Metsärengasvalinnan pohdintaa pikkukoneeseen
- Mähis
- 6WD
- Viestit: 264
- Liittynyt: 18 Huhti 2009 23:39
- Mönkijä:: Honda 450 Foreman
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Metsärengasvalinnan pohdintaa pikkukoneeseen
Tässä sitten tietoa painoista ja halkaisijoista, renkailla ajettu n. 50-100 km, joten käytännössä uudet.
Interco Swamp Lite 26x10-12
Halkaisija 0,4 bar paineilla 675mm
Paino TML 12x7 peltivanteella 17,8 kg
Interco Swamp Lite 26x12-12
Halkaisija 0,4 bar paineilla 690mm
Paino TML 12x7 peltivanteella 19 kg
Interco Swamp Lite 26x10-12
Halkaisija 0,4 bar paineilla 675mm
Paino TML 12x7 peltivanteella 17,8 kg
Interco Swamp Lite 26x12-12
Halkaisija 0,4 bar paineilla 690mm
Paino TML 12x7 peltivanteella 19 kg
Viimeksi muokannut Mähis, 05 Loka 2009 15:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Metsärengasvalinnan pohdintaa pikkukoneeseen
Eiköhän tullut hankittua pitoa ihan koko rahan edestä. Laita nuo todelliset mitat tuonnekin: http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 60&t=21242
Built to work ─ even harder.
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
- Mähis
- 6WD
- Viestit: 264
- Liittynyt: 18 Huhti 2009 23:39
- Mönkijä:: Honda 450 Foreman
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Metsärengasvalinnan pohdintaa pikkukoneeseen
Ensi fiiliksiä Swamp Lite renkaista, kun sain laitettua ne alle ja heitettyä pikku lenkin.
No heti allelaiton yhteydessä aiheutti ihmetystä, kun TML:n peltivanteissa ei ollut senkkauksia muttereille. Kyllä nyt tähän mennessä kaikissa vehkeissä on ollu, mutta nyt ei. No alle vaan, keskitys ja kiristykset.
Mites muissa esim ITP:n peltivanteissa??
Hyvin ne sai pikku Hondaan mahtumaan, ainoa paikka johon ottavat ääriasennossa hiukan kiinni on tukivarsisuojien takalaidat.
Alkuun renkaat olivat 0,4 bar paineilla. Eka fiilis oli yllätys, että kuinka vähän nämä vaikutti koneen puutumiseen toisten peloitteluista huolimatta. No paineita oli reippaanlaisesti ja orkkisrenkailla ajelin 0,25 paineilla, että edes jotain pitivät, niin tulihan niillekin rungon elämisen kautta vastusta.
Kyllä oli suu messingillä, kun kävin mettälenkin heittää, vaikka ei mitään suurempia rypemisiä ollukkaan. Pidonparannus omiin tarpeisiin on tässä vaiheessa riittävä. Metsässä huomasi, että joutuu antaa happea hiukan enemmän, kun lähtee vedättämään esim ojan vastapenkasta ylös ja jne.
Hiekkatierenkaiksi nämä eivät ole kovin hyvät, vetelee aikalailla. Naapuritkin huomaa missä on kurvailtu...
Huippuja en testaillut mutta arviolta n. 5-7 km putosi huiput.
Toinen testilenkki 0,3 bar paineilla, niin ei mitään järityttävää muutosta tullut, kun ei toki niitä ääritilanteita tullut haettua.
Runko tuntuu aikapaljon jäykemmältä kuin noissa alkuperäisissä Dunlopeissa. Kun vajentaa paineita, niin rungon eläminen paljon pienempää. Saa nähkä kuinka alas voi mennä. Millaisilla paineilla muut ajelleet Swampeilla?
Tällä muutama kuva renkuista Hondan alla. http://kuvablogi.com/blog/22621/7/
Yhteenvetona olen tässä vaiheessa erittäin tyytyväinen valintaan.
PS. helppo olla kun paremmasta ei tiedä!
PPS. Ja sen verran kasvoi myös leveys, että ei mene vanhaan kärriin, kun ottaa renkut kiinni kuomun rautoinin. Muuten menisi kärriin "laitoja myöten" per..le. Joten 150-180 leveän kärryn etsintään...
No heti allelaiton yhteydessä aiheutti ihmetystä, kun TML:n peltivanteissa ei ollut senkkauksia muttereille. Kyllä nyt tähän mennessä kaikissa vehkeissä on ollu, mutta nyt ei. No alle vaan, keskitys ja kiristykset.
Mites muissa esim ITP:n peltivanteissa??
Hyvin ne sai pikku Hondaan mahtumaan, ainoa paikka johon ottavat ääriasennossa hiukan kiinni on tukivarsisuojien takalaidat.
Alkuun renkaat olivat 0,4 bar paineilla. Eka fiilis oli yllätys, että kuinka vähän nämä vaikutti koneen puutumiseen toisten peloitteluista huolimatta. No paineita oli reippaanlaisesti ja orkkisrenkailla ajelin 0,25 paineilla, että edes jotain pitivät, niin tulihan niillekin rungon elämisen kautta vastusta.
Kyllä oli suu messingillä, kun kävin mettälenkin heittää, vaikka ei mitään suurempia rypemisiä ollukkaan. Pidonparannus omiin tarpeisiin on tässä vaiheessa riittävä. Metsässä huomasi, että joutuu antaa happea hiukan enemmän, kun lähtee vedättämään esim ojan vastapenkasta ylös ja jne.
Hiekkatierenkaiksi nämä eivät ole kovin hyvät, vetelee aikalailla. Naapuritkin huomaa missä on kurvailtu...

