Pohdintaa mönkkäreiden renkaista
Olisiko niin että nelivetoisissa peleissä ,kuten sulla ilmeisesti oli, on pikkaisen erilainen pyöräntuenta, joka ei perustu niinpaljon renkaiden ilmanpaineiden vaikutukseen kuin jäykällä akselilla varustetussa takavetoisessa mönkijässäItse ajoin yli 9000 km edellisellä ajopelillä. Alla käytin sillä matkalla kolmea eri rengassarjaa. Ensimmäiset oli alkuperäiset Otskut, jotka meni vaihtoon 3000 km kohdalla. Sitten otin niitten tilalle Badlandit ja niillä ajoin ehkä n. 1500 km. Pääasiassa lumella, soralla ja maastossa. Kesäajoon hommasin nuo Maxxiksen katusliksit ja niillä mentiin loput km sulanmaan aikana. Joilla sitten taas jatketaan tulevana suvena, koska eivät ole kuluneet nimeksikään.
Rengaspaineena olen käyttänyt 0.8 bar. Yhtään ainutta raidetangonpäätä eikä muutakaan niveltä mennyt, eikä vaihdettu. Puhumattakaan laakereista.
Tiet ovat olleet niin öljysoraa kuin näitä syrjäteitten routavaurioisia sorateitä. Enimmäkseen noita sorateitä.

Kieltämättä tuo ilmanpaineiden vaikutus kuullostaa omituiselta, mutta se selviää kyllä kun saa tuon pelin takaisin huollosta ja pääsee ajamaan seuraavat puoli vuotta suositelluilla ilmanpaineilla.

Back in business
Tätä aihetta jo sivusin tuolla polle osiossa mut jäi vähän huonoon paikkaan ja huonon otsikon alle, joten yritetääs täällä uudestaan.
Eli kun tulee aika päivittää renkaat 27" niin mites jos laittaakin 10" leveät joka kulmaan. Tätä on vähän spekuloitu, mutta onko kukaan toteuttanut? Mielellään kuulisin käyttäjien kommenteja jos niitä löytyy.
Tässä on ajatuksia joita minulle heräsi asian tiimoilta: Suurin haittahan vain 10" on suolla ajettaessa, se kun upottaa helpommin. Suurin etu mielestäni on se että renkaat voi vaihtaa eestä takkse, jolloin varmistetaan tasainen kuluminen. Webbertti ylisti lumessa etenemiskykyä kun on yhtä leveät renkaat joka paikassa. Liikenne peleissä porukkahan käyttää autonrenkaita jotka ovat tietysti yhtä leveät eessä ja takana, mut mitenkäs metässä ajaessa? Kaivaako kapea takarengas itsensä helpommin kiinni kuin leveä? Mitenkäs esim puun ajossa kun mahdollinen aisapaino tuo lisäkiloja takarenkaille, olisiko siinä etua leveämmistä takanakeista? Millainen on mönkijöitten painojakauma etu- ja takapään välillä, miten paljon tällä on merkitystä renkaiden leveyksiä ajatellen? Miksi ylipäätään Polleni vakio renkaat on (muistaakseni) 8" ja 11", onko tämä puhtaasti kauppallinen syy?
Eli kun tulee aika päivittää renkaat 27" niin mites jos laittaakin 10" leveät joka kulmaan. Tätä on vähän spekuloitu, mutta onko kukaan toteuttanut? Mielellään kuulisin käyttäjien kommenteja jos niitä löytyy.
Tässä on ajatuksia joita minulle heräsi asian tiimoilta: Suurin haittahan vain 10" on suolla ajettaessa, se kun upottaa helpommin. Suurin etu mielestäni on se että renkaat voi vaihtaa eestä takkse, jolloin varmistetaan tasainen kuluminen. Webbertti ylisti lumessa etenemiskykyä kun on yhtä leveät renkaat joka paikassa. Liikenne peleissä porukkahan käyttää autonrenkaita jotka ovat tietysti yhtä leveät eessä ja takana, mut mitenkäs metässä ajaessa? Kaivaako kapea takarengas itsensä helpommin kiinni kuin leveä? Mitenkäs esim puun ajossa kun mahdollinen aisapaino tuo lisäkiloja takarenkaille, olisiko siinä etua leveämmistä takanakeista? Millainen on mönkijöitten painojakauma etu- ja takapään välillä, miten paljon tällä on merkitystä renkaiden leveyksiä ajatellen? Miksi ylipäätään Polleni vakio renkaat on (muistaakseni) 8" ja 11", onko tämä puhtaasti kauppallinen syy?
