Pohdintaa mönkkäreiden renkaista

Keskustelua rengas asioista
ARant
6WD
Viestit: 465
Liittynyt: 27 Loka 2004 20:19
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700
Paikkakunta: Kuhmoinen

Viesti Kirjoittaja ARant »

Nähtyä tuli 8)
Kiitoksia - riittänee osoittamaan, että viestini oli ainakin jonkin aikaa ihan oikeasti foorumissa (eikä pelkästään minun omassa näkymässäni siihen). Jos joku nyt innostuu kaivelemaan ilmiötä, niin esim. jonkinlainen katoamishetken haarukointi lienee mahdollista.
Viljami
Tracks
Viestit: 1146
Liittynyt: 05 Maalis 2006 03:22
Mönkijä:: Polaris SP 500 EFI T3
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Viljami »

On kyllä OT, mutta olisko se samainen bittivirus hävittänyt myös mönkijä gallup 2006:n palstoilta? sitä kun ei tunnu löytyvän enää edes haulla, vaikka vanhemmat (vuosi 2005 ja 2004) löytyvät?
Viljami

Vuoden turhake 2007, ja ylpeä siitä.
Avatar
ATC
Koheltaja (r)
Viestit: 5025
Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
Mönkijä:: Maatalous traktori
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja ATC »

Tuon mönkijägallupin perään, itsekkin haakailen, sillä olihan BRP hyvässä nousujohteessa. Löytyisiköhän tuo jollakin konstilla, ja jos ei niin voisiko sen joku laittaa uudestaan.
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Viljami
Tracks
Viestit: 1146
Liittynyt: 05 Maalis 2006 03:22
Mönkijä:: Polaris SP 500 EFI T3
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Viljami »

Edelleen OT: Laitas Kukkumyy sinä mönkijägallup 2006 uudestaan palstoille kun tuo 2005 oli niin hyvä yhteenvetoineen edellisestä vuodesta.
Viljami

Vuoden turhake 2007, ja ylpeä siitä.
voimailija
4WD
Viestit: 171
Liittynyt: 26 Touko 2006 23:09
Paikkakunta: EEPEE- Arctic cat 650 h1 trv t3

Viesti Kirjoittaja voimailija »

Mitenköhän tuollaiset BFG:n allterrainit menis outlanderin alle? Näkyis saavan kokoa 27x8,5 R14. On vaan samat renkaat mutta isompana omassa autossa ja olen ollut tyytyväinen. Tuo koko vaan askarruttaa, että miltäköhän näyttää, tuohan taitaa vastata jotain 215/75 R14.
Pikitiellä ajettaessa kun outin omat kumit ei ole ihan parhaimmillaan...
poke
Tracks
Viestit: 3667
Liittynyt: 10 Joulu 2004 00:02
Paikkakunta: Oulu.

Viesti Kirjoittaja poke »

Kempeleen Ojan Rauta piti eilen bomban esittelypäivät. Esillä oli erikoisuuksina ATC:n matala alusta, sekä erään bombamiehen nelisatanen tieliikenne Maxi, jossa oli vannesovitteen avulla laitettu rengastukseksi Pirellin 195/50-16, aluvanteilla, joissa oli maltillinen offsetti, lähelle alkuperäistä. Jotkut pitivät sitä erittäinkin tyylikkäänä ja toisille tuli mieleen Artic Cat. Siis pitkälti makuasia. Antoi kuulemma tuo rengastus hyvät kyyditkin. Esillä oli myös vanteettomat Kendan Speedracerit ja Maxxiksen Dirt-renkaat. Kendat olivat joka suuntaan hieman maltillisemman kokoiset Maxxiksiin verrattuina. Mutta Kendat olivat rungoltaan jämäkämmät. Täällä Oulussa odotellaankin tuota Koheltajan Kendatestiä mielenkiinnolla. Itse en edelleenkään kuulu tuohon autonrenkaan kannattajiin, kuin jääradalle ja ehkä nastarenkaana talvella katurenkaaksi, koska tällä korkeudella oli viime talvena jännäkakka usein tulollaan tuolla jäisillä teillä, auton tekemät urat kun eivät tahdo millään sopia yhteen mönkijän kanssa.
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.
voimailija
4WD
Viestit: 171
Liittynyt: 26 Touko 2006 23:09
Paikkakunta: EEPEE- Arctic cat 650 h1 trv t3

Viesti Kirjoittaja voimailija »

Tyhmä kysymys mutta jos ostaa esim ITP:n uudet 14" C7 aluvanteet niin meneekö niihin normaalit autonrenkaat päälle? Eli onko ne mönkijän vanteen reunukset ym samanlaiset kuin auton vanteissa? Kaipa ne saa myös tasapainotettua normaalilla huoltsikalla...
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Dodii, Kendat on alla mutta mutta.....

