jinx kirjoitti:jampe69 kirjoitti:Loncin LX300ST kirjoitti:Vielä tähän aiheeseen palatakseni, olenko ymmärtänyt oikein? jos renkaani ovat kokoa 255x60-10 ja laitan esim 220x60-10 niin näinkö saa myös pienen madalluksen ? Asfaltille ajoon parempi
ensimmäinen lukema kertoo renkaan leveydestä ja tuo toinen korkeudesta..eli ei pitäisi madaltua..
Ainakin autonrenkaissa, joissa ilmoitetaan koko samalla tavalla (eli tyyliin 205/50-16) on tuo korkeuslukema jollakin tavalla suhteessa leveyteen. Tällä perusteella mä sanoisin, että muuten samoilla luvuilla olevista renkaista 255 leveät on selkeästi korkeammat kuin 220.
Autoissa tosiaan ensimmäinen on leveys, toinen korkeus (prosentteina leveydestä) ja kolmas vanteen koko. Eli 205/50-16 on 205 mm leveä, 205 mm * 50 % = 102,5 mm korkea (keskireijästä reunaan) ja 16 tuumanen vanne. 255/60-10 on siis 255*0,60*2+10*25,4= 560 mm halkasijaltaan ja 220/60-10 on (220*0,6*2+10*25,4=) 518 mm. Eli maavara pienenee 21 mm. Näin siis teoriassa, käytäntöön vaikuttaa valmistajan mittatarkkuuden ja renkaan pyöreyden lisäksi mm. käytetty rengaspaine.
Toisaalta mönkijöissä tavallisempi kokomerkintä on halkaisija x leveys - vanteen koko.
Atwee kirjoitti:Elikkäs, nyt on takana 22x10x10 käykö tilalle esim. 21x7R10 (175/70-10) (biltemasta) ja onko koossa paljon eroa???
Eli tässä halkaisija pienenee tuumalla ja leveys kolmella, vanteen pysyessä samankokoisena. Eri levyisille renkaille myös tarvitaan eri levyisiä vanteita. Vanteet taas merkitään yleensä halkaisija x leveys, esim. 12 x 7. Tuolta saa jotakin osviittaa sopivista leveyksistä:
http://www.vannetukku.fi/rengasinfo.php ... n-leveydet