Renkaista amatöörin kysymyksiä...

Keskustelua rengas asioista
jiiipee
6WD
Viestit: 736
Liittynyt: 18 Tammi 2010 20:58
Mönkijä:: Can Am 570 Pro T3b
Paikkakunta: Jokela

Re: Renkaista amatöörin kysymyksiä...

Viesti Kirjoittaja jiiipee »

motocoyote kirjoitti:
pusikkoon kirjoitti: Bighorneilla on taipumusta nostaa konetta pintaan vähän vaikeammissakin lumiolosuhteissa. Tästä ominaisuudesta tuli luettua useammastakin testistä ennen kuin renkkelit itselleni hankin ja nyt se on koettu käytännössä moneen kertaan itsekin. Kovin harvassa höttölumessa eivät tietenkään kanna nuokaan.
Heti kun joku tämän foorumin käyttäjä plaanaa mönkijällään puuterilumisen hangen pinnalla, olkoon alla vaikka bighornit tai mitkä tahansa renkaat, lupaan plaanata ensi kesänä maasturillani Tornionjoen ylitse ruotsiin.
Kyllä tänään jopa Hondalle vetelin (plaanissa) mutta ei tietenkään mikään mönkkäri millään renkailla puuterilumessa ota nostetta, ja pohjapanssarin vaatii myös.
Ulkona.
Avatar
motocoyote
Tracks
Viestit: 3005
Liittynyt: 15 Elo 2006 00:48
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
Paikkakunta: Tornio

Re: Renkaista amatöörin kysymyksiä...

Viesti Kirjoittaja motocoyote »

FinnMack kirjoitti:Vaikka avovedessä!!!!!!!
Meneehän se krossipyöräkin avovedessä plaanissa niin pitkälle kun vauhti riittää.
Vaan toivotan onnea ja menestystä sille joka hakee sillä krossipyörällä reilun satasen vauhtia ja kääntää metriseen umpihankeen.
jiiipee kirjoitti: Kyllä tänään jopa Hondalle vetelin (plaanissa) mutta ei tietenkään mikään mönkkäri millään renkailla puuterilumessa ota nostetta, ja pohjapanssarin vaatii myös.
Jepjep. Ja lehmät lentää.

Plaanaus ei ole sitä että mönkijä kulkee keula pystyssä ja takarenkaat ruopivat maasta konetta eteenpäin kuskin istuessa liki tarakalla. Plaanatessaan mönkijä kulkisi kokonaisuudessaan liki hangen pinnalla, eikä lumen määrällä olisi mitään merkitystä mönkijän etenemiskykyyn umpisilla. Kuitenkaan minä en ole päässyt mönkijälläni mihinkään sen jälkeen kun lunta on ollut enemmän kuin lelussa on maavaraa, joten liekö se Yamaha vaan niin paljon huonompi etenemään kuin Honda?

Eli, jos todellakin Hondasi plaanaa, niin ostan semmosia heti viis. Voidaan sitten porukalla todeta mönkijän telat ja moottorikelkat täysin turhiksi kapineiksi.
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!

Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
jiiipee
6WD
Viestit: 736
Liittynyt: 18 Tammi 2010 20:58
Mönkijä:: Can Am 570 Pro T3b
Paikkakunta: Jokela

Re: Renkaista amatöörin kysymyksiä...

Viesti Kirjoittaja jiiipee »

Motocoyote osta 6 Hondaa on ne niin mainioita :D . Enpä ala väittelemään, kukaan ei puhunut kelkan yms korvaamisesta. Ja itse myös vastasit jo kysymykseen eli, esim painuneella hangella jolloin lumi kantaa esim mönkijää mutta meneppä pysähtymään niin kaivat itsesi lumeen eli hyvällä vauhdilla perse tarakalla keula mahdollisimman ylhäällä.
Ulkona.
Avatar
Jewha
6WD
Viestit: 846
Liittynyt: 14 Elo 2011 17:33

Re: Renkaista amatöörin kysymyksiä...

Viesti Kirjoittaja Jewha »

motocoyote kirjoitti:
pusikkoon kirjoitti: Bighorneilla on taipumusta nostaa konetta pintaan vähän vaikeammissakin lumiolosuhteissa. Tästä ominaisuudesta tuli luettua useammastakin testistä ennen kuin renkkelit itselleni hankin ja nyt se on koettu käytännössä moneen kertaan itsekin. Kovin harvassa höttölumessa eivät tietenkään kanna nuokaan.
Heti kun joku tämän foorumin käyttäjä plaanaa mönkijällään puuterilumisen hangen pinnalla, olkoon alla vaikka bighornit tai mitkä tahansa renkaat, lupaan plaanata ensi kesänä maasturillani Tornionjoen ylitse ruotsiin.
:lol: Älä kerpele salli big horneja, voit vielä joutua plaanaamaan kesällä :lol:
Avatar
motocoyote
Tracks
Viestit: 3005
Liittynyt: 15 Elo 2006 00:48
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
Paikkakunta: Tornio

Re: Renkaista amatöörin kysymyksiä...

