Tasapainotusta Pohjois-Savossa
Tasapainotusta Pohjois-Savossa
No niin arvon raatilaiset.
Onko kellään tietoa kuka tekisi mönkkärin renkaiden tasapainotusta P-Savossa?
Ainakaan täällä Varkaudessa ei tunnut Polariksen rinkuloiden tasapainotus onnistuvan missään liikkeessä johtuen vanteen isosta keskireiästä.
Poitsu osti traktori mönkkäänsä katurenkaat ja ne ravistaa / pompottaa niin ettei meinaa kyydissä kestää.
Eri paineita kokeiltu tosin pystyheitto pitää vielä tarkastaa tarkemmin mutta hirveät nuo on ajaa....
Ravistus on sinällään kummallinen kun saattaa hetken mennä ihan suht hyvin sitten alkaa saatanallinen vipotus tangossa, voisiko esim. vetari "jumia" ja aiheuttaa tämän oireen?
No mutta kunhan nyt ensin saisi kumit tasapainoon niin alkaisi sitten karsimaan syitä pois.
Ps. ohjauskulmat myös jo säädetty noin 2mm haritukselle.
Onko kellään tietoa kuka tekisi mönkkärin renkaiden tasapainotusta P-Savossa?
Ainakaan täällä Varkaudessa ei tunnut Polariksen rinkuloiden tasapainotus onnistuvan missään liikkeessä johtuen vanteen isosta keskireiästä.
Poitsu osti traktori mönkkäänsä katurenkaat ja ne ravistaa / pompottaa niin ettei meinaa kyydissä kestää.
Eri paineita kokeiltu tosin pystyheitto pitää vielä tarkastaa tarkemmin mutta hirveät nuo on ajaa....
Ravistus on sinällään kummallinen kun saattaa hetken mennä ihan suht hyvin sitten alkaa saatanallinen vipotus tangossa, voisiko esim. vetari "jumia" ja aiheuttaa tämän oireen?
No mutta kunhan nyt ensin saisi kumit tasapainoon niin alkaisi sitten karsimaan syitä pois.
Ps. ohjauskulmat myös jo säädetty noin 2mm haritukselle.
Re: Tasapainotusta Pohjois-Savossa
Mönkkärin renkaita harvemmin tarvitsee tasapainottaa. Ne vatkaavat pikkuisen jokatapauksessa. Kannattaa tosiaan tuo pystyheitto katsoa. Runkovaurioisia kumeja on tullut itsellekkin muutamia ihan uusissakin vastaan. Ne vatkaavat kyllä aivan tolkuttomasti. Vanteethan ovat suorat? Tai jos niissä jotain isoa olisi, niin ei renkaissa kyllä ilmakaan pysyisi.
Exät
TRX420t3b -20
TRX70 -87
Loncin 110-07
Kingquad 280-96
Raptor 350l7e-08
450Pro T3-16
S-5 1000W-18
KTC RXR 450 (trx450r)l7e-04
ATC 350X-85
TRX 90-10
Disu 500cc
TRX300FW-94
Outlaw 525IRS-08
Wildcat 500RE-10
Renegade 800-07
525XC-11
904-10
Target 525-09
TRX420t3b -20
TRX70 -87
Loncin 110-07
Kingquad 280-96
Raptor 350l7e-08
450Pro T3-16
S-5 1000W-18
KTC RXR 450 (trx450r)l7e-04
ATC 350X-85
TRX 90-10
Disu 500cc
TRX300FW-94
Outlaw 525IRS-08
Wildcat 500RE-10
Renegade 800-07
525XC-11
904-10
Target 525-09
- Puuhis83
- Tracks
- Viestit: 4385
- Liittynyt: 15 Maalis 2010 20:15
- Mönkijä:: Polle 4x4 & Dinli901
- Paikkakunta: Satakunta
Re: Tasapainotusta Pohjois-Savossa
Täälläpäin Vianor teki joskus ihan normihintaan. Nykysin ottavat vähän lisämaksua mönkkärin renkaista.
