TML SPIDER 27" - Uusi rengas testiin?
- vaughan
- Tracks
- Viestit: 4759
- Liittynyt: 13 Kesä 2005 22:10
- Mönkijä:: Can-am outlander 450 L PRO
- Paikkakunta: Porvoo
- Viesti:
Re: TML SPIDER 27" - Uusi rengas testiin?
Kyllä, ja jonkun viikon sunnuntaita jonakin vuonna niin saadaan kuvia siitä.
Youtube= vaughanmoto
http://www.pariuraa.fi/wordpress/
Exät:
v.2014-2016 -14 500 honda foreman fpe
v.2011-2014 -05 350 honda trx fm
v.2008-2011 -08 750 kawasaki brute force
v.2006-2008 -06 500 cf moto
v.2005-2006 -05 250 rally usa
http://www.pariuraa.fi/wordpress/
Exät:
v.2014-2016 -14 500 honda foreman fpe
v.2011-2014 -05 350 honda trx fm
v.2008-2011 -08 750 kawasaki brute force
v.2006-2008 -06 500 cf moto
v.2005-2006 -05 250 rally usa
Re: TML SPIDER 27" - Uusi rengas testiin?
timon mukaan viime viikonloppuna kyseisiä renkaita oli testattu useamman mönkiän voimin? No mites nää toimi??
Polaris XP550 / 2010
-
- Moderaattori
- Viestit: 5590
- Liittynyt: 23 Marras 2007 21:29
- Mönkijä:: Traktori
- Paikkakunta: Uusimaa
Re: TML SPIDER 27" - Uusi rengas testiin?
ja niitä kuvia varmasti moni jo odottelee kieli pitkällä
Enää kolme päivää sunnuntaihin 


-
- Tracks
- Viestit: 2832
- Liittynyt: 28 Huhti 2005 15:31
- Paikkakunta: Haarajoki/Kangasniemi
Re: TML SPIDER 27" - Uusi rengas testiin?
Liitykää veispuukkiin 

- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Re: TML SPIDER 27" - Uusi rengas testiin?
TML Spider ATV 4x4 rengas
Sain Juukan pojilta ( http://www.offroadtarvike.fi ) tulen uuden renkaat talliin ja pitihän ne laittaa vanteelle ja testaamaan.
Rengas on Lipposen Timon suunnittelupöydältä lähtenyt kumi, joka minulle toimitettiin koossa 27x10x12 ja 27x12x12.
Renkaiden todellinen koko menee seuraavasti
Korkeus 685 mm
Lugi=Pala 35 mm
10” leveä 230 mm
12” leveä 270mm
Paino laitellaan huomenna esille, kun lappu meni hukkaan.
Renkaan runko 6 kankainen ns. rättirengas , jossa rungon kumissa ei ole säästelty. Näin ollen renkaalla on suuren mahdollisuudet selvitä vesakoinnin jäljiltä olevalla uralla. Kestävyyttä siis pitäisi olla. Renkaan reunaosa on selkeästi löysempi, kuin kulutuspinta, joten rengas myötäilee hyvin matalilla paineilla.
Nappula=Lugi=Pala on 35 mm korkea, eli reippaan kokoinen on ja nappulat on varsin harvakseltaan, joten lupaus pidosta sekä pitkittäissuunnassa, että leveyssuunnassa oli ilmassa. Nappula on ns. tekninen, eli nappulassa on kulmia ja pokkauksia, mikä auttaa kalliokiipeilyssä. Kuvion ollessa harva ja terävä, soveltuu se erinomaisesti ns. allround renkaaksi. Ihan pahimpan suolutakkoon se ei selkeästikkään ole suunniteltu, vaan renkaaksi, jolla pärjää hyvin kaikissa olosuhteissa.
Itsellä ne on nyt alla 7 tuumaa leveällä vanteella, joka pyöristää renkaan kuviopinnan ainakin minulle mieleiseksi. Keventää ohjausta ja mukautuu maaston epätasaisuuksiin hyvin.