-
- Tracks
- Viestit: 1291
- Liittynyt: 05 Syys 2005 17:19
- Mönkijä:: canam 650 max
- Paikkakunta: Leppävirta
Kyllä ne nuo leveämmät takanakit on juuri sitä varten, että pienentävät pintapaineita pehmeällä. Vetohommissa ja kuorman kanssa ajaissa suurin osa painolastista tulee takarenkaille. Lumella mitä kapeampi rengas sen parempi, kun pureutuu paremmin ajopintaan. Laittoi sitten kapeaa tai leveää rengasta alle, niin aina joku ominaisuus paranee ja joku muu huononee. Siksi valmistaja pyrkii etsimään ajoneuvoon sellaisen kompromissi renkaan, jolla sitten pärjäisi vähän kaikkialla.
Turhake! Se on vaan kateellisten panettelua.
- tompula
- 4WD
- Viestit: 134
- Liittynyt: 08 Maalis 2005 20:57
- Mönkijä:: Yamaha Kodiak 450 irs
- Paikkakunta: Nokia
Laakeri on kyllä silloin"viallinen", standardien toleranssit määräävat laakerien toleranssimitat, usein kuitenkin perustuvat ns. "krumppiliitoksiin" että ylipäätään saavuttavat lasketun eliniän. ( Edellyttäen että pesä / akseli on mitoissaan )Cattimies kirjoitti: Laakereissa on todella paljon eroja. Niin kestävyydessä kuin mitoissa.
Vaihdoin joskus autoon etupyörän laakerin ja ostin sellaisen halvan. Vanha pois ja uutta laittamaan niin olikin sen verran pienempi kuin alkuperäinen että meni lähes pudottamalla pesäänsä. Menin sitten ostamaan laadukkaaman joka oli oikean mittainen ja joutui "puristamaan" paikalleen. Sen väärän mittaisen sain palauttaa ja hinta hyvitettiin siitä laadukkaammasta.
Sitten hiljennetään, kun hyttyset rupee tuntuun keihäiltä.....
Mites on kokemuksia näistä renkaista, ja verrattuna toisiinsa
- ITP 589 M/S
- Kenda Bearclaw
- Maxxis Mudzilla
- Maxxis Mudbug
- TSL Vampire (en nyt ihan varma nimestä)
Eli kriteerit ovat että pitoa pitäisi löytyä myös mudalle, tulisi myös jonninverran "trailriding"iä eli polkuja pitkin. Ja kallioille pitäs kanssa päästä.
Eli mikä näistä on monikäyttöisin rengas. Sais kyl olla suht kestäväkin sillä en jaksaisi uusia sarjoja puolen vuoden välein hankkia, sillä hintaahan näillä kaikilla löytyy. Ja tielläajelua ei tule juuri nimeksikään.
Jos on jotain muita ehdotuksia niin nimetkää vaan.
PS. Eivät ole tulossa Whizziin vaikka tiedoissa sellanen löytyypi.
- ITP 589 M/S
- Kenda Bearclaw
- Maxxis Mudzilla
- Maxxis Mudbug
- TSL Vampire (en nyt ihan varma nimestä)
Eli kriteerit ovat että pitoa pitäisi löytyä myös mudalle, tulisi myös jonninverran "trailriding"iä eli polkuja pitkin. Ja kallioille pitäs kanssa päästä.
Eli mikä näistä on monikäyttöisin rengas. Sais kyl olla suht kestäväkin sillä en jaksaisi uusia sarjoja puolen vuoden välein hankkia, sillä hintaahan näillä kaikilla löytyy. Ja tielläajelua ei tule juuri nimeksikään.
Jos on jotain muita ehdotuksia niin nimetkää vaan.
PS. Eivät ole tulossa Whizziin vaikka tiedoissa sellanen löytyypi.
Mönkijäni tulee lähes aina olemaan kaksivetoinen, matka jatkuu keula kohti taivasta tai sitten kyljet 

-
- 4WD
- Viestit: 216
- Liittynyt: 05 Tammi 2007 14:21
Olen kyllä kuullut positiivista palautetta mudbugeistakin. Jokuhan teki niihin kuvioihin ylimääräiset viillot, joka auttoi kuulemma pidossa. Ja niillä pääs kallioillakin. No niitten osalta olen saanut varmaan tarpeeksi informaatiota.
Vielä kokemuksia näistä muista?
Ja Kendat tiedän, mutta jäi vähän epäselväksi näiden mutapito? Ja lumessahan niillä kuulemma etenee.
Vielä kokemuksia näistä muista?
