ITP mudlite --> interco swamplite

Keskustelua rengas asioista
Pertunmaa
4WD
Viestit: 171
Liittynyt: 06 Joulu 2009 17:02
Mönkijä:: Suzuki KingQuad 750
Paikkakunta: Lahti - Janakkala
Viesti:

Re: Mud lite -> Swamp lite

Viesti Kirjoittaja Pertunmaa »

Näin se varmaan on. Ei tosin pahemmin lämmitä koska mulla hyppii pirusti enemmän kuin muiden mönkijöiden keulat.

Tästä olisi mielenkiintoista saada vielä hieman tieteellisempikin selitys mistä moinen johtuu.

Pompottamista kun ei esiinny kaikilla lumikeleillä, en esim koskaan muista saaneeni keulaa pomppimaan jäällä vaikka on kuinka paljon lunta.

Onko se lumen koostumuksesta kiinni, lepokitka vs liukukitka tms?

Pitäisköhän soittaa hiihtomiehille ja kysyä voiteluapua...
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: Mud lite -> Swamp lite

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

Mulla pompotti ex mönkkäri pahiten nollakelillä ja oikein paksussa lumessa, tuntui välillä jotta lähtee paikat hampaista :shock:

En tiedä itsekään mistä tuo pompottaminen johtuu, on ärsyttävää ja tulee just sillon ku pitäs olla vetoja päällä. Tosin nykyinen (honda 500) ei ole vielä tehnyt tuota pompottamista, ja alla on 27" "trakorikuvioiset" renkaat, nooh, suojakelejä ootellessa sekä paksumpia hankia :wink:
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: Mud lite -> Swamp lite

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Miten on, jos nostaa eturenkaan paineet vaikka 0,5-0,8 paikkeille. Muutoinkin ainakin minä tykkään ajaa talvella kovemmilla kumeilla, jotta pala ei taitu alle.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
fia
Noppeli
Viestit: 16
Liittynyt: 26 Heinä 2012 20:14

Re: Mud lite -> Swamp lite

Viesti Kirjoittaja fia »

ei vielä mönkkärillä niin paljon lumikokemusta mutta maastoautoilussa umpihankiajossa paineet pitää pudottaa tosi alas jos haluaa että ei kulje nykimällä. tai sitten pitää antaa renkaan pyöriä.... jos ilman lunta ajettiin 0,3-0,4bar niin umpihankeen tuosta vielä reilusti pois.jos yritti ajella aiemmin mainituilla paineilla ja oli paljon lunta niin varmasti keula pomppi. itse meinaan kokeilla alkuun mönkijälläkin pienentää paineita jos tulee ongelmia.
Avatar
SETMA
Tracks
Viestit: 1249
Liittynyt: 15 Tammi 2010 07:10
Mönkijä:: ?
Paikkakunta: ympyrä

Re: Mud lite -> Swamp lite

Viesti Kirjoittaja SETMA »

Oisko nuo mönkkärit sen verta etupainoisia etteivät nouse lumen päälle vaan kyntävät pohjia myöten.Tämän huomaa traktorilla kun ottaa kauhaan lunta alkaa hillitön pomppiminen mutta tyhjällä kauhalla menee "takakenossa"eikä pompi :-k
Haminan seudun mönkijät ry
jukka81
Moderaattori
Viestit: 5590
Liittynyt: 23 Marras 2007 21:29
Mönkijä:: Traktori
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Mud lite -> Swamp lite

Viesti Kirjoittaja jukka81 »

http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 02#p300602 Taannoinhan mietimme myöskin tätä pompottamis ongelmaa
jiiipee
6WD
Viestit: 736
Liittynyt: 18 Tammi 2010 20:58
Mönkijä:: Can Am 570 Pro T3b
Paikkakunta: Jokela

Re: Mud lite -> Swamp lite

Viesti Kirjoittaja jiiipee »

