Ilmeisesti Polariksessa se nelivedon kiinni ottaminen perustuu sittenkin etu- ja taka-akselin välisten välitysten eroon? Eli renkaat on samat halkaisijaltaan, mutta etuperässä vähän tiheämpi välitys.
Juu niin tekee, eli kun kytkin on 4wd-asennossa ja takarenkaat alkaa luistaa, etupää tulee mukaan. Ja noita nelikoita saa helposti rikki, kun vedättää talvella takaveto päällä ja sipaisee vahingossa kytkimen nelivetoasentoon.
-P-
Mielipiteet on kuin persereikä, jokaisella omansa.
Vielä totuudenmukaisemman tiedon ympärys mitasta saa, jos jollain liidulla merkkaa sekä renkaan alalaitaan että maahan merkin. Ja ajaa/ työntää etc. matkan eteenpäin jotta renkaaseen piirretty merkki kohtaa taas maanpinnan jolloin merkataan taas maahan jälki.
Tämän maahan piirrettyjen merkkien välin kun mittaa, niin saa todella tarkan mitan. Siis kun ja jos haluaa vertailla renkaan kokonaishalkaisijan muutoksesta erilaisilla rengaspaineilla.
Ja tuon mitan kun jakaa "piillä" saa sen renkaan todellisen korkeuden tietoonsa
Kendan ATV-renkaiden taulukko löytyy mm. Starcon luettelosta sivu 35, v. 2009 ei oo näköjeen enää suomenkielinen, mutta muita kielivaihtoehtoja on riittävästi: http://www.starco.com/catalogues/tyres_and_tubes
Jos haluaa epäonnistua ja onnistuu, niin onko epäonnistunut?
Näyttäisi siltä, että eteen pitäisi laittaa enemmän painetta, että renkaiden halkaisijat olisivat samat. Mulla alla on edessä 25/8/12 ja takana 25/10/12. Paperilla noiden kai pitäisi olla samanlaiset halkaisijaltaan, mutta eipä tunnu olevan. 0.2 bar paineilla eturenkaat ovat näkyvästi enemmän lytyssä kuin takarenkaat. Eli eturenkaisiin pitäisi laittaa enemmän painetta, että halkaisija olisi sama, ja renkaat pyörisivät samaa nopeutta. Toki ne neliveto päällä pyörivät väkisin samaa nopeutta, mutta halkaisijaero rasittaa voimansiirtoa ajan mittaan. Ongelman kuulee jo nyt, kun voimansiirto "huutaa", eli "ulvoo" vähänkin pitävämmällä alustalla. Samoin tekee traktorit, joissa on lähes mahdotonta saada etu- ja taka-akselia pyörimään samalla/sopivalla nopeudella, jos renkaat halkaisijat ovat erilaiset keskenään.
Tämä nyt on sitä syvällistä pohdintaa, mutta aattelin, että onko kukaan huomannut/aatellut samaa asiaa?
Emil kirjoitti:... että onko kukaan huomannut/aatellut samaa asiaa?
Tulihan tuota mietittyä uutta rengassarjaa hankkiessa. Eli pyrin löytämään renkaista todellisia mittoja ja varmistamaan että halkaisija vastaa edessä ja takana suurin piirtein toisiaan. Näissä bighorneissa halkaisijat ovat paineistettunakin millilleen samat molemmissa päissä. Tuskin pienestä erosta pyörien halkaisijoissa käytännössä mitään ongelmaa kuitenkaan muodostuu, ellei käyttö sitten ole jatkuvaa pitävällä alustalla, kuten asfaltilla ajoa. Normaalissa mönkijäkäytössä alusta antaa kuitenkin sen verran pidon puolesta periksi, että ongelmaa ei synny. Kuluuhan ne renkaatkin usein epätasaisesti ja heittoa voi olla suht paljonkin etu- ja takarenkaiden välillä. Tieliikennevehkeessä, jossa jatkuva neliveto voisi ongelmia jo syntyäkin. Renkaat ainakin kuluisivat nopeammin.
Emil kirjoitti:
Tämä nyt on sitä syvällistä pohdintaa, mutta aattelin, että onko kukaan huomannut/aatellut samaa asiaa?
Jep, toi pätee melkein kaikkiin rengas/vanne satseihin. Ja kaikkia ei saa edes paineilla pelastettua. Varmasti voimansiirto sen kestää. Haittapuolena näkisin enemmän sen että ohjaus on raskas ja kone pyrkii puskemaan. Itselleni suurin kriteeri renkaita ostaessa on se että etuset on vähän takusia isommat mun vanteilla. Joskus koitin täällä foorumillakin asiasta keskustella mutta meinasi tulla porttikielto
ps. muokattu 4 kertaa