8 tuumainen vanne saattaa suoristaa kuviota, eli jos kaipaa nopeamman ajon ominaisuuksia, niin takavanteen valinta voisi olla leveämpi. Itselleni 7 tuumaa on passelimpi, sillä näin myös vanne on suojassa ja se pysyy myös kapealla vanteella paremmin matalilla paineilla.
Rengas on E-hyväksytty, eli saa ajaa tiellä, mutta jyristää ja varmasti kuluu nopeasti tiellä. Toisaalta, ei tätä rengasta ole tielle suunniteltukkaan.
Renkaan pitkittäispito oli testissä erittäin hyvä. Tämä siis sekalaisessa maastossa. Kun laitettiin renkaan alle kallio, oli pito niin kauan hyvä, kun kallio oli epätasainen. Siellä kalliolla tuli hieman liukas olo, mutta tämä on seurausta mielestäni hieman liian kumiseoksen käytöstä. Timo sanoi muuttavansa kumiseosta pehmeämpään suuntaan sitten tuotantomalleissa. Pito oli mielestäni varsin samantapainen kuin omassa verrokkirenkaassa, eli Interco Swamp LITE:ssa. Pitoa riittää ja se ei irtoa yllätyksellisesti.
Sivuttaispito oli myöskin samaa kaliiperia verrokin kanssa, mutta vauhdikkaammassa ajossa se oli parempi. Lugi on aavistuksen leveämpi, joten se ei kaadu niin herkästi kuin verrokissa. Toisaalta kapea lugi ja vetelä kumi on hyvä yhdistelmä hitaassa kikkailussa.
Lumipito jää huomisen testeille Kangasniemelle, sillä nyt on lunta, toisin kuin edellisviikonloppuna.
Yhteenvetona:
Plussat:
Korkea pala
Oikean kokoinen
6 kankainen, joten kestää raskaammankin koneen alla
Harva ja terävä kuvio
Pyöreä kosketuspinta
Miinukset:
Jäykkä kumiseos, johon oletettavasti tulossa korjaus
Sivulugi voisi olla aavistuksen, 3-4 mm korkeampi, jotta tarttuisi hanakammin reunasta kiinni.
Hinta on vielä arvoitus, mutta eiköhän se tule olemaan Lipposen tapojen mukaan kilpailukelpoinen.
oletettavasti 28" rengas on myös tulossa, mutta Juukan poikien pitää se vielä varmistaa.
Kaiken kaikkiaan siis erinomainen uutuus markkinoilla ja ennen kaikkea sinivalkoista suunnittelutyötä!
Ohessa peruskuva renkaasta ja tuolla naamakirjassa sitten loput

http://www.facebook.com/media/set/?set= ... 940&type=3
Sain Juukan pojilta ( http://www.offroadtarvike.fi ) tulen uuden renkaat talliin ja pitihän ne laittaa vanteelle ja testaamaan.
Rengas on Lipposen Timon suunnittelupöydältä lähtenyt kumi, joka minulle toimitettiin koossa 27x10x12 ja 27x12x12.
Renkaiden todellinen koko menee seuraavasti
Korkeus 685 mm
Lugi=Pala 35 mm
10” leveä 230 mm
12” leveä 270mm
Paino laitellaan huomenna esille, kun lappu meni hukkaan.
Renkaan runko 6 kankainen ns. rättirengas , jossa rungon kumissa ei ole säästelty. Näin ollen renkaalla on suuren mahdollisuudet selvitä vesakoinnin jäljiltä olevalla uralla. Kestävyyttä siis pitäisi olla. Renkaan reunaosa on selkeästi löysempi, kuin kulutuspinta, joten rengas myötäilee hyvin matalilla paineilla.
Nappula=Lugi=Pala on 35 mm korkea, eli reippaan kokoinen on ja nappulat on varsin harvakseltaan, joten lupaus pidosta sekä pitkittäissuunnassa, että leveyssuunnassa oli ilmassa. Nappula on ns. tekninen, eli nappulassa on kulmia ja pokkauksia, mikä auttaa kalliokiipeilyssä. Kuvion ollessa harva ja terävä, soveltuu se erinomaisesti ns. allround renkaaksi. Ihan pahimpan suolutakkoon se ei selkeästikkään ole suunniteltu, vaan renkaaksi, jolla pärjää hyvin kaikissa olosuhteissa.
