ITP mudlite --> interco swamplite
-
- 4WD
- Viestit: 171
- Liittynyt: 06 Joulu 2009 17:02
- Mönkijä:: Suzuki KingQuad 750
- Paikkakunta: Lahti - Janakkala
- Viesti:
Re: Mud lite -> Swamp lite
Näin se varmaan on. Ei tosin pahemmin lämmitä koska mulla hyppii pirusti enemmän kuin muiden mönkijöiden keulat.
Tästä olisi mielenkiintoista saada vielä hieman tieteellisempikin selitys mistä moinen johtuu.
Pompottamista kun ei esiinny kaikilla lumikeleillä, en esim koskaan muista saaneeni keulaa pomppimaan jäällä vaikka on kuinka paljon lunta.
Onko se lumen koostumuksesta kiinni, lepokitka vs liukukitka tms?
Pitäisköhän soittaa hiihtomiehille ja kysyä voiteluapua...
Tästä olisi mielenkiintoista saada vielä hieman tieteellisempikin selitys mistä moinen johtuu.
Pompottamista kun ei esiinny kaikilla lumikeleillä, en esim koskaan muista saaneeni keulaa pomppimaan jäällä vaikka on kuinka paljon lunta.
Onko se lumen koostumuksesta kiinni, lepokitka vs liukukitka tms?
Pitäisköhän soittaa hiihtomiehille ja kysyä voiteluapua...
- ViiMax
- Tracks
- Viestit: 4448
- Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
- Mönkijä:: Sp 500
- Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala
Re: Mud lite -> Swamp lite
Mulla pompotti ex mönkkäri pahiten nollakelillä ja oikein paksussa lumessa, tuntui välillä jotta lähtee paikat hampaista
En tiedä itsekään mistä tuo pompottaminen johtuu, on ärsyttävää ja tulee just sillon ku pitäs olla vetoja päällä. Tosin nykyinen (honda 500) ei ole vielä tehnyt tuota pompottamista, ja alla on 27" "trakorikuvioiset" renkaat, nooh, suojakelejä ootellessa sekä paksumpia hankia

En tiedä itsekään mistä tuo pompottaminen johtuu, on ärsyttävää ja tulee just sillon ku pitäs olla vetoja päällä. Tosin nykyinen (honda 500) ei ole vielä tehnyt tuota pompottamista, ja alla on 27" "trakorikuvioiset" renkaat, nooh, suojakelejä ootellessa sekä paksumpia hankia

- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Re: Mud lite -> Swamp lite
Miten on, jos nostaa eturenkaan paineet vaikka 0,5-0,8 paikkeille. Muutoinkin ainakin minä tykkään ajaa talvella kovemmilla kumeilla, jotta pala ei taitu alle.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Re: Mud lite -> Swamp lite
ei vielä mönkkärillä niin paljon lumikokemusta mutta maastoautoilussa umpihankiajossa paineet pitää pudottaa tosi alas jos haluaa että ei kulje nykimällä. tai sitten pitää antaa renkaan pyöriä.... jos ilman lunta ajettiin 0,3-0,4bar niin umpihankeen tuosta vielä reilusti pois.jos yritti ajella aiemmin mainituilla paineilla ja oli paljon lunta niin varmasti keula pomppi. itse meinaan kokeilla alkuun mönkijälläkin pienentää paineita jos tulee ongelmia.
Re: Mud lite -> Swamp lite
Oisko nuo mönkkärit sen verta etupainoisia etteivät nouse lumen päälle vaan kyntävät pohjia myöten.Tämän huomaa traktorilla kun ottaa kauhaan lunta alkaa hillitön pomppiminen mutta tyhjällä kauhalla menee "takakenossa"eikä pompi 

Haminan seudun mönkijät ry
-
- Moderaattori
- Viestit: 5590
- Liittynyt: 23 Marras 2007 21:29
- Mönkijä:: Traktori
- Paikkakunta: Uusimaa
Re: Mud lite -> Swamp lite
http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 02#p300602 Taannoinhan mietimme myöskin tätä pompottamis ongelmaa
-
- 6WD
- Viestit: 736
- Liittynyt: 18 Tammi 2010 20:58
- Mönkijä:: Can Am 570 Pro T3b
- Paikkakunta: Jokela
Re: Mud lite -> Swamp lite
Nyt viikonloppuna pitää todeta tämä, eli kääntää edessä/takana pyörimissuunta talveksi.ATC kirjoitti:Mud Litessä tosiaa heikko sivuttaispito, mutta veto/ jarrutuspito ihan ok talvisaikaan. Menee Mudliteillä hangessakin, mutta ei ole hyvät jos on normi pyörimissuuntaan asennettu. Nurinpäin on oikeenpäin talvella. Pitoasiaa olen usein verrannut kuulijalle veteen hyppäämisellä. Kuka hyppää viiden metrin korkeudesta kädet suorana sivulle, taitaa kaikki hypätä kädet suorana pään päällä. Mudliten kuvio normiasennuksessa vastaa tätä jälkimmäistä sukellustyyliä ja kapea terävä kohtauspinta ei saa otetta vaan luistaa/sukeltaa helposti. Kun rengas käännetään nurinkurin niin pinta muodostaa laajan suoran kuvion kuten sukellus kädet suorana sivulle ja pitopinta on kokonaan eri luokkaa ja jollei tämä mene muuten kaaliin niin käynti uimahallilla auttaa![]()
Nyt jos jollakulla tulee mieleen että kuvio menee tukkoon niin suu suppuun ja laittaa vaan sen renkulan pyörimään, siis niinku oikeesti, pyörimään.