Ensiksi, Kendat on rungoiltaan 6 kankaiset ja Maxxikseen verrattuna aivan eri planeetalta tukevuudeltaan. Maxxikset on ilmeisesti vain kaksi rättiset ja rungot niissä on turhan letkut tehokkaaseen peliin, joutuu pitämään melkoisia rengaspaineita että ne toimii. Kendat on rungoiltaan jämäkät ja koska renkaan olemus on muutenkin hiukan sirompi niin rengaspaineet saa olla matalammat kuin Maxxikseissa.

Speedracerit meni ITP:n pelti vanteille yhtä lupsakasti kuin Maxxikset ja nyt seurataan että pyöriikö vanne renkaiden sisällä silloin kun oikein annetaan Kendoille kyytiä :wink:

Renkaat saatiin tasapainoon mutta ne ei ole yhtä tasalaatuiset kuin Maxxikset, puntteja sai laittaa aika reilusti mutta painoon ne kuitenkin meni.

Speedracerit on lähes yhtä kolmikulmaiset renkaat kuin Maxxikset mutta Speedracereilla rauhoittui keulan pompottaminen 40-60 vauhdissa. Kovin pitkää lenkkiä en illalla ajanut kun ei ollut kuin verkkatakki päällä ja se kun ei paljoa suojaa jos jotain sattuu niin kilometrit jäi aika vähäiseksi. Sen verran kuitenkin rykäistiin että jotain tuntumaa saatiin. Ohjaus on kevyempi, ohjaustuntuma on hiukan epäherkempi joka on hyvä asia ja mikä parasta, takarenkaat ei nuljahtele kaarteissa pidon rajamailla vaan käyttäytyminen on suht neutraalia. Jotenkin tuntui siltä että Kendoilla pidon menetys on erittäin lineaarinen ja yllätyksetön, tosin tätä ei paljoa kokeiltu ennen kuin tutustutaan pikkuhiljaa renkaan metkuihin ja päästään ajamaan pois tieliikenteestä, tieliikenteessä kun ei räppäillä [-X

Fyysisesti renkaat ovat pienemmät kuin Maxxikset mutta en pidä sitä välttämättä huonona asiana. Kuitenkin asfalttiin osuva pitopinta on samaa luokkaa molemmilla. Kendan takarenkaat istu visuaalisesti paremmin 7" leveälle vanteelle kuin nimellisesti saman kokoiset mutta leveämmät Maxxikset.

Vielä en kuitenkaan osaa sanoa Speedracerin ja Maxxiksen paremmuudesta mitään koska kilometrejä on Maxxikseilla takana 1000 ja Kendoilla 3km. Viikonlopun aikana testataan lisää ja suurin testi onkin siinä että löytää oikeat paineet, nyt on edessä 0,6 ja takana 0,8 ja veikkaan että paineita saa vieläkin pudottaa koska Kendan 6 kankainen runko toimii mallikkaasti.

Alkutuntuma oli joka tapauksessa positiivinen ja odotan malttamattomana että pääsee viimeistään huomenna ajamaan lisää. Sellainen perstuntuma jäi että nämä voisi olla ne renkaat jotka tulee jäämään Bomban alle mutta katsotaan mitä testikilsat tuo tullessaan. Laitetaan taas videokamera taakse kiinni niin päästään vertaamaan rengaan rungon toimintaa nopeassa kaarreajossa, Maxxiksen toiminta onkin jo nauhalla :wink:
Kylätason mönkijäkuski
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Kaveri ajeli tänään renkaita sisään ja niinhän siinä kävi että renkaat ei pysy paikollaan vaan kaikissa on vanne pyörähtänyt enemmän taivähemmän, aivan kuten epäilinkin. On tainnut kaveri hiukan räpättää menemään, aivan kuten epäilinkin :wink: Sen johdosta tasapainotus meni sen siliäntien ja nyt renkaat pompottaa/täristää. Huomenna pitää raapaista renkaat vanteelta ja puhdistaa pinnat ja laittaa ne paikalleen kuivana, sen jälkeen muutaman kymmenen kisan lenkki että renkaat asettuu kunnolla paikalleen ja sitten vasta puntitus. Ohjaus on kevyempi kuin Maxxikseilla joten nyt Bomba ei ole yhtä raskas ajettava taajamassa ja mutkatiellä.