ATC kirjoitti:Mud Litessä tosiaa heikko sivuttaispito, mutta veto/ jarrutuspito ihan ok talvisaikaan. Menee Mudliteillä hangessakin, mutta ei ole hyvät jos on normi pyörimissuuntaan asennettu. Nurinpäin on oikeenpäin talvella. Pitoasiaa olen usein verrannut kuulijalle veteen hyppäämisellä. Kuka hyppää viiden metrin korkeudesta kädet suorana sivulle, taitaa kaikki hypätä kädet suorana pään päällä. Mudliten kuvio normiasennuksessa vastaa tätä jälkimmäistä sukellustyyliä ja kapea terävä kohtauspinta ei saa otetta vaan luistaa/sukeltaa helposti. Kun rengas käännetään nurinkurin niin pinta muodostaa laajan suoran kuvion kuten sukellus kädet suorana sivulle ja pitopinta on kokonaan eri luokkaa ja jollei tämä mene muuten kaaliin niin käynti uimahallilla auttaa :lol:
Nyt jos jollakulla tulee mieleen että kuvio menee tukkoon niin suu suppuun ja laittaa vaan sen renkulan pyörimään, siis niinku oikeesti, pyörimään. :supz:
Nyt viikonloppuna pitää todeta tämä, eli kääntää edessä/takana pyörimissuunta talveksi.
Ulkona.
Avatar
ATC
Koheltaja (r)
Viestit: 5025
Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
Mönkijä:: Maatalous traktori
Paikkakunta: Oulu

Re: Mud lite -> Swamp lite

Viesti Kirjoittaja ATC »

jiiipee kirjoitti:
ATC kirjoitti:Mud Litessä tosiaa heikko sivuttaispito, mutta veto/ jarrutuspito ihan ok talvisaikaan. Menee Mudliteillä hangessakin, mutta ei ole hyvät jos on normi pyörimissuuntaan asennettu. Nurinpäin on oikeenpäin talvella. Pitoasiaa olen usein verrannut kuulijalle veteen hyppäämisellä. Kuka hyppää viiden metrin korkeudesta kädet suorana sivulle, taitaa kaikki hypätä kädet suorana pään päällä. Mudliten kuvio normiasennuksessa vastaa tätä jälkimmäistä sukellustyyliä ja kapea terävä kohtauspinta ei saa otetta vaan luistaa/sukeltaa helposti. Kun rengas käännetään nurinkurin niin pinta muodostaa laajan suoran kuvion kuten sukellus kädet suorana sivulle ja pitopinta on kokonaan eri luokkaa ja jollei tämä mene muuten kaaliin niin käynti uimahallilla auttaa :lol:
Nyt jos jollakulla tulee mieleen että kuvio menee tukkoon niin suu suppuun ja laittaa vaan sen renkulan pyörimään, siis niinku oikeesti, pyörimään. :supz:
Nyt viikonloppuna pitää todeta tämä, eli kääntää edessä/takana pyörimissuunta talveksi.
Käännä vaan edestä, jos kääntää takaakin alkaa puskemaan.
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
jiiipee
6WD
Viestit: 736
Liittynyt: 18 Tammi 2010 20:58
Mönkijä:: Can Am 570 Pro T3b
Paikkakunta: Jokela

Re: Mud lite -> Swamp lite

Viesti Kirjoittaja jiiipee »

Näin päivä ajeltu maastossa etuset käännettynä, ohjaus jäykempi enemmän ja ehkä löi näpeille enempi, ei haittaavasti, pito tuntui paremmalta (tosin ei ollut huono ennenkään) puskemista ei ilmennyt. Näin ajellaan nyt kun lunta maassa, sitten käänellään oikeinpäin kun maa sulaa. Ja alkuperäiseen kysymykseen palaten, tullut siihen tulokseet että taitaa tuo palankorkeus/muoto vaikuttaa eniten pompottamiseen kun likipitäen kaikki alkuperäiset nappula mallin kumit ei hyppää. Toki niin kuin kingi kirjoitti niin tehoilla tuohon voi myös vaikuttaa.
Ulkona.
Pertunmaa
4WD
Viestit: 171
Liittynyt: 06 Joulu 2009 17:02
Mönkijä:: Suzuki KingQuad 750
Paikkakunta: Lahti - Janakkala
Viesti:

Re: Mud lite -> Swamp lite

Viesti Kirjoittaja Pertunmaa »

Mä tilasin Swamp litet. Saan alle parin viikon päästä, postailen sitten kokemuksia loppuuko pomputus.
Pertunmaa
4WD
Viestit: 171
Liittynyt: 06 Joulu 2009 17:02
Mönkijä:: Suzuki KingQuad 750
Paikkakunta: Lahti - Janakkala
Viesti:

Re: Mud lite -> Swamp lite

Viesti Kirjoittaja Pertunmaa »

No niin

Nyt on Swampit alla mutta eipä pomputus kummemmin vähentynyt. Tietty pitoa on reilusti enemmän kuin jokusen vuoden vanhoissa Mud liteissä.