Ulkona.
- ATC
- Koheltaja (r)
- Viestit: 5025
- Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
- Mönkijä:: Maatalous traktori
- Paikkakunta: Oulu
Re: Mud lite -> Swamp lite
Käännä vaan edestä, jos kääntää takaakin alkaa puskemaan.jiiipee kirjoitti:Nyt viikonloppuna pitää todeta tämä, eli kääntää edessä/takana pyörimissuunta talveksi.ATC kirjoitti:Mud Litessä tosiaa heikko sivuttaispito, mutta veto/ jarrutuspito ihan ok talvisaikaan. Menee Mudliteillä hangessakin, mutta ei ole hyvät jos on normi pyörimissuuntaan asennettu. Nurinpäin on oikeenpäin talvella. Pitoasiaa olen usein verrannut kuulijalle veteen hyppäämisellä. Kuka hyppää viiden metrin korkeudesta kädet suorana sivulle, taitaa kaikki hypätä kädet suorana pään päällä. Mudliten kuvio normiasennuksessa vastaa tätä jälkimmäistä sukellustyyliä ja kapea terävä kohtauspinta ei saa otetta vaan luistaa/sukeltaa helposti. Kun rengas käännetään nurinkurin niin pinta muodostaa laajan suoran kuvion kuten sukellus kädet suorana sivulle ja pitopinta on kokonaan eri luokkaa ja jollei tämä mene muuten kaaliin niin käynti uimahallilla auttaa![]()
Nyt jos jollakulla tulee mieleen että kuvio menee tukkoon niin suu suppuun ja laittaa vaan sen renkulan pyörimään, siis niinku oikeesti, pyörimään.
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
-
- 6WD
- Viestit: 736
- Liittynyt: 18 Tammi 2010 20:58
- Mönkijä:: Can Am 570 Pro T3b
- Paikkakunta: Jokela
Re: Mud lite -> Swamp lite
Näin päivä ajeltu maastossa etuset käännettynä, ohjaus jäykempi enemmän ja ehkä löi näpeille enempi, ei haittaavasti, pito tuntui paremmalta (tosin ei ollut huono ennenkään) puskemista ei ilmennyt. Näin ajellaan nyt kun lunta maassa, sitten käänellään oikeinpäin kun maa sulaa. Ja alkuperäiseen kysymykseen palaten, tullut siihen tulokseet että taitaa tuo palankorkeus/muoto vaikuttaa eniten pompottamiseen kun likipitäen kaikki alkuperäiset nappula mallin kumit ei hyppää. Toki niin kuin kingi kirjoitti niin tehoilla tuohon voi myös vaikuttaa.
Ulkona.
-
- 4WD
- Viestit: 171
- Liittynyt: 06 Joulu 2009 17:02
- Mönkijä:: Suzuki KingQuad 750
- Paikkakunta: Lahti - Janakkala
- Viesti:
Re: Mud lite -> Swamp lite
Mä tilasin Swamp litet. Saan alle parin viikon päästä, postailen sitten kokemuksia loppuuko pomputus.
-
- 4WD
- Viestit: 171
- Liittynyt: 06 Joulu 2009 17:02
- Mönkijä:: Suzuki KingQuad 750
- Paikkakunta: Lahti - Janakkala
- Viesti:
Re: Mud lite -> Swamp lite
No niin
Nyt on Swampit alla mutta eipä pomputus kummemmin vähentynyt. Tietty pitoa on reilusti enemmän kuin jokusen vuoden vanhoissa Mud liteissä.
Näyttää siltä että ainakin Suzukissa ainoa lääke on ajaa umpihangessa pitkällä vaihteella hana auki. Lyhyt vaihde ei täydellä kaasullakaan pyöritä riittävän kovaa.
Mielenkiintoista on että laitettiin samat Mud litet pojan Yamaha 450 Volverineen, eikä minkäänlaista pompotusta esiintynyt. Johtuisko juuri tuosta vaihteen pituudesta, Jammussa kun on vain yksi eteen.