Itsellä ne on nyt alla 7 tuumaa leveällä vanteella, joka pyöristää renkaan kuviopinnan ainakin minulle mieleiseksi. Keventää ohjausta ja mukautuu maaston epätasaisuuksiin hyvin.
8 tuumainen vanne saattaa suoristaa kuviota, eli jos kaipaa nopeamman ajon ominaisuuksia, niin takavanteen valinta voisi olla leveämpi. Itselleni 7 tuumaa on passelimpi, sillä näin myös vanne on suojassa ja se pysyy myös kapealla vanteella paremmin matalilla paineilla.
Rengas on E-hyväksytty, eli saa ajaa tiellä, mutta jyristää ja varmasti kuluu nopeasti tiellä. Toisaalta, ei tätä rengasta ole tielle suunniteltukkaan.
Renkaan pitkittäispito oli testissä erittäin hyvä. Tämä siis sekalaisessa maastossa. Kun laitettiin renkaan alle kallio, oli pito niin kauan hyvä, kun kallio oli epätasainen. Siellä kalliolla tuli hieman liukas olo, mutta tämä on seurausta mielestäni hieman liian kumiseoksen käytöstä. Timo sanoi muuttavansa kumiseosta pehmeämpään suuntaan sitten tuotantomalleissa. Pito oli mielestäni varsin samantapainen kuin omassa verrokkirenkaassa, eli Interco Swamp LITE:ssa. Pitoa riittää ja se ei irtoa yllätyksellisesti.
Sivuttaispito oli myöskin samaa kaliiperia verrokin kanssa, mutta vauhdikkaammassa ajossa se oli parempi. Lugi on aavistuksen leveämpi, joten se ei kaadu niin herkästi kuin verrokissa. Toisaalta kapea lugi ja vetelä kumi on hyvä yhdistelmä hitaassa kikkailussa.
Lumipito jää huomisen testeille Kangasniemelle, sillä nyt on lunta, toisin kuin edellisviikonloppuna.
Yhteenvetona:
Plussat:
Korkea pala
Oikean kokoinen
6 kankainen, joten kestää raskaammankin koneen alla
Harva ja terävä kuvio
Pyöreä kosketuspinta
Miinukset:
Jäykkä kumiseos, johon oletettavasti tulossa korjaus
Sivulugi voisi olla aavistuksen, 3-4 mm korkeampi, jotta tarttuisi hanakammin reunasta kiinni.
Hinta on vielä arvoitus, mutta eiköhän se tule olemaan Lipposen tapojen mukaan kilpailukelpoinen.
oletettavasti 28" rengas on myös tulossa, mutta Juukan poikien pitää se vielä varmistaa.
Kaiken kaikkiaan siis erinomainen uutuus markkinoilla ja ennen kaikkea sinivalkoista suunnittelutyötä!
Ohessa peruskuva renkaasta ja tuolla naamakirjassa sitten loput

http://www.facebook.com/media/set/?set= ... 940&type=3
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Re: TML SPIDER 27" - Uusi rengas testiin?
Kuinkas onko renkaassa pinta/sivuttais heittoa, eli jumputtaako kovalla soratiellä käsille.?
Sivulugi kuvan perusteella kyllä näyttää vähän matalalta, siihen varmaan tulee parannus.?
Sivulugi kuvan perusteella kyllä näyttää vähän matalalta, siihen varmaan tulee parannus.?
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Re: TML SPIDER 27" - Uusi rengas testiin?
Timo sanoi korottavansa sivulugia. Sivulugi ei saa mieelstäni olla liian agressiivinen, sillä spoorissa siitä tulee inhottavaa ajaa.
Rengas on mielestäni maastorengas sanan varsinaisessa merkityksessä eli sopii kaikkiin olosuhteisiin.
Rengas on mielestäni maastorengas sanan varsinaisessa merkityksessä eli sopii kaikkiin olosuhteisiin.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Re: TML SPIDER 27" - Uusi rengas testiin?