Näyttää siltä että ainakin Suzukissa ainoa lääke on ajaa umpihangessa pitkällä vaihteella hana auki. Lyhyt vaihde ei täydellä kaasullakaan pyöritä riittävän kovaa.

Mielenkiintoista on että laitettiin samat Mud litet pojan Yamaha 450 Volverineen, eikä minkäänlaista pompotusta esiintynyt. Johtuisko juuri tuosta vaihteen pituudesta, Jammussa kun on vain yksi eteen.
Pertunmaa
4WD
Viestit: 171
Liittynyt: 06 Joulu 2009 17:02
Mönkijä:: Suzuki KingQuad 750
Paikkakunta: Lahti - Janakkala
Viesti:

Re: Mud lite -> Swamp lite

Viesti Kirjoittaja Pertunmaa »

Muutamat ajot on nyt takana ja pakko kehua Swam litejen hyvää pitoa.

Miinuksena on kuluminen. Alle 100km mönkimistä niin jo on palojen etureunat kuluneet selvästi enemmän kuin aiemmat Mudlitet ekan talven aikana.
Avatar
TATOU4S
6WD
Viestit: 481
Liittynyt: 28 Helmi 2013 10:03
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 550 eps +tatou

Re: Mud lite -> Swamp lite

Viesti Kirjoittaja TATOU4S »

Hommasin viime talvena nuo mud litet ja ei mulla ainakaan tullu mitään pomppimis ongelmaa lumella. Eteneminen oli huippu luokkaa verrattuna jammun sileisiin alkuperäisiin renkaisiin verrattuna.

Pomppimista mulla aiheutti se että renkaissa ei pysyny ilma ja jos oli jonku aikaa ajamatta niin rengas painu läjään joka aiheutti hyppimisen. Silloin tällöin sai hieman lisäillä ilmaa. Nyt pyöritin renkaita vedessä että näkee mistä ilma karkaa. Se tuli vanteen ja kumen välistä kun tossa paikallisessa kumikorjaamossa ne laitettiin vanteille niin sinne väliin oli jääny niitä pitkiä kumessa sojottavia kumi "tikkuja". Tuleeko ne kumen valun yhteydessä... Ilmat kokonaan pois ja painoin kumea sen verran irti vanteelta että sain nykittyä ne tikut pois sieltä välistä ja varalta revin ne irti kokonaan etteivät pääse menemään uudestaan sinne väliin. Onko muilla samoja kokemuksia?

Mud liten kulumisesta sen verran että ihan silmissä katoaa nappulat kun ajaa kovemmalla tiellä. Eivät ole kovin pitkä ikäiset renkaat mun käytössä.
Avatar
Skifo-79
6WD
Viestit: 320
Liittynyt: 18 Touko 2010 12:39
Mönkijä:: Can-Am 650x
Paikkakunta: Ruokolahti

Re: Mud lite -> Swamp lite

Viesti Kirjoittaja Skifo-79 »

Miksi ihmeessä ostaa Mutarenkaat kovalle tielle... Aikas Hoopoo :wink: . No kaikkeehan kannattaa kokeilla, mut, ois Savamppi ollu parempi, jos enempi kovalla ajelee.
Saimaa ATV OffRoad Ry - Worry Team 51
jukka81
Moderaattori
Viestit: 5590
Liittynyt: 23 Marras 2007 21:29
Mönkijä:: Traktori
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Mud lite -> Swamp lite

Viesti Kirjoittaja jukka81 »

Hieno ohjeistus. Jos tiellä ajelee niin swamppi kuluu todella paljon nopeammin kuin mud lite.
Vastaa Viestiin