla.
Ja jos sisäpuolelle haluaa oikeasti tilaa niin kannattaa ottaa se sisäsivun kiristin irti ja korvata se sakkelilla, sekun kulkee muutaman sentin sisemmässä ja jos ketjut vielä pikkasen muljuaa niin napse kuuluu hyvin äkkiä tukivarsista.
Mönkijässä suosin kireyttä niin että soi ja soimaan ne saa ilmojen kanssa pelaamalla.
On helppoa olla samaa mieltä, on helppoa olla mieletön vaan enemmän löytää kun poikkeaa tieltä ja oikaisee läpi metsikön!
Juice
http://www.svar.1g.fi/kuvat/
Juice
http://www.svar.1g.fi/kuvat/
-
- 4WD
- Viestit: 177
- Liittynyt: 06 Loka 2009 20:10
- Mönkijä:: Polaris 500HO -09
Re: Tulokas kyselee lumiketjuista
Näin tein kuten "Svar " kertoo ja homma pelitti ihan eri lailla kuin ketjun pääälle ajetun renkaan kanssa pelatessa. Ketjun sai helposti päälle ja aseteltua keskelle rengasta. Kiristely oli helppoa kun renkaan sai irti maaasta ja sai vedettyä löysät alta pois. Renkaan irrtoittamiseen ja takaisin laittamiseen käytetyn ajan sai takaisin ketjun asennuksen helppoudessa. Ja nyt ketjut pysyivät paikoillaan vaikka aurailin reippaasti pari tuntia. Kiitos vinkeistä kaikille!SvaR kirjoitti:Mönkijän renkaista kun kyse niin helpointa ketjujen päälle laitto on kun nappaa suosiolla renkaat irti...näppärä pyöritellä käsissä niin ei tarvii siellä lokasuojan sisällä ährätä.
PS. Ketjujen mukana toimitetut 4 sakkelia eivät riittäneet mhihinkään. Onneksi olin ostanut lisää. Sakkeleilla on myös paras kiinnittää ylimääräiset päät pois heilumasta, ellen sitten katkaise niitä pos.
Re: Tulokas kyseli lumiketjuista. Nyt toimii!
Paljon nuo ketjut maksaa?
ei vauhti tapa,vaan äkkipysäys
Re: Tulokas kyseli lumiketjuista. Nyt toimii!
Näin ketjut kanassa, pliis, elkää tehkö kotona: http://www.youtube.com/user/karilaitine ... CoHm9_TIBY
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."
-
- 4WD
- Viestit: 177
- Liittynyt: 06 Loka 2009 20:10
- Mönkijä:: Polaris 500HO -09
Re: Tulokas kyseli lumiketjuista. Nyt toimii!
Satasen tuon porilainen Polaris myyjä noista veloitti. Hyvin tuo takapyörän ketjuillakin lunta puski vaikka edellinen auraus oli viime vuoden puolella. Semmonen tuli mieleen, että pitäiskö vielä hankkia ketjut eteenkin. Tommosessa pöhröisessä pakkalumessa ohjautuvuus oli aika heikko. Tiedä sitten vaikuttiko asiaan se, että ketjut oli vaan takana. Kokeneemmat kertokoot.Natsku kirjoitti:Paljon nuo ketjut maksaa?
Re: Tulokas kyseli lumiketjuista. Nyt toimii!
Olisko ketjun tyypistä ja myyntipaikasta riippuen 60-200e pari noin hintahaarukka.Natsku kirjoitti:Paljon nuo ketjut maksaa?
Omat Tryggin salmiakkikuvioiset makso pari vuotta sitten 140e.
Ja haulla löytyy foorumilta valmista tarinaa lumiketjuista kyllästymiseen asti

http://keskustelu.sammysatv.com/search. ... t&start=15
- KVF 360
- 6WD
- Viestit: 456
- Liittynyt: 29 Marras 2008 15:11
- Mönkijä:: Polaris ratkori 500 efi
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Tulokas kyseli lumiketjuista. Nyt toimii!
Ite Wanhassa KaWassa pidin biltema-ketjuja hieman löysällä. Pito oli hyvä ja puhdistuvuus aivan mainio.
Ostin uuden Polariksen, sillä mä aina aurailen. Ja naapurille moimoi moikkailen.