Tämä on vähän kaks piippuinen juttu, jos haluaa pois spooreista, tällöin ois hyvä olla pitoa renkaan sivullakin. Toisaalta vaudikkammasti spooreissa ajettaessa tulee kyllä ikävä sivuttais heittely. Eli alkaa nakkeleen mönkijää Edes takaisin sivusuunnassa. Voisi olla kyllä hyvä kompromissi, jos korottaisi tuon 4mm sivuilta nappulan korkeutta.Roosa999 kirjoitti:Timo sanoi korottavansa sivulugia. Sivulugi ei saa mieelstäni olla liian agressiivinen, sillä spoorissa siitä tulee inhottavaa ajaa.
Hyvä näin, sillä swamp liteissä mulla ainakin oli havaittavissa kovalla soratiellä ajaessa n:40-50km/h hetkellisesti pientä ravistamista. Maastossa ajaessa ei tuota huomannut ollenkaan.Roosa999 kirjoitti: Rengas on mielestäni maastorengas sanan varsinaisessa merkityksessä eli sopii kaikkiin olosuhteisiin.
Re: TML SPIDER 27" - Uusi rengas testiin?
Tänne vois raapasta muutaman kuvan lisääkin kun ei kaikki tuohon naamakirjaan kuulu..
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Re: TML SPIDER 27" - Uusi rengas testiin?
Kaikki kuvat pitäisi näkyä oheisessa linkissä
http://www.facebook.com/media/set/?set= ... 00bff7b5bd
http://www.facebook.com/media/set/?set= ... 00bff7b5bd
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
- apo
- 6WD
- Viestit: 404
- Liittynyt: 09 Helmi 2010 14:06
- Mönkijä:: YFM450 "Black pearl"
- Paikkakunta: Hki/Pettuvesi.
- Viesti:
Re: TML SPIDER 27" - Uusi rengas testiin?
Näyttäis olevan aika kivasti nastoitettavissakin jos joku sellaista kaipaa.
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Re: TML SPIDER 27" - Uusi rengas testiin?
Rengas toimii lumessa hyvin samalla tavalla kuin Swamp LITE.
Kun vertasin esim hyvänä renkaana pidettyyn Mud LITE renkaaseen, niin mielestäni erityisesti sivuttaispito on parempi. Myös katkaistu Lugilinja pitää paremmin kuin sellainen, jossa lugilinja jatkuu varsin katkeamattomana läpi renkaan. ns. traktorikuvioinen rengas toimii hyvin upottavassa ja pehmeässä maastossa, mutta lumipito on mielestäni aina jättänyt toivomisen varaa, erityisesti se sivuttaispito.
Kun vertasin esim hyvänä renkaana pidettyyn Mud LITE renkaaseen, niin mielestäni erityisesti sivuttaispito on parempi. Myös katkaistu Lugilinja pitää paremmin kuin sellainen, jossa lugilinja jatkuu varsin katkeamattomana läpi renkaan. ns. traktorikuvioinen rengas toimii hyvin upottavassa ja pehmeässä maastossa, mutta lumipito on mielestäni aina jättänyt toivomisen varaa, erityisesti se sivuttaispito.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Re: TML SPIDER 27" - Uusi rengas testiin?
No niinpäs näkyykin.Roosa999 kirjoitti:Kaikki kuvat pitäisi näkyä oheisessa linkissä
http://www.facebook.com/media/set/?set= ... 00bff7b5bd

-
- Moderaattori
- Viestit: 5590
- Liittynyt: 23 Marras 2007 21:29
- Mönkijä:: Traktori
- Paikkakunta: Uusimaa
Re: TML SPIDER 27" - Uusi rengas testiin?
Jokos renkaat ovat laskeutuneet askolan alaville maille testausta vartenRoosa999 kirjoitti:.Nyt kun sammysin palstan päivitys siirtyi muutamalla viikolla, niin renkaat tulee Askolaan 6 tai 7 tammikuuta, 2012.
Päivämäärä riippuu puhtaasti Heterojoukkueen harjoituspäivästä

