Pohdintaa mönkkäreiden renkaista

Keskustelua rengas asioista
petri.n
Tracks
Viestit: 1291
Liittynyt: 05 Syys 2005 17:19
Mönkijä:: canam 650 max
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Valitettavasti itse en ole vielä saanut noita Maxxiksia rauhoittumaan soratiellä ollenkaan. Asfaltilla menee kuin se kuuluisa juna, mutta soralla ei ajella yli 60 km / h tai tulee ylimääräisiä ongelmia. Eritoten jos on sellainen kulunut soratie niin rupeaa jo jossain vaiheessa vanhaa miestä pelottamaan. Välillä tuntuu ettei kylätien leveys riitä. No täytyyy ajella soralla hiljenpaa. Ajetaan sitten asfaltilla rollaattorimummoista edelle.
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Paljonko sulla on rengaspaineita? Onko levottomuus taka vai nelivedolla? Onko etupään auraus/haritus millä mallilla?

Mulla ei Maxxiksien kanssa ollut soralla mitään ongelmia, oli vetotapa mikä tahansa. Hiukan ne oli liukkaat jos reippaammin ajeli mutta laite oli jatkuvasti lapasessa eikä mitään yllätyksiä tullut. Paineet oli edessä 0,7 ja takana 1-1,2 kiloa. Haritus/auraus on säädetty niin että auraus on nollassa silloin kun kuski on pukilla :wink:
Kylätason mönkijäkuski
petri.n
Tracks
Viestit: 1291
Liittynyt: 05 Syys 2005 17:19
Mönkijä:: canam 650 max
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Paineita olen kokeillut välillä 0.8-1.0 mutta ei ole paljon ollut vaikutusta. Aurauskulmia en ole vielä katsellut enkä mittaillut. Täytyy varmaan tsekata sitä.
petri.n
Tracks
Viestit: 1291
Liittynyt: 05 Syys 2005 17:19
Mönkijä:: canam 650 max
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja petri.n »

No nyt sitten tuli tsekattua nuo aurauskulmat ja pielessä ne olikin. Aurausta oli 15 mm. :shock: Jotenka säädin nyt haritusta 2mm. Nyt taas rupesi pelottamaan sorateillä, kun ihan sikana saa työntää noilla uraisilla pinnoillakin, niin että milloin se sitten karkaa vauhdin takia lapasesta. Voi, että osaa olla nyt hyvä ajaa. Nimismiehenkiharoistakin menee niin, että vähän ohjaus vipattaa, eikä mitään muuta. Irto soralla lähtee kauniiseen sivuluisuun ja siinä se mennä loikottaa, kun vaan uskaltaisi vaan painaa. Kiihtyvyyttä ja huippuja löytyi lisää. :wink: Yes, tälläinen sen olla pitää. 50 km tuli laulatettua soratietä. Kyllä kelpasi bensakin, ( no nyt ei oltu sunnuntai ajelulla ), 10 l meni. Kiitos vaan Koheltajalle vinkistä. Ei ole meillä väärä mies rengastestaajana. :lol:
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

petri.n kirjoitti: Kiitos vaan Koheltajalle vinkistä. Ei ole meillä väärä mies rengastestaajana. :lol:
Pöh :oops: :oops: :oops:

Nyt kyllä rengastestit jää vähäksi aikaa kun tuli muuta ajateltavaa erään testin/kehittelyn osalta joten nyt siirretään testihommat muiden kontolle syksyn ajaksi. Eiköhän Oulun suunnalta ala kohta kuulumaan jotain turinaa rengaskokeiluista.
Kylätason mönkijäkuski
voimailija
4WD
Viestit: 171
Liittynyt: 26 Touko 2006 23:09
Paikkakunta: EEPEE- Arctic cat 650 h1 trv t3

Viesti Kirjoittaja voimailija »

Kun ei ole kulmien säädöstä kokemusta niin onkos ne kuinka vaikeat säätää? Mitenkäs se homma tapahtuu noin käytännössä, ja mittaukset ym.
Avatar
Jere itte
Tracks
Viestit: 1693
Liittynyt: 12 Maalis 2006 13:05
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja Jere itte »

Mä olen Liskosta säätänyt ihan rullamitalla aurauksen. Oheisen linkin takaa löytynee kuva joka kertoo enämpi. Jos ei njummarra niin voi syyttää taiteilijaa eli allekirjoittanutta. 8)

KUVATUS
l Kipu on vain tunne l
Hugo79
2WD
Viestit: 42
Liittynyt: 25 Huhti 2006 18:11
Paikkakunta: Kuortane Mönkijä:Honda Foreman 500/Fe

Viesti Kirjoittaja Hugo79 »

voimailija kirjoitti:Kun ei ole kulmien säädöstä kokemusta niin onkos ne kuinka vaikeat säätää? Mitenkäs se homma tapahtuu noin käytännössä, ja mittaukset ym.
Multa saat kyllä apua kulmien säätöön! ja väitämpä jotakin niistä tietävänikin ku töikseni säätelen :wink:
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Mä olen ratkaissut aurauksen säädön yksinkertaisella tavalla sillä tein filmivanerista jumalattoman ison suorakulman. Sillä on helppo katsoa mihin suuntaan mikäkin pyörä lepattaa :wink: Suorakulman pitkä sivu eturenkaiden etureunaan kiinni ja sitten katsotaan lyhyemmästä siivusta, joka on renkaan kyljessä kiinni, auraako vai harittaako pyörä. Pirun helppo tarkastaa ja säätää vaikka yksin.

Jos oikein aletaan hienostelemaan niin sitten mennään kaverin luokse ja laitetaan värkki nelipyöräsuuntaukseen.
Kylätason mönkijäkuski
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Juu, ja mulla se on alumiinista... se suorakulma.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Avatar
suurmonni
4WD
Viestit: 162
Liittynyt: 14 Maalis 2006 18:33
Paikkakunta: Jyvsäkylä, Polaris 700 EFI

Viesti Kirjoittaja suurmonni »

tuo kuulostaa aika näppärältä konstilta, taidan itekin väsätä moisen viikonlopun aikaan. Minkälaisia harituksia muuten pidätte?
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Vanteen etureuna yhteensä 6 mm harituksella.
Renkaina Kendan BearClaw 27" renkaat.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
petri.n
Tracks
Viestit: 1291
Liittynyt: 05 Syys 2005 17:19
Mönkijä:: canam 650 max
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Itse käytin ihan tavallista rullamittaa. Haritusta laitoin 2 mm. Tuntui olevan just hyvä tuohon Canan 400 noilla maxxiksilla.
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Juu, rullamitta OK, mutta kaikissa mönkijöissä ei pääse mittaamaan, kun vanteen reunat eivät "näe" toisiansa, vaan edessä on runkoa ja muuta mönkijäosaa.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Can-Amissa suosittelen että auraus säädetään niin että kuskin kuorman kanssa aurauskulma on nollilla, korkeintaan ohkaisen pierun verran haritukselle.
Kylätason mönkijäkuski
Vastaa Viestiin