Nyt ajettiin taas pikku lenkki ja koko ajan Speedracerit tuntuu miellyttävimmältä ajaa kuin Maxxikset. Vielä on rengaspaineet hakusessa, nyt laskettiin paineita mutta palataan edellisiin paineisiin tai hiukan kovemmiksi. Ajettavuus Kendoissa on miellyttävän pehmeä ja rauhallinen normi katu/tie ajossa. Isolla tiellä kulku on tasaista ja kaarteet mennään pehmeästi, ilman Maxxiksen lievää kulmikasta käyttäytymistä.

Hiukan "urheilullisemmassa" ajossa mutkaisella asfaltti tiellä rengas käyttäytyy miellyttävästi, reilummalla vauhdilla mutkaan ajaessa ja mutkassa reippaasti kaasuttaessa takapää lähtee nätisti pieneen nättiin luisuun mutta mitään nuljahduksia tai tempomisia Maxxiksen tapaan ei tule.

Ajoin samaan tutkaan kuin Maxxikseilla. Maxxis kulki 88kmh silloin kun mittarissa oli 80 ja Speedracer kulki 0,6 barin paineilla samalla 80 mittarinäytöllä 85kmh joten aika samoihin menee kulkujen puolesta.

Huomenna etsitään hiukan rengaspaineita, laitetaan renkaat kuiviltaan vanteille ja kokeillaan hiukan eri aurauskulmaa. Aavistuksen joutuu hakemaan säätöjä matalalle alustalle mutta se onkin sitten eri juttu. Rengas kun toimii paremmin niin ajettavuus paranee ja vaatimukset ajokäytöksestä kasvaa entisestään. Uskon tässä vaiheessa että jos saan Kendat pysymään vanteilla paikallaan, saan pompotuksen pienemmäksi ja paineiden etsimisellä sekä alustan säädöillä ajettavuuden mieleiseksi niin renkaat tulee jäämään alle ja autonrenkaat laitetaan unholaan.

Veikkaan että tuskin ne auton renkaat on oikotie onneen, saattaa ne olla helpommin tasapainotettavissa mutta mikä tulee olemaan kokonaisuus ajettavuuden osalta onkin sitten eri aisia. Tällaisessa matala alustaisessa tehopakkauksessa kun ei pelkästään riitä se että rengas toimii yhdellä ajotavalla ja sen on muutenkin "ihan OK", vaan sen pitää toimia kaikissa tilanteissa täysin moitteetta. Speedracer vaikuttaa tällä hetkellä olevan potenttiaalisin katurengas mönkijän alle, kunhan hyväksyy rättirenkaiden muutamat "ominaisuudet" jotka onneksi puuttuu vyörenkaista.

Palataan asiaan viimeistään ylihuomenna kun saadaan hiukan kilometrejä ja enemmän kokemuksia Kendasta :wink:
Kylätason mönkijäkuski
poke
Tracks
Viestit: 3667
Liittynyt: 10 Joulu 2004 00:02
Paikkakunta: Oulu.

Viesti Kirjoittaja poke »

Perhana! Maxxiksien omistajana alkaa huolestuttamaan. Oulun jäpikät on korvat höröllä odottamassa noita testituloksia, kaikilla Kendat valmiina tallin nurkassa. Meikäläisen päivät on näemmä luetut.
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Heh, olinhan mäkin Maxxiksen omistaja mutta omistus suhteesta pääsee helposti eroon kun myy renkaat halavalla pois :wink:

Ei Maxxis huono rengas ole, Kenda vaan vaikuttaa ainakin mun käyttöön ja ajotyyliin paremmalta vaihtoehdolta. Periaatteessa asia on sama kuin tykkääkö enemmän oluesta, siideristä vai jallukolasta. Toisille käy kaikki ja toiset on hiukan ronkeleita :wink:

Jokos muuten olet päässyt tutustumaan ATC:n uuteen "kurinpalautus välineeseen"? :lol:
Kylätason mönkijäkuski
poke
Tracks
Viestit: 3667
Liittynyt: 10 Joulu 2004 00:02
Paikkakunta: Oulu.