Viesti Kirjoittaja motocoyote »

jiiipee kirjoitti:Motocoyote osta 6 Hondaa on ne niin mainioita :D . Enpä ala väittelemään, kukaan ei puhunut kelkan yms korvaamisesta. Ja itse myös vastasit jo kysymykseen eli, esim painuneella hangella jolloin lumi kantaa esim mönkijää mutta meneppä pysähtymään niin kaivat itsesi lumeen eli hyvällä vauhdilla perse tarakalla keula mahdollisimman ylhäällä.
Ei, vaan täällä on puhuttu plaanaamisesta.
Mönkijä ei tasan taatusti plaanaa, ja vauhdilla kaivattaminen ei plaanausta ole.
Tietyssä lumessa maasturikin etenee niin kauan kun saa vauhdin pidettyä, mutta jos menet pysähtymään niin kiinni jää. Eikä se maasturikaan tasan taatusti plaanaa siinä lumella.
Jewha kirjoitti: :lol: Älä kerpele salli big horneja, voit vielä joutua plaanaamaan kesällä :lol:
[Realismi]
Ei ole pelkoa, vaikka laittasit alle viidet big hornit.
[/Realismi]

On ihan OK olla innostunut leluista, mutta jonkinlaiset realismin rippeet se pitäs silti kyetä säilyttämään. :lol:
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!

Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
Avatar
Jewha
6WD
Viestit: 846
Liittynyt: 14 Elo 2011 17:33

Re: Renkaista amatöörin kysymyksiä...

Viesti Kirjoittaja Jewha »

motocoyote kirjoitti:
Jewha kirjoitti: :lol: Älä kerpele salli big horneja, voit vielä joutua plaanaamaan kesällä :lol:
[Realismi]
Ei ole pelkoa, vaikka laittasit alle viidet big hornit.
[/Realismi]

On ihan OK olla innostunut leluista, mutta jonkinlaiset realismin rippeet se pitäs silti kyetä säilyttämään. :lol:
Tämä ketju kyllä antoi hyvät naurut. Saa olla aika maaginen rengas joka nostaa sen +300kg puuterin päälle, tai edes pitäisi hetken sen siinä jos kovemmalla vauhdilla uskaltaisi kokeilla. Ei se mökö mene metriäkään plaanissa vaikka kuinka vauhtia ottaisit.
Avatar
pusikkoon
Tracks
Viestit: 1790
Liittynyt: 13 Helmi 2009 18:12
Mönkijä:: 2012 Foreman

Re: Renkaista amatöörin kysymyksiä...

Viesti Kirjoittaja pusikkoon »

motocoyote kirjoitti:Ei, vaan täällä on puhuttu plaanaamisesta.
Mönkijä ei tasan taatusti plaanaa, ja vauhdilla kaivattaminen ei plaanausta ole.
Tietyssä lumessa maasturikin etenee niin kauan kun saa vauhdin pidettyä, mutta jos menet pysähtymään niin kiinni jää. Eikä se maasturikaan tasan taatusti plaanaa siinä lumella.
Kyllä se vaan menee kaivattamattakin. Kuten itsekin totesin, pahimmassa irtohötössä ei mene, se lienee sanomattakin selvää. Juu ja uratkin jää jälkeen, eli ei levitoi pinnan päällä. Foorumin tapaan pilkkua hinkaten plaanaaminen voi olla väärä termi, mutta ei myöskään mene perinteiseen tapaan pohjia myöten, ei tarvitse kovaa hankikantoa allensa, eikä raskasta nuoskaluntakaan. Eteneminen perustunee siihen että rengas prässää pyöriessaään irtolunta taakseen, sekä alleen ja ottaa pidon siitä. Alla pari luonnehdintaa tuosta lumipidosta ja kelluntaefektistä bighornien suhteen ja luultavasti tuon tapaiseen etenemiseen löytyy paljon parempiakin renkaita, mönkijästä puhumattakaan. Syvässä lumessa itsekin menty vastaavaan tyyliin useamman kerran ja ilman perinteistä kaivamista. Reipas lähtö ja kunnolla kierroksia fillareihin tarvitaan. Toki on mahdottomiakin tilanteita ollut. Mm. polviin asti kuivaa ja harvaa pakkaslunta oli liikaa. Meni kyllä silloinkin yllätyksekseni loivaa rinnettä alas (kantoi paremmin syvemmällä), mutta ylös ei enää tullutkaan :D Pakko oli poispäästä joten ei muutakun alumiinitikkaat ajosilloiksi, niistä vauhtia ja noin 15 m pätkiin riitti kerrallaan vauhti tuossa lumessa. Tuon kelluntaefektin huomaa myös siitä, kun veto loppuu niin mönkijä valahtaa alemmas. Eli lumi ei itsessään kanna mönkijään silloin kun se ei ole liikkeessä. Ei venekään ilman kunnon vauhtia plaanaa, kelkasta puhumattakaan.

