V-P puhuu asiaa siinä suhteessa että kun se hieno tuuninkikompuraviritelmä lakkaa toimimasta niin kusessa ollaan rengaspaineiden kanssa. Kyllä se pitää perinteinenkin pumppu olla mukana varsinkin silloin kun ei olla lähimetissä leikkimässä. Mulla on sellainen lyhennetty versio perinteisestä autopumpusta jonka saa näpäkästi tarakalle kiinni. Kompuralla on muutakin käyttöä kuin renkaan täyttö silloin kun ollaan mökillä joten tuuninki on perusteltua
Kamelinpaskoja/paikkasarjaa saa Motonetista hintaan 7,90. Nuukana miehenä voin vakuuttaa että sieltä sen saa kaikista halvimmalla
Niitä kamelinpaskoja tuli käytettyä jo -80 luvun puolessa välissä kun olin TB:llä asentajana joten kyse ei ole uutukaisesta keksinnöstä.
Itp:n mutarenkaisiin ei tarvita lainkaan paikkaussarjoja eikä pumppuja. Tuollahan joku jo mainitsikin että ovat niin jäykät että pysyy ajettavassa muodossa vaikkei ilmaa sisällä olisikaan.
Se että pystyy ajamhan ilmatta, tarkoittaa tuota vähän kovennettuja renkaan reunamia. Tämä on tehty hätätarkoitukseen, kun pitää varovasti päästä ajelemhan lähimmälle tielle tms. Taitaa olla goodyearilla oikein mainosfilmit asiasta, etsin ne ja laitan sivuilleni. Siinäkin mainithin muistaakseni että rengas kestää jonkun kilometrin rasituksen ilmatta ajoa, sen jälkhen todennäköisesti renkaan runko murtuu.
No voi taivahan pyssyt. Entisessä Neuvostoliitossa Uralin ja IC:n renkaat, aLkuperäiset, olivat niin jäykkiä reunaprofiileiltaan, että seuraavalle rengasfirmalle, mahdollisesti satakin kilometriä, pystyi ajamaan n 40 km/ h nopeudella. Käytännön insinööritaitoa.
On jonkinmoinen ongelma sen jälkeen, kun puhkeamisen seurauksena lähtee rangas vanteelta.Paikkaaminen onnistuu kamelin pötköllä mutta normipumpulla renkaan vanteelle saaminen ei onnistu. Ei myöskään minikompuran tuotto riitä. Ratkaisu on isokokoinen paikka-ainepullo, jossa riittää paine renkaan täyttöön. Näitä isoja pulloja myydään Biltemalla ja muillakin hyvin varustetuissa tarvikeliikkeissä.
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...