Jaahas,
Tässä sitä nyt ollaan, ajattelin vaihtaa renkaat mönkijään itse.
Tuli vain pieni ongelma, miten jumangissa noi renkaat saa irti kotikonstein. Nyt tarvitaan apua asian tiimoilta.
Onko kukaan saanut mönkijän renkaita vanteilta ja miten?
Itse olen kokeillut 30cm ja 60cm rengasrautaa ilman tulosta. En kyllä ole varma osaanko käyttää rautaa oikein, mutta silti ei tapahdu mitään.
Kyllä oli kovassa noi renkaat itselläkin kun ei ole kunnon työkaluja.Kokeilin profiilia kumin ja vanteen reunaan ja paku painoksi ei mihkään.Sitten tein c-raudan joka ei pääse liukumaan kauemmasvanteen reunasta ja tunkilla painoa johan lähti.Ei mikään paras eikä helpoin menetelmä
Riippuu aika paljon renkaasta ja vanteesta. Mutta jos kyse on tuosta Dinlin renkaasta, niin aika perkeleellinen oli ainakin Kendan Roadgo kammettavaksi vakiovanteelle. Rengaskonekin oli mutta pahalaisen kynnet ei saaneet otetta niin pienestä vanteesta, siksi etenkin takarengas oli todella tuskallisen työn takana vaikka kahteen mieheen kunnon työkaluilla väännettiin.
Jos kuitenkin ryhdyt itse tekemään ja onnistut, niin vedä sen jälkeen kunnon paineet renkaaseen ja anna asettua vanteelle vaikka yön yli. Tämän jos jättää tekemättä niin saa melko pompottavaa kyytiä.
parilla normaalilla rengasraudalla saa helposti kumit päälle ja sen jälkeen jotain helposti syttyvää spray kaasua esim. deororanttia perään ja kumi poksahtaa paikalleen.
Jos meinaat rengasraudalla laittaa niin varaudu melkoiseen painiin ja kipeään selkään, onnistuu kyllä mutta saatat tarvita riskin kaverin.Itsellä rengas projekti edessä ja olisi tarkoitus käyttää tuollaista käsikäyttöistä rengaskonetta joka maksoi 39euroa, ainakin eturenkaat meni hieman vähemmällä hikoilulla kuin pelkillä rengasraudoilla vaikka en kyllä hikoillut itse vaan kaveri .Eikä rengasliikkeetkään kovin suuria summia pyydä jos parirengasta heittää vanteelle.Joskus ollaan käytetty jopa ammattikoulua noissa rengashommissa kun tekevät oppilastyönä (4 autonrengasta maksoi 10e - vanhat pois ja uudet tilalle).
goes 520 ltd ex/pöllitty.
dinli 300cc ex
rally 110cc ex
Sumppi_ kirjoitti:parilla normaalilla rengasraudalla saa helposti kumit päälle
Dinlin renkaatko olet ihan niillä laittanut? Hattua nostan jos näin, oli sen luokan tappelua kun itse niitä väänsin vanteille ettei tosiaan voi helpoksi kuvailla.
Dinlin renkaatko olet ihan niillä laittanut? Hattua nostan jos näin, oli sen luokan tappelua kun itse niitä väänsin vanteille ettei tosiaan voi helpoksi kuvailla.
Rengasraudalla renkaiden vääntäminen vanteelta ja vanteelle on ihan täysin tekniikkalaji...
Onpa tuolla kotopuolessa yks vanha äijä (yli 70v) joka tekee vielä rengashommia ihan palkan edestä kotonaan, ja ainoa rengaskone hänellä ovat raudat. On vaihtanut meille esimerkiksi metsäkoneen renkaita.. Se 16 kankainen ja 300kg painava metsäkoneen rengas ei ole ihan kauhian nöyrä menemään sinne vanteelle ilman hyvää tekniikkaa, sitä ku ei paljon vaikuta voimalla vääntää..
E: Jos metsäkoneen tai pyöräkuormaajan tms. jäykkä, raskas ja iso rengas menee rengasraudalla vanteelle, niin totta h*lvetissä se mönkijän 4 tai 6 kankainen rengaskin menee.. Mutta mikäli väärin yrittää niin työläs se on mikä tahansa..
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!