..kahden mönkijän yksinhuoltaja..
Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
- MR Charger
- 6WD
- Viestit: 896
- Liittynyt: 25 Maalis 2006 20:38
- Mönkijä:: HELL RACER
Re: Tasapainotusta Pohjois-Savossa
Kyllä mulla oli aina ennen tapana tasapainotella mönkijän renkaat vanhassa työpaikassa, kun niitä aika isoja määriä myytiin.
Hommana se nyt ei ole sen kummempaa, kuin auton tai prätkän renkaan painotus.
Hyvä rasvaus on tärkeetä ja joskus kannattaa pyöritellä sen 180 astetta vanteella, josko auttaisi.
Kun oli hyvät asennuskoneet, niin oli näppärä rullilla pakottaa kumi hyvin vanteelle, se auttoi monessa tapauksessa.
Ilmassa pyörittelettä niitä ja kattoo onko yleensäkkään kunnolla vanteelle asettunut.
Hommana se nyt ei ole sen kummempaa, kuin auton tai prätkän renkaan painotus.
Hyvä rasvaus on tärkeetä ja joskus kannattaa pyöritellä sen 180 astetta vanteella, josko auttaisi.
Kun oli hyvät asennuskoneet, niin oli näppärä rullilla pakottaa kumi hyvin vanteelle, se auttoi monessa tapauksessa.
Ilmassa pyörittelettä niitä ja kattoo onko yleensäkkään kunnolla vanteelle asettunut.
- ceebbari
- 4WD
- Viestit: 148
- Liittynyt: 25 Syys 2012 07:58
- Mönkijä:: Kawasaki kvf 750
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Tasapainotusta Pohjois-Savossa
Kyllä mönkijän katurenkaat on tasapainoitettava jos haluaa mukavasti ajaa. Eikä se vatkaus tee hyvää mönkijällekkään.
Re: Tasapainotusta Pohjois-Savossa
Juu, eli sopivaa firmaa ei ole vielä löytynyt.
Vanteet on suorat mutta kaikista renkaista löytyy pystyheittoa 3 ja 5 millin välillä. Tosin ainakin yhdessä tämä heitto on lyhyellä matkalla, eli heitto ei kasva / pienene pikku hiljaa vaan aika nopeasti.
Pitänee kohta tehdä teline pikkurälläkälle liuskelaikalla ja "sorvata" kumit pyöreiksi
Vanteet on suorat mutta kaikista renkaista löytyy pystyheittoa 3 ja 5 millin välillä. Tosin ainakin yhdessä tämä heitto on lyhyellä matkalla, eli heitto ei kasva / pienene pikku hiljaa vaan aika nopeasti.
Pitänee kohta tehdä teline pikkurälläkälle liuskelaikalla ja "sorvata" kumit pyöreiksi

- MR Charger
- 6WD
- Viestit: 896
- Liittynyt: 25 Maalis 2006 20:38
- Mönkijä:: HELL RACER
Re: Tasapainotusta Pohjois-Savossa
Juu lamellilla menee ja vaikka ihan sorvilla, kunhan on tarpeeksi terävä terä.
Re: Tasapainotusta Pohjois-Savossa
Vaikka sorvilla saisi renkaan pyöreäksi ei niitä enään saa tasapainoon se on varma ! Mutta jos rupee todella kokeilemaan rengasta voisi kääntää vanteella 90 astetta kerrallaan ja laittaa kunnolla painetta joku 2-3 baaria jotta oikenee kunnolla ja ajella vähän asvaltilla vauhdilla jos pitkittäisheitto vähenisi, noilla normaalilla 0,2 baaria ei rengas pullistu kunnolla. Sisärenkaat voisi olla myös yksi kokeilu ! Rengasliikkeillä voisi olla sanottavaa myös. Käskevät heittämään romorenkaisiin sellaiset renkaat kun eivät kerran ole pyöreitä !