Viesti Kirjoittaja poke »

Mitä se ATC on nyt mennyt keksimään ? Pittääpä mennä kytikselle jonkun pihapusikon taakse. :evil: :wink:
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Nyt on Kendoilla kurvailtu parisataa kilsaa vaihtelevaa ajoa. On ajettu pitkää vetoa isolla tiellä, ajettu mutkatietä, käyty suljetulla isolla parkkiksella pyörittelemässä ja hauskaa on ollut :D

Renkasita ja vanteista putsattiin kaikki liukaste pois ja renkaat laitettiin vanteille kuiviltaan sekä tasapainoitettiin ja renkaan paikka merkattiin. Lopputulos oli se että edelleen vanne pääsee pyörähtämään renkaassa ja siitä ne tasapaino ongelmat pikkuhiljaa alkaa. Nyt katsotaan mitä keksitään että renkaat saadaan pysymään paikoillaan. Kävin Barneytä moikkaamassa ja hän kertoi että Vianorilla on jotain liimaa millä renkaat saa lukittua paikalleen, offihemmot käyttää kuulema sitä menetelmää.

Jos unohdetaan hetkeksi yllä oleva ongelma niin voin sanoa Kendasta sen verran että se on kaikin puolin verraton katurengas. Isolla tiellä kun ajaa pitkää vetoa niin rengas käyttäytyy neutraalisti eikä venkoile mihinkään suuntaan ja ajaminen on maisemien katselua kun ei tarvitse keskittyä siihen mihin suuntaan peli milloinkin sikoilee mm. tuulenpuuskista ja urista.

Mutkaisella asfaltti tiellä meno on edelleen tasaista ja yllätyksetöntä. Mutkat kun ajaa hiukan veto päällä niin ajokäytös on sangen mallikasta, tasakaasulla ajaessa mönkkäri on toisinaan hiukan levoton mutkissa jos tie on epätasainen. Kuitenkin ajokäytös on edelleen tasapainoinen ja yllätyksetön. Veikkaan että hiukan löysemmillä takajousilla mutkakäytös rauhoittuu kummasti, se selviää lähi viikkoina kun saan uudet jouset taakse.

Sitten kun rajoittimet poistetaan ja mennään suljetulle alueelle ajamaan niin silloin se ihan oikea lysti alkaa. Kendat tekee sitä mitä niille käskee ja ajokäytös on selkeästi mutta ei häiritsevästi yliohjaava. Tasakaasulla, kovaa mutkaan ajaessa perä hiukan nuljahtaa ja ottaa hiukan yliohjaavan asennon silloin jos vauhtia on hiukan liikaa. Tästä pääsee eroon sillä että ajaa mutkat veto päällä. Sitten kun aletaan ihan tosissaan viemään mönkkää mutkaan niin rohkeutta pitää olla, mutkaan pitää uskaltaa mennä riittävän kovalla vauhdilla niin silloin mutkaan mentäessä ja kaasua antaessa perän saa nättiin, pieneen ja hallittuun sivuluisuun joka jatkuu koko mutkan ajan. Mutkassa voi höllätä kaasun, muuttaa ajolinjaa, jarruttaa tai tehdä lähes mitä tahansa niin renkaat käyttäytyy melko yllätyksettömästi juuri niin hyvin kuin kuin 6 kankaiselta rättirenkaalta voi odottaa. En usko että tästä rättirengas voi paljoa parantua vaan seuraava askel rengasvalmistajalta on siirtyä vyörenkaiden valmistukseen.

Hiekalle kun mennään niin kiire ei saa olla jos ajaa pelkällä takavedolla, vinossa mennään aina kun kaasua näytetään. Eipä nämä renkaat ole hiekalle tarkoitettukkaan vaan pikitielle. Sade kokemukset on minimissä kun tiet on olleet kuivat eikä sateesta ole tietoakaan mutta sekin tulee testattua aikanaan.

Maxxikseen verrattuna Speedracer on kaikin puolin tasapainoisempi rengas ajaa, jos ei huomioida hiekkateitä. Tällä hetkelllä olen aika tyytyväinen alla oleviin kumeihin ja kun ne saadaan lukittua vanteisiin että ne alkaa pysymään tasapainossa niin ei yhtään tee mieli aloittaa autonrenkaiden testaamista vaan pysytään näissä kumeissa. Kyllä parin päivän ajon perusteella uskaltaa suositella Speedraceria muillekkin, väitän että se on tällä hetkellä yksi parhaita katurenkaita mitä 12" vanteelle on tarjolla.

