
Metsärengasvalinnan pohdintaa pikkukoneeseen
Re: Metsärengasvalinnan pohdintaa pikkukoneeseen
Mud Crusherit lähti tilaukseen. Jospa nuo kuopisi cattia eteenpäin 

Re: Metsärengasvalinnan pohdintaa pikkukoneeseen
Pari Mud Crushereita alla
Aiemminhan mulla oli big horn-kopio sunffit takana ja edessä "vakiorenkaat". Nyt nuo "big hornit" edessä ja takana Mud Crusherit.
Mitä vertailua piti käydä kokeilemassa, niin yksi ura menee tuossa omalla tontilla. Alkutalvesta kokeilin tuolla edellisellä rengastuksella, niin vaikka oli vähempi lunta ja suojakeli, niin en päässyt rinkiä läpi siten päin että oli ylämäkeä. Toisinpäin kyllä pääsi. Tuolloin oli aurakin irti. Nyt on enempi lunta, mutta pääsin tuon ylämäenkin auran kanssa läpi. Tosin viitisen kertaa piti vauhtia ottaa ja uraa avata. Tuo on siis omaa rajalinjaa ja vanhaa traktoriuraa, niin muita jälkiä siinä ei ollut kun omat ja nekin oli kyllä talven myötä jo kadonneet näkymättömiin. Koko lailla umpiseen sai siis työntää.
Aiemmin ei tämän hetken lumitilanteessa ollut oikein umpiseen asiaa. Nyt sai ajella huoletta auran kanssa umpisessa.
Tosin kerran olin jumissa keskellä taimikkoa (= ei isompia puita missään lähimain) vähän varomattomalla kaasunkäytöllä. Suojalumi kun kantaa panssarista ja renkaat pyörii ilmassa, niin hiki tuli ennenkuin matka jatkui
Ja se auran rohjo vielä keulalla lisäjarruna...
Tuostakin huolimatta oli naama virneessä kun kotipihaan taas pääsin. Tuli käytyä pikku latupohjalenkkikin pihapiiriin poljettua koskemattomaan hankeen. Ensin etuperin aura ylhäällä urat auki ja sitten peruutellen aura alhaalla samat jäljet. Äkkiä tuli muutama sata metriä hiihtoharjoittelubaanaa. Latuhöylän kyllä tarvitsisi vielä.

Aiemminhan mulla oli big horn-kopio sunffit takana ja edessä "vakiorenkaat". Nyt nuo "big hornit" edessä ja takana Mud Crusherit.
Mitä vertailua piti käydä kokeilemassa, niin yksi ura menee tuossa omalla tontilla. Alkutalvesta kokeilin tuolla edellisellä rengastuksella, niin vaikka oli vähempi lunta ja suojakeli, niin en päässyt rinkiä läpi siten päin että oli ylämäkeä. Toisinpäin kyllä pääsi. Tuolloin oli aurakin irti. Nyt on enempi lunta, mutta pääsin tuon ylämäenkin auran kanssa läpi. Tosin viitisen kertaa piti vauhtia ottaa ja uraa avata. Tuo on siis omaa rajalinjaa ja vanhaa traktoriuraa, niin muita jälkiä siinä ei ollut kun omat ja nekin oli kyllä talven myötä jo kadonneet näkymättömiin. Koko lailla umpiseen sai siis työntää.
Aiemmin ei tämän hetken lumitilanteessa ollut oikein umpiseen asiaa. Nyt sai ajella huoletta auran kanssa umpisessa.
Tosin kerran olin jumissa keskellä taimikkoa (= ei isompia puita missään lähimain) vähän varomattomalla kaasunkäytöllä. Suojalumi kun kantaa panssarista ja renkaat pyörii ilmassa, niin hiki tuli ennenkuin matka jatkui

Tuostakin huolimatta oli naama virneessä kun kotipihaan taas pääsin. Tuli käytyä pikku latupohjalenkkikin pihapiiriin poljettua koskemattomaan hankeen. Ensin etuperin aura ylhäällä urat auki ja sitten peruutellen aura alhaalla samat jäljet. Äkkiä tuli muutama sata metriä hiihtoharjoittelubaanaa. Latuhöylän kyllä tarvitsisi vielä.
-
- 2WD
- Viestit: 54
- Liittynyt: 01 Tammi 2015 22:23
- Paikkakunta: Turun kupeessa
Re: Metsärengasvalinnan pohdintaa pikkukoneeseen
Tuolla omalla testailin kanssa pelkällä takavedolla ajelua, ja eihän tuossa enää paljon nelivetoa tarvikkaan
On sen verran hyvä pito noissa mud crushereissa 