- MR Charger
- 6WD
- Viestit: 896
- Liittynyt: 25 Maalis 2006 20:38
- Mönkijä:: HELL RACER
Re: Tasapainotusta Pohjois-Savossa
Saapi ne painoon jos haluaa.
Re: Tasapainotusta Pohjois-Savossa
saahan sen vaikka neliökuution pyörimään tasapainossa, se että miltä se tuntuu perseen alla kun se laitetaan pyörimään akselin päässä on toinen juttu.
kokemuksesta voin sanoo että ihan turha yrittää tasapainottaa semmosta mönkkärinrengasta missä on silminnähden hirmunen pysty tai sivuheitto, tai mikä täristää jo lähtökohtasesti tyyliin 40-50 vauhdissa asfaltilla. jos kyseessä ois autonrengas puhuttais jo varmasti vähintään runkoviasta. näissä atv renkaissa nuo toleranssit tekemisessä on vähän toista. plus että teräskudosta on vain harvoissa tukemassa rengasta, yleensä vain monta kerrosta kangasta (ilmeisesti joustavuuden takia).
tasapainotuksella ruvetaan saamaan oikeeta huomattavaa ja merkittävää hyötyä jos rengas täristää vasta 90-100+ vauhdeissa.
mutta tämä nyt oli vain meikäläisen mielipide ja huomio mitä ite oon noita omia renkaita tossa pyöritelly,
edit: Pohjois-savossa rengas-nyyssönen voisi olla ainakin yksi vaihtoehto.
kokemuksesta voin sanoo että ihan turha yrittää tasapainottaa semmosta mönkkärinrengasta missä on silminnähden hirmunen pysty tai sivuheitto, tai mikä täristää jo lähtökohtasesti tyyliin 40-50 vauhdissa asfaltilla. jos kyseessä ois autonrengas puhuttais jo varmasti vähintään runkoviasta. näissä atv renkaissa nuo toleranssit tekemisessä on vähän toista. plus että teräskudosta on vain harvoissa tukemassa rengasta, yleensä vain monta kerrosta kangasta (ilmeisesti joustavuuden takia).
tasapainotuksella ruvetaan saamaan oikeeta huomattavaa ja merkittävää hyötyä jos rengas täristää vasta 90-100+ vauhdeissa.
mutta tämä nyt oli vain meikäläisen mielipide ja huomio mitä ite oon noita omia renkaita tossa pyöritelly,
edit: Pohjois-savossa rengas-nyyssönen voisi olla ainakin yksi vaihtoehto.
DIY
- Puuhis83
- Tracks
- Viestit: 4385
- Liittynyt: 15 Maalis 2010 20:15
- Mönkijä:: Polle 4x4 & Dinli901
- Paikkakunta: Satakunta
Re: Tasapainotusta Pohjois-Savossa
Ei liity pohjois-savoon, eikä tasapainotukseen..
Mul on dinlis "kesäkäytössä" michelinin bobber -skootterin kumit edessä ja takana maxxis spearzit. En ole kokenu tarpeelliseksi tasapainotella.
Paineista ei mitään käryä, mut kivikoviksi olen ne tuutannut.
Mul on dinlis "kesäkäytössä" michelinin bobber -skootterin kumit edessä ja takana maxxis spearzit. En ole kokenu tarpeelliseksi tasapainotella.

Paineista ei mitään käryä, mut kivikoviksi olen ne tuutannut.
..kahden mönkijän yksinhuoltaja..
Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
- MR Charger
- 6WD
- Viestit: 896
- Liittynyt: 25 Maalis 2006 20:38
- Mönkijä:: HELL RACER
Re: Tasapainotusta Pohjois-Savossa
Niin jäi pois viestistä että sorvauksen jälkeen saa kyllä painoon.
Ittelle just sorvailtiin bansheen etuset kun oli selkäheittoa, vielä painotus ja sitten ajoon.
Ittelle just sorvailtiin bansheen etuset kun oli selkäheittoa, vielä painotus ja sitten ajoon.