Huippuja en testaillut mutta arviolta n. 5-7 km putosi huiput.
Toinen testilenkki 0,3 bar paineilla, niin ei mitään järityttävää muutosta tullut, kun ei toki niitä ääritilanteita tullut haettua.
Runko tuntuu aikapaljon jäykemmältä kuin noissa alkuperäisissä Dunlopeissa. Kun vajentaa paineita, niin rungon eläminen paljon pienempää. Saa nähkä kuinka alas voi mennä. Millaisilla paineilla muut ajelleet Swampeilla?
Tällä muutama kuva renkuista Hondan alla. http://kuvablogi.com/blog/22621/7/
Yhteenvetona olen tässä vaiheessa erittäin tyytyväinen valintaan.
PS. helppo olla kun paremmasta ei tiedä!

PPS. Ja sen verran kasvoi myös leveys, että ei mene vanhaan kärriin, kun ottaa renkut kiinni kuomun rautoinin. Muuten menisi kärriin "laitoja myöten" per..le. Joten 150-180 leveän kärryn etsintään...
Re: Metsärengasvalinnan pohdintaa pikkukoneeseen
Otetaampa vanhaa ylös kun niin hyvin osuu, eikä ole tainnut hirveästi kenttä muuttuakaan.
Itsekin renkaita pohtinut ja oma käyttö olisi etupäässä muutaman hehtaarin pihapiirissa pyörimistä vaikka mukaviahan nuo ajotapahtumatkin on..
Katsellut kanssa noita Swamp Litejä, tai sitten Zillaa ja vähän kyllä alkanut kiinnostaa vanha Bear Claw ja nuo Big Horn kopiot.
Noissa karkeammissa varmaan pitoa eniten olisi, mutta kun ei mahdotonta lääniä ole missä pyörii ja tietty puita ajelee samoja uria pitkin, niin kouhiiko tuollainen kunnon karkea rengas urat äkkiä ajokelvottomiksi
Rinnettäkin on ja niin tuntuu siellä vettä valuvan kesälläkin, joten ihan kuivaa kangasta tuo ei ole. Varmaan kertalleen ylös tulisi parhaiten juuri Swamp Lite, mutta tuleeko enää kymmennen kerran vai olisiko Big Horn jo silloin parempi
Kenda lie olisi tuosta välistä. Zillasta kanssa vähän jotain oli, että harva kuvio rikkoo pintaa turhan paljon.
Joku 27x10-12 tulisi kyseeseen, tai Swamp Litestä ehkä 26" kun taitaa olla ainoana noista todellisessa mitassaan.
Jos on tämän kategorian rengasparia myynnissä, niin saa tarjotakin.
Siksi vain pari, kun nyt on takana juurikin 26x9 Big Horn kopiot ja edessä vakiokumit. Nuo Sunffit menisi eteen ja taakse sitten jotain. 11" leveä voisi vielä taakse mennä, mutta 12" lie jo tiukkaa, tai riippunee taas kuinka leveä mikäkin 12" oikeasti on.
Itsekin renkaita pohtinut ja oma käyttö olisi etupäässä muutaman hehtaarin pihapiirissa pyörimistä vaikka mukaviahan nuo ajotapahtumatkin on..
Katsellut kanssa noita Swamp Litejä, tai sitten Zillaa ja vähän kyllä alkanut kiinnostaa vanha Bear Claw ja nuo Big Horn kopiot.
Noissa karkeammissa varmaan pitoa eniten olisi, mutta kun ei mahdotonta lääniä ole missä pyörii ja tietty puita ajelee samoja uria pitkin, niin kouhiiko tuollainen kunnon karkea rengas urat äkkiä ajokelvottomiksi