Re: Metsärengasvalinnan pohdintaa pikkukoneeseen
Lumesta tuosa edellä jo olikin, mutta laitetaan nyt pikkuisen lisäpäivitystä, kun on tullut vähän enempi noita Mud Crushereita koeponnistettua. Tosin itsellä on nuo tosiaan vain taka-akselilla. Polttopuurankaa olen ajanut sellaisesta lepikosta joka oli aika rytö ja siten suurin osa vedetty raivurilla nurin. On siis lyhyttä tikkukantoa maassa jonniin verran ja osa teräviäkin. Toistaiseksi ei renkaissa ole mitään merkkejä vaurioista vaikken ole mitään väistellyt. Jykevät nuo rungot on. Itsellä painetta hyvin vähän ja pikkucatin alla on silloin sopivan pehmeät. Kestää kuormaa kärryynkin ilman että painuisivat liian luttuun.
Myös hiekkatiekurvailussa pelaavat vallan hyvin. En ole mitään juputusta huomannut ja pitäähän nuo härskisti tielläkin, niin sivuttain kun päittäinkin. Edes noilla matalilla paineilla ei runko anna liikaa periksi. Sen sijaan keulassa olevat "big horn" -sunffit on vastaavilla paineilla ja nuo tahtoo sortua alle tiellä. Huipuista en tiedä muuta kun että pisimmällä vaihteella jaksaa pitää ihan hyvin sellaisen sopivan marssivauhdin mitä nyt ajaa viitsii muutenkaan.
Mitä metsässä käynyt hankalammissa paikoissa, niin pitoa on. Tosin hirveitä referenssejä ei itsellä ole, mutta jos tällainen lukoton ja maavaraton kone ei ole letkan heikoin lenkki edes mutaspoorissa, niin ei nuo renkaat voi olla ihan huonot. Kun panssarin varassa liki kokoajan menee ja vielä etenee, niin ei nuo voi olla pahat kaivamaankaan. Voima ei riitä kovaa pyörittää, niin ei kai nuo sitten tukenneetkaan. Kallioilla ja kivillä pitävät vähintään mainiosti. Ehkä tuo leveähkö ripa pitää hyvin kivelläkin kun on pinta-alaa millä tarttua.
Kumi tuntuu kyllä sormella painellen aika pehmeältä, että voi olla jotta asfaltilla alkaisivat pyöristyä rivat nopeasti.
Missään nurmikollahan näillä ei ole mitään asiaa rinkiä ajaa jollei halua hallitukselta negatiivista feedbäkkiä. Suoraan jos ajaa yli niin silloin ei tietty mitään jälkiä jää.
Itse olen noihin kyllä tyytyväinen yleisrenkaana. Varmasti jossain äärioloissa on parempiakin, mutta hyvä balanssi noissa tuntuisi olevan sekalaiseen ajoon ja meikäläiseen maastoon. Noissa etu-Sunffeissa on vähän murtuman alkuja palojen ja rungon kulmissa, niin jos nuo purkaantuu, niin laitan varmaan eteenkin Deestonet. Tai sitten jotain Bear Clawta, kun ei tuo keula paina mitään, niin runko saisi olla nörjä.
Myös hiekkatiekurvailussa pelaavat vallan hyvin. En ole mitään juputusta huomannut ja pitäähän nuo härskisti tielläkin, niin sivuttain kun päittäinkin. Edes noilla matalilla paineilla ei runko anna liikaa periksi. Sen sijaan keulassa olevat "big horn" -sunffit on vastaavilla paineilla ja nuo tahtoo sortua alle tiellä. Huipuista en tiedä muuta kun että pisimmällä vaihteella jaksaa pitää ihan hyvin sellaisen sopivan marssivauhdin mitä nyt ajaa viitsii muutenkaan.
Mitä metsässä käynyt hankalammissa paikoissa, niin pitoa on. Tosin hirveitä referenssejä ei itsellä ole, mutta jos tällainen lukoton ja maavaraton kone ei ole letkan heikoin lenkki edes mutaspoorissa, niin ei nuo renkaat voi olla ihan huonot. Kun panssarin varassa liki kokoajan menee ja vielä etenee, niin ei nuo voi olla pahat kaivamaankaan. Voima ei riitä kovaa pyörittää, niin ei kai nuo sitten tukenneetkaan. Kallioilla ja kivillä pitävät vähintään mainiosti. Ehkä tuo leveähkö ripa pitää hyvin kivelläkin kun on pinta-alaa millä tarttua.
Kumi tuntuu kyllä sormella painellen aika pehmeältä, että voi olla jotta asfaltilla alkaisivat pyöristyä rivat nopeasti.
Missään nurmikollahan näillä ei ole mitään asiaa rinkiä ajaa jollei halua hallitukselta negatiivista feedbäkkiä. Suoraan jos ajaa yli niin silloin ei tietty mitään jälkiä jää.
Itse olen noihin kyllä tyytyväinen yleisrenkaana. Varmasti jossain äärioloissa on parempiakin, mutta hyvä balanssi noissa tuntuisi olevan sekalaiseen ajoon ja meikäläiseen maastoon. Noissa etu-Sunffeissa on vähän murtuman alkuja palojen ja rungon kulmissa, niin jos nuo purkaantuu, niin laitan varmaan eteenkin Deestonet. Tai sitten jotain Bear Clawta, kun ei tuo keula paina mitään, niin runko saisi olla nörjä.
-
- Noppeli
- Viestit: 10
- Liittynyt: 29 Heinä 2009 16:24
- Mönkijä:: Yamaha Grizzly 550 eu traktori
- Paikkakunta: Joensuu
Re: Metsärengasvalinnan pohdintaa pikkukoneeseen
2009 Grizzly 550 orkkis renkaat (25") alkavat olla kuluneet, ja Sulo Vilenin innoittamana postissa odottelee noutoa 26" Duro Buffalot. Härpäke on työkäytössä metsäpalstalla ja kodin yleiskoneena. Tieajoa ei ole historian aikana lähellekään sataa kilometriä, ja nopeus on yleisimmin alle 20kmh. Yleensä perässä on rankakärri, Sulo siihenkin osoitti kiinankärrin. Tunteja on puksutellut n 700 ja kilsoja alle 3000. Suota ei ole nähnyt, tiluksilla lähinnä kangasmaata, louhikkoa, ja kalliorinteitä. Kiitokset kaikille hyvästä viestiketjusta! Aika näyttää menikö metsään, sinne kyllä pitäisi päästä.
https://photos.app.goo.gl/uchghp5oC1aBpxtr5
https://photos.app.goo.gl/uchghp5oC1aBpxtr5