Itelläni on tuommonen pikkanen käsikäyttönen rengaskone. Näppärä sillä on mönkijän kumeksia vaihdella. Tässä on oikein opetusvideokin asiasta. Kaiken kätevin tuossa on se giljotiini jolla saa painettua kumin irti vanteelta ja lähtee kevyesti. Vastaanvanlaisia lähes yksyhteen kopioita on ainakin puuilossa ollu myynnissä ja ei ole hinnankiroissa siihen hyötyyn nähden.
Edit: Aluvanteiden kanteille tuo on julma, mutta ohkasilla muoviliuskoilla pystyy vaihtamaan renkaan, toki aikaa ja varovaisuutta se vaatii.
Minäkin voisin olla voittaja! Ei puutu muuta kuin älykkyys, koulutus, kunnianhimo ja parturi. Pienestä se on kiinni...
Never Settle For Second Best. Pariuraa
Jep niitäkin on tullu vaihdettua ja mielestäni on aika helppo operaatio.Renkaan pois otto on joskus ollut hankalempaa kun on jääny niin pirusti kiinni vanteeseen,varsinkin matalat kesärenkaat..
Mulla puuilon rengas"kone" ja sillä on mönkkärin renkaat vaihtunu hyvin.
Olen sillä lähinnä urheilun ja kokeilunhalun vuoksi tehnyt yhden satsin Citikan talvirenkaita 215/55/16, hakka 4:sia ja hyvin meni nekin. Kyllähän siinä hien saa pintaan, kun äheltää, mutta onnistuu kyllä.
Rengaskone maksoi muistaakseni 59 eur ja sillä hinnalla ei taida saada rengastöitä oikein mistään rengasliikeestä nykyisin. Mönkkärin kesärenkaistakin veloittivat asennus + tasapainotus 80 eur.
Suosittelen. Kysy palstalta nimim. salesonelta, josko koneita vielä löytyy.
Mönkiminen on mun juttu. Ei tarvi näyttää eikä haista hyvälle!
Kymco 500-> Yamaha Grizzly 660 ->Can-Am 800 Outlander ->Polaris Sportsman 450 ->Honda Rincon 650 FA ->Polaris Sportsman 850 XP EPS -13 -> Polaris Sportsman 850 XP T3 -14
kekkonem kirjoitti:Mulla puuilon rengas"kone" ja sillä on mönkkärin renkaat vaihtunu hyvin.
Olen sillä lähinnä urheilun ja kokeilunhalun vuoksi tehnyt yhden satsin Citikan talvirenkaita 215/55/16, hakka 4:sia ja hyvin meni nekin. Kyllähän siinä hien saa pintaan, kun äheltää, mutta onnistuu kyllä.
Rengaskone maksoi muistaakseni 59 eur ja sillä hinnalla ei taida saada rengastöitä oikein mistään rengasliikeestä nykyisin. Mönkkärin kesärenkaistakin veloittivat asennus + tasapainotus 80 eur.
yksi ääni täältäkin
eilen käytiin moikkaamassa salesonea puuilossa
ja olihan sita halvempaa 59e konetta vielä hyllyssä.
kekkonem kirjoitti:Mulla puuilon rengas"kone" ja sillä on mönkkärin renkaat vaihtunu hyvin.
yksi ääni täältäkin
eilen käytiin moikkaamassa salesonea puuilossa
ja olihan sita halvempaa 59e konetta vielä hyllyssä.
Puuilo on muutenkin mönkkärimiehille ihan ok kauppa. Sieltä löytyy kaikkea tarpeellista kotiin ja talliin. Vähän sama ilmiö, kun menee motonettiin ostamaan yhtä 8 mm mutteria, niin kotiin tullaan takakontti täynnä kaikkea maan ja taivaan väliltä.
Sama ilmiö on muuten vaimoväellä, jotka käyvät Ikeassa vain "katselemassa". Tarkoittaa yleensä sitä, että saa laittaa akkuporakoneen latautumaan ja valmistautua henkisesti kasaamaan niitä ruotsalaisia lastulevykeksintöjä. Huvittavinta Ikean paketeissa on ohjeissa se kaveri, joka ekalla sivulla raapii päätään ison kysymysmerkin alla...
Mönkiminen on mun juttu. Ei tarvi näyttää eikä haista hyvälle!
Kymco 500-> Yamaha Grizzly 660 ->Can-Am 800 Outlander ->Polaris Sportsman 450 ->Honda Rincon 650 FA ->Polaris Sportsman 850 XP EPS -13 -> Polaris Sportsman 850 XP T3 -14