Joku 27x10-12 tulisi kyseeseen, tai Swamp Litestä ehkä 26" kun taitaa olla ainoana noista todellisessa mitassaan.
Jos on tämän kategorian rengasparia myynnissä, niin saa tarjotakin.
Siksi vain pari, kun nyt on takana juurikin 26x9 Big Horn kopiot ja edessä vakiokumit. Nuo Sunffit menisi eteen ja taakse sitten jotain. 11" leveä voisi vielä taakse mennä, mutta 12" lie jo tiukkaa, tai riippunee taas kuinka leveä mikäkin 12" oikeasti on.
Re: Metsärengasvalinnan pohdintaa pikkukoneeseen
Intercon saatavuus on kehno..
Mites deestonet? Jotain ihan positiivista swamp witcheistä löysinkin, mutta ehkä enempi itseä kiinnostaisi mud crusher. Leveämpi ripa ei ehkä leikkaisi ja kaivaisi niin kovin? Tuo on vissiin dirt devil kopio, joka vissiin on ison veden takana melko suosittu. Ei kellään täälläpäin olisi kokemuksia? Ei nuo deestonet vissiin mahdottoman painaviakaan olisi. Tosin en kyllä tiedä olisiko paljoa suorituskykyä mitä hävitä ja lisäpainohan on toisaalta vaan lisäpitoa
Mites deestonet? Jotain ihan positiivista swamp witcheistä löysinkin, mutta ehkä enempi itseä kiinnostaisi mud crusher. Leveämpi ripa ei ehkä leikkaisi ja kaivaisi niin kovin? Tuo on vissiin dirt devil kopio, joka vissiin on ison veden takana melko suosittu. Ei kellään täälläpäin olisi kokemuksia? Ei nuo deestonet vissiin mahdottoman painaviakaan olisi. Tosin en kyllä tiedä olisiko paljoa suorituskykyä mitä hävitä ja lisäpainohan on toisaalta vaan lisäpitoa

- motocoyote
- Tracks
- Viestit: 3005
- Liittynyt: 15 Elo 2006 00:48
- Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
- Paikkakunta: Tornio
Re: Metsärengasvalinnan pohdintaa pikkukoneeseen
Itse olen kyllä kovin tykästynyt noihin perus ITP Mudliteihin, ne ovat profiililtaan erittäin pyöreät, joten tiellä kulkee kohtalaisen kevyesti. Lisäksi ainakin näissä renkaissa on sellainen ominaisuus että noin 50% kuluneella harpulla ovat parhaimmillaan. 

- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!
Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!
Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
- Stobe
- 4WD
- Viestit: 239
- Liittynyt: 28 Helmi 2007 17:00
- Mönkijä:: Dinli 904 560cc
- Paikkakunta: Uusimaa/Sawo
Re: Metsärengasvalinnan pohdintaa pikkukoneeseen
Edellisessä 660 grizzlyssä oli 27" Swamp Witchit alla noin nelisen vuotta ja kokemukset kyllä ihan positiiviset, ei yhtään rengasrikkoa koko aikana ja kulutuskestävyyskin tosi hyvä, kuvio oli kuin uusi vaikka ajoa oli takana noin 1500km.ahvena kirjoitti:Intercon saatavuus on kehno..
Mites deestonet? Jotain ihan positiivista swamp witcheistä löysinkin, mutta ehkä enempi itseä kiinnostaisi mud crusher. Leveämpi ripa ei ehkä leikkaisi ja kaivaisi niin kovin? Tuo on vissiin dirt devil kopio, joka vissiin on ison veden takana melko suosittu. Ei kellään täälläpäin olisi kokemuksia? Ei nuo deestonet vissiin mahdottoman painaviakaan olisi. Tosin en kyllä tiedä olisiko paljoa suorituskykyä mitä hävitä ja lisäpainohan on toisaalta vaan lisäpitoa
"No jos kokeillaan vielä vauhdin kanssa?"
Re: Metsärengasvalinnan pohdintaa pikkukoneeseen
Mitä catin voimansiirto tykkää jos edessä ja takana on eri korkuset renkaat?ahvena kirjoitti:
Siksi vain pari, kun nyt on takana juurikin 26x9 Big Horn kopiot ja edessä vakiokumit. Nuo Sunffit menisi eteen ja taakse sitten jotain. 11" leveä voisi vielä taakse mennä, mutta 12" lie jo tiukkaa, tai riippunee taas kuinka leveä mikäkin 12" oikeasti on.
Itse kyllä pelaisin varmanpäälle ja joka nurkkaa uudet/saman kokoiset.
Rengasvalintaan en ota kantaa muutakuin että mahdollisimman kevyet ja maks 26", ei jaksa muuten catti liikkua.
Can-am renegade 800Xxc
Re: Metsärengasvalinnan pohdintaa pikkukoneeseen
^^^ Mulla vaan ei tieajoa tule oikeastaan yhtään. Sen olen myös huomannut, että kun tuo kone on kevyt niin edes todella pienillä paineilla ei pyöreä rengas painu ja sitten jää kosketus maahan kapeaksi. Siksi olen tuollaisia litteitä profiileja katsellut.
^^ Mun ajoilla varmaan mikä vaan rengas kestää seuraavat 10 vuotta
^ Kyllä catin voimansiirto tykkää. Tuossa on eri välitykset akseleilla ja edessä pitää olla tuumaa pienempi. Teillä kun en ajele, niin hiipuvat huiput haittaa. Hitaita pykäliähän tuosta löytyy, joten jaksaa kyllä pyörittää. Vaikkakaan ei ehkä kovin kovaa
Zillat olisi kevyet, mutta tuntuu että liian harvat. Voimalla reuhuten kun ei voi edetä, niin täytyy päästä hiljaa hiippaillen liikoja pintaa rikkomatta.
^^ Mun ajoilla varmaan mikä vaan rengas kestää seuraavat 10 vuotta

^ Kyllä catin voimansiirto tykkää. Tuossa on eri välitykset akseleilla ja edessä pitää olla tuumaa pienempi. Teillä kun en ajele, niin hiipuvat huiput haittaa. Hitaita pykäliähän tuosta löytyy, joten jaksaa kyllä pyörittää. Vaikkakaan ei ehkä kovin kovaa

Re: Metsärengasvalinnan pohdintaa pikkukoneeseen
https://www.1001renkaat.com/renkaat-mon ... -207-wing/
Se on siinä.
...jos muistan oikein niin noi Wingit eivät olleet kevyimmästä päästä.
Se on siinä.
...jos muistan oikein niin noi Wingit eivät olleet kevyimmästä päästä.
Haminan seudun Mönkijät ry
Re: Metsärengasvalinnan pohdintaa pikkukoneeseen
Wingistä ei taida oikein 27" olla saatavilla.
Vähän kyllä alan kallistua tuohon Mud Crusheriin. Noita saa 27x10 ja suht kohtuuhintaan. En oikein parempaakaan keksi. Kai tuo paremmin pitää mitä tuo big horn ja varmaan on ihan suht ok yleisrengas
Ei ehkä mikään mutarengas siinä missä nuo monet harvemmalla kuviolla olevat, mutta ruhjonee vähemmän paikkoja.
Nämä olisi kai noin 15 kg/kpl tuossa ym. koossa. 6 rättiset Bear Clawt puolisen kiloa kevyemmät kappaleelta. 9" Zilla taitaisi olla aika liki kymppiä ja 11" malli pari kiloa enempi. Onhan noissa tuohon verrattuna massaa, mutta kai silti "keskiraskasta" sarjaa ja kestänee metsäosumiakin kohtuudella paremmin mitäå ihan kevyimmät.
Vähän kyllä alan kallistua tuohon Mud Crusheriin. Noita saa 27x10 ja suht kohtuuhintaan. En oikein parempaakaan keksi. Kai tuo paremmin pitää mitä tuo big horn ja varmaan on ihan suht ok yleisrengas