Jos Oulun Nopeat päätyvät Kendoihin niin sitten saadaan hiukan laajempaa kokemusta noista renkaista, siellä kun ei harrasteta tällaista rauhallista Sunnuntai ajelua vaan otetaan radalla miehestä mittaa oikein tosissaan :wink: Siellä, jo jossain, on renkaiden toimittava ääri olosuhteissa tilanteessa kuin tilanteessa niin hiekalla kuin asfaltilla. Saattaa olla että Maxxiksessa on rajumpi pito mutta Kenda voi olla kova luu paremman ajokäyttäytymisen johdosta. Eiköhän tämäkin selviä aikanaan, vai mitä Oulun testiryhmä :wink:
Kylätason mönkijäkuski
poke
Tracks
Viestit: 3667
Liittynyt: 10 Joulu 2004 00:02
Paikkakunta: Oulu.

Viesti Kirjoittaja poke »

Pappa ainakin koittaa parhaansa mukaan laittaa nuo Kendat ojennukseen. Voi vaan olla aika työlästä, kuulostaa aika ajettavilta speedracerit, sitäpaitsi on noilla jäpiköillä tapana paikata kädellä nuo pienet puutteet. :wink:
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Nyt on CA:n alla TAJ:n myymät loistavat vanneadapterit joilla saa alle mitä perversseimpiä vanne/rengas yhdistelmiä. Vanneadapterit on helppo laittaa paikalleen ja asennus onnistuu keltä tahansa kuka osaa pyörän irroittaa. Otetaan pyörä irti, laitetaan mutteri irroitettavan pinnapultin kierteelle ja napautetaan vasaralla pinnapultti irti, mutteri laitetaan suojaksi ettei tule taottua piinpultin päätä tärviölle.

Kun pinnat on irti niin sitten puhdistetaan pyörän navan laippa niin että navan ja adapterin väliin ei jää roskan roskaa ja ruuvataan adapterit paikalleen. Ennen kuin kiristää mutterit kunnolla kiinni niin kannattaa tarkistaa adapterin keskittyminen koska pulteissa on hiukan "pelivaraa".

Kun laipat on kiinni niin ei muuta kuin -03 karvanoppakorollan talvirenkaat alle, ne sattui olemaan sopivasti tyrkyllä kun mökillä oltiin. Corollan vanne on 15"X6" ja ET on 45mm, vanne istuu paikalleen niin kuin pitääkin ja kun lähden vannekauppaan niin valitaan vanteeseen ET jonnekkin 30-40 huitteille (eli luku joka kertoo vanteen offsetin). Corollan vanteilla renkaat ei tule yhtään lokasuojien ulkopuolelle vaan istuvat alla kuin alkuperäisrengastus.

Talvikumit oli aika paljon pienemmät kuin alkuperäiset kumit ja värkki oli hiukan hassun näköinen. Rengaskoko on muistaakseni 185/65-15 ja se on aivan liian matala rengas mönkijän alle. Ilmatila on renkaassa pieni ja rengas ei itsessään jousta yhtään, lisäksi sen ulkohalkaisija on liian pieni ja huippinopeudet putoaa.

Ajolenkillä muuttui mieliala jatkuvasti, silloin kun oli sileää ja tasaista tienpintaa niin ajo oli sangen miellyttävää mutta kun asfalttiin tuli uria tai muuta epätasaisuutta niin johan alkoi CA 800 mennä laidasta laitaan. Kun ajeltiin hiekkatiellä niin golfpallon kokoiset kivet hakkasi ohjausta ihan mahdottomasti ja koko värkki tärisi ihan kuin olisi perunapellolla ajanut. Sitten kun ajoin mettäautotien läpi niin päälimmäinen ajatus oli että koska tämä reissu loppuu, rytkytys oli aivan mahdotonta ja käsistä hävisi voimat, vauhtiakaan ei voinut pitää ja pelotti että mummelit tulee kohta rollaattorilla ohi...

Sellaiset oli alkumietteet autonrenkaista mutta eipäs lannistuta, kuten sanoin niin sengasprofiili oli aivan liian matala ja rengaspaineet 2,3 kiloa joten rengas ei myötäillyt yhtään. Passeli rengaskoko voisi olla jossakin 215/65-15, regas saisi olla kitkarengas koska talvikumit on rungoltaan joustavampia ja paineet selkeästi pienemmiksi kuin pari kiloa...

Ensi viikolla mahdollisesti päästään kirjoittamaan lisää rengastuksesta, usko on kova että sopivalla renkaalla CA muuttuu kevytkulkuiseksi ja miellyttäväksi matkakulkineeksi. Nyt tehdyssä pikatestissä oli korkea alusta alla ja jos hakee aurauskulmat kohdalleen etupäästä niin tempoilu rauhoittuu aivan varmasti. Viikolla pannaan matala alusta alle ja sitten aletaan testaamaan eri rengasvaihtoehtoja.
Kylätason mönkijäkuski
Vastaa Viestiin