Ja Kendat tiedän, mutta jäi vähän epäselväksi näiden mutapito? Ja lumessahan niillä kuulemma etenee.
Mönkijäni tulee lähes aina olemaan kaksivetoinen, matka jatkuu keula kohti taivasta tai sitten kyljet 

- rulez
- Tracks
- Viestit: 1751
- Liittynyt: 13 Tammi 2005 21:32
- Paikkakunta: Vimpeli Mönkijä: Yamaha grizzly 700 SE -08
- Viesti:
jos tuota polkujapitkin ajoa tulee reippaasti niin mudzillan voit unohtaa vie reippaanlaisesti voimia siitä hommasta ja ei varmasti ole mukavin rengas ajella polkujapitkin vauhdikkaasti on noihin muihin lueteleemisi maastoihin kylläkin paraasta päästä !
589 taasen on tasasen hyvä rengas kaikissa maastoissa (poislukien neva jota sun kriteereihin ei kylläkään kuulunu) ohjaus tällä renkaalla kyllä kangistuu muihin verrattuna huomattavasti enempi.
kenda on varmaan monikäyttösin rengas noista toimii sopivasti joka maastossa ja hukkaa huomattavasti noita muita vähempi tehoja mutakossa tosin taitaa jäädä jälkeen muista matalan kuvionsa ansiosta
noista kahdesta viimesestä eli mutapukista ja vampiresta ei olekkaan kokemuksia mutta luulisin tuon mudbugin olevan jotain kendan suuntasta se vaihtoehto yleisrenkaaksi houkuttaakin kovasti
vielä tuota duron buffaloa suosittelisin miettimään kendan tapanen kuvio mutta huomattavasti korkeampi nappula ja vielä 6 kankainen
589 taasen on tasasen hyvä rengas kaikissa maastoissa (poislukien neva jota sun kriteereihin ei kylläkään kuulunu) ohjaus tällä renkaalla kyllä kangistuu muihin verrattuna huomattavasti enempi.
kenda on varmaan monikäyttösin rengas noista toimii sopivasti joka maastossa ja hukkaa huomattavasti noita muita vähempi tehoja mutakossa tosin taitaa jäädä jälkeen muista matalan kuvionsa ansiosta
noista kahdesta viimesestä eli mutapukista ja vampiresta ei olekkaan kokemuksia mutta luulisin tuon mudbugin olevan jotain kendan suuntasta se vaihtoehto yleisrenkaaksi houkuttaakin kovasti
vielä tuota duron buffaloa suosittelisin miettimään kendan tapanen kuvio mutta huomattavasti korkeampi nappula ja vielä 6 kankainen
http://www.tokkyra.arkku.net Tökkyrä 4x4 kotisivut ! päivitetty 21.11.11
http://kuvablogi.com/blog/1331/ Kuvia Ajoreissuilta ! päivitetty 21.2.09
http://kuvablogi.com/blog/1331/ Kuvia Ajoreissuilta ! päivitetty 21.2.09
Kenda Bounty Hunterista alkaa olla jo aika paljon kokemusta ja epäilykset on vahvistuneet oikeaksi sillä se on loistava yleisrengas jos päälimmäisenä on nopeatempoinen ajo. Vielä en ole sellaista tilannetta löytänyt että olisi voinut rengasta syyttää jumiin jäämisestä vaikka ollaan ajettu lumessa, liukkaalla kalliolla, mutalikossa yms.
KWT:ssä hämmästelin leveän ja matalanappulaisen Bountyn etenemistä umpilumessa, toimii sielläkin todella hyvin, hiukan takarengas on leveä lumelle mutta hyvin pärjättiin.
Ajettavuus Bountyssä on huippuluokkaa ja tiellä se ei häviä autonrenkaille tai katukumeille muussa kuin äänissä ja vierintävastuksessa. Nopeilla poluilla Boynty on kuin kotonaan eikä se vierasta maastoajoakaan, suo on vielä kokematta mutta eiköhän sekin selviä ensi kesänä.
KWT:ssä hämmästelin leveän ja matalanappulaisen Bountyn etenemistä umpilumessa, toimii sielläkin todella hyvin, hiukan takarengas on leveä lumelle mutta hyvin pärjättiin.
Ajettavuus Bountyssä on huippuluokkaa ja tiellä se ei häviä autonrenkaille tai katukumeille muussa kuin äänissä ja vierintävastuksessa. Nopeilla poluilla Boynty on kuin kotonaan eikä se vierasta maastoajoakaan, suo on vielä kokematta mutta eiköhän sekin selviä ensi kesänä.
Kylätason mönkijäkuski