Nämä olisi kai noin 15 kg/kpl tuossa ym. koossa. 6 rättiset Bear Clawt puolisen kiloa kevyemmät kappaleelta. 9" Zilla taitaisi olla aika liki kymppiä ja 11" malli pari kiloa enempi. Onhan noissa tuohon verrattuna massaa, mutta kai silti "keskiraskasta" sarjaa ja kestänee metsäosumiakin kohtuudella paremmin mitäå ihan kevyimmät.
Re: Metsärengasvalinnan pohdintaa pikkukoneeseen
Duron Power Grippiä on neljä kankaisena 26". Pitäis olla vähän letkeämpi kevyen mönkkärin alla. 27" on kuusi kangasta. Vannekokoja en nyt muista.
Lukkovanteilla nollapaineilla saa kapeat renkaat leveäksi maata vasten. Paino pysyisi maltillisena.
... näitä ideoita on helppo heitellä
Lukkovanteilla nollapaineilla saa kapeat renkaat leveäksi maata vasten. Paino pysyisi maltillisena.
... näitä ideoita on helppo heitellä

Haminan seudun Mönkijät ry
Re: Metsärengasvalinnan pohdintaa pikkukoneeseen
Nyt on 500:ssa Hondassa alla 27" Maxxis mudzillat ja parhaat rattaat tähän mennessä metsään/suolle/mutaan, kalliolta ei vielä juuri kokemusta. Yllättävän vähän täristävät kovalla pinnalla. Kokemusta on Mudlite, Outlaw, Bighorn, Bearclaw, Xtr.
Yamaha Kodiak 700 eps -19
Yamaha Grizzly 700 -08
ex.Honda 500FPA DCT -15
ex.Honda Foreman 450es -01
ex.Polaris Sportsman 500 -13
ex.Polaris ATP 330 -03
ex.Honda Rancher 350ES -02
ex. ATC 200ES -84
ex. RZR 800 -09
ex. 420fa -09
ex. Sportsman 400 -04
Yamaha Grizzly 700 -08
ex.Honda 500FPA DCT -15
ex.Honda Foreman 450es -01
ex.Polaris Sportsman 500 -13
ex.Polaris ATP 330 -03
ex.Honda Rancher 350ES -02
ex. ATC 200ES -84
ex. RZR 800 -09
ex. 420fa -09
ex. Sportsman 400 -04
-
- 6WD
- Viestit: 407
- Liittynyt: 02 Helmi 2009 09:24
- Mönkijä:: Outlander G2L 450 Pro -17
- Paikkakunta: Oulun reuna
Re: Metsärengasvalinnan pohdintaa pikkukoneeseen
Nykyäänkö ei enää saa? Mulla on w207 wingit 27-tuumasina Canan alla. Eihän ne vaikuttanu kovin keveiltä, ku alle aikanaan laitatin, mutta vertailukohtaa tosin ei ole saman kokoluokan renkaista.ahvena kirjoitti:Wingistä ei taida oikein 27" olla saatavilla.
Re: Metsärengasvalinnan pohdintaa pikkukoneeseen
Kyllä kataloogi tuntee 27" Wingit, mutta kaupat mitä löysin, niin koot oli aina 26" tai 28". Voihan se olla, että 27" on kaikki myyty tällä hetkellä. Sama nuo Intercon Swamp Litet, noita löytyy yhdestä kaupasta yksi kpl ja muut myy eioota.