Nyt on Swampit alla mutta eipä pomputus kummemmin vähentynyt. Tietty pitoa on reilusti enemmän kuin jokusen vuoden vanhoissa Mud liteissä.
Näyttää siltä että ainakin Suzukissa ainoa lääke on ajaa umpihangessa pitkällä vaihteella hana auki. Lyhyt vaihde ei täydellä kaasullakaan pyöritä riittävän kovaa.
Mielenkiintoista on että laitettiin samat Mud litet pojan Yamaha 450 Volverineen, eikä minkäänlaista pompotusta esiintynyt. Johtuisko juuri tuosta vaihteen pituudesta, Jammussa kun on vain yksi eteen.
-
- 4WD
- Viestit: 171
- Liittynyt: 06 Joulu 2009 17:02
- Mönkijä:: Suzuki KingQuad 750
- Paikkakunta: Lahti - Janakkala
- Viesti:
Re: Mud lite -> Swamp lite
Muutamat ajot on nyt takana ja pakko kehua Swam litejen hyvää pitoa.
Miinuksena on kuluminen. Alle 100km mönkimistä niin jo on palojen etureunat kuluneet selvästi enemmän kuin aiemmat Mudlitet ekan talven aikana.
Miinuksena on kuluminen. Alle 100km mönkimistä niin jo on palojen etureunat kuluneet selvästi enemmän kuin aiemmat Mudlitet ekan talven aikana.
Re: Mud lite -> Swamp lite
Hommasin viime talvena nuo mud litet ja ei mulla ainakaan tullu mitään pomppimis ongelmaa lumella. Eteneminen oli huippu luokkaa verrattuna jammun sileisiin alkuperäisiin renkaisiin verrattuna.
Pomppimista mulla aiheutti se että renkaissa ei pysyny ilma ja jos oli jonku aikaa ajamatta niin rengas painu läjään joka aiheutti hyppimisen. Silloin tällöin sai hieman lisäillä ilmaa. Nyt pyöritin renkaita vedessä että näkee mistä ilma karkaa. Se tuli vanteen ja kumen välistä kun tossa paikallisessa kumikorjaamossa ne laitettiin vanteille niin sinne väliin oli jääny niitä pitkiä kumessa sojottavia kumi "tikkuja". Tuleeko ne kumen valun yhteydessä... Ilmat kokonaan pois ja painoin kumea sen verran irti vanteelta että sain nykittyä ne tikut pois sieltä välistä ja varalta revin ne irti kokonaan etteivät pääse menemään uudestaan sinne väliin. Onko muilla samoja kokemuksia?
Mud liten kulumisesta sen verran että ihan silmissä katoaa nappulat kun ajaa kovemmalla tiellä. Eivät ole kovin pitkä ikäiset renkaat mun käytössä.
Pomppimista mulla aiheutti se että renkaissa ei pysyny ilma ja jos oli jonku aikaa ajamatta niin rengas painu läjään joka aiheutti hyppimisen. Silloin tällöin sai hieman lisäillä ilmaa. Nyt pyöritin renkaita vedessä että näkee mistä ilma karkaa. Se tuli vanteen ja kumen välistä kun tossa paikallisessa kumikorjaamossa ne laitettiin vanteille niin sinne väliin oli jääny niitä pitkiä kumessa sojottavia kumi "tikkuja". Tuleeko ne kumen valun yhteydessä... Ilmat kokonaan pois ja painoin kumea sen verran irti vanteelta että sain nykittyä ne tikut pois sieltä välistä ja varalta revin ne irti kokonaan etteivät pääse menemään uudestaan sinne väliin. Onko muilla samoja kokemuksia?
Mud liten kulumisesta sen verran että ihan silmissä katoaa nappulat kun ajaa kovemmalla tiellä. Eivät ole kovin pitkä ikäiset renkaat mun käytössä.
- Skifo-79
- 6WD
- Viestit: 320
- Liittynyt: 18 Touko 2010 12:39
- Mönkijä:: Can-Am 650x
- Paikkakunta: Ruokolahti
Re: Mud lite -> Swamp lite
Miksi ihmeessä ostaa Mutarenkaat kovalle tielle... Aikas Hoopoo
. No kaikkeehan kannattaa kokeilla, mut, ois Savamppi ollu parempi, jos enempi kovalla ajelee.

Saimaa ATV OffRoad Ry - Worry Team 51
-
- Moderaattori
- Viestit: 5590
- Liittynyt: 23 Marras 2007 21:29
- Mönkijä:: Traktori
- Paikkakunta: Uusimaa
Re: Mud lite -> Swamp lite
Hieno ohjeistus. Jos tiellä ajelee niin swamppi kuluu todella paljon nopeammin kuin mud lite.