Rengaspaineet

Keskustelua rengas asioista
tiennäyttäjä
6WD

Viesti Kirjoittaja tiennäyttäjä »

taas näissä hommissa ennakko asenteet perseellään, sillähän on turhake
ja höh tietenkin se on honda
mjf777
4WD

Viesti Kirjoittaja mjf777 »

kyllä muutamat epäälijät on saanu niellä sanansa mönkkärin turhuuresta, mettä hommis ja lumitöis. oon lykkiny maakasojaki kuha vain suhteutaa sen määrän kokoon niin kyllä se sujuu. mettä hommis on kiskottu tosi surkeella kärryyllä sellaasiaki kuormia jot aiva on ittiäki hirvittäny onnistuuko, mettä hommis se on aivan ehrotoon värkki menöö palijo pienenmistä paikoosta ku raktori ja näillä lumimäärillä kelekastakaa ei olsi juurikaa hyötyä :roll:
magnum425
3WD

Viesti Kirjoittaja magnum425 »

0,3 paineet on jees työ ja mettähommissa ja 0,5 tai vähän päälle tielle mennee nappulakumeilla ja kyllä sille mönkijälle käyttöä löytyy, olen itse viimeiset 7 vuotta tehnyt kaikkea mahdollista mönkijällä, puiden haku metsästä ( on vedetty yli 10 m tukkejä talvella perässä tai 4m 3 kpl ketjuissa) ja hyvin tulee, tiellä kärryihin ja pihaan, risujen ja hiekan ajot peräkärryllä ( on auton kippikärry), veneen ja laiturin nostot, auraukset, lasten huviajelut ja oma kikkailu, joten mun on vaikea keksiä monipuolisempaa laitetta työ ja huvikäyttöön, nykyinen on vielä tieliikennemalli niin vaan käyttömahdollisuudet monipuolistuu. Niin ja mökkille peltotie n. 400m jossa keskellä ja reunoissa kasvaa heinää, laitan ruohonleikkurin perään ja ajelen hiljalleen niin käy myös leikkurista...... :lol:
Rude 75
2WD

Rengaspaineet?

Viesti Kirjoittaja Rude 75 »

Voisitteko laittaa mulle linkkejä jossa puhutaan rengaspaineista kun tuo haku ei oikein onnistunut, tulee miljoona paikkaa missä mahdollisesti puhutaan siitä ja menis vuosi selatessa jos joutuu kaikki selaamaan.... Kiitos niille jotka auttavat :)
motocoyote
Tracks
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15

Viesti Kirjoittaja motocoyote »

Ookko koittanu ohjekirjasta lukea? :wink:

Niissäki tupataan puhumaan rengaspaineista... :lol:
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!

Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
Rude 75
2WD

Heh heh oletpa tosi vitsikäs... Kokemuksia lähinnä eri käyttöön kun on maantieajoa paljon ennen kuin pääsee metsään ja ei oikein kokemusta siitä millaisilla paineilla on järkevää ajaa metsässä että toimii hyvin eikä mene pilalle mutta taas tiellä ei voi kovin tyhjillä ajaa kun on epämiellyttävää... Eikä viitsis kompuraa pitää mukana.. Kun ei ole sellaista pientä vielä ostettuna.
motocoyote
Tracks
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15

Viesti Kirjoittaja motocoyote »

0,6 on melkolailla maksimi mille tahansa mönkijänrenkaalle, sen lisäksi että kaikki tuon yli on liian kovaa, niin tuota suuremmat paineet tuppaavat sitte ajanoloon venyttämään renkaan piloille.

Suomöyrinnässä ite olen käyttäny, 0,3-0,35 edessä ja 0,25-0,27 takana.
Yleispaineet on olleet 0,37-0,4 edessä, ja 0,32-0,35 takana
Joskus tiellä ajaessa olen pitänyt 0,6 edessä ja 0,5 takana, mutta menee jo vähän turhan jäykäksi rengas noilla paineilla.

Kokeilemalla se selviää mikä on itelle mieluisin. Ite suosin tuota 0,37/0,32
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!

Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
Johnnie
6WD
Mönkijä:: Suzuki Eiger 4x4 -07/08

Viesti Kirjoittaja Johnnie »

Niin ja ei näihin ole pakko mitään kompuraa varmaan hommata. Käsipumpullahan tuota on tullut autojen ja moottoripyörien renkaatkin hoideltua (joissa sentään on 2,5 - 3,0 bar paineet), muutamalla pumppausliikkeellä kymmenykset nousevat. Ainoastaan traktorin renkaissa on viime vuosina kompuraa tullut käytettyä kun tuppaavat vanhat kumit vuotamaan ja on vähän aikaa vievää puuhaa niiden täyttäminen.
*SUZUKI * 35 vuotta 4-pyöräisen mönkijän julkaisusta ATV.info: Facts and History About ATV
Rude 75
2WD

Jep, Juuri tuollaista tietoa etsinkin, kiitti. Kyllä se kiva on heittää vaan kompuran letku paikalle ja laittaa pikaisesti ilmat uusiin asetuksiin eikä tarvi ruveta pumppaamaan kun on tuo virran ulostulokin keksitty :) vieläkö olisivat valmistajat keksineet laittaa integroidun pumpun niinkuin jotkut autovalmistajat on tehneet....
wau5
2WD

Viesti Kirjoittaja wau5 »

Kannattaa olla tarkkana paineiden kanssa jos käytätte mönkijöitänne ulkopuolisilla huollossa. Ostettaessa Jampin jokaisessa nurkassa oli baarin verran -> laskin paineet suositukseen 3,6 psi -> vein ensihuoltoon toiselle valtuutetulle huoltamolle -> paineet taas lähellä yhtä baaria -> vein kakkoshuoltoon -> taas paineet baarissa. Huoltomiehetkin ovat ilmeisesti olleet koulutusreissullaan liikaa baarissa.
Jewha
6WD

Rengaspaineet

Viesti Kirjoittaja Jewha »

Minkäslaisilla paineilla ja millä renkailla foorumilaiset ajelee? Onko jotain perusteluja miksi suuremmat tai pienemmät paineet?

Mulla on duron excavatorit 27x9-12 edessä, 27x12-12 takana ja paineita oon pidellyt 0,15-0,25 väliltä. En oo kovempia edes oikeastaan ajatellutkaan ennen tätä päivää.
Mun käsitys pienten paineiden eduista metsässä (tieliikenne on asia erikseen ja eikös siihen ole omat kuminsakin):
-lisää jousitusta, ei iske käsille kaikki juuret ja oksat
-pito, mitä isompi osa rengasta koskee alustaan niin sitä parempi pito

Eikös beadlock vanteetkin ole juuri sitä varten että pystytään ajamaan pienemmillä paineilla ilman että rengas luisuu/tippuu vanteelta.
jounie
3WD
Mönkijä:: tr 500

Re: Rengaspaineet?

Viesti Kirjoittaja jounie »

Mikäs on pienin paine millä rengas pysyy vanteella? Puhutaan sitten ilman noita beadlockkeja.
Jewha
6WD

Viesti Kirjoittaja Jewha »

Se riippuu varmaan aika paljon renkaasta ja vanteesta. Varmaan myös sillä on väliä mikä laite niitä pyörittää miten ja missä. Parilla tutulla ollut ihan nolla paineet kun ei oo muistanut tarkistella niitä ja hyvin on pysynyt. Vaikkakin tarkistaessa sinne on kyllä sitten ilmaa lisäilty.
375 Automatic
4WD

Viesti Kirjoittaja 375 Automatic »

Itellä on catin omilla, 6,5" leveillä vanteilla ITP mudlite xl ja paineina on tällä hetkellä takana n.0,15 bar ja edessä 0,25 bar. Alussa kun laitoin renkaat ja pidin kovempia paineita niin oli rengas liian kova ja pito aivan onneton, mutta sitten kun pudotti noihin nykyisiin ni johan rupesi pitoja löytymään. Ja ei oo noilla paineilla ainakaan vielä tipahtanu kertaakaan poissa vanteelta vaikkei ole liimattukaan.
ViiMax
Tracks
Mönkijä:: Sp 500

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

Maastossa pitelen kutakuinkin 0.3bar joka nurkassa.
Joskus hiekkatieajoon nostan paineita 0,6bar:iin, köykäsempi ajella :D

Renkaat Kenda BC 27"
Vastaa Viestiin