"Snow Performance - These tires are amazing in snow, the Bighorns seem to float through snow rather than dig their way through, as do other tires. You can actually feel the float action, sort of like driving on ball bearings, but with good control. I’ve driven uphill in well over a foot of fresh snow just by keeping my speed up."

"The Maxxis Bighorns on the other hand allowed the ATV to stay on top of the snow rather than dig down and in."

"Since I had already seen the tire perform in the snow, I was not shocked to discover that they do work well in snow. My opinion is, the tread pattern is spaced more closely than the 589's, so you get more floation. Which in the snow, floation is what it's all about. You can still hit the gas, and the tires grip instead of dig. Beautiful."
Built to work ─ even harder.
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
Jonttu
6WD
Viestit: 365
Liittynyt: 01 Marras 2008 11:06
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: Renkaista amatöörin kysymyksiä...

Viesti Kirjoittaja Jonttu »

Jep jep. Hauska topicci :lol:
Renkaissa on eroja, toiset kaivavat syvemmälle kuin toiset. Eli maan ja kumin välissä on enemmän ja vähemmän lunta riippuen vähän renkaasta renkaasta ja ajotavasta.
Tietysti about 30 tuumaset nakit, hurjasti lapaa ja parikertaa enemmän tehoa kuin mitä nykyisillä tonnihirviöillä niin.... Ainakin olisi kiva nähdä miten pitkälle pääsee, ei ehkä "plaaniin kuitenkaan" :o
Sipoonjuntti
2WD
Viestit: 33
Liittynyt: 07 Syys 2010 15:47

Re: Renkaista amatöörin kysymyksiä...

Viesti Kirjoittaja Sipoonjuntti »

Kiitoksia kaikille hyvistä neuvoista. Nyt on rengasasiatkin vähän paremassa jamassa. Kun tätä topikkia kirjoitin ja selvisi että isommat renkaat voi laittaa vakio vanteille ostin tori.fi sivuilta sarjan hondan vakiovanteita joissa mukana 25 renkaat. Takana vakiot ja edessä hyvässä kunnossa olevat ITPet. Tykkään noista Hondan ensiasennus renkaista muuten mutta eivät ne hangessa kulje kovinkaan hyvin, siksi siis tarve talvirenkaille. Pistin tänään ne itp renkaat eteen ja mielestäni todella reipas muutos parempaan suuntaan hangessa etenemiseen!! Ja mitä tulee "plaanaamiseen" en tosiaan ajatellut laitteen liitävän lumien yli mutta kyllä se menee pelkästään uusilla vakio korkuisilla eturenkailla syvemmässä lukemessa kuin ennen! Ja tulee tunne että se leijuu osittain pehmeän hangen päällä :shock:

Tossa joku otti asiallisesti puheeksi big hornit.. ja pakkohan se oli googlata mitä niistä sanotaan:

After installing them in December, of course my first ride was in the snow. Since I had already seen the tire perform in the snow, I was not shocked to discover that they do work well in snow. My opinion is, the tread pattern is spaced more closely than the 589's, so you get more floation. Which in the snow, floation is what it's all about. You can still hit the gas, and the tires grip instead of dig. Beautiful.

Kuva


Ja ettei kenenkään tarvitse ajaa autoaan tornionjokeen niin unohdetaan se plaanaaminen kun oikea termi tuntuu olevan kellunta :D

Eli ajattelin ostaa itpn mud litet niihin ylimääräisiin takavanteisiin ja jatkaa kellunta harjoituksia :wink:

Vai pitäisikö satsata noihin big horneihin??
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: Renkaista amatöörin kysymyksiä...

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

Bighorn on hyvä yleisrengas ja lumellakin toimii, mutta parempiakin on. Ei tosin kaiva niin pahasti kuin traktorikuvioinen rengas kun ollaan pidon rajoilla.

Itsellä jäi bighornista ihan ok yleiskuva ( n.3200km maastoajokokemus kyseisistä renkaista)

Nykyiset on "traktorikuviolla" ja ainakin omassa vemputtimessa toimii lumella paremmin kuin bighornit, mutta toki hondat on suht köykäsiä laitteita joten voi ollakin että bighorn toimii siinä loistavasti ja jos niihin päädyt niin tuskin tulet kummiskaan pettymään.

+ / - mutta itse ottasin ennemmin mudlitet :wink:
